tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19789)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa että asuntonne tyhjennettäisiin kokonaan kaikesta. Sitten siivottaisiin lattiasta kattoon ja seinistä peitettäisiin kaikki vanhat jäljet ja lopuksi maalattaisiin puhtaat pinnat. Sitten alkaisi se ihana osuus eli tavaroistasi tuotaisiin sisään vain ne joilla oikeasti käyttöarvo ja lopuksi yksi ainoa laatikollinen sitä tunnetavaraa. Itse et puuttuisi tässä mihinkään paitsi tuon tunnepitoisen laatikon sisällön valitsemiseen. Voisi jäädä oikeasti aika paljon tavaraa pois. Nämä ylimääräiset tavarat kierrätettäisiin parhain päin materiaaleiksi uusiokäyttöön ja osa hyväntekeväisyyteen. Kalleimmista tavaroista saatavilla varoilla maksaisit tämän lystin. Kelpais mulle.
Saisikohan tästä tehtyä jonkinlaisen sovelletun haasteen. Ideoita?
Vaikka niin, että kaikki tavarat tyhjennetään asunnon isoimpaan huoneeseen huone kerrallaan. Sieltä sitten valikoidaan mikä jää.
Jos ei jotain tavaraa ole tarvinnut kahteen vuoteen ja todennäköisesti ei tule käyttämään/tarvitseen myöskään seuraavaan kahteen vuoteen, silloin siitä voi usein luopua. Kannattaa miettiä erityisesti tuosta näkökulmasta, tulenko tarvitsemaan tätä seuraavan kahden vuoden aikana/tarvitsemaan. Poislukien asiat, joita haluaa vaikka keräillä tai on erityistä tunnearvoa tai tarvitsee tietyn harrastuksen tai tilanteen vuoksi tulevaisuudessakin. Mutta kannattaa miettiä se tarve mahdollisimman realistisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvitelkaa että asuntonne tyhjennettäisiin kokonaan kaikesta. Sitten siivottaisiin lattiasta kattoon ja seinistä peitettäisiin kaikki vanhat jäljet ja lopuksi maalattaisiin puhtaat pinnat. Sitten alkaisi se ihana osuus eli tavaroistasi tuotaisiin sisään vain ne joilla oikeasti käyttöarvo ja lopuksi yksi ainoa laatikollinen sitä tunnetavaraa. Itse et puuttuisi tässä mihinkään paitsi tuon tunnepitoisen laatikon sisällön valitsemiseen. Voisi jäädä oikeasti aika paljon tavaraa pois. Nämä ylimääräiset tavarat kierrätettäisiin parhain päin materiaaleiksi uusiokäyttöön ja osa hyväntekeväisyyteen. Kalleimmista tavaroista saatavilla varoilla maksaisit tämän lystin. Kelpais mulle.
Suursiivous, ja sen yhteydessä kaikki huonekalut ja tavarat kaapeista toiseen huoneeseen. Kaikkien pitojen siivous (jos ei ole maalaustarvetta) ja sitten huoneen sisustus uudelleen alusta asti. Meiltä lähti makuuhuoneista lipastot ja muut ylimääräiset huonekalut. Ilmakin tuntuu nyt raikkaammalta kun ei ole turhia huonekaluja.
Useissa sisustusohjelmissa pyritään saamaan joka paikka täyteen huonekaluja, seinät niin täyteen tauluja että silmissä vilisee ja pinnat kuorrutetaan pölyä keräävällä sisustustavaralla. Tyhmänä joskus meni tähän samaan ja nyt sitten on tehty vuosia työtä että näitä kalusteita on tyhjennetty tavarasta ja myyty pois. Joskus sitä miettii, että onko kaikki sisustusohjelmat ja -lehdet vain mainosta ja aivopesua siitä, että kaikkien kodit pitäisi olla täynnä tavaraa - ja vielä samanlaista tavaraa joka kodissa. Joku voisi tehdä sisustusohjelman joissa lopputulos olisi minimalistinen, ja jossa olisi käytetty vain asunnossa jo olleita tavaroita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun ajattelee niin siinä konmaritusohjelmassa Kaaoksen kesyttäjät pyrittiin lopulta siihen, että pieneenkin tilaan mahtuu mahdollisimman paljon. Aluksi toki oli hirveä osallistujan syyllistäminen tavaramäärästä ja siitä, että homma ei muka edisty. Lässyttävä juontaja kävi syyllistämässä lisää ja paikalle hankittiin joku ammattiraivaaja mikä lie haukkumaan ja syyllistämään lisää ja puhumaan ympäripyöreitä ja ottamaan henkilökohtaisena loukkauksena kaiken sekä ottamaan tietysti kaiken kunnian onnistumisista. Hirveä ohjelma tuokin lopulta oli ja osallistujien hyväksikäyttöä.
Mä en halua esille juuri mitään sisustustavaroita, taulujenkin kanssa olen niin ranttu, ettei uudessa kodissa ole vuoden jälkeenkään mitään seinillä. Kaipaan silti kodikkuutta, joten olen ratkaissut asian maalaamalla seiniä "pehmeillä" mutta ei liian silmiin käyvillä sävyillä.
Sain listattua tavaraa myyntiin ja muutaman paketin saisi viedäkin postiin, jee! Aika nopeasti pudotin hintaa, kun halusin pian pois nurkista.
Pari tavaraa sisään, retkitarvikkeita kirppikseltä ensi kesälle (tämän vuoden reissuilla huomasi että niitä olisi tarvinnut) ja halpahallin alesta Smartstoren 53 litran kierrätysastia pahveille. Tajusin että meidän roskiskaapin lajitteluastia on kartongille aivan onnettoman pieni ja isompi pahvisäkki lojuu sitten monta viikkoa millon missäkin odottelemassa vientiä kauppareissulla keräyskonttiin. Jospa tuo vähentäisi niitä pöydällä lojuavia tyhjiä maitopurkkeja ja ruokapakkauksia, kun astia ei oo heti täynnä.
Nyt on K-Supermarketissa 3 kaverin jäätelöä tarjouksessa. Pääsin nauttimaan herkkujäätelöllä.
Se aikaisemmin pahaa jäätelöä tarjouksesta ostanut ja siitä valittanut
Kesäreissulta ostettiin pehmolelu, autolelu, legopaketti, korvakorut, hiuspanta, käsilaukku, 4kpl pinnejä. Poikkeuksellisen paljon ostoksia, mutta oltiin ns. lomamoodissa ja tämä oli kesän pääreissu. Lisäksi Vintedistä ostettuna 1 vaate.
Poistoja: yksi vaate ja kaksi meikkituotetta.
Reissukassit sain purettua nopeasti, koska kaikille tavaroille on omat paikkansa.
Huomasin, että sotku on helppo saada aikaan hotellihuoneessakin vaikka tavaraa on vain vähän mukana. Eli minimalistillakin voi olla ajoittain sotkuista vaikka tavaraa olisi kohtuullinen määrä. Tärkeintä on, että jokaiselle tavaralle on oma paikkansa ja sotku ei ehdi kumuloitua. Myös tavaraliikenteen seuraaminen on hyväksi, jotta ovesta ei tule koko ajan lisää tavaraa.
No. Tavaraa on nurkissa. Liikaa. Usein, kun jostainluopuu, niin eikös sitä seuraavalla viikolla tarvis... dilemma on mahdoton... säästän ja säästän... hamaan hautaan... tai muuttoon
Nyt on taloyhtiön häkkivarasto täysin tyhjä! Viime muutoissa vain siirtänyt tavarat varastosta uuteen. Paljon tullut poistoja kun löytynyt vielä ihan turhaa roskaa, rikkinäisiä vaatteita ja tavaroita. Tiistaina tavarat viedä vuokravarastoon. Mukaan ei lähde edes sänkyä, sohvia jne. Pahvilaatikoita ja jätesäkkejä on kyllä yllin kyllin poistoista huolimatta, myös lipasto, vitriini, telkkaritaso, tietokonepöytä ja 2 tuolia lähtee mukaa, nekään ei ole mitään massiivisia vaan normia pienempiä.
H
Jos joku tavara näin melkein 50 vuotiaana on ollut mukana elämässä jo puoli elämää tai enemmänkin, voiko siitä enää luopuakaan kun sehän on ollut jo "aina" olemassa ja käytettävissä, tottunut siihen että aina jos tarvitsee, se on käytettävissä? Sellaisesta luopuminen olisi kuin luopuisi elämästään, kuka ja mikä olen.
Piti siivota ja mahdollisesti karsiakin yksi vaatekaappi ja teinin kanssa lattialta jättimäinen vaatekasa, mutta jotenkin pilvinen tuulinen kostea ilma vei innon. Nyt istun sohvalla puhelin kädessä ja teinitytärkin nukkuu.. blääh..
En ole koskaan ostanut mitään verkkokaupoista, koska olen aina yrittänyt tukea kivijalkaliikkeitä. Se vähentää heräteostosten määrää. Koska asun isossa kaupungissa, verkkokauppojen välttäminen on minulle tietysti helppoa. Ymmärrän, että tilanne voisi olla toinen, jos asuisin esimerkiksi maaseudulla.
YouTubessa on paljon videoita, joissa sisällöntuottajat arvioivat kriittisesti erilaisia netistä tai television ostoskanavilta tilaamiaan tuotteita. Käyn myös lukemassa esimerkiksi Amazonin asiakkaiden kirjoittamia negatiivisia palautteita ostetuista tuotteista. Tällä tavalla pääsen aina eroon ajoittaisesta palavasta halusta ostaa erilaisia tehokkaasti ja laajasti markkinoituja tuotteita, joista suurin osa on tarpeettomia, huonosti suunniteltuja tai jopa vaarallisia.
Kun hankkii lisäksi tietoa esimerkiksi siitä, kuinka suuri ongelma muovin valtava määrä on ja kuinka tekstiiliteollisuus tuhoaa ympäristöä, heräteostosten välttäminen alkaa tuntua helpommalta.
Mä liputa nyt tän vuokratun varaston hyviä puolia. Mulle on todella tärkeää, että kotona on siistiä ja suht vähän tavaraa. Asutaan 70 000 asukkaan kaupungissa keskustassa pienessä puutalossa, joka on siis täydellisesti unelmani, rannalle 500m ja asemalle 1km. En siis missään nimessä halua muuttaa. Asuinkustannukset ovat n.400 x 2, eli minulle ja puolisolleni jaettuna, tosi edullista, kun sisältää lainan lyhennyksen ja sähkön ym. Koska haluan, että aikani ei mene tavaroiden järjestämiseen teen näin: kerram vuodessa kirppari, kaikki hyvä edullisesti pois, pöytä menee aika tyhjäksi, kun hinnat on 1-3e ja tämä raha matkakassaan. Kausitavarat pakataan siististi ja vaatteet tyhjiöpusseihin, esim. Paksut vaatteet kesäksi jne. Samoin muutama laatikko sisustustavaraa, jota vaihdan esille, eli vanhaa lasia, pari mummon arabian kannua jne, tykkään niistä, mutta kerralla esillä vain vähän. Rikkimennyt, lumppu ym heti kierrätykseen. Vuokraa varastosta maksan 30e kuussa ja hyvin mielelläni, kun mietin, paljon isompi koti maksaisi. Kotona on siistiä, helppoa ja mukavaa. Ja tärkeintä on lopettaa turhan ostaminen.
Pahoittelen, että puhun vielä tästä jäätelöasiasta, mutta koin taas suuren oivalluksen siitä, että tämän jäätelön ostaminen ja syöminen tuotti ainakin itselleni paljon suuremman nautinnon kuin minkään tavaran ostaminen pitkään aikaan. Jäätelö ei jää pakkaseen pyörimään ja se on pakattukin pahvitörppöön. Valitettavasti olen kuitenkin hukkahankintojakin ehtinyt tekemään.
Vaikka tämä onkin nyt tylsää niin olen päättänyt pysyä ainakin hygieeniatuotteissa 90 prosenttisesti niissä suosikkituotteissani. Harmi kun esim. suihkusaippuoita ja muita vastaavia tuotteita ei myydä enempää sellaisissa pienissä näyte/kokeilu/matkapakkauksissa, jolloin kynnys uutuuden ostamiseen olisi paljon pienempi, eikä huonon tuotteen ostaminen harmittaisi niin paljoa ja tuote olisi nopeasti käytetty esim. sitten vaikka käsisaippuana. Syksyn uutuusruokatuotteita kuitenkin jostain syystä odotan ja haluan kokeilla, vaikka tässä nyt petyinkin pariin ostamani ruokatuotteeseen kun yritin jotain uutta. Jostain käsittämättömästä syystä odotan myös Citymarkettiin saapuvia uusia pannulappuja kun tarvitsen pari uutta, mutta kesän mallisto oli aivan liian räikeää. Vuodenajan mukaan uutuudet ovat varmasti hillitympiä.
Toki se, että tavaran ostamisen sijaan käyttää enemmän rahaa herkkuruokiin ei aiheuta tavarapaljoutta. Kuitenkaan eihän se herkuttelukaan kovin järkevää ole kun pitäisi laihduttaa herkuttelun sijaan ja tässä tosiaan uhkaa se lihoaminen. Muutenkin hirvittää se suuri ruokaan kuluva rahamäärä ja kun ajattelee, että oikeastaanhan sitä vain syö rahaa, jonka on vaihtanut kaupassa ruokaan hirvittää vielä enemmän. Suhteeni ruokaan on muutenkin ongelmallinen ja herkuttelun sijaan lihavana ihmisenä pitäisi pystyä ajattelemaan ruokaa vain polttoaineena. Aikoinaan olen kuitenkin joutunut toimimaan näin ja siihen liittyy niin paljon traumaattisia kokemuksia ja oikeasti pakon edessä pahan ruoan syömistä, että tähänkään en halua palata.
Yritän nyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja olla ostamatta elokuussa maksettavilla veronpalautuksilla yhtään mitään ainakaan tässä vaiheessa. Mietin huolella, mihin ne käytän ja sen pitää olla jotain järkevää. Paras yksinkertaisesti olisi saada pidettyä ne säästössä, siis vaikka köyhä olenkin.
Minun pitäisi luopua joistain tavaroista. Olen yrittänyt myydä niitä, mutta ne menevät kaupaksi vain huomattavaan alihintaan. En halua myydä esimerkiksi jotain siistiä merkkituotetta vitosella. Niinpä taidan vielä toistaiseksi pitää tavarat itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Mä liputa nyt tän vuokratun varaston hyviä puolia. Mulle on todella tärkeää, että kotona on siistiä ja suht vähän tavaraa. Asutaan 70 000 asukkaan kaupungissa keskustassa pienessä puutalossa, joka on siis täydellisesti unelmani, rannalle 500m ja asemalle 1km. En siis missään nimessä halua muuttaa. Asuinkustannukset ovat n.400 x 2, eli minulle ja puolisolleni jaettuna, tosi edullista, kun sisältää lainan lyhennyksen ja sähkön ym. Koska haluan, että aikani ei mene tavaroiden järjestämiseen teen näin: kerram vuodessa kirppari, kaikki hyvä edullisesti pois, pöytä menee aika tyhjäksi, kun hinnat on 1-3e ja tämä raha matkakassaan. Kausitavarat pakataan siististi ja vaatteet tyhjiöpusseihin, esim. Paksut vaatteet kesäksi jne. Samoin muutama laatikko sisustustavaraa, jota vaihdan esille, eli vanhaa lasia, pari mummon arabian kannua jne, tykkään niistä, mutta kerralla esillä vain vähän. Rikkimennyt, lumppu ym heti kierrätykseen. Vuokraa varastosta maksa
Mistä saa vuokrattua noin edullisen varaston?
Vierailija kirjoitti:
Toki se, että tavaran ostamisen sijaan käyttää enemmän rahaa herkkuruokiin ei aiheuta tavarapaljoutta. Kuitenkaan eihän se herkuttelukaan kovin järkevää ole kun pitäisi laihduttaa herkuttelun sijaan ja tässä tosiaan uhkaa se lihoaminen.
Olen täysin samaa mieltä lainaamani kirjoittajan kanssa.
Nuorena aikuisena tein paljon typeriä impulssiostoksia. Virheostokset harmittivat kovasti, vaikka en joutunutkaan pahoihin taloudellisiin vaikeuksiin.
Luulin keksineeni nerokkaan ratkaisun tavarapaljouden hallintaan, kun aloin ostaa herkkuja tavaroiden sijaan. Varoitan kuitenkin, että ratkaisu ei ollut järkevä ainakaan minun kohdallani. Tavarapaljous väheni, mutta herkkujen liian usein toistuvasta impulsiivisesta ostamisesta ja ahmimisesta seurasi yllätyksekseni pitkäaikaisen syömishäiriön puhkeaminen.
Entä jos tavaroiden tai herkkujen ostelun sijaan alkaisi säästää rahaa elämyksiin: hemmotteluhoitoihin, harrastuksiin, kulttuurielämyksiin tai matkoihin? En muista katuneeni koskaan mukaviin kokemuksiin käyttämiäni rahoja.
Meillä on varasto paikalliselta firmalta, Päijät-Hämeessä ja Kanta-Hämeessä on useita vaihtoehtoja tuohon hintaan, kun etsii. Suurilla firmoilla oli vähn korkeammat hinnat. olikohan 3m2 n. 500e, kun maksoi koko vuoden etukäteen. Näitä vanhoja toimistoja ym. tiloja alkaa olla niin paljon, että hinnat laskee.
Meillä on pariin huoneeseen uusittu pintoja ja samalla toteutettu tätä että takaisin tuodaan vain ne tarpeelliset ja toivotut tavarat. On niin seesteinen tunnelma kun ei ole yhtään ylimääräistä. On selkeää, harmonista ja rauhallista. Mieli lepää näissä huoneissa.