tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19782)
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee varmaan taukoa kirjoitteluun, koska ei ole enää asuntoa. Tavarat vuokravarastossa ja yhden sukulaisen luona. Olisi ollut mielenkiintoista pitää kirjaa poistoista, niitä tuli todella paljon. Ketjua aion edelleen lukea. Nyt vain odotella jos jostain saisi sen asunnon ja pääsisi sen sisustamaan.
H
Nyt saat huomata miten vähällä tavaralla tulee toimeen, kun ei ole enää tavaroitaan ympärillä. Mä jos olisin sun tilanteessa etsisin nimenomaan tarkoituksella mahdollisimman pienen asunnon ja veisin sinne varastostakin vain välttämättömimmät ja tietty ne rakkaimmat tavarat. Toivottavasti saat asunnon pian ja ainakin ennen talven tuloa, mieluummin tietty jo ennen syksyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle, miksi joku, kuten puolisoni, ostaa älyttömät määrät tavaraa, etenkin vaatetta. Meillä on aika iso kämppä, mutta mikään tila ei riitä. Järjestin hänen poissa ollessaan talvivaatteita pois vaatekaapin laatikkoon, ja sinne meni mm. kymmenen (10) pipoa, kaikki vissiinkin viime talven muotia. Kaulaliinoja paljon enemmän. Vintillä on nyt yli kaksikymmentä talvitakkia eri vuosilta. Osa vaatteista ihan laatutavaraa, iso osa halpakauppojen skeidaa. Ei sentään Kiinasta tilaile - tietääkseni, en ole kysynyt. Meidän on näet hieman vaikea keskustella tästä asiasta, koska hän raivostuu, jos yritänkin aloittaa.
Uffiin viedään joka kuukausi jätesäkki tai kaksi.
Niin että selittäkää, miksi näin.
Nimim. MItä helvettiä?
Jonkin asteinen shoppailuaddiktio.
Tai entä jos vaatteet ovat miehesi harrastus? Onko hänellä samanlaista tavarapaljoutta muissa kategorioissa? Jos ei niin en huolestuisi pipoista ja kaulaliinoista. Oma mieheni nimittäin ihan harrastaa erilaisia vaatteita ja häneltä löytyy joka lähtöön takkia ja kauluspaitaa, housua ja hattua, mutta se sopii mulle tosi hyvin koska se on hänen harrastus ja vaatteet pysyvät hänen omassa huoneessaan, omissa kaapissaan eivätkä tuki yleisiä tiloja tai eteistä. Toki on varmasti ärsyttävää jos miehesi vaatteet valtaavat koko kodin vaikka se iso olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selittäkää minulle, miksi joku, kuten puolisoni, ostaa älyttömät määrät tavaraa, etenkin vaatetta. Meillä on aika iso kämppä, mutta mikään tila ei riitä. Järjestin hänen poissa ollessaan talvivaatteita pois vaatekaapin laatikkoon, ja sinne meni mm. kymmenen (10) pipoa, kaikki vissiinkin viime talven muotia. Kaulaliinoja paljon enemmän. Vintillä on nyt yli kaksikymmentä talvitakkia eri vuosilta. Osa vaatteista ihan laatutavaraa, iso osa halpakauppojen skeidaa. Ei sentään Kiinasta tilaile - tietääkseni, en ole kysynyt. Meidän on näet hieman vaikea keskustella tästä asiasta, koska hän raivostuu, jos yritänkin aloittaa.
Nimim. MItä helvettiä?
Tai en
Ostaa älyttömät määrät tavaraa, etenkin vaatetta.. eli tuosta näkee, että on shoppailua muussakin, kuin vaatteissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. MItä helvettiä?
Tai en
Mä olen eri kuin joka shoppailuaddiktiota ehdotti, mutta mulla tarttui silmään tuo "uffille lähtee joka kuukausi" juttu. Eli tavaraa tulee ja lähtee paljon ja itestä kuulostaa myös jonkinlaiselta ongelmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täältä ketjusta on kiva välillä hakea inspiraatiota! Kesäloma menossa ja huomenna voisi olla hyvä päivä siivota kaappeja ja karsia ylimääräistä pois. En niin viihdy helteessä tai auringossa.
Sanokaa, voiko kaikki kodinkoneiden ohjekirjat heittää pois? Olen hamstrannut niitä pakonomaisesti jos niitä joskus tarvitsee mutta ei kai noita ikinä tarvitse...
Et tarvitse, netistä löytää nykyään lähes kaikki. T. Tiskikoneen ohje hävisi, netistä latasin koneelle
En ole itse löytänyt omistamieni laitteiden käyttöohjeita valmistajien sivustoilta. Siksi säilytän paperiset käyttöohjeet, mutta säästän vain suomenkieliset sivut ja laitan kaikki vieraskieliset ohjeet paperinkeräykseen. Paperiset käyttöohjeet vievät siksi hyvin v
Itsekin säilytän paperiset suomenkieliset ohjeet, koska ne on helppo löytää, eivätkä vie paljon tilaa. Valmistajien sivuilta löytyvät kyllä uusimmat ohjeet, mutta ei välttämättä vanhempia ohjeita. Ja useinhan niitä ohjeita tarvitsee etenkin, kun laite on ollut jo käytössä jonkin aikaa.
En kuitenkaan peukuttanut kommenttiasi tämän lisäyksen vuoksi:"Olen aikaisemminkin todennut sen täällä mutta eihän tämä mene perille noille älynjättiläisille."
Annetaan jokaisen tehdä omalla tavallaan ilman haukkumisia. Ketju on kuitenkin pääosin mukava, inspiroiva ja kannustava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä tavaraa rakastava taitaa asua yksin. Toivottavasti ei alista muita eri tavoin ajattelevia tavarapaljoudelleen. Toivottavasti myös tiedostaa, että ei elä ikuisesti ja jonkun mahdollisesti etäisen sukulaisen on lopulta siivottava suurella tuskalla kaikki tuo sotku. Vaikuttaa myös, että tämä tavaraa rakastava on kiintynyt tavaraa ihmisten sijaan kun sosiaalinen kanssakäyminen ja ihmissuhteet ovat olleet liian vaikeita ja haastavia. Ehkä jossakin toisessa yhteisössä ja keskustelussa tuollainen tapa elää saisi enemmän ymmärrystä ja keskustelua samanlaisten kanssa. Tämä keskustelu käsittelee kuitenkin päinvastaista. Tällaisia ajatuksia itselleni nousi tästä mieleen. Itse haluan elää toisin.
Juuri tästä asenteesta kirjoitan tuossa yllä, että tällainen on vastenmielistä: Täällä saavat kirjoittaa vain tällaiset ihmiset ja tästä, tämä on tämänmielisten keskustelu jne.&
Niin juuri, tämä ei ole minimalismiketju vaikka iso osa keskustelijoista minimalismista haaveileekin. Joidenkin tavoitteena taas on tavaroiden karsiminen niin että kotona on taas järjestys, vaikka tavaroita jäisikin edelleen runsaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimim. MItä helvettiä?
Tai en
Harrastukseenkin voi liittyä shoppailuriippuvuus ja se että mies suuttuu heti jos tavaroista yrittää puhua on huono merkki.
Vierailija kirjoitti:
Tuolle edelliselle kirjoittajalle tiedoksi, että paljon tuota kamalampaa on se kun itse haluaisi olla ainakin osittainen minimalisti, mutta toisen vain sotkevan ihmisen kanssa, joka ei minimalismia halua kanssa asuminen estää tämän. Elämä on jatkuvaa toisen ihmisen ehdoilla elämistä kun tämän tarpeet menevät aina edelle, toisen sotkujen siivoamista ja törmäyskurssilla olemista myös siitä tavaramäärästä. Muutenkin kamalaan elämään ja huonoihin väleihin ei vielä tällaistakin tarvitsisi.
Aikuinen ihminen voi muuttaa pois, jos ei kestä asuinkumppaniaan, joten: oma valinta ja oma syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt tulee varmaan taukoa kirjoitteluun, koska ei ole enää asuntoa. Tavarat vuokravarastossa ja yhden sukulaisen luona. Olisi ollut mielenkiintoista pitää kirjaa poistoista, niitä tuli todella paljon. Ketjua aion edelleen lukea. Nyt vain odotella jos jostain saisi sen asunnon ja pääsisi sen sisustamaan.
H
Nyt saat huomata miten vähällä tavaralla tulee toimeen, kun ei ole enää tavaroitaan ympärillä. Mä jos olisin sun tilanteessa etsisin nimenomaan tarkoituksella mahdollisimman pienen asunnon ja veisin sinne varastostakin vain välttämättömimmät ja tietty ne rakkaimmat tavarat. Toivottavasti saat asunnon pian ja ainakin ennen talven tuloa, mieluummin tietty jo ennen syksyä.
Olen sellaisessa tilanteessa että on oikeastaan pakko ottaa vastaan mikä tahansa asunto jos sellaista jossain vaiheessa tarjotaan, eli veikkaan pientä yksiötä mutta minulle nyt kelpaa mikä tahansa koppero tässä vaiheessa kunhan siellä vain voi nukkua rauhassa, säilyttää tärkeimmät tavarat ja että siellä on vessa 😄 Tänään piti käydä ostamassa hygieniatuotteita kun käytin niitä loppuun ennen "muuttoa". Poistoja tuli kuitenkin ison muovirasian verran apteekkiin 👍
Seuraava siivousvinkkini sopii parhaiten yksinasuville/perheettömille ja sellaisille joilla ei ole alkoholiongelmaa :D Mutta joskus olen motivaationpuutteessa tehnyt ison huppelisiivouksen, eli tissuttelen viiniä, tanssahtelen ja laulaa hoilotan bilelistan tahtiin ja siinä sitten saankin tosi paljon aikaan kun siivoaminen tuntuu kivalta. Menetelmä toimii erinomaisesti myös kaverin kanssa niin että raivataan molempien luona vuorotellen jos molemmilla on karsimisprojekti meneillään. Tästä voi toki varioida myös alkoholittoman version, pääasia että on jotain mielialaa kohottavaa ja biletunnelma ja energian kanavoi siivoamiseen.
Tällä sivulla olevan viestin 15806 kirjoittaja, esitit toivomuksen, ettei ketjussa haukuttaisi ketään. Annoit kuitenkin itse negatiivista palautetta väärälle henkilölle.
Jotta keskustelun ilmapiiri pysyisi hyvänä, kaikkien kannattaisi lukea muiden kommentit tarkkaan ja tarkistaa, onko varmasti kyse alkuperäisestä kommentista vai onko joku toinen lainannut aiempaa viestiä ja kirjoittanut lainatun viestin jatkoksi omia mielipiteitään, ennen kuin alkaa kritisoida jotakuta tiettyä kirjoittajaa.
Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.
Vierailija kirjoitti:
Tällä sivulla olevan viestin 15806 kirjoittaja, esitit toivomuksen, ettei ketjussa haukuttaisi ketään. Annoit kuitenkin itse negatiivista palautetta väärälle henkilölle.
Jotta keskustelun ilmapiiri pysyisi hyvänä, kaikkien kannattaisi lukea muiden kommentit tarkkaan ja tarkistaa, onko varmasti kyse alkuperäisestä kommentista vai onko joku toinen lainannut aiempaa viestiä ja kirjoittanut lainatun viestin jatkoksi omia mielipiteitään, ennen kuin alkaa kritisoida jotakuta tiettyä kirjoittajaa.
Mä laittasin kyljistä mustuneet padat ja kattilat suoraan metallinkeräykseen, en ainakaan yrittäis myydä kirppiksel enää.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yksi pata, 2 paistinpannua ja 4 erikokoista kattilaa. Ainoastaan pata ja pannut on mustat, mutta olleet jo ostettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Kirppistelijöille sellainen vinkki, että kiertäkää ensin kivijalkakirpputoreja ja laittakaa sitten selkeästi edullisempaa kuin vastaavissa pöydissä. Varmasti menee kaupaksi. Kirppiksellä ei kannata myydä, ellei ole runsaasti hyvälaatuista myytävää. Kahta kestokassillista siistiä perusvaatetta ei kannata viedä. Sillä ei saa kuin pöydän vuokran katettua.
Kalliit merkkitavarat kannattaa myydä niihin erikoistuneissa Facebook-ryhmissä tai Torissa. Sillä tavalla saa paremman hinnan. Kivijalkakirpparilla ei kukaan maksa yksittäisistä tuotteista paria euroa enempää. Tavaroita, joiden arvo on alle euron, ei kannata viedä kirpputorille ollenkaan.
Mutta jos siistiä perusvaatetta ei kannata viedä ja kalliit merkkituotteet kannattaa myydä muualla, niin mitä kirppikselle sitten kannattaa viedä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirppistelijöille sellainen vinkki, että kiertäkää ensin kivijalkakirpputoreja ja laittakaa sitten selkeästi edullisempaa kuin vastaavissa pöydissä. Varmasti menee kaupaksi. Kirppiksellä ei kannata myydä, ellei ole runsaasti hyvälaatuista myytävää. Kahta kestokassillista siistiä perusvaatetta ei kannata viedä. Sillä ei saa kuin pöydän vuokran katettua.
Kalliit merkkitavarat kannattaa myydä niihin erikoistuneissa Facebook-ryhmissä tai Torissa. Sillä tavalla saa paremman hinnan. Kivijalkakirpparilla ei kukaan maksa yksittäisistä tuotteista paria euroa enempää. Tavaroita, joiden arvo on alle euron, ei kannata viedä kirpputorille ollenkaan.
Mutta jos siistiä perusvaatetta ei kannata viedä ja kalliit merkkituotteet kannattaa myydä muualla, niin mitä kirppikselle sitten kannattaa viedä?
Kannattaa viedä, jos myytävää tavaraa on paljon. Jos myy 50 vaatetta, joiden kappalehinta on 1 e, saa pöytävuokran katettua. Siihen kannattaa suhteuttaa.
Olen lähtöisin perheestä jossa kierrätettiin kaikki mahdollinen. Olen myös siskoskatraan nuorin niinpä en saanut koskaan mitään uutta. Kun muutin omilleni ja aloin saada palkkaa tuhlaisin kaiken vaatteisiin, asusteisiin ja sisusutustavaraan. Lähti vähän lapasesta. Nyt olen ymmästänyt, että ei se materia onnea tuo. Asunto purusuaa tavaraa ja vaatteita joissa monessa on hintalaputkin paikoillaan. Viimeisen kuukauden olen myynyt tapiolla pois kaiken mahdollisen. Suurin osa on kuitenkin mennyt lahjoituksena eteenpäin. Tuntuu, että kukaan ei osta mitään, ellei ole merkkitavaraa/ vaatetta ja myy tyyliin eurolla tai kahdella. Nyt ymmärrän miten paljon tähän on palanut rahaa. Jatkossa ostan todella harkiten. Sama ruoan suhteen, wolttaaminen on niin helppoa. Jatkossa teen viikon ruoat valmiiksi pakastimeen.
Minä aloin (ilmeisesti kuolin)siivota niin että käyn tavarat läpi ajatuksella että jos huomenna kuolisin vaikka töihin ajellessa, mitä haluan että läheiseni joutuvat käymään läpi. Mikä voisi tuoda iloisia muistoja ja mistä taas miettisivät että mitä se on tuotakin säilönyt.
Lisäksi tein kansion jossa on n. 2 vuoden verotiedot, pankki- ja lainatiedot, eri palveluiden salasanat jne. ja tieto tämän kansion sijainnista on kahdella veljelläni.
Lisäksi ilmoitin etten enää suostu olemaan suvun muistomuseo, jotenkin olen kiltteyksissäni ottanut säilytykseen isovanhempien valokuva-albumit, huonekalut yms. jotka joku muu on luvannut ottaa "kunhan kotiin tulee tilaa". Säilytin esim. mummoni arkkupakastinta melkein 5 vuotta eteisessäni tätä tilaa odotellessa. Ja paljon muuta. Kotini on n. 45 neliöinen rivari. Keväällä ilmoitin että ennen juhannusta lähtee kaikki Tukevalle, hakekaa jos haluatte. Osan hakivat, osa lähti jollekin niitä enemmän arvostavalle. Alkoi koti tuntua taas enemmän omalta eikä varastolta.
Avautuminen päättyy.
Tässä kuussa olen saanut myytyä torissa kahvikupit, repun ja puukirstun. Hinta oli halpa, mutta olen silti tyytyväinen. Kahvikupit olivat nätit mutta käyttämättömät, koska ne oli vaan liian pienet enkä jaksanut niitä palauttaa ajoissa verkkokauppaan. Reppuja mulla on monta ja tätä tuli vähiten käytettyä, koska itsessään painoi jo kilon ja haluan reisussa mahdollisimman kevyen. Puukirstu oli 30 vuoden takaa, mutta olen konmarittanut niin oaljon ettei säilytystilaa tartte enää niin paljon. Helpottunut olo, kun raaskin näistä luopua. Samalla tulee entistä kriittisemmäksi ostamisen suhteen. Tavaran pitää olla just eikä melkein ja opettelen palauttamaan sellaiset kädenlämpöisen kivat ja sopivat. Harkitsen myös paremmin tarttenko oikeesti vai en.
Järjestän täällä keittiön kaappeja. Mietin mitä teen vanhalle paahtimelle. On tuossa "varalla" kun ostin uuden joka on samaa sarjaa kuin muut keittiön koneet.
Käytän paahdinta tosi vähän joten ...hm. Tuskin kadun jos laitan tuon Toriin "annetaan".
Näin tuli näppärästi vastaus itselleni 😄
H