Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19797)

Vierailija
15641/19797 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmen hengen kamat 50 neliön kaksiossa voi olla haasteellista. Meillä on kakkosasuntona/loma-asuntona kaksio. Säilytystilaa on kolmeovinen kaappi makuuhuoneessa, jossa hyllyjako tosi huono. Eteisessä kolmiovinen kaappi: siivouskaappi, naulakko ja yksi hyllylinen kaappi. Siinäpä ne. Makuuhuone on niin pieni, ettei sinne edes mahdu esim. jonkinlainen piironki. Ihmettelenkin, miten kaksi aikuista - ja ehkä vielä lapsi - mahtuvat tällaiseen nykykaksioon. Meillä asunto vuodelta 2021... 

Me asuttiin 44m2 kaksiossa. Kaksi aikuista, taapero ja vauva. Meillä ei ollut edes lämmintä varastoa, vain pieni kylmä ulkovarasto, jossa pidettiin lähinnä auton talvirenkaita.

Makkarissa oli neliovinen vaatekaappi ja eteisessä siivouskaappi+ulkovaatesyvennys, lisäksi tietysti pieni keittiö. Teetin lisähyllyjä kaappiin Bauhausissa ja pariin kaapeista laitoin korihyllyköt niin saatiin koko tila tehokkaasti käyttöön. Vaatekaappien päälle mahtui kausikamoja ym kyljellään olevissa banaanilaatikoissa. Sängyn alla niin ikään banaanilaatikoita/matkalaukkuja helmalakanan takana piilossa. Laatikoita paljon puolison kirjakokoelman vuoksikin.

Eteisen siivouskaapista tein tavallisen kaapin niinikään kiinnikkeet ja hyllylevyt lisäämällä. Imuri asui koko ajan lattialla, se oli lapsiperheessä käytännöllistäkin, luutunvarsi oli sama kuin kylppärin lattiankuivaimessa. Olohuoneen ison ikkunan päälle tehtiin katonrajaan seinän pituinen hylly, johon laitettiin kirjat. Keittiöon mahtui yhdelle seinälle emännän kaappi, jossa oli kaikkea mahdollista kodintarvittavaa työkaluista ompelukoneeseen ja tärkeiden paperien kansioihin.

Rattaat ostettiin kapeaa mallia, tuplat pieneen kokoon kasattavat. Kyllä me siinö mahduttiin jotenkin olemaan, mutta koliikkivauvan kanssa oli rankkaa, kun makkariin oli vain liukuovi, joka ei eristänyt ääntä ja koko perhe valvoi vauvan huudossa. Lopulta muutettiin isompaan. Mutta saa sitä nelihenkisenkin perheen elämän mahdutettua noihin neliöihin, kun vaan käyttää ne tehokkaasti 😁

Vierailija
15642/19797 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ennen sitä vasta ahtaasti asuttiinkin. Me asuimme 60-70- luvulla monta vuotta yhdessä ainoassa huoneessa koko perhe, eli äiti, isä ja 3 lasta. Tässä yhdessä huoneessa oli parisänky, kerrossänky ja pinnasänky. Lisäksi televisio, hella, jääkaappi ja lämmitin. Pienessä kylmässä eteisessä oli yksi vaatekaappi. Peseytyminen pihasaunassa ja pihanperällä ulkovessa. Leikkimään ei mahtunut kuin ulkona. Olihan se varmasti hankalaa, varsinkin äidilleni, kolmen melkein samanikäisen vauvan kanssa. Äiti kertoi että mitään tavaroita ei ollut kun ei olisi mahtunut mitään mihinkään. Vähän kaukana on nykyelämä tuosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15643/19797 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Meillä on nyt 130 m2 omakotitalo js lisäksi autotalli ja voi järkytys tätä tavaran määrää verrattuna noihin pikkukaksion aikoihin. Usein tuntuu etten pysy tämän asunnon perässä, kun lapsiakin on neljä nykyään. Mutta nautin siitä, ettei koko ajan tarvi tihrustaa sitä että nyt heti pitää päästä näistä lapsen pienistä talvikengistä eroon että uudet mahtuu kaappiin, puoliso pystyy korjaamaan itse autoa kun talliin mahtuu työkalua jos jonkinmoista ja kotona pystyy nykyään harrastamaankin asioita. Ja sen itkuisen vauvan kanssa voi sulkeutua ovien taakse toiseen päähän taloa, että edes osa porukasta saa nukkua.

Jollekin tuo kaupunkielämä kaksiossa sopii, meille ei. Mutta oli siitä ajasta hyötyäkin, suhtaudun todennäköisesti tavaraan paljon kriittisemmin nyt, kuin jos en olisi joutunut muutamaa vuotta tetristä pelaamaan 😊

Vierailija
15644/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin jossain vaiheessa, että mitä ostoksia kadutte eniten. Nyt vois pohtia, että mitä ostoksia ette todellakaan kadu, eli mitkä ovat parhaita ostoksia kautta aikain ihan missä kategoriassa vain?

Mulla on vanha vitriini, joka kunnostettiin vaivalla ja hartaudella.

Toinen on sohvapöytä, jossa on kätevä reuna. Ei tavarat putoile ja lapset tykkäävät leikkiä siinä.

Sitten niin kätevä ja monikäyttöinen erähenkinen takkini, jota olen käyttänyt jo parikymmentä vuotta. Villapaidan kanssa menee talvella ja ilman irroitettavas vuorikangasta myös kesällä.

Samoin vaellusreppuni, jota olen käyttänyt jo 90-luvun puolivälistä. Kestänyt jokapäiväistä arkikäyttöä.

Myös käsirenkaani, johon rikpuksia vaihtamalla saan aina uuden fiiliksen.

Kallis kahvinkeitin, joka kestää ja kestää. Sitä ennen meillä oli monta edullista keitintä peräkkäin.

Samoin jaksaa ilahduttaa suuri ruokapöytä

Salaattilinko! Ikeasta joskus aikoja sitten hankkimani hajosi lopullisesti ja ostin tilalle heti uuden. Ei koskaan vetistä salaattia ja linko on mainio säilytyspaikka useaksi päiväksikin, kun ritilän alla oleva vesi pitää salaatin hyvänä. 

Keittiötavaroista lisäksi Savonia-aterimet, Victorinoxin sahalaitaveitset, Fiskarsin sakset. 

Kodintekstiileistä hamam-pyyhkeet.

Vierailija
15645/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiskarsin sakset ovat kyllä jo ihan käsite. Niin hyvät sakset, että ei voi muuta kuin suositella kaikille. Meillä löytyy jo yleissakset, joita jostain syystä jopa viidet, samoin askartelusaksia monet, hiustenleikkuusakset ja kynsisakset. Kaikki oransseja Fiskarseja.

Savonia-aterimet myös meidän perheen suosikki. Juuri oikean painoiset ja levyiset. Sopivat mielestäni paremmin Teema-astioihin, kuin mitkään muut.

Myös meiltä löytyy Viktorinoxin veitsiä. Veitsistä tarkka mieskin kehuu niitä laatuveitsiksi.

Samoin Hamam- pyyhkeisiin ollaan meilläkin tykästytty. Pikkuhiljaa froteiset kuluessaan ovat vaihtuneet niihin.

Eli samanlaiset ajatukset meillä edellisen kirjoittajan kanssa tavarahankinnoista, joita ei ole tarvinnut katua. Salaattilunkoa en ole koskaan omistanut, ehkä joskus hankin sellaisenkin. Kokeilen ensin vaikka ystävälläni, jolla on sellainen.

Vierailija
15646/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis linkoa, eikä lunkoa..

Vierailija
15647/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiskarsin sakset ovat kyllä jo ihan käsite. Niin hyvät sakset, että ei voi muuta kuin suositella kaikille. Meillä löytyy jo yleissakset, joita jostain syystä jopa viidet, samoin askartelusaksia monet, hiustenleikkuusakset ja kynsisakset. Kaikki oransseja Fiskarseja.

Savonia-aterimet myös meidän perheen suosikki. Juuri oikean painoiset ja levyiset. Sopivat mielestäni paremmin Teema-astioihin, kuin mitkään muut.

Myös meiltä löytyy Viktorinoxin veitsiä. Veitsistä tarkka mieskin kehuu niitä laatuveitsiksi.

Samoin Hamam- pyyhkeisiin ollaan meilläkin tykästytty. Pikkuhiljaa froteiset kuluessaan ovat vaihtuneet niihin.

Eli samanlaiset ajatukset meillä edellisen kirjoittajan kanssa tavarahankinnoista, joita ei ole tarvinnut katua. Salaattilunkoa en ole koskaan omistanut, ehkä joskus hankin sellaisenkin. Kokeilen ensin vaikka ystävälläni, jolla on sellainen.

Se vie aika paljon tilaa jääkaapissa (ja käyttämättömänä kaapissa), mutta sinkkutaloudessa se ei ole ongelma. Linko on usein turhakkeeksi mielletty kapine, mutta omassa käytössäni estää ruokahävikkiä, lisää eri salaattilajien kokeiuja ja tienaa halvan hintansa nopeasti takaisin. Huuhtelen yrttejäkin siinä. En sano, että joka kotiin sellainen tarvitaan vaan jokainen on omien tarpeittensa asiantuntija. Minulta vastaavasti puuttuu monia tavaroita, joita ihmisillä on kodeissaan jopa montakin. Esimerkiksi kakkulapiona käytän paistinlastaa.

Vierailija
15648/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi vain laittaa froteepyyhkeet kiertoon. Ostin itselleni kaksi hamam-pyyhettä neljä vuotta sitten. Useaa kaapissa olevaa froteepyyhettä en tarvitse enää. Kerran piti turvautua varapyyhkeeseen, kun en päässyt pesemään pyykkiä.

Plussaa on sekin, että nuo eivät vie kaapissa tilaa nimeksikään. Olen ennenkin pitänyt ohuista froteepyyhkeistä, ne paksut ja mukamas ylelliset ällötykset ovat ihan kamalia. Voi kyllä olla, että mitään turkkilaista ei huvita enää ostaa. Ehkä seuraavat pyyhkeet ovat kotimaista pellavaa.

Vierailija
15649/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, tänään lähti kirppari/kierrätysmyymälään 2 jätesäkillistä vaatteita ja 2 banaanilaatikkoa tavaroita. Firmalle arvosanaksi 10+, hakivat veloituksetta kotoa, tulivat ajalleen ja homma kävi nopeasti, ottivat valmiiksi pakatut tuotteet ja lähtivät samantien, ei menny montaa minuuttia 😊👍👏 Yöllä vein 3 pussia roskia, esim yhdessä pussissa oli vain kenkiä, varastossa hapertuneet ja haljenneet 🙄

H

Vierailija
15650/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vähentänyt jo vuosia tavaraa, mutta kyllähän sitä lapsien kanssa kertyy. Meillä on pieni koti, mutta mieleinen muuten ja hyvällä sijainnilla, niin emme halua muuttaa. Nyt meillä on remontti ja vuokrasin meille vuodeksi varaston, ihan sellainen 2,5 m2, mutta vetää korkeuden puolesta hyvin tavaraa. Olen vienyt sinne kylmästi paljon tavaraa, helpottaa, kun ei tarvitse käydä sitä käytänkö tai kaipaanko pohdintaa. Jatkan tätä prosessia ja luulen, että osan tavaroista vien sieltä vuoden aikana eteenpäin. Toistaalta siisti koti, vähän tavaraa ja edullinen asua, eli voin pitää varastoa useamman vuoden tuolla 300 sadalla, säästää hermoja ja rahaa, kun löydän kaiken tarvittavan kotoa ja voin hakea sitten sieltä kilsan päästä tarvittavat tavarat. Tämä sopii meille, mutta en suosittele, jos vuokraa ja hankkii tilalle paljon tavaraa, se ei ehkä ratkaise tilannetta.

Vierailija
15651/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

300e siis vuodeksi:) 

Vierailija
15652/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokra varasto on aina tappio. Pois vaan turhakkeet! Mitä sitä tyhjää säilömään ja vieläpä maksamaan siitä..

Vierailija
15653/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen laittanut myyntiin ne kamalat kengät. Satasen popot 40 eurolla yritän, mutta taitaa olla hinta liian korkea kun en saa myydyksi.

Olen lähdössä matkalle ja tein oikein listan mitä saattaisin tarvita. Yritän pysyä listassa ja teen parhaani etten TAAS osta hädissäni jotain sisustustavaraa jota en todellakaan tarvitse enkä halua. Ostan vaikka paikallista ruokaa !

Ja se kosmetiikka. Katselen kokoelmaani kriittisin silmin ja totean etten tarvitse MITÄÄN. Kaikkea on monen kappalein. Haluan käyttää ne mitä jo omistan enkä ostaa lisää,lisää, lisää kaappiin tilaa viemään ja mahdollisesti jopa vanhemaan."

En saanut järkevästi lainattua kirjoitusta, joten kommentoin nyt kohtia, jotka herättivät mielenkiintoni.

En itse ikinä ostaisi käytettyjä kenkiä. En vaikka ilmaiseksi saisin. En muutenkaan usko, että kengät menevät hyvin kaupaksi, paitsi ehkä jotkut merkkilenkkarit, joita julkkikset keräävät. Kaverini myy hyväkuntoisia tanssikorkkareita, mutta ei hän pyydä niistä ikinä 10 euroa enempää ja kauppa käy kuulemma hyvin.

Matkustelusta haluaisin kysyä, että oletko matkustellut paljon? Mun mies ei ole ja hän on aiemmin raahannut kaikkea matkamuistorääsää reissultaan. Jokainen saa tietysti ostaa omilla rahoillaan mitä haluaa, mutta ärsyttää kun ne romut täyttävät kodin. Jääkaappimagneeteista voidaan olla montaa mieltä, mutta mielestäni se on hyvä pieni matkamuisto. Lisäksi näillä helteillä olen tyytyväinen pieneen viuhkaan, joka mahtuu hyvin käsilaukkuun.

Asun itse kaukana tavarataloista, joten silloin kun satun niihin, olen ostanut jemmaan esim.meikkejä, kun olen huomannut, että ne ovat loppumassa.  Mutta koronavuotena 2020 lopetin meikkaamisen vähän protestina. Ärsytti, kun meidän tiimi pakotettiin konttorille lähitöihin kun muut tiimit saivat olla etätöissä. Työpaikkan muuton vuoksi myös työmatka piteni tuntuvasti. Säästin ajassa, joka oli aiemmin mennyt meikkaamiseen - nyt ei tarvinnut herätä niin järkyttävän aikaisin. No nyt niitä purnukoita on kerrtynyt. Pitäisi käydä kaikki varastot läpi ja heittää vanhat pois. Ongelmana on siinä, että minulla on ollut jotain tiettyjä lempiluomivärejä esim.Lumene ja niitten valmistus on lopetettu. Uudet tummat sävyt eivät sovi minulle ollenkaan ja yritän kokeilla jotain toista sarjaa, joka näyttää  purnukassa hyvältä, mutta luomella kamalalta. Parempi olla ilman. 

Vierailija
15654/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likaisessa ja sotkuisessa asunnossa, jossa kaikki jää vastuulleni uskalsin taas äsken ehdottaa noin tuhannetta kertaa sukulaiselleni, että käy vihdoin tavaroitaan läpi, jotta voin viedä niitä roskiin. En tiedä, mitä taas ajattelin, mutta toivoin sukulaiseni vihdoin muuttaneen mieltään. Tilanteemme on vaikeutunut entisestään ja oma osani entistä huonompi niin ottaisi sukulaiseni nyt vihdoin edes sen verran vastuuta ja helpottaisi taakkaani edes sen verran, että kävisi tavaroitaan läpi ja olisi valmis heittämään paljon pois. Siivoominen olisi tällöin helpompaa ja koti viihtyisämpi. Tuntuu, että tekee vain kiusaa ja vaikeuttaa huonoa tilannetta entisestään. Viime aikoina on tapahtunut asioita, joiden vuoksi mielenterveysongelmani ovat pahentunut ja viimeinenkin toivon ripe on hävinnyt kun on selvinnyt, että mitään apua mistään ei ole tulossa ilmeisesti koskaan. 

Vierailija
15655/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään paljasjalkakenkiä ja ne käyvät ainakin tosi hyvin kaupaksi käytettynäkin. Lasten kengät varsinkin menee kyllä kaikki. Näissähän ei ole ylimääräisiä pehmusteita tms jotka vois muovautua edellisen käyttäjän jalan mukaan, joten hyvillä mielin voi seuraavalle laittaa, jos pohjat on muuten kunnossa. Ei mulla ole edes varaa ostaa kenkiä uutena, joten kyttäilen torista ja kirppiksiltä sitten, ja ostin "tavallisiakin" kenkiä käytettynä jo ennen pj-kenkiin siirtymistä. Että kyllä ne liikkuu ja niitä ostetaan, mutta toki jostain halvemmasta tokmannimerkistä saa paljon vähemmän takaisin kuin laadukkaammasta.

Vierailija
15656/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, jos jollekin ruokailuvälineillä ei sinällään ole väliä ja pitää kaikkia suunnilleen samana. Olen kuitenkin huomannut niitä hyviä etsiessäni, että näissä kuitenkin on paljonkin eroa. Osa on liian isoja ja painavia, suorastaan jo kömpelöitä ja varsinkin lusikat liian syviä ja liian ns. geometrisiä. Osa taas on liian kevyitä, heppoisia, liian pieniä ja helposti vääntyviä. Savoniatkin ovat näitä vähän liian pieniä ja heppoisia sekä vääntyvät helposti. Useimmat ruokailuvälineet myös naarmuuntuvat todella nopeasti, mutta eihän se ruostumaton teräs tarkoitakaan samaa kuin naarmuuntumaton. Kokemuksieni perusteella parhaat vastaan tulleet aterimet ovat olleet jossakin ravintolassa käytössä olleet, ei tarkempia tietoja, tietyt VilleroyBochin ja Stockmannilla myytävät Pintinox tai vastaava haarukat. Ainakin noita haarukoita ostan kyllä vielä. Yksi haarukka maksaa 3,90 euroa. Hyviä VilleroyBochin aterinsettejä on myynnissä Carlsonilla tarjouksessa 89 euroa. 

Vierailija
15657/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on muuten Citymarketissa tarjouksessa Fiskarsin saksia. Tuollaiset täytyy ainakin itse ostaa kun onnistuin mystisesti kadottamaan yhdet omat vanhani. Ehkä tosiaan olen laittanut ne vahingossa roskiin kun ilmeisesti olivat kädessäni samalla kun laitoin roskiin jotain oikeaa roskaa tai mietin samalla noita saksia.

Vierailija
15658/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokra varasto on aina tappio. Pois vaan turhakkeet! Mitä sitä tyhjää säilömään ja vieläpä maksamaan siitä..

Riippuu ihan siitä että mitä siellä säilöö. Jos jotain vanhoja vaatteita joita ei enää oteta käyttöön, niin se toki on turhaa. Jos taas työkaluja joiden käytöllä voi säästää vuosien mittaan helposti kymmeniä tai satoja tuhansia, niin ei silloin ole tappio. Tai harrastustavaroita, joiden käyttö on vuodenaikariippuvaista, ei missään nimessä ole  tappiollista verrattuna siihen tilanhukkaan ja ärsytyksen määrään jos ne olisivat aina asuintiloissa. 

Vierailija
15659/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ehkä tämän jo kertonut aikaisemmin, mutta ystävälleni tuli apu 2 krtoksisesta omakotitalosta.

Vanhemmat muuttivat yläkerrasta alakertaan ja ystäväni kävi veljensä kanssa joka 2 viikonloppu kylässä. Eli kumpikin kävi kerran kk. Toinen vanhempi kuoli, sitten toinen pääsi hoivakotiin. Nopeasti tämän jälkeen koti tyhjennettiin ja myytiin. Äiti ei ollut haudassakaan, kun oli omaisuus laitettu lihoiksi. Olen nähnyt kuvia kodista, kun kummatkin vanhemmat elivät. Vähän kerralla pitkän ajan aikana, kyllä valmista tulee

Vierailija
15660/19797 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kirjaa viety lukemisen jälkeen takaisin vaihtohyllyyn. Jemmasin niitä aikani, koska niissä oli kauniit kannet, mutta tulin sitten järkiini. En olisi lukenut niitä enää uudelleen, joten takaisin kiertoon vaan. 

Pari kosmetiikkaputelia olen saanut käytettyä pois. Ei tarvetta hankkia korvaavia tuotteita. 

Lapsen leluauto hajosi leikeissä->roskiin.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi