tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19782)
Haluan kiittää sinua, että toimit vastuullisesti ja ajattelet samalla itsesi lisäksi myös muita. Valitettavasti on niitä, jotka eivät vaan välitä ja sitten viattomat joutuvat kärsimään. Tuota ylläkuvattua vastaavasta kieltäytymisessä on turha vedota myöskään rahaan, sillä tuollainen ei vie ylimääräistä rahaa, vaan vaatii vain viitsimistä. Näihin jatkuvasti paheneviin riesoihin pitäisi puuttua tehokkaammin ja eduskunnan ja hallituksen puuttua asiaan. En tiedä, kenen ministerin tai minkä valiokunnan toimialaan tämä kuluu, mutta kansanedustajia ja vastuuministeriä pitäisi lähestyä tässä asiassa ja vaatia tehokkaampia toimenpiteitä. Kielteisen julkisuuden ja esillä olon jälkeen sentään uudelle tehokkaalle syyhylääkkeelle myönnettiin vihdoin myyntilupa Suomen apteekkeihin. Tosin tuo vaati tosiaan paljon juttuja lääkkeiden tehottomuudesta ja siitä, että hevosten lääkkeillä ovat ihmiset joutuneet itseään hoitamaan.
Tuohon vaatekaaokseen kommentoin, että tuossa auttaa kun hyväksyy oman ulkomuotonsa ja omat rajoitteensa siinä mielessä, että ei sitä niillä vaatteilla yhtään kauniimmaksi oikeasti muutu ja että ei niitä muka hienoja ja muutenkin arkeen sopimattomia ja päällä epämukavia ns. juhlavaatteita oikeasti koskaan käytä. En hauku kenenkään ulkomuotoa, joten puhun nyt vain itsestäni, mutta ainakin omalla kohdallani rumuudestani ja lihavuudestani johtuen vaatteita on ylipäätään vaikea löytää , enkä halua edes kokeilla mitään kun tiedän näyttäväni kamalalta. Joskus saatan ehkä harkita jotain muuta kuin yksiväristä mustaa, mutta sitten olen hetkessä taas järjissäni kun tiedän, että en kuitenkaan halua käyttää muuta kuin yksiväristä mustaa. Lisäksi itselläni on todella vähän tilaa vaatteiden säilytykseen, käytössäni ei ole vaatekaappia, joten mitään ylimääräistä en halua pyörimään. En myöskään käy oikein missään niin en tarvitse mitään hienompaa. En edes muista, milloin olisin viimeksi jossain ns. virallisemmassa tai hienommassa parempaa pukeutumista vastineessa tilaisuudessa ollut.
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi sohvaa, nojatuolia, sänkyä, kenkiä, lastenvaunuja, turvaistuimia, kypärää enkä alusvaatteita käytettynä vaikka muuten tykkäänkin ostella secondhandina. Luettelosta puuttuu varmaan jotain, mutta nämä tuli nyt ekana mieleen.
Mietin vain päiväkoteja, lasten yökyläilyä, kylpylöitä, kuntosaleja ym. Jos alkaa hysteeriseksi niin elämä alkaa olla aika rajoittunutta. Ja siis itsekin kammoan tuholaisia.
Se on kamalaa ja todella huolestuttaa, miten likaista ja törkyisen sotkuista julkisissa paikoissa ja tiloissa nykyään on. Siivous on valitettavasti ensimmäisiä kohteita, joista resurssien, siis rahan ja ajan puutteessa helposti säästetään ja laiminlyödään. Päiväkodissakin olisi varmasti tärkeämpää kaiken turhan byrokratian ja vastaavan sijaan keskittyä kunnon siivoukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko kellään vinkkiä siihen kun ostan vaatteita ihanneminälle tai toiveminälle. Mulla on töissä labravaatteet ja omalla ajalla oon aikalailla 100 % koirien lenkkeilyyn, metsäilyyn ja treenailuun sopivissa vaatteissa. Kuljen myös työmatkat kävellen. Silti olen ostanut ja edelleen välillä sorrun ostamaa vaatteita ihmiselle joka toivon olevani. Korkokenkiä, mekkoja, epäkäytännöllisiä kauniita takkeja yms. Nämä jäävät aina käyttämättä. Miten saisin päähäni näin lähempänä 40 ikävuotta että arjen helppous ja käytännöllisyys vaan ajaa mulla aina ohi näistä.
Mulla ihan sama. Olen selvinnyt tästä lähinnä itsekurilla (en vaan osta) ja sillä että käytän hienompia vaatteitani töissä vähitellen pois. Ihan tyhmää pitää vaatekaapissa vuosikausia. Kotonakin pidän mahdollisuuksien mukaan nätimpiä vaatteita enkä mitään retkuja. Mutta vaikeaa tämä o
Tunnustan vielä etten ole koskaan osannut kävellä koroilla ja silti minulla oli pahimmillaan lähes sadan parin kokoelma n. 25 vuotiaana, kun vaan toivoin että joskus minusta vielä tulee niistä vaivattomasti liitävä uranainen. No, ei tosiaan ole tullut näin 15 vuotta myöhemminkään 🙈 Ja silti sellainen unelma edelleen herää kaunista paria kaupassa ihaillessa.
Esim. turkiskuoriainen on taitava lentäjä ja voi yksinkertaisesti vain lentää avoimesta ikkunasta tai ovesta sisään. Eri asia on sitten se, että löytyykö sille esim. villamattoa tai muuta herkkua.
Tuholaiset on yksi merkittävä syy sille, että karsin kotoani tavaroita ja tekstiilejä joita emme enää tarvitse. Kaikenlaiset tuholaiset pesiytyvät mieluiten sinne missä saavat pesiä kaikessa rauhassa. Jos tavarat tai vaatteet ovat suht aktiivisessa käytössä ja niitä pestään ja pidetään, niin tuskin ne ovat ensimmäinen pesiytymispaikka. Voisin kuvitella, että kaikenlaiset pussukat, nyssykät, sängynaluslaatikot, mattorullat, pölyttyvät tekstiilit etenkin lattioille ovat hyvä kasvualusta ötököille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ostaisi sohvaa, nojatuolia, sänkyä, kenkiä, lastenvaunuja, turvaistuimia, kypärää enkä alusvaatteita käytettynä vaikka muuten tykkäänkin ostella secondhandina. Luettelosta puuttuu varmaan jotain, mutta nämä tuli nyt ekana mieleen.
Mietin vain päiväkoteja, lasten yökyläilyä, kylpylöitä, kuntosaleja ym. Jos alkaa hysteeriseksi niin elämä alkaa olla aika rajoittunutta. Ja siis itsekin kammoan tuholaisia.
Se on kamalaa ja todella huolestuttaa, miten likaista ja törkyisen sotkuista julkisissa paikoissa ja tiloissa nykyään on. Siivous on valitettavasti ensimmäisiä kohteita, joista resurssien, siis rahan ja ajan puutteessa helposti säästetään ja laiminlyödään. Päiväkodissakin olisi varmasti tärkeämpää kaiken turhan byrokratian ja vastaavan sijaan keskittyä kunnon siivoukseen.
Kun minä olin 90-luvun alussa päiväkodissa ja ala-asteella, meillä oli tässä pienessä yhdistelmässä töissä yksi oma täyspäiväinen siivoaja, kolme keittäjää ja talonmies opetushenkilöstön lisäksi. Oli siistiä, ruoka tuoretta ja maistuvaa, lapsille leivottiin synttärikakut ja paikat pysyi ehjinä. Nyt hakivat sinne siistijää, työaika 3 h päivässä. Ruuat tulee keskuskeittiöltä ja vain lämmitetään. Huollot hoitaa kaupunki keskitetysti, jumppaan noissa tiloissa ja esim. rikkoontuneen lampun vaihto kestää usein useamman viikon ja aidan korjauskin kaksi. Miten tähän päädyttiin, kysyn vaan.
Nyt kesällä ei oikein voi pitää ikkunaa tai parvekkeen ovea auki kun sisään voi lentää ties mikä ötökkä. Jo ulkona kulkeminen on kamalaa. Ötököitä lentelee sisään myös kauppoihin, eikä kukaan noita ole noista eliminoimassa tai siivoamassa. Valitettavasti Suomen oloissa ötököitä näkee yhä pidemmälle syksyyn ja tuholaisia on ympäri vuoden. Omalla kohdallanikin tuholaisongelma oli pahana nimenomaan talvella kun oli hyvinkin kylmä sää.
Osaako joku sanoa, kehen kansanedustajaan tai ministeriin pitäisi ottaa yhteyttä tuholaisasioissa kun on selkeä huoli siitä, että nämä hoidetaan huonosti, eikä näihin panosteta tai ennaltaehkäistä riittävästi? Tätä pitäisi siis todella kehittää ja parantaa ihan jo valtiovallan taholta. Syksyllä eduskunnan kyselytunnilla joku kansanedustaja voisi kysyäkin vastaavalta ministeriltä tästä.
Budjetti on pienentynyt ja säästöjä ja leikkauksia on tehty ihan vääristä paikoista. Johtajien ja päälliköiden ja byrokratian määrä on lisääntynyt ja valtaosa budjetista käytetään kalliin ja ylimielisen kehittämiskonsultin palkkaamiseen. Konsultti kalliissa vaatteissaan haukkuu vallanhaluiset henkilöstön laiskaksi ja tyhmäksi ja ilmoittaa tehottomuuteen vedoten jonkun saavan potkut, vaikka lopenuupunut henkilöstö on jo nyt alimitoitettu. Siivoamaan, ruokaa lämmittämään ja huoltohommiin sekä hoitajiksikin pakotetaan 9 euron orjatöihin työttömiä ja työkokeilijoita sekä kokonaan ilmaisia työharjoittelijoita käytetään häikäilemättä hyväksi. Kaikki tehdään vähän sinne päin kun rahaa tai aikaa ei ole. Samalla turha byrokratia lisääntyy entisestään. Tämä siis vastauksena sille, joka ihmetteli, miksi ja mihin hyvä tilanne katosi ja tilalle saatiin surkea kaaos. Tuo alkutilanne vaikutti ihanteelta, jota ei valitettavasti ole enää mahdollista saada.
Luin juuri neljä viimeisintä kommenttia ja hämmennyin täysin, koska luulin tulleeni vahingossa johonkin muuhun keskusteluketjuun kuin Tavarapaljous- ketjuun...
Tänään tosiaan alkoi itsellä räjähtäneen ADHD kämpän läpikäyminen. Pelkästään tänään olen löytänyt jo melkein 40 tavaraa kirpparipöytään. Ja kävin läpi vasta kirjahyllyn ja yhden laatikon. Ihan tunnen miten tässä innostuu ja jo tuosta tuli paljon kevyempi olo.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kesällä ei oikein voi pitää ikkunaa tai parvekkeen ovea auki kun sisään voi lentää ties mikä ötökkä. Jo ulkona kulkeminen on kamalaa. Ötököitä lentelee sisään myös kauppoihin, eikä kukaan noita ole noista eliminoimassa tai siivoamassa. Valitettavasti Suomen oloissa ötököitä näkee yhä pidemmälle syksyyn ja tuholaisia on ympäri vuoden. Omalla kohdallanikin tuholaisongelma oli pahana nimenomaan talvella kun oli hyvinkin kylmä sää.
ötökkäverkkoa saa onneksi kaupasta, sitä tuuletusikkunaan, niin pystyy tuulettamaankin. Siitä olen sama mieltä että tänä vuonna tuntuu näitä ötököitä lentelevän ulkona ihan sekopäisenä ristiin rastiin.
Vierailija kirjoitti:
Oisko kellään vinkkiä siihen kun ostan vaatteita ihanneminälle tai toiveminälle. Mulla on töissä labravaatteet ja omalla ajalla oon aikalailla 100 % koirien lenkkeilyyn, metsäilyyn ja treenailuun sopivissa vaatteissa. Kuljen myös työmatkat kävellen. Silti olen ostanut ja edelleen välillä sorrun ostamaa vaatteita ihmiselle joka toivon olevani. Korkokenkiä, mekkoja, epäkäytännöllisiä kauniita takkeja yms. Nämä jäävät aina käyttämättä. Miten saisin päähäni näin lähempänä 40 ikävuotta että arjen helppous ja käytännöllisyys vaan ajaa mulla aina ohi näistä.
Muilla olikin jo hyviä vinkkejä. Voit myös miettiä mihin tilaisuuksiin, tapahtumiin, tai tilanteisiin olet suunnitellut niitä mekkoja ja korkokenkiä. Voihan olla että haaveilet vaikka konsertissa tai teatterissa käymisestä mutta et jostain syystä käy niissä, joten nyt joko a) rohkeasti toteuttamaan näitä haaveita ja eikun menoksi erilaisiin tilaisuuksiin mekossa ja korkkareissa. Nauti niistä vaatteista ja tilanteista! Ehkä vaatteet jopa rohkaisevat sua toteuttamaan toiveitasi. Tai b) jos tiedostat ja olet vähintään melko varma että et tule sellaisiin tilanteisiin menemään joissa näitä hienoja vaatteita tarvitset niin sitten vaan vaatteet eteenpäin ja panostat niihin vaateisiin joita oikeasti käytät.
Päätin pyyhkiä jalkineeni ja nahkalaukkuni Marseille-saippuavedellä ja laittaa kenkäplankkia nahkaisiin jalkineisiin. Huomasin, että suorakaiteiksi saksimani koronamaskit, joista olin poistanut hiuslenkeiksi tarvitsemani lenkit ja metallilangat, sopivat hyvin jalkineiden pyyhkimiseen saippuavedellä ja kenkäplankin levittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Päätin pyyhkiä jalkineeni ja nahkalaukkuni Marseille-saippuavedellä ja laittaa kenkäplankkia nahkaisiin jalkineisiin. Huomasin, että suorakaiteiksi saksimani koronamaskit, joista olin poistanut hiuslenkeiksi tarvitsemani lenkit ja metallilangat, sopivat hyvin jalkineiden pyyhkimiseen saippuavedellä ja kenkäplankin levittämiseen.
Kenkien kiillottamiseen ovat hyviä myös vanhat rikkinäiset sukat tai parittomat sukat. Puhdas sukka käteen ja helppo pyyhkiä kenkä sillä. Sen jälkeen sukka joutaa roskiin.
Päivän ensimmäinen projekti, lastenhuoneen järkkäily, on nyt tehty.
Haluan pitää lattiapinnan mahdollisimman tyhjänä ja sain nostettua ison, puisen nukkekodin lattialta lelukaapin päälle. Järkkäilin muutenkin lastenhuonetta niin, että huone on nyt paljon selkeämpi ja visuaalista "hälinää" on vähemmän. Uskon, että leikkeihin on helpompi keskittyä, kun huone on selkeä ja toisaalta rauhoittua illalla nukkumaan. Lapset olivat tyytyväisiä muutokseen ja aloittivat innolla leikit.
Poistoja tuli vain 2kpl eikä poistot olleetkaan tässä tarkoitus, koska juuri hiljattain teimme ison raivauksen.
Sain taas yhden kosmetiikkaputelin käytettyä loppuun ja lisäksi turhia papereita lähti roskiin.
Aina kun tulen suihkusta kylppäristä haistan hetken verran kotonani tunkkaisen hajun. Olen raskaan elämäntilanteen vuoksi huolehtinut todella heikosti kodin siisteydestä kuluneen parin vuoden ajan, joten arvelen että haju johtuu hirveästä pölymäärästä kotona. Mitään roskia tai ruokajätteitä minulla ei ole homehtumassa ympäriinsä, mutta esim. seinäpinnat ja ikkunatkin ovat ohuen pölykerroksen peitossa. Toivottavasti saan asian pikkuhiljaa korjattua sillä samalla kun karsin tavaraa pyyhin aina siitä kohtaa pölyt. Senkin takia haluan tavaraa vähemmälle, että olisi helpompi siivota, ei tämä voi olla mitenkään terveellistä elää näin tunkkaisessa kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Senkin takia haluan tavaraa vähemmälle, että olisi helpompi siivota, ei tämä voi olla mitenkään terveellistä elää näin tunkkaisessa kodissa.
Kommentistasi tuli mieleen erinomainen suomeksi käännetty kirja keräilypakosta, jonka lainasin kerran kirjastosta. Minulla ei ole keräilypakkoa, mutta hyödyin silti monella tapaa kirjan lukemisesta.
Kirjassa puhuttiin muun muassa siitä, kuinka tavaran vähentäminen ja myös paikkojen löytäminen säilytettäville tavaroille helpottavat kodin puhtaaksi saamista ja ylläpitosiivousta.
Havahduin kyseenalaistamaan minulla aina olleita koriste- ja käyttöesineitä. Ehkä monet niistä ovatkin olleet joskus täysin tyylisiäni, mutta ei todellakaan enää. Päädyin katsomaan niitä uusin silmin, kuin ensi kertaa ja totesin että eipä ole enää tätä nykyminää ollenkaan. Iso laatikollinen tuli täyteen vanhan minän tyylisiä tavaroita. Vein ne varastoon ja aion lahjoitella vaikka ykstellen kavereille, jotka käydessään saavat katsoa ne läpi. On siinä ihan Iittalaakin, Afrikkalaisia puukoristeita ja sitten esineitä ihan lapsuudesta asti. Kaikki sellaisia, joihin olen ollut suorastaan rakastunut joskus. No nykyään rakastan vain ihmisiä ja kissaani. En tarvitse Afrikkalaisia kissapatsaita tai kissatauluja.