tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19796)
Kamppailen makuuhuoneen kanssa. Se on täynnä tavaraa, jolle ei ole paikkaa. En enää järkevästi keksi, mistä voisin luopua, mutta tuntuu, että se on täynnä roskaa. Se siis näyttää roskalta, kun ei ole järkevää säilytyspaikkaa. Esim kaikki matkalaukkuni ovat siellä, täynnä tavaraa, eivätkä ne ole kauniita...
Pyykkilaatikot ovat siellä. Kirjoituspöytä. Vaatekaappi ja 10 pahvilaatikkoa sen päällä (ei ole kiinteää kaappia). Vaatetanko. Tuoleja, yöpöytiä. En kestä. Ja miten ihmiset saavat yöpöydän tasoyminimalistisiksi? Minulla ne pursuvat roinaa.
Paljon olen jo konmqrityanut, mutta tämä on murheenkryyni, en etene makuuhuoneessa yhtään.
Nyt on kodinhoitohuone käyty kokonaisuudessaan läpi. Nopeaa ja helppoa, koska olen jo tehnyt monta karsimiskierrosta aiemmin. Poistoja tuli kuitenkin taas muutama.
Koriste-esineistä olen jo luopunut. Maailman turhin asia on esine, jonka ainoa tehtävä on toimia koristeena. Tällaisten tavaroiden valmistamisen voisi lopettaa. Luopuminen ei kaduta, mutta kaduttaisi jos en olisi luopunut.
Luovuin monista, en kaikista, koriste-esineistä joitakin vuosia sitten. Ostan jatkossa hyvännäköisiä käyttöesineitä, jotka saavat ajaa koriste-esineen tehtävää samalla.
Vierailija kirjoitti:
Kamppailen makuuhuoneen kanssa. Se on täynnä tavaraa, jolle ei ole paikkaa. En enää järkevästi keksi, mistä voisin luopua, mutta tuntuu, että se on täynnä roskaa. Se siis näyttää roskalta, kun ei ole järkevää säilytyspaikkaa. Esim kaikki matkalaukkuni ovat siellä, täynnä tavaraa, eivätkä ne ole kauniita...
Pyykkilaatikot ovat siellä. Kirjoituspöytä. Vaatekaappi ja 10 pahvilaatikkoa sen päällä (ei ole kiinteää kaappia). Vaatetanko. Tuoleja, yöpöytiä. En kestä. Ja miten ihmiset saavat yöpöydän tasoyminimalistisiksi? Minulla ne pursuvat roinaa.
Paljon olen jo konmqrityanut, mutta tämä on murheenkryyni, en etene makuuhuoneessa yhtään.
Aiemmassa opiskelija-asunnossa oli sama ongelma. Otin seinät hyötykäyttöön. Kaappia ja hyllyä alhaalta ylös asti kaikille mahdollisille seinille. Laatikoita ja laukkuja sängyn alle. Ei ollut mitenkään kaunista mutta siistiä kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulta ilmeisesti puuttuu taloyhtiön huoneistokohtainen varastokoppi ja vaatehuone.
Investoisin sänkyyn, jonka alla on rakennettua säilytystilaa. Sinnehän menisi matkalaukut ja kaapin päältä kamaa.
Ei tuo muuten mitenkään järjesty, paitsi jos vähennät kamaa kaapin päältä pois ja panet matkalaukut sinne. Tai toinen vaihtoehto tavallinen korkeilla jaloilla oleva sänky ja tuuppaa matkalaukut ym. kamaa sängyn alle.
Kirjoituspöydän tuoli riittää. Montako tuolia makuuhuoneessa pitää olla?
Joskus luovuin yöpöydistäkin visuaalisen sekametelin ja siivouksen vuoksi. Nyt sellaisen tarvitsen C-pap hengityslaitteelle.
Laitoin juuri roskapussiin likaisen ja osin hajonneen keittokirjan. En tarvitse ruokaohjeita mihinkään ja jos tarvitsen niin netistä löytää. En leivo, enkä laita ruokaa tai siis yleensä laitan vaan uuniin jonkun sellaisen pakkauksen, jossa lukee valmistusohje, kuten esim. broileripakkaukset. Olen huono kokki ja yritän välttää tiskiä. Paras olisi, jos tiskiä ei syntyisi yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulta ilmeisesti puuttuu taloyhtiön huoneistokohtainen varastokoppi ja vaatehuone.
Investoisin sänkyyn, jonka alla on rakennettua säilytystilaa. Sinnehän menisi matkalaukut ja kaapin päältä
Näin ulkopuolisena kommentoin, että sukulaiseni käyttää tuollaisen laitteen ns. yöpöytänä ihan vaan tuolia. Mitään varsinaista oikeaa pöytää ei tuolle tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähän samaa varaston suhteen. Osa kausitavaroista on tiiviissä Smartstore-laatikoissa ja niiden kanssa pystyn jotenkin elämään, mutta kaikki muu tavara mikä päätyy varastoon muuttuu mielessäni vähän saastuneeksi ja minun on vaikeaa tuoda sitä enää takaisin asuintiloihin. Nytkin minulla on ollut kohta kolme vuotta varastossa talvitakkeja joita en todennäköisesti enää koskaan käytä sen takia että ne ovat olleet säilytyksessä siellä häkkikomerossa. Pitäisi nyt kesällä käydä siivoamassa varasto kunnolla ja heittää vihdoin mäkeen kaikki tavara minkä suhteen olen selvästi luovuttanut... Meidänkin häkkivarasto on kuitenkin aika siisti, ei siellä ole mieletöntä ötökkä- tai paperitoukkaongelmaa niin kuin jossain varastoissa olen kuullut olevan, mutta tietenkin kaikenlaisissa yleisissä kerrostalotiloissa liikkuu helposti hämähäkkejä ja muita pikkuöttiäisiä aina silloin tällöin. Ongelma varaston suhteen on siis lähinnä omassa p
Joo, tiiviit muovilaatikot auttaa tällaiseen ja vakuumipussit kanssa. Meillä on ongelmana että asutaan Englannissa jossa on tosi kosteaa ympäri vuoden niin mitään tekstiilejä ei voi säilyttää lämmittämättömässä tilassa ja esim. lastenvaunut otan aina yöksi sisälle keittiöön vaikka Suomessa jättäisin ne varmaan pihalle ainakin kesäisin... Ois ihana olla uudempi talo ja paremmat säilytystilat mutta näillä mennään. Anopin ullakolla meillä on jotain kamaa (jota laitettiin sinne ennen kuin tajusin miten inhoan ullakoita ja varastoja täällä) mutta se tosiaan vilisee hämähäkkejä ja en usko että sieltä kauheasti tuodaan enää tänne takaisin, niin iso homma olisi se putsaaminen :(
Vierailija kirjoitti:
Koriste-esineistä olen jo luopunut. Maailman turhin asia on esine, jonka ainoa tehtävä on toimia koristeena. Tällaisten tavaroiden valmistamisen voisi lopettaa. Luopuminen ei kaduta, mutta kaduttaisi jos en olisi luopunut.
Omaa mielipidettä ei kannata esittää yleispätevänä totuutena.
Koriste-esineiden valmistus ei aiheuta kovinkaan suuria ympäristöhaittoja esimerkiksi tekstiiliteollisuuteen ja muovituotteiden valmistukseen verrattuna. Lisäksi moni kivijalkaliikkeen omistaja ja käsityöläinen pysyy leivän syrjässä kiinni, kun asiakkaat ostavat koriste-esineitä.
Itse olen lahjoittanut koriste-esineeni pois enkä osta niitä lahjoiksi muille, mutta tiedän monta ihmistä, jotka saavat koriste- esineiden katselemisesta esteettistä mielihyvää joka päivä ja joille esineet tuovat rakkaita muistoja mieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa mielipidettä ei kannata esittää yleispätevänä totuutena.
Koriste-esineiden valmistus ei aiheuta kovinkaan suuria ympäristöhaittoja esimerkiksi tekstiiliteollisuuteen ja muovituotteiden valmistukseen verrattuna. Lisäksi moni kivijalkaliikkeen omistaja ja käsityöläinen pysyy leivän syrjässä kiinni, kun asiakkaat ostavat koriste-esineitä.
Itse olen lahjoittanut koriste-esineeni pois enkä osta niitä lahjoiksi muille, mutta tiedän monta ihmistä, jotka saavat koriste- esineiden katselemisesta esteettistä mielihyvää joka päivä ja joille esineet tuovat rakkaita muistoja mieleen.
Ei kai kaikkea esteettistä mielihyvää aiheuttavaa tarvitse kotiin kantaa. Voi mennä vaikka museoon tai taidenäyttelyyn. Ehkä se käsityöläisesi tai kivijalkakauppiaasi voi kehitellä uutta bisnestä jos koriste-esineet ei myy. Siinä sinulle mielipide.
Vierailija kirjoitti:
Koriste-esineiden valmistus ei aiheuta kovinkaan suuria ympäristöhaittoja esimerkiksi tekstiiliteollisuuteen ja muovituotteiden valmistukseen verrattuna.
Olen eri mieltä ympäristöhaitoista. Moneen koriste-esineeseen kaivetaan metalleja kaivoksista, kerätään norsunluuta, kaadetaan harvinaisia puita, kaivetaan maata, jne. Jos pitää valaa saviesine tai värjätä esine koboltilla, eikö sama ole tehdä näyttävä käyttöastia kuin joku turha koristemöykky? Käyttöesinekin voi olla silmänilo ja silti hyödyllinen.
Jännä juttu, että kirpparit on täynnä just niitä koriste-esineitä. Mutta juu, aina löytyy joku, joka niistäkin niin kovasti pitää.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että kirpparit on täynnä just niitä koriste-esineitä. Mutta juu, aina löytyy joku, joka niistäkin niin kovasti pitää.
Minä pidän koriste-esineistä ja ostan niitä nimenomaan kirpparilta tai käsityöläisten kojusta, jos löydän kivan uniikin patsaan tms. Minulla on lasiovellinen kaappi jonne kerään kauneimpia pikkupatsaita, vintageleluja ja maljakoita ja välillä karsin niitä jos hyllyt täyttyvät ja tahdon tilaa jollekin vielä ihanammalle.
Vierailija kirjoitti:
Olen tänä kesänä tavannut paljon kavereita ja sukulaisia. Kaikille olen vienyt tuliaiseksi jotain kuluvaa: syötävää, juotavaa, kukkia tms. Ja kaikki ovat kiitelleet. Aion ottaa tavaksi jatkossakin. Lahjoitan vain sellaista jonka voi käyttää pois. Nuorille toki rahaa. Mutta me muut ilahdumme kaikesta aineettomasta ja kuluvasta. Ja jos emme niin kierrättäminen (esim alkoholi) on helppoa !
Miten niin nuorille toki rahaa?
Makuuhuoneen siivoajalle yritän vastailla... mieleeni tuli noista matkalaukuista. Ovatko ne vain sinun vai myös perheen? Itselle oli vuosien mittaan kertynyt useampi iso ja yksi lentolaukku. Myin isoista kaksi ja säästin yhden plus lentolaukun. Voisin jopa luopua viimeisestäkin isosta, sillä matkatavarani mahtuvat nykyään tuohon lentolaukkuun. Aiemmin pakkasin reissuun mukaan "varmuuden vuoksi" vaikka mitä vaatetta, mutta ne tulivat pitämättöminä takaisin. Ehkä tunnistan tyylini nykyään paremmin ja osaan valita mukaan mitä oikeasti tarvitsen. Pelkkinä säilömisbokseina matkalaukut ovat aika huonot. Smartbokseihin mahtuu enemmän ja ne ovat kätevämmin pinottavia.
Vierailija kirjoitti:
Makuuhuoneen siivoajalle yritän vastailla... mieleeni tuli noista matkalaukuista. Ovatko ne vain sinun vai myös perheen? Itselle oli vuosien mittaan kertynyt useampi iso ja yksi lentolaukku. Myin isoista kaksi ja säästin yhden plus lentolaukun. Voisin jopa luopua viimeisestäkin isosta, sillä matkatavarani mahtuvat nykyään tuohon lentolaukkuun. Aiemmin pakkasin reissuun mukaan "varmuuden vuoksi" vaikka mitä vaatetta, mutta ne tulivat pitämättöminä takaisin. Ehkä tunnistan tyylini nykyään paremmin ja osaan valita mukaan mitä oikeasti tarvitsen. Pelkkinä säilömisbokseina matkalaukut ovat aika huonot. Smartbokseihin mahtuu enemmän ja ne ovat kätevämmin pinottavia.
Haluaisin myydä matkalaukkuun. Mitä kautta sait ne myytyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koriste-esineiden valmistus ei aiheuta kovinkaan suuria ympäristöhaittoja esimerkiksi tekstiiliteollisuuteen ja muovituotteiden valmistukseen verrattuna.
Olen eri mieltä ympäristöhaitoista. Moneen koriste-esineeseen kaivetaan metalleja kaivoksista, kerätään norsunluuta, kaadetaan harvinaisia puita, kaivetaan maata, jne. Jos pitää valaa saviesine tai värjätä esine koboltilla, eikö sama ole tehdä näyttävä käyttöastia kuin joku turha koristemöykky? Käyttöesinekin voi olla silmänilo ja silti hyödyllinen.
Norsunluuta???!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pidän koriste-esineistä ja ostan niitä nimenomaan kirpparilta tai käsityöläisten kojusta, jos löydän kivan uniikin patsaan tms. Minulla on lasiovellinen kaappi jonne kerään kauneimpia pikkupatsaita, vintageleluja ja maljakoita ja välillä karsin niitä jos hyllyt täyttyvät ja tahdon tilaa jollekin vielä ihanammalle.
90-vuotiaalla isoäidilläni on myös sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Norsunluuta???!!!
Siitä tehtiin ennen koriste-esineitä, mutta sitten sen suosio hiipui ihan syystä.
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/norsunluuesineiden-arvostus-hiipuu-…
Koriste-esineitä olen itsekin karsimassa. Aika paljon olen vuosien mittaan karsinutkin, mutta näköjään haluan niitä yhä vähemmän. Jäljellä on lähinnä arvokkaampia Arabian ja Iittalan juttuja. Laitoin parista ilmoituksen toriin, mutta taitaa olla liian korkea pyyntihinta tai ihmiset eivät nyt tässä taloudellisessa tilanteessa halua/voi ostaa. Jotenkin en raaskisi ihan halvalla myydä ja pelkään että katuisin. Onkohan se huuto.net hyvä.myyntipaikka, niin näkisi paremmin onko yhtään kysyntää ja mikä on sopiva hinta?