tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19797)
Tänään siivottiin koko perheen voimin. Sohvan ja sängyn alus oli täynnä meidän taaperon levittämiä lasten pikkuleluja ja tilpehööriä. Hoksattiin kuinka paljon meiltä menee siivouksen yhteydessä aikaa näiden pikkutavaroiden keräilyyn ja lajitteluun. Siispä muovikassi käteen ja lapattiin niitä kylmästi roskiin. Lempparit sai tietysti jäädä.
Käytiin samalla koko lastenhuone yhdessä isomman lapsen kanssa läpi ja yhteensä poistoja tuli 2 muovikassillista, kun mukana oli muutama isompi lelu.
Lapset saivat juuri uudet, iänmukaiset lelut, joten oli helppo perustella, että kun uusia leluja tulee, niin vanhoja laitetaan pois.
Haluaisin kannustaa jokaista rohkeasti luopumaan turhista tavaroista. Lapsillekin jäi hyvä mieli, kun jatkossa on helpompi siivota omat lelut ja lempparilelut löytyy helpommin ilman penkomista.
Seuraavaksi käyn läpi omat laukkuni.
Ihmiset ovat keskenään erilaisia. Joillakin on laukkupaljous, mutta itselleni ei ole yhtään laukkua, vaikka nainen olenkin. Tarvittavat tavarat mahtuvat yleensä taskuihin ja tarpeen vaatiessa käytän muovipussia käsilaukkuja/laukkuna/kassina.
Kun itse muuttuu, aiemmin tarpeelliset tavarat muuttuvat tarpeettomiksi. Näin on käynyt kirjoilleni, sillä en näe enää lukea pientä fonttia edes silmälaseilla. Siksi vein kirjat kierrätykseen. Nyt alkaa tuntua, että voisin luopua Fjällrävenin isosta repusta, sillä se painaa tyhjänäkin paljon ja mulla on myös kevyt reppu. Vinkkejä hinnoitteluun ?
Olen täällä kertonut että matkat ovat kompastuskiveni. Siellä kun on aikaa ja kiinnostustakin shoppailuun.
Palasin juuri reissulta ja ostin sieltä nahkasandaalit (tarve) sekä mekon (heräteostos, mutta tulen varmasti käyttämään)
Kotiin ostan yleensä "tuliaisia" mutta nyt en mitään! Ihan mahtavaa.
Kosmetiikkaa hamstraan myös mutta ostin sitä nyt vain lapsilleni tuliaiseksi (ovat nuoria aikuisia) ja itselleni yhden deodorantin.
En shoppaillut edes paikallista ruokaa. Enkä alkoholia! No holvasin sitä kyllä muutaman lasin itseeni, heh.
Hyvä mieli. Olen huomattavasti tiedostavampi kuin ennen kun matkalta oli aina "pakko ostaa" jotain.
Kiitos ketju !
Jatkoin vielä siivousta ja poistoja, kun päästiin aamulla hyvään alkuun. Pesin vessat, pesin jääkaapin ja mikron ja seuraavaksi aion pestä roskiskaapin. Poistoja tuli sekä jääkaapista, että viitisen kappaletta muualta.
Ostoslistalla on tällä hetkellä pattereita sekä lapselle boksereita ja sukkia.
Yök! Meidän lasitetulle terassille oli jotenkin päässyt lintu ja kuollut lasten leikkiteltan taakse. Siinä oli jo matoja, kun löysin sen. Niinpä roskiin lähti lasten leikkiteltta ja sen sisältä tyyny ja torkkupeitto. Teltan pohjaan oli imeytynyt jotain ällöä, joten todellakin heitin kaikki menemään.
Vierailija kirjoitti:
Yök! Meidän lasitetulle terassille oli jotenkin päässyt lintu ja kuollut lasten leikkiteltan taakse. Siinä oli jo matoja, kun löysin sen. Niinpä roskiin lähti lasten leikkiteltta ja sen sisältä tyyny ja torkkupeitto. Teltan pohjaan oli imeytynyt jotain ällöä, joten todellakin heitin kaikki menemään.
Huh. No, tuo oli ainakin tehokas tapa saada tehtyä lopullisia päätöksiä tavaroiden pois heittämisestä...
Olin kieltämättä salaa tyytyväinen, koska mua ärsyttää tollaset telttahökötykset mitkä vie paljon tilaa ja ne kiinnostaa lapsia tasan hetken. Mies osti tänä kesänä kunnon teltan, joten miniteltta oli täysin turha. Sisällä ollut torkkupeitto oli sellaista reikäistä neuletta eli tosi epäkäytännöllinen. Tyyny oli lapsen oma tekele, että se nyt vähän harmittaa jos yökötykseltäni nyt edes voin harmitella, mutta onneksi niitä lapsen kädentöitä on meillä muitakin.
Tämä episodi saa mut entistä varmemmaksi siitä, että tavaraa ei kannata hillota. Ei edes siellä terassilla. Jos teltta olisi ollut käytössä tai pois sieltä nurkasta niin lintu ei olisi ehtinyt mätänemään siellä.
Onko kellään ollut tämmöistä ongelmaa? Onneksi tämä on nyt ollut ohi melkein kokonaan jo kymmeniä vuosia mutta pari kertaa on senkin jälkeen sattunut. Melkein kaikki sellaiset ostokset ovat olleet minulle virhe ostoksia joiden ostoon on joku kaveri ystävä sukulainen antanut viisaan neuvon että kannattaa ostaa. Silloin on mennyt raha hukkaan ja on ottanut myöhemmin pannuun kovasti.
Olen alkanut miettimään, että käyttäisin ne tulevat veronpalautukset uuteen talvitakkiin, uuteen iPadiin tai hammaslääkärikäyntiin. Tuo hammaslääkärikäynti olisi noista järkevin, mutta tuskin edes riittävät tuohon. Varmasti kuitenkin riittäisivät edes yhden akuutisti vaivaavan hampaan hoitamiseen yksityisellä. Ainakin omasta mielestäni kaikki kolme ovat kuitenkin järkeviä vaihtoehtoja. Saattaisi jopa riittää sekä talvitakkiin ja iPadiin.
Mihin minimalismista haaveilevan pitäisi sitten käyttää veronpalautuksensa? Ilmeisesti niitä ei saisi käyttää mihinkään.
Hyvä neuvo on rahan käyttöön että osta vaan ruokaa ja tarvis kamoja esim pesuaineet kuluneiden tilalle..
Vierailija kirjoitti:
Mihin minimalismista haaveilevan pitäisi sitten käyttää veronpalautuksensa? Ilmeisesti niitä ei saisi käyttää mihinkään.
No eikös se nyt ole selvää, että jos haaveilee minimalismista, niin ei edes halua käyttää jotain veronpalautuksiakaan mihinkään tavaraan. Elintarvikkeisiin, terveydenhoitoon tai vaikka matkusteluun, mutta ei mihinkään materiaan. Se hammaslääkäri nyt on hyvä esimerkki järkevästä rahanmenosta.
Tämän päivän poistot:
4 kosmetiikkatuotetta
3 sukkahousut
virkattu otus
2 kenkälaatikkoa
lahjakassi
Aku Ankan taskukirja
Teippirulla
Tehtiin tyttären huoneeseen perusteellinen siivous ennen koulun alkua. Oltiin jo aiemmin karsittu sieltä turhat tavarat pois. Vaihdettiin samalla huoneen järjestystä. Tuli kuin uusi huone.
Hyvä vinkki kauniiden esineiden, esim seinälautasten tai pienten taulujen esille tuomiseen: pieni pöytämaalausteline esim Sinellistä tai Clas Ohlsonilta. Tavaraa voi vaihtaa maun mukaan ja saat kauniit esineet näytille pois kaapeista jossa ne eivät ilahduta ketään :)
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään ollut tämmöistä ongelmaa? Onneksi tämä on nyt ollut ohi melkein kokonaan jo kymmeniä vuosia mutta pari kertaa on senkin jälkeen sattunut. Melkein kaikki sellaiset ostokset ovat olleet minulle virhe ostoksia joiden ostoon on joku kaveri ystävä sukulainen antanut viisaan neuvon että kannattaa ostaa. Silloin on mennyt raha hukkaan ja on ottanut myöhemmin pannuun kovasti.
Totta! Ja koskee myös vaatteita. Parhaat ostokset teen, kun käyn ostoksilla yksin ja kuuntelen vain itseäni. Ei siis ketään "makutuomariksi".
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa että asuntonne tyhjennettäisiin kokonaan kaikesta. Sitten siivottaisiin lattiasta kattoon ja seinistä peitettäisiin kaikki vanhat jäljet ja lopuksi maalattaisiin puhtaat pinnat. Sitten alkaisi se ihana osuus eli tavaroistasi tuotaisiin sisään vain ne joilla oikeasti käyttöarvo ja lopuksi yksi ainoa laatikollinen sitä tunnetavaraa.
Minulle tuo olisi kauhistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa että asuntonne tyhjennettäisiin kokonaan kaikesta. Sitten siivottaisiin lattiasta kattoon ja seinistä peitettäisiin kaikki vanhat jäljet ja lopuksi maalattaisiin puhtaat pinnat. Sitten alkaisi se ihana osuus eli tavaroistasi tuotaisiin sisään vain ne joilla oikeasti käyttöarvo ja lopuksi yksi ainoa laatikollinen sitä tunnetavaraa.
Minulle tuo olisi kauhistus.
Kannattaa miettiä miksi se olisi kauhistus. Tavara on vain tavaraa. Liika on liikaa. Kohtuus kaikessa. Tarpeelliset saisit pitää. Turhat kierrätettäisiin oikeaoppisesti. Turhista ja liioista saisit jopa rahat tuohon ja sitäpaitsi ne tärkeimmät tunnetavarat voisit säilöä laatikkoon talteen.
Kenelle tuo ei sitten sopisi, niin ei varmaan ainakaan keräilijälle. Ainakaan jos keräily vielä kesken. Moni keräilijä sanonut nimittäin, että kun saanut kerättyä kaiken jostain aiheesta, niin kokoelma ei oikeastaan enää edes kiinnosta. Se on se puuttuvan tavaran tai asian metsästys se asian viehätys. Jonkun pitäisikin perustaa firma, joka ostaisi ja möisi erilaisia keräilykokoelmia, vajaita ja valmiita. Joku voisi mielellään kerätä loppuun jonkun vajaan kokoelman.
Arvatkaapa vaan miten hankalaa on olla, kun olen samalla sielultani minimalisti ja myös vähän kaiken keräilijä.
Siivosin lasten vaatekaapit (ah!) ja huomasin, että nyt on sellainen tilanne, ettei mitään sieltä puutu. Seuraavaa kokoakin isommalla on jo hieman. Vaatteet heillä on suurimmalta osin kirpparilta tai tutuilta. Kun yritän välttää itselleni ostamista, ostan kirpparilta lapsille. Nyt kuitenkin on kaikkea, joten en saa mennä kirpparille ja hyvä niin. Tämä on muuten ensimmäinen kerta, että siellä on riittävästi kaikkea.
Sanomattakin selvää, että siivouksen yhteydessä karsin liian pienet pois ja sain hyvän kassillisen ehjää vaattetta kiertoon. Vain parit housut päättyivät tekstiilikierrätykseen, joten ihan kivasti meni.
Saat niistä tulevaisuudessa entistä vähemmän. Mikä on maksettu, on maksettu, eikä sitä yleensä takaisin saa. Laita kiertoon vaan.