tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19820)
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat esimerkkejä tavaroista ja vaatteista, joiden ostamista kadutte? Jotka olisi mukavampi rahana tilillä? Eli jotka myisitte heti pois, jos joku vain ostaisi.
Mua kaduttaa eniten kallis pitkä talvinahkatakki ja numeroa liian pienet nahkaiset maiharit, eivät veny yritetty on sitäkin. Samoin kallis rannekello, jota käytän tosi harvoin. Ja eräs reppu, jonka ostin ex tempore kivan värin vuoksi ja silti käytän aina vain mustaa reppuani. Sitten voisin sanoa, että monet kirjat, koska olisin voinut lukea ne ilmaiseksi kirjastosta. Ehkäpä myös parvekkeen pöytä täysin turhana. Mitäs huteja teiltä löytyypi?
Kadun sitä, että olin joskus siihen sisäiseen tyhjyyteen shoppailija. Ehkä opin kotoa jo sen, että juostaan alennusmyynneissä ja ostetaan kun halvalla saa jne. Lapsillani on aina ollit jäätävät kasat vaatteita ja kaikkea yllinkyllin. Pyyhkeitä, lakanoita ja kaikkea on osteltu kun vaan on löytynyt kivoja. Heräsin vasta näin kolmenkympin tienoilla kuluttamiseen, aina on ärsyttänyt liiat tavarat, mutta silti vain tuli shoppailtua lisää. Mikä järki? Olen nyt lapsenikin opettanut siihen, että kaupasta ei osteta enää niitä ihan kivoja vaatteita, ne jää aina käyttämättä lojumaan kaappiin.
No nyt on onneksi pikkuhiljaa tavarat vähenemässä. Ei ole enää suuria määriä lakanoita, erossa meni toiselle osa ja muutama on jo kulunut tiensä päähän. Olen liian ekologinen heittääkseni pois mitään, mitä voisi vielä käyttää. Käytän esim lapsena saamaani mukia, josta on korva hajalla ja kuva kulunut. Sain sen mummoltani yhdeltä reissulta lahjaksi, mummoa ei enää ole ja tuo muistuttaa mummoani.
Kesäloman myötä tullut siivottua kaappeja innolla. Tehnyt tavallaan muuttosiivousta hyvissä ajoin ennen muuttoa. Ulkovarastot vielä odottavat vuoroaan, mutta sisältä tyhjentynyt kaappit hienosti.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat esimerkkejä tavaroista ja vaatteista, joiden ostamista kadutte? Jotka olisi mukavampi rahana tilillä? Eli jotka myisitte heti pois, jos joku vain ostaisi.
Mua kaduttaa eniten kallis pitkä talvinahkatakki ja numeroa liian pienet nahkaiset maiharit, eivät veny yritetty on sitäkin. Samoin kallis rannekello, jota käytän tosi harvoin. Ja eräs reppu, jonka ostin ex tempore kivan värin vuoksi ja silti käytän aina vain mustaa reppuani. Sitten voisin sanoa, että monet kirjat, koska olisin voinut lukea ne ilmaiseksi kirjastosta. Ehkäpä myös parvekkeen pöytä täysin turhana. Mitäs huteja teiltä löytyypi?
Kadun jotain vaatteita joita en ole palauttanut vaikka petyin laatuun tai väriin livenä. Kadun turhaan ostettuja meikkejä jotka ovat jääneet lähes käyttämättä vuosien varrella, oikeasti niihin on mennyt varmasti melkein tonni. Kaduttaa myös monet kengät joita olen ostanut vaikka kaapissa on jo kolmet samanlaiset ennestään. Kirjat ei koskaan kaduta vaikka en lopulta pitäisikään siitä.
Hutiostoksia on kaikki se materiaali jota olen kirppareilta kerännyt tuunattavaksi, toiveenani saada vähän lisärahaa käsitöitä myymällä. Ehkä voisin nekin laatikolliset kipata ekotorille ja hyväksyä rahallinen tappio.
Vierailija kirjoitti:
Katuminen on mulle ainakin niin vahva tunne että en osaa liittää sitä mihinkään tavaraan, vaikka moniakin juttuja olen ostanut liikaa vuosien varrella. Ehkä koen niin että on aivan todella paljon esimerkkejä mitä olen ostanut liikaa ja mitä nykyään ostan vain harkiten mutta tehty mikä tehty ja thats it, siitä opitaan ja nykyään toimin viisaammin. Esim joskus mulla saattoi olla kymmenet melkein samanlaiset, hieman vaan eriväriset farkut. Mitä ihmeen järkeä?! Nykyään mulla on kolmet erilaiset, eri malliset farkut. Joskus saatoin ostaa erilaisia kenkiä ihan liikaa ja oikein kehuskella kuinka mulla on 50 paria kenkiä. Nykyään ostan harkiten ja laatua, nautin jokaisesta kenkäparista mikä mulla on enkä kerää viittä eriväristä tennaria, viittä paria mustia korkokenkiä jne. Mutta en kadu noita, vaan koen että on hyväkin että saan oppia oman kokemuksen ja oman tekemisen kautta järkevämpää kulutusta ja tavaran hallintaa. Joskus saatoin ottaa jotain random kirjoja jostain kirjaston hyllystä vaan koska ne näyttivät kivalta tai ostaa pokkarin hetken mielijohteesta. Nykyään haluan että mulla on hyllyssä mulle oikeasti tärkeät kirjat. Näitä esimerkkejä löytyy älytön määrä ja oikeastaan koenkin ylpeyttä siitä miten hienosti oma ajattelu tavaroiden suhteen on edennyt vuosien varrella.
Mulla ei taida olla mitään mitä katuisin. Johtuu ehkä siitä, että olen luopunut turhista tavaroista ja luopumisen jälkeen unohtanut ne. Eivät siis enää aiheuta katumusta tai muita negatiivisia tunteita.
Vintedistä olen tilannut melko paljon, mutta nekin tarpeellista ja välttämätöntä, joten niitäkään en kadu, koska vaihtoehtona olisi ollut ostaa uutena kaupasta.
Pari päivää sitten luin pitkästä aikaa ketjua taas, koska raivaaminen on pahasti tökkinyt. Sillä oli selvästi vaikutusta, koska sen jälkeen kylppärin vessassa käydessäni aloin spontaanisti käymään läpi hyllyjä ja kaappeja. Heitin tyhjät purkit ja turhat, vanhentuneet tuotteet roskiin ja tyhjensin lahjaksi saadut, käyttämättä jääneet suihkugeelit käsisaippuapulloon. Lopuksi järjestin vielä paikat ja ai että miten hyvä fiilis vartin työllä saatiin aikaan! Ihan eri innolla oon nyt sitten alkanut katsella taas raivauksen kohteitani kotona.
Eilen mietin, alkaisinko siivoamaan vai mitä tekisin. Sitten tajusin, että ihan turhaan minä tuota eteisen kaaosta yritän saada hallintaan ennen kun oon ne kaaoksen juurisyyt eliminoinut. Kannoin eteiseen pyörimään jääneet auton matkarattaat ja muut sinne kuulumattomat pois ja aloin tehdä loppuun lasten naulakkoprojektin. Tänään sain maalin kuivuttua nostella lasten vaatteet paikalleen uuteen naulakkoon ja kas, eihän meidän eteinen oikeasti niin epätoivoinen olekaan!
Poistoja on myös syntynyt ihan tekemättä. Kiva, joskin vähän turhan pieni lasinen tarjoilukulhoni halkesi tiskikoneessa ja lapsen Batman-leikkien aikana yksi harvoista vähän arvokkaammista muumimukeistani lensi sohvapöydältä ja hajosi. Vähän harmitti, mutta yllättävän vähän. Kummankaan tilalle ei tarvitse uusia hankkia, kun samaa tehtävää hoitavia astioita kyllä löytyy. Aurinko alkaa siis pikkuhiljaa paistaa meidänkin romukasaan!
-muumimukimamma
Tänään miinus yksi kirja, jonka palautin takaisin kirjanvaihtohyllyyn luettuani sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erehdyin eilen ostamaan tarjouksesta pahaa minttusuklaajäätelöä. Annoin kunnolla sulaa niin sain tänään syötyä tuon loppuun eli pois ei tarvinnut heittää. Toki oli toinenkin henkilö tuota syömässä. Silloin kun uskallan kokeilla jotain uutta niin käy aina samalla tavalla eli tuote on huono tai ruokatarvike pahaa. Ostin kokeeksi myös sellaisia eineskalanuggetteja ja tietysti nekin olivat pahoja, enemmän sellaisia pyöryköitä kuin mitään nuggetteja.
Olisit heittänyt molemmat pois. Jos ruoka maistuu pahalta, siinä on jotain vikaa eikä sitä pidä syödä.
Ehkäpä eivät vaan vastanneet kirjottajan mielikuvaa koostumuksen tai maun suhteen.
Itse tuotteet eivät varmasti olleet pilalla.
Jos kerään sekalaisen kassin, jossa lelua, vaatetta, kirjaa, astiaa, mihin minä vien sen? Tarkoitus siis lahjoitettavaksi/ myytäväksi.
Kierrätyskeskusta ei käsittääkseni ole. Kaupunki Oulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kadun sitä, että olin joskus siihen sisäiseen tyhjyyteen shoppailija. Ehkä opin kotoa jo sen, että juostaan alennusmyynneissä ja ostetaan kun halvalla saa jne. Lapsillani on aina ollit jäätävät kasat vaatteita ja kaikkea yllinkyllin. Pyyhkeitä, lakanoita ja kaikkea
Tunnistan itseni kuvauksesta.
Nyt kun erosimme niin paljon on mennyt kierrätykseen ja ihan suoraan kaatopaikalle.
Olen aina ostanut mieluummin 10 rihkamaroinaa kun sen yhen siistimmän tavaran. Sama summa rahaa olisi kuitenkin mennyt.
Alennuslaareja aina pengannut. Jotenkin tykkännyt että en saa ostaa mitää vaatetta ilman alennusta.
Sisäistä tyhjyyttä paikannut tavaralla.
Nyt poikani muuttaa opiskelija-asunnosta kaksioon missä tulee todennäkösesti asumaan pitempään.
Varottelin että ei sitten muutu äidikseen elikkä hamsteriksi. Ei kuulemma ole riskiä.
Lapseni ovat kasvaneet roinakaaoksessa.
Liikaa tavaraa, vaatteita. Kolme poikaa kahden vuoden välein niin hyvä syy hillota esm vaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerään sekalaisen kassin, jossa lelua, vaatetta, kirjaa, astiaa, mihin minä vien sen? Tarkoitus siis lahjoitettavaksi/ myytäväksi.
On siellä. Limingantullin kierrätyskeskus Likke, Jääsalontie 16-18, 90400 Oulu
Vierailija kirjoitti:
Oulussa on myös Kontti eli SPR:n tavaratalo johon voi viedä sekalaista ehjää lahjoitustavaraa. Tyrnäväntiellä.
Likke mainittiinkin, ja SPR Kontti on myös Limingantullissa. Siellä on (ainakin ennen ollu, jospa vieläkin) keräyslaatikot jos kerkeää vasta aukioloajan ulkopuolella käymään.
Vielä yksi urheilutoppi poistoihin eli päivän saldo -2 tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei taida olla mitään mitä katuisin. Johtuu ehkä siitä, että olen luopunut turhista tavaroista ja luopumisen jälkeen unohtanut ne. Eivät siis enää aiheuta katumusta tai muita negatiivisia tunteita.
Vintedistä olen tilannut melko paljon, mutta nekin tarpeellista ja välttämätöntä, joten niitäkään en kadu, koska vaihtoehtona olisi ollut ostaa uutena kaupasta.
Luin ensin väärin "olen turhat tavarat unohtanut" ja ajattelin, onpa omintakeinen asenne tavaraan kaapeissa!
Kirjoittajalle, hyvin toimittu että olet luopunut turhista tavaroista.
Kaduttaa kengät jotka kaupassa hyvät ja kotona kamalat.
Kaduttaa alusvaatteet jotka ostin väsyneenä ja kyllästyneenä ja käytin rahaa yli 200. 3 neljästä valinnasta meni pieleen
Kaduttaa takki jota kaverit kehuivat mutta en vain koe omakseni
Kaduttaa kaikki sisustustavara jota ostan matkoilta kun en keksi muutakaan "tuliaista kotiin"
Kaduttaa kosmetiikka joka jää odottamaan käyttövuoroa koska entistäkin on pilvin pimein. Ja sitten kun aika koittaa niin tuote ei olekaan niin ihana kuin ostaessa kuvittelin. Voiko 2 vuoden säilytys heikentää myös avaamattoman pakkauksen sisältöä ? Siltä vaikuttaa.
Raahaan myös matkoilta alkoholia vaikka en juurikaan käytä. No kun halvalla saa ! Toivottavasti säilyvät edes...
Ja minä kun olen olevinani niin harkitseva. Rahaa viuhuu satasia kaikkeen turhaan ja tarpeettomaan. Pidän kotiani jonain varastona näköjään. Oi miksi...
Onneksi on tämä ketju. Luen päivittäin ja ammennan oivalluksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistoja tänään: lamppu, rullaverho, rikkinäiset lyhty, kahvinkeitin ja tuuletin. Varastosta löytyi vuoden 2003 tiliotteita, kymmenen vuotta vanhoja kauppakuitteja ja homeisia vitamiinitabletteja 😳 Kaikki ne pois. Mutta miksi olen ne säilönyt, miksi?
H
Vanhat tiliotteet osoittuivat kullanarvoisiksi kuolinpesän asioita hoitaessa. Oli se hyvä kun äiti oli säilyttänyt kaiken niin selvisi mihin ne rahat olivat hävinneet.
Aidosti uteliaana, mihin tarvitsee yli 20 vuotta vanhoja tiliotteita edes kuolinpesän asioissa?
esim Kun vainaja on tehnyt testamentin ja joku haluaisi riitauttaa sen niin tiliotteet käyvät myöskin todisteena oikeudessa. Siitä että vainaja ei valehtele testamentissa toisen perillisen saaneen jo lakiosuutensa ennakko perintönä. Jos tilisiirrot näkyvät tiliotteissa.
Omistan 7 torkkupeittoa. Omistan 2 Hanam-pyyhettä.
Asun yksin.
Oivallukseni tänään: poistin 4 torkkupeittoa ja käytän Hamameja kesällä myös keveinä peittoina.Hyvin toimii ja sopivasti suojaa, lämmittää. Syksyyn, talveen jätin 3 lämpöistä.
Ihanaa monikäyttöisyyttä ja tilaa kaappiin.
Iloinen !
Niin minäkin..:(