tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19782)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että kirpparit on täynnä just niitä koriste-esineitä. Mutta juu, aina löytyy joku, joka niistäkin niin kovasti pitää.
Minä pidän koriste-esineistä ja ostan niitä nimenomaan kirpparilta tai käsityöläisten kojusta, jos löydän kivan uniikin patsaan tms. Minulla on lasiovellinen kaappi jonne kerään kauneimpia pikkupatsaita, vintageleluja ja maljakoita ja välillä karsin niitä jos hyllyt täyttyvät ja tahdon tilaa jollekin vielä ihanammalle.
90-vuotiaalla isoäidilläni on myös sellainen.
Juu, keräily ei katso ikää.
Hänellä on siellä Oiva Toikan lasilintuja iso kokoelma ja muita lasiesineitä. Epäilemättä hyvin arvokkaitakin.
Sitten on ihan perus posliiniesineitä, jotka oli suosiossa ysärillä. Kaikki tuliaisetkin on säästänyt, kuten sellaiset matkamuistonuket ym. Mun mamman kotona on aika pysähtynyt. Koti on täsmälleen samanlainen kuin minun lapsuudessani. Siis täsmälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tänä kesänä tavannut paljon kavereita ja sukulaisia. Kaikille olen vienyt tuliaiseksi jotain kuluvaa: syötävää, juotavaa, kukkia tms. Ja kaikki ovat kiitelleet. Aion ottaa tavaksi jatkossakin. Lahjoitan vain sellaista jonka voi käyttää pois. Nuorille toki rahaa. Mutta me muut ilahdumme kaikesta aineettomasta ja kuluvasta. Ja jos emme niin kierrättäminen (esim alkoholi) on helppoa !
Miten niin nuorille toki rahaa?
Siis lahjaksi tarkoitin. 20-vuotiaan äitinä näen läheltä että raha on se paras ja toivotuin lahja aina. Mieluummin vaikka 10 euroa kuin joku esine. Tähä noudatan myös omani kanssa. En osaa enää ostaa hänelle vaatteita tai kosmetiikkaa. Kodin esineistä puhumattakaan.
Toki joskus vien syömään tms. Pidetty lahja sekin toki.
Terveisin edellisen kirjoittaja
Siivosin koruni ja kokosin kaikki samaan paikkaan.
Pieneksi jääneet kultakorut myyn. Myös korviksia päätyi kirppiskaappiin edelleen myyntiin tai sitten lahjoitan. Jäi 11 korvikset. Ihan sopiva määrä. Ehkä yhdet vielä karsiutuu.
Olipa kiva ajatuksen kanssa karsia korut. Myös entisiltä miesystäviltä saadut poistin tuomasta pahaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneen siivoajalle yritän vastailla... mieleeni tuli noista matkalaukuista. Ovatko ne vain sinun vai myös perheen? Itselle oli vuosien mittaan kertynyt useampi iso ja yksi lentolaukku. Myin isoista kaksi ja säästin yhden plus lentolaukun. Voisin jopa luopua viimeisestäkin isosta, sillä matkatavarani mahtuvat nykyään tuohon lentolaukkuun. Aiemmin pakkasin reissuun mukaan "varmuuden vuoksi" vaikka mitä vaatetta, mutta ne tulivat pitämättöminä takaisin. Ehkä tunnistan tyylini nykyään paremmin ja osaan valita mukaan mitä oikeasti tarvitsen. Pelkkinä säilömisbokseina matkalaukut ovat aika huonot. Smartbokseihin mahtuu enemmän ja ne ovat kätevämmin pinottavia.
Joo ne ovat koko perheen erikokoisia matkalaukkuja. Muutenkin täällä on huonosti säilytystilaa. On kyllä minulla myös liikaa tavaraa.
Pitäisi uskaltaa heittää reippaasti pois. Vintti ja kellarikomero haisevat homeelle, joten sinne ei voi viedä mitään. Toisaalta hyvähän se, parempi karsia kuin lisätä säilytystilaa. Kaikki varatyynyt ja peitotkin ovat minun makuuhuoneessani. Niitä on pakko olla, ostin varastin, kun tuli syyhy ja piti päivittäin vaihtaa uudet vuodevaatteet, homma ei toimi, ellei ole kaksia kappaleita. En uskalla luopua varakappaleista, jos se syyhy tulee uudestaan. Tuoleja on useita, kun niitä tarvitaan ruokapöydän ympärille jouluisin.
Heitin äsken pois liinavaatteita, mutta se on pisara meressä. Miten ihmeessä muilla mahtuu esim perheen kengät kaappeihin? Kumisaappaitakin on meillä 4 paria, tukkivat kaapin.
Vierailija kirjoitti:
Kamppailen makuuhuoneen kanssa. Se on täynnä tavaraa, jolle ei ole paikkaa. En enää järkevästi keksi, mistä voisin luopua, mutta tuntuu, että se on täynnä roskaa. Se siis näyttää roskalta, kun ei ole järkevää säilytyspaikkaa. Esim kaikki matkalaukkuni ovat siellä, täynnä tavaraa, eivätkä ne ole kauniita...
Pyykkilaatikot ovat siellä. Kirjoituspöytä. Vaatekaappi ja 10 pahvilaatikkoa sen päällä (ei ole kiinteää kaappia). Vaatetanko. Tuoleja, yöpöytiä. En kestä. Ja miten ihmiset saavat yöpöydän tasoyminimalistisiksi? Minulla ne pursuvat roinaa.
Paljon olen jo konmqrityanut, mutta tämä on murheenkryyni, en etene makuuhuoneessa yhtään.
Asuin korona-aikana äitini lapsuudenkodissa, omassa kodissaoli putkiremontti. Huoneita ei ollut paljon, mutta isoja.
Saatiin kaupasta aina banaanilaatikoita, kun haettiin muutenkin ruokaa. Isossa tuvassa oli seinä täynnä laatikoita. Kysyin aina tädeitå, osan kohdalla tämän lapsillta haluaako kukaan. Tein jokaiselle sisarukselle oman laatikon ja osassa oli myynnissä olevat. Ei kauaa kestänyt, kun seunä, ehkä 10 m x 3 oli täynnä. Näen vieläkin painajaisia urakasta
Voisiko niitä ylimääräisiä petivaatteita tunkea niihin matkalaukkuihin? Tai voisiko laukuissa säilyttää talvikenkiä kesällä ja toisinpäin? Voisiko perheenjäsenet ottaa omat matkalaukkunsa omien sänkyjensä alle? Tuolit ja penkit voivat olla säilytyskalusteita myös.
Mä myisin ne vain joulun takia tilaa vievät tuolit ja ottaisin tilalle pinottavat jakkarat. Jakkarapinon päälle liina ja toimii näin sivu- tai yöpöytänä. Ja jos matkalaukut on pakko säästää, ni jokaisen voisi ottaa laukkunsa omaan huoneeseensa. Tyttö voisi säilyttää siinä vaikka nukkeja ja nukenvaatteita jne. Samaten pyykkejäkin voisi jokainen säilyttää itse pyykkipusseissa omissa huoneissaan. Kylmästi vaan jakaisin ne tavarat pois sieltä omasta makuuhuoneesta. Makuuhuoneessa ei tarvitsisi olla kuin sänky. Puolpitosia vaatteitakin tykkään säilyttää mieluummin henkareissa kaapinovissa kuin läjässä tuolilla. Herätyskelloki mulla on lattialla ja lamppu seinässä kiinni, ei tarvitse pakosti olla koko yöpöytääkää.
Vierailija kirjoitti:
Kamppailen makuuhuoneen kanssa. Se on täynnä tavaraa, jolle ei ole paikkaa. En enää järkevästi keksi, mistä voisin luopua, mutta tuntuu, että se on täynnä roskaa. Se siis näyttää roskalta, kun ei ole järkevää säilytyspaikkaa. Esim kaikki matkalaukkuni ovat siellä, täynnä tavaraa, eivätkä ne ole kauniita...
Pyykkilaatikot ovat siellä. Kirjoituspöytä. Vaatekaappi ja 10 pahvilaatikkoa sen päällä (ei ole kiinteää kaappia). Vaatetanko. Tuoleja, yöpöytiä. En kestä. Ja miten ihmiset saavat yöpöydän tasoyminimalistisiksi? Minulla ne pursuvat roinaa.
Paljon olen jo konmqrityanut, mutta tämä on murheenkryyni, en etene makuuhuoneessa yhtään.
No mutta sulla on vaan niin paljon kaikkea. Mulla ei nimittäin ole kirjoituspöytää, kirjoittelen millon missäkin. Vaatetankoakaan mulla ei ole, vaatteet mahtuvat kaikki yhteen vaatekaappiin. Matkalaukkuakaan en omista, jos reissaan mulle riittää ihan vaan yksi reppu, vähän isompi malliltaan ja käytän samaa kaupassa käydessä. Varatuoleina mulla on pinottavia jakkaroita, jotka ovat kesäisin parvekkeella käytössä. Pyykit mulla roikkuu pyykkipusseissa kylpyhuoneen seinällä. Valaisin on seinässä. Yöpöytää en edes haluaisi, keräisi mulla vain pölyä. Herätyskellokin on puhelimessa. Entä mitä niissä laatikoissa on siellä vaatekaapin päällä, voisiko sieltä karsia jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta sulla on vaan niin paljon kaikkea. Mulla ei nimittäin ole kirjoituspöytää, kirjoittelen millon missäkin. Vaatetankoakaan mulla ei ole, vaatteet mahtuvat kaikki yhteen vaatekaappiin. Matkalaukkuakaan e
Monta sivua paskanjauhantaa, ketju mennyt pilalle.
Meillä on varatäkit ja tyynyt isoissa tiiviistä kankaasta ommelluissa sohvatyynyissä kulmasohvan kulmassa. Jos tulee vieraita ne on tosi kätevä ottaa kulmasohvasta muokattavaan varapetiin. Ensin harmittelin, kun sohvassa ei ollut peitteiden säilytykseen rahia tai säilytysosaa, mutta kätevä näinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta sulla on vaan niin paljon kaikkea. Mulla ei nimittäin ole kirjoituspöytää, kirjoittelen millon missäkin. Vaatetankoakaan mulla ei ole, vaatteet maht
Miten niin paskanjauhantaa, ihan asiaahan ja sun kommenttihan se paskanjauhantaa on. Pysy poissa äläkä lue tätä ketjua, jos tavaroista puhuminen ärsyttää, koska tämähän on ketjun puheenaihe.
Ihan tori.fissä myin matkalaukut.
Mitä olette tehneet vanhoille, mahdollisesti väärän sävyisille meikeille? Minulla on vanhoja huulipunia, luomivärejä, kulmakyniä ja kynsilakkoja joita olen korvannut uusilla, itselleni paremmin sopivilla väreillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olette tehneet vanhoille, mahdollisesti väärän sävyisille meikeille? Minulla on vanhoja huulipunia, luomivärejä, kulmakyniä ja kynsilakkoja joita olen korvannut uusilla, itselleni paremmin sopivilla väreillä.
Roskiskamaa.
Vierailija kirjoitti:
Heitä roskiin.
Vanhat meikit ym. kosmetiikka pitäisi itse asiassa hävittää, sillä ne eivät säily kovin pitkään, jotkut vain muutamia kuukausia. Olen tosin nähnyt, että kyllä niillekin usein ottajia löytyy Facebookin annetaan-ryhmissä.
Matkalaukut ovat minullakin ongelmana. Toisaalta niihin saa säilöttyä hyvin tavaraa, kuten juurikin kesän ajaksi niitä ylimääräisiä vilttejä ja peittoja, joille talviaikaan on tarvetta.
Minä olen yksi niistä, joille kauniit koriste-esineet tuovat iloa, mutta olen hyvin tarkka sen kanssa, mitä pidän riittävän kauniina kotiini. Keräilen 1900-luvun alun art nouveau -esineitä, joita olen ostellut vuosien varrelta mm. ranskalaisilta antiikkitoreilta. En todellakaan konmarita kokoelmaani ja toivon, että jälkeeni niistä lähipiiri saisi vaikka rahaa, jos eivät itse tykkää.
Vierailija kirjoitti:
Mä annan aina tyttärelle, joka sitten antaa kavereilleen mitä ei itse käytä. Ja voihan tuttujen kanssa itsekin vaihdella. Hygieenisesti meikkejään tietysti käyttäen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä annan aina tyttärelle, joka sitten antaa kavereilleen mitä ei itse käytä. Ja voihan tuttujen kanssa itsekin vaihdella. Hygieenisesti meikkejään tietysti käyttäen.
Ei ole hygieenistä vaihdella meikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis tarkoitan tietenkin virheostoksia, jotka annan tyttärelle uusina heti kun huomaan hutiostokseksi. En siis lahjoittaisi mitään vanhoja meikkejä kenellekään.
Juu, keräily ei katso ikää.