tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19840)
Kotiin tullessa on kyllä ihana heittää työ- tai kaupunkivaatteet pois ja laittaa mukavat, vähän kulahtaneet kotivaatteet päälle. Samalla säästää niitä parempia vaatteita niin, että ne pysyvät hyvänä pidempään. Ketä varten sitä omassa kodissa edes pitäisi kaunistautua? Ahdistaisi moinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se rakennusmies ihan selvästi kertoi miten ei ole varaa enää ruokaan työttömyyskorvauksesta laskuoduuksiensa jälkeen ja entiset työkaverit siksi jeesineet häntä ostamalla häneltä paljon tavaroita. Ja kertoi myös että ennen työssä ollessa ostdlu paljon kaikenlaista. Lue tarkemmin. Käyt sättimään heti kun joku avautuu vähän enemmän kuin että onpas liikaa kukkapurkkeja. Kaikki ihmiset eivät ole pinnallisia. Mutta kaikki saavat ollakin erilaisia, vaan hyvät käytöstavat sopii kaikille yhtä hyvin.
Mun ex naapuri on raksamies. Koko meidän naapuruuden ajan kävi tekemässä keikkaa mun tutuille. Aina mainostin häntä, kun joku kysyi. On ollut nyt lomautettuna toista vuotta.
Kävi meillä laittamassa 2 makkaria kuntoon, syksyllä menee naapuriin tekemään jotain. Kyllä sitä yrittää auttaa, kun on hyvä t
Tekee pimeänä, vielä. Saa liitolta tukea. Hänen kk liksa on suuri, eikä kotitaloudet maksa moisia summia.
Vierailija kirjoitti:
Kotiin tullessa on kyllä ihana heittää työ- tai kaupunkivaatteet pois ja laittaa mukavat, vähän kulahtaneet kotivaatteet päälle. Samalla säästää niitä parempia vaatteita niin, että ne pysyvät hyvänä pidempään. Ketä varten sitä omassa kodissa edes pitäisi kaunistautua? Ahdistaisi moinen.
Mulla kanssa ollut paljon näitä kotivaatteita. Tajusin tätä ksrjua lukiessa, että en ikinä vaihda paitaa. Housut kyllä vaihdan mukavampiin. Mutta niistäkään en osaa kehtaisi pitää, jos lapsen kaverit on kylässä, on niin reikiä täynnä jne, että nyt lähtee poistoon nekin. Yöppäreitäkin on jo tarpeeksi, ei niitäkään määräänsä enempää tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Joku kotivaatteiden tarve on aika henkilökohtainen kokemus. Joku tietää puuhailevansa kaikkea hikistä ja likaista kotihommaa, toinen tietää ettei tee sellaista. Joku masentuu jos näkee itsensä peilistä rönttäisenä, toiselle on aivan sama. Varmaankaan ei ole tarkoitus yleistää tai ottaa kantaa siihen mitä joku toinen tarvitsee, vaan tarjota tukea sellaisella tavalla, joka antaa muille rohkeutta ja käytännön vinkkejä tehdä niitä omia ratkaisuja omista lähtökohdistaan.
Tosi hyvä näkökulma ja parasta tässä keskustelussa onkin se että saa vinkkejä ja erilaisia näkökulmia, joita voi peilata siihen omaan tilanteeseen. Jonkun kokemus tai mielipide ei ehkä sovi omiin tarpeisiin ja jonkun toisen kirjoituksesta taas inspiroituu enemmän, mutta on hyvä ettei keskitytä liikaa määrittelemään tai väittelemään että onko joku asia niin vai näin vaan ollaan iloisia siitä että täällä tuodaan esille erilaisia näkökulmia.
Vierailija kirjoitti:
Mä keräsin tänään asunnosta kaikki tavarat ja vaatteet joista haluaisin eroon, mut aina järki sanoo et käytäppäs nyt loppuun vaan. Aion viedä ne maanantaina kierrätykseen ja se on sillä selvä. Tässä on paljon sellaista joita oon jo muutaman vuoden aina välillä laitellut millon mihinkin paikkaan pois annettaviin, mutta aina oon ottanut ne silti takaisin. Nyt kyllä lähtee. En lue läpi noita kirjoja mitä tuossa on, en käytä loppuun noita takkeja, en rakenna hyllykköä noille esineille, en kehystä noita tauluja, en valikoi kuvia noihin kehyksiin, ei kasveja noihin ruukkuihin, en kata noita lautasia, enkä varsinkaan säästä noita lasten leluja ja vaatteita tuleville lastenlapsille, kun ei heillä ole lapsihaaveita. Lapset asuvat itse mukavan minimalistisesti, minä se vain täällä säilyttelen kaikkea tavaraa, johon en muutes kiinnittäisi mitään huomiota edes kaupassa, jos nyt niitä siellä näkisin. Pois vaan. Eikä mitään tilalle.
Loistavaa! Ja sitten jos jonain päivänä tarvitsetkin tai haluat kehyksen kuvalle tai ruukun kasville tms., niin niitä saa ihan mistä vaan kaupasta edullisesti ja helposti.
Eron myötä on herännyt valtava tarve järjestää ja karsia turhaa taakkaa menneisyydestä. Tekisi mieli melkeimpä luopua kaikesta vanhasta, eikä toisaalta tunnu olevan mitään kiirettä hankkia tilallekaan mitään...jotenkin vain nauttia siitä tyhjästä tilasta.
Käytä tunnetta nyt äkkiä hyödyksi ja luovu, mut älä valokuvista.
Itseäni on alkanut kaduttamaan eräiden merkkiaterimien poisheitto. Toki kotonani on yhä paljon aterimia, eikä niistä siis pulaa ole.
Jos niitä merkkiaterimia on siellä käyttämättä, koska "koskaan ei ole tilaisuutta käyttää niitä", niin alkakaa vain käyttää niitä! Minä olen alkanut juomaan päiväkahvini hienoista perinnekupposista ja muutenkin syömme aina hienoista lautasista vaikka ruokana olisi nakkia ja perunamuussia. Tavara on tarkoitettu käytettäväksi!
Niin samaa mieltä! Tavarat on tarkoitettu käyttöön, vaikka olisivat kuinka hienoja. Äkkiä huomaat olevasi jo vanha, etkä olekaan ehtinyt käyttää lemppariasioitasi, olet vaan säästänyt niitä jotain ihme hetkeä varten, joka ei sitten tullut ikinä. Käytä niitä ihania vaatteitasi ja syö niiltä kauniilta astioiltasi, ennenkuin on liian myöhäistä. Olen avustanut työssäni vanhuksia, joilla on kaapit täynnä tavaraa, jota ei käytetä, koska niitä säästetään.
Hyödynsittekö Siivouspäivän raivauksessa? Meiltä lähti pahvilaatikollinen astioita ja leluja.
Samaa mieltä siitä että hienommatkin tavarat käyttöön vaan. Olen itsekin säästellyt joskus kaapeissa jotain vaikkapa lahjaksi saatua tyynyliinaa, johon on painettu joku tosi hieno valokuva ja olen pelännyt että se haalistuu ja kuluu käytössä ja pesussa. Tai säästellyt jotain astiaa jos se meneekin rikki. No, tavarat kuluvat tai voivat mennä rikki käytössä ja sellaista se on. Nykyään käytän kaikkia lahjaksi saatuja ihania tyynyliinoja hienoilla painatuksilla vaikka kuvat ajan myötä toki haalistuvatkin ja mieluummin vaikka puhkikulutan ne ja nautin niistä täysillä kuin että ne vain seisovat kaapin perällä jossain. Jos hieno kulho menee rikki niin sitten ei voi mitään. Mieluummin monta kertaa käytössä ollut ja lopulta käytössä rikkoutunut astia, kuin max kerran vuodessa käytetty kulho, joka on vain kaapin perällä piilossa.
Viisivuotias lapseni oli itse valinnut kassillisen poistettavia leluja, joita ei enää tarvinnut. Hän itse asiasssa olisi halunnut poistaa joitakin leluja, joista en itse ollut valmis luopumaan. No, tämä Pekka Töpöhäntä voi sitten mennä aikuisten tavaroihin, minä en sitä täällä tarvitse. Viisas lapsi. Ja noloa oli, että tavaroissani oli oma lapsuuteeni auto, joka oli rikki. Heitin sen viimein roskiin.
Eilen sitten tämä tavarat pääsivät lapset poistot pääsivät kiertoon. Tavaroiden joukossa oli pehmolelusika. Illalla sängyssä lapsi totesi vakavalla äänellä: näillä kahdella possulla ei ole enää äitiä. 🥲
En ole kuitenkaan varma, kaivattiinko äitipossua oikeasti vai sopiiko tarinaan / leikkiin, että äitisika on nyt jonkun toisen sika.
Näköjään edellisen tekstin lainausmerkit katosivat jonnekin.
t. Sama
Meillä on ollut nyt enemmän hankintoja kuin poistoja. Ei olla hankittu mitään tilpehööriä vaan ihan tarpeeseen, mutta silti haluaisin, että samaan tahtiin tulisi poistojakin. Ihan positiivinen ongelma tämä kuitenkin on, koska kotoa ei juurikaan enää löydy selkeitä poistoja.
Oman vaatekaapin haluaisin vielä karsia kertaalleen. Se menee helposti sotkuun, koska vaatteita on vieläkin liikaa. Nyt kesällä pyrin pitämään kaikkia kesävaatteita ja ne mitkä jää käyttämättä saa lähteä kiertoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä ollaan lähdössä viikoksi lomalle ja ei ole ketään sillä välin kastelemaan kukkia, joten saattavat kuolla.
Ei kai tavallisimmat puutarhakukat kuole viikossa?
Kyllä meillä on parvekkeella kuolleet edellisinä kesinä kukat, jos ei olla viikkoon oltu kastelemassa. Joskus ostin aina kesäkukat, mutta eivät pärjänneet vaikka sisälle olisi nostettu.
-tavarakammoinen
Jos ei halua kukkia, vaan on aina laittanut niitä vain sosiaalisen paineen tai vastentahtoisesti perinteen takia, niin ok, mutta aika outoa olla laittamatta niitä siksi, että on yhden vaivaisen viikon poissa. Siinä jää aika monta kesäviikkoa olla ilman.
Maailmassa ei voi tehdä mitään, jos as
Itse ostan keväällä aikaisin orvokkeja parvekkeelle. Ehkä myös ruukkuruusun. Nautin niistä juhannukseen. Eivät maksa paljon ja ovat kauniita. Sitten lähdemme jopa neljäksi viikoksi pois kotoa. Kukat tottakai kuolevat. Kun tulemme takaisin, istutan jo syyskukkia esimerkiksi krysanteemeja. Kesän kukat maksavat ehkä yhteensä 20 euroa.
Asunto alkaa muistuttaa kierrättyskeskusta: parvekkeella roskat ja kaatopaikkatavarat (on sänkyä, pöytää, kirjahyllyä), olohuoneen nurkassa lahjoitettavat ja myytävät (kirjoja, vaatteita jne), keittiössä SER:lle ja apteekkiin menevät, kestokassi pulloille. Noin puolen tunnin päästä tulee kirjoja katselemaan yksi, toivottavasti lähtisi mahdollisimman monta 🤞
H
No niin, kaksi kestokassillista lähti kirjoja ja sain niistä vielä 20 euroa rahaa 😊 Vielä jäi kassillinen mutta eiköhän nekin mene, vaikka lahjoituksena. Vaatteita vois tänään laittaa lisää poistonurkkaan.
H
Vierailija kirjoitti:
Jos niitä merkkiaterimia on siellä käyttämättä, koska "koskaan ei ole tilaisuutta käyttää niitä", niin alkakaa vain käyttää niitä! Minä olen alkanut juomaan päiväkahvini hienoista perinnekupposista ja muutenkin syömme aina hienoista lautasista vaikka ruokana olisi nakkia ja perunamuussia. Tavara on tarkoitettu käytettäväksi!
En kerää muumimukeja, mutta minulla on ysäriltä jäänyt kokoelma hauskoja sarjakuvamuumi-mukeja. Otin ne aikoinaan kaappiiin jemmaan, kun kuulin, että hinnat liikkuvat sadasta eurosta useampaan sataseen. Äskettäin tajusin, että jos rahallinen arvo on minulle tärkein, mukit kannattaisi myydä. Jos mukeista on iloa, niitä kannattaa käyttää. Nyt juon joka aamu teetä mukeistani.
Jos on OIKEASTI hyvä ja luotettava työmies, joka tekee hyvää jälkeä niin todellakin sana kiertämään! Sen sortin sontiaista tuntuu rakennusala olevan täynnä, että hyvät ja luotettavat tekijät ovat vähemmistössä.