tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19842)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesällä ollaan lähdössä viikoksi lomalle ja ei ole ketään sillä välin kastelemaan kukkia, joten saattavat kuolla.
Ei kai tavallisimmat puutarhakukat kuole viikossa?
Kyllä meillä on parvekkeella kuolleet edellisinä kesinä kukat, jos ei olla viikkoon oltu kastelemassa. Joskus ostin aina kesäkukat, mutta eivät pärjänneet vaikka sisälle olisi nostettu.
-tavarakammoinen
Jos ei halua kukkia, vaan on aina laittanut niitä vain sosiaalisen paineen tai vastentahtoisesti perinteen takia, niin ok, mutta aika outoa olla laittamatta niitä siksi, että on yhden vaivaisen viikon poissa. Siinä jää aika monta kesäviikkoa olla ilman.
Maailmassa ei voi tehdä mitään, jos asenne on tuo.
No minua ei huvita maksaa siitä, että kukat kuolee viikossa. Ja kyllä, olen monet kesät ostanut kukkia parvekkeelle ja jokaikinen vuosi ne ovat kuolleet sinne, jos olemme olleet pidempään poissa. Ei auta mikään varjoinen paikka (sellaista ei edes parvekkeellamme ole vaan kuumin aurinko porottaa suoraan sinne) tai yhtään mikään, aina ovat kuivettuneet. Olen myös joskus sisälle nostanut ja silti kuolleet sisälle, kämppä on niin kuuma. Ja ei, en osta ilmalämpöpumppua viilentämään vuokra-asuntoa.
En tee mitään sosiaalisen paineen takia, rehellisesti en edes ymmärrä mikä on sosiaalinen paine parvekekukissa? Ja en ole tehnyt mitään vastentahtoisesti aiempinakaan vuosina, aika outo väite sinulta. Kerrotko vielä miten tämä sinun kommenttisi liittyy keskustelun aiheeseen? Mielestäni tuo ei liity mitenkään minun tavaran vähentämisen pohdintaan. Eihän täällä viitsi enää mitään keskustella, jos aletaan jatkuvasti tälla tavoin vastailemaan toisille? Voitaisiko jättää jatkossa toisten arvostelut vähemmälle ja keskittyä aiheeseen?
-tavarakammoinen
Ps. En ymmärrä mikä asenteessani estää minkään tekemistä elämässä. Me nimenomaan teemme paljon ja sen vuoksi kukatkin tuppaavat vain sinne parvekkeelle kuolemaan.
Meillä kasva parvekkeella samettiruusuja ja päivänkakkaroita. Syy on selvä. Multa tulee kompostista ja kukat kasvaa edellisten kukkien siemenistä.
Jollaki vissiin meni tunteisiin mun kommentit että pysyttäs aiheessa.. Kauheeta inttoa tässä ketjussa kyllä nykyään on, taitaapi olla yks ja sama henkilö joka arvostelee jokasen liikkeitä esim jos toi yks ei halua kesäkukkia reissaamisen takia niin siitäki väännetään.
Ja sulle tiedoksi että ihan omiaki roinia hävitän mitä on kertyny kun on sukulaiset tuonu. Tavaran hävitys projekti ei käy kädenkäänteessä kun on perheellinen työssäkäyvä, niinku jonku mielestä oon liian hidas tässä ja kaikki ois pitäny vaan roskasäkkiin nakata. Joutuuhan sitä niitten roskasäkkejenki kanssa aina kuukauden odottaan että roska-auto käy pöntön tyhjentään, jos oletetaan että kaikki menee sekajätteeseen. Jos haluaa myydä jotain isompaa niin joutuu odotteleen ostajaa tovin ym. Nyt ois lähes käyttämättömän sohvan myynti edessä vai pitäskö seki nakata sekajätepönttöön.. Mun mielestä ainakin hiljaa hyvä tulee eikä kenenkään tarvis ressata ja kiirehtiä raivaus urakassa, mihimpä sitä ois kiire! Ottaa vaikka yhen hyllyn kaapista viikonlopun aikana ja sillä hyvä.
Rmt raivaaja
Asia olikin etupäässä se, että vaikutat aika tylyltä tyypiltä ja täällä otat asiaksesi tehdä selvää ketkä tänne voi kirjoitella. Ja ehkä sä liikaa puhut siitä Rouva Exästä kaiken aikaa, antaa susta ärsyttävän kuvan. Sä niinku ärsyynnyt muista, vaik oot itse se joka muita ärsyttää. Vaihda käytöstäsi vähän mukavammaksi. Ei sun jutut muuten jaksa ketään kiinnostaa ja joudut vielä vaihtamaan nimimerkkiä. Ota oppia!
Mun mielestä tää ketju just kaipais lisää erillaisten ihmisten tarinoita ja kokemuksia aiheeseen liittyen ja aina mielenkiinnolla luen ja samaistun aika useiden ongelmiin. Tuo työtön mies olisi mun mielestä voinut avata tarkemmin kuinka paljon oli ennen tavaraa ja miksi on kertynyt, mikä sai aikaan raivauksen aloittamisen ja miten se on nykyään olotilaan vaikuttanut ja onko koti minkä näköinen nyt. Semmoset höpinät antaa inspiraatiota muillekkin ja on ketjun idea!
Varmaan on tullu parissa viestissä mainittua talon ex asuja ja tottakai se ärsyttää ku ei tehdä muuttosiivousta! Luulen että aika monia semmonen tympäsis ku muuttaa asuntoon niin edellisen tavaroita kuskata pois. Onneksi oon kaikki saanu jo pois täältä! Omia romppeita vielä on hävitettävänä, mutta sehän on jännä kun en itse ole ostellut juuri mitään mutta sukulaiset on tyrkänny niitä mulle :D Ennen oli liian kiltti ettei osannut sanoa EI. Se on myös ollut ongelmana että kun joku menee rikki niin ei laita sitä roskiin vaan kaapin perälle eli sillä tavoin myös kertyy kaappeihin tavaraa. Siksi kattila esimerkki josta joku veti myös pöminät.
Rmt raivaaja (ja ei, en vaihda nimmaria)
Kyllähän se rakennusmies ihan selvästi kertoi miten ei ole varaa enää ruokaan työttömyyskorvauksesta laskuoduuksiensa jälkeen ja entiset työkaverit siksi jeesineet häntä ostamalla häneltä paljon tavaroita. Ja kertoi myös että ennen työssä ollessa ostdlu paljon kaikenlaista. Lue tarkemmin. Käyt sättimään heti kun joku avautuu vähän enemmän kuin että onpas liikaa kukkapurkkeja. Kaikki ihmiset eivät ole pinnallisia. Mutta kaikki saavat ollakin erilaisia, vaan hyvät käytöstavat sopii kaikille yhtä hyvin.
Miä kyl tajuun mite puolison entisen kamat ärsyttää, meil jätti jopa kasan häkkejä jyrsijöineen. Ekaks ärsytti nyt en antas kyl enää takas. Noihikii voi nähtäväst kiintyä. Tsemppii rmt-raivaaja! Miä ainaski ymmärrän sua. Mut annetaa silti kaikkien kirjotella mitä haluu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaaoksen hallinnassa ja kodin järjestyksessä auttaisi se, että hankkisi vain yhtä astiasarjaa ja aterinsarjaa ja liinavaatteet ja kodin sisustuksen vain yhdessä tai kahdessa eri värissä ja kaikki nämä tuotteet olisivat yhteensopivia. Koti näyttää heti paljon siistimmältä ja hillitymmältä kun esim. kaikki pyyhkeet ovat samaa väriä ja patalaput sitten vaikka jotain toista väriä, mutta siis keskenään samanlaisia. Harmi kun itseltäni meni tämän oivalluksen tekemiseen niin kauan, enkä ole läheskään päässyt vielä tähän, mutta yritän ja jatkossa toimin näin. Kun pyyhkeen ovat nyt mustia ja tummanharmaita niin uudet pyyhkeetkin ostan sitten jatkossakin näissä väreissä, vaikka joku muu väri houkuttaisikin. Tekisi mieli myös heittää vanhat keskenään yhdeensopimattomat patalaput pois ja ostaa tilalle 3 samanlaista patalappua.
Mielenkiintoinen näkökulma. Voi olla,
Komppaan tuota ylempää. Mun mielestä värimaailmalla on hyvinkin oleellinen merkitys sen suhteen miten siistiltä näyttää ja miten mieli lepää. Esimerkiksi punainen ja vihreä yhdistelmänä vaikuttaa mieleen ihan eritavalla kuin sininen ja harmaa ja mitä useampaa väriä sen enemmän prosessoitavaa. Mutta värimaailman ei tarvitse olla mikään harmaa ollakseen harmoninen, vaan ihan voi valita niitä värejä joista pitää, mutta kaoottisuuden välttämiseksi niiden yhdisteleminen vaatii ns. silmää.
Vierailija kirjoitti:
Miä kyl tajuun mite puolison entisen kamat ärsyttää, meil jätti jopa kasan häkkejä jyrsijöineen. Ekaks ärsytti nyt en antas kyl enää takas. Noihikii voi nähtäväst kiintyä. Tsemppii rmt-raivaaja! Miä ainaski ymmärrän sua. Mut annetaa silti kaikkien kirjotella mitä haluu
Samoin. En mä ainakaan alkaisi sietämään jonkun kolmannen osapuolen tavaroita joista en ole itse vastuussa, asunnossa jossa mieheni kanssa asun. Toki lemmikit asia erikseen, niistä sovittaisiin erikseen ennen yhteenmuuttoa, mutta kaikki eksän kamat saisivat lähtökohtaisesti luvan lähteä, ellei niille sovitusti yhteistä käyttöä nykyisellään.
Mä käytän täyden palvelun kirppiksiä. Vie vaan myytävät ja lähtee pois.
Vierailija kirjoitti:
Ei hitto mitä varten meidän pitäisi pukeutua joihinkin kulahtaneisiin kotivaatteisiin..? Rohkeasti vain kaikki kanssasisaret pidetään niitä kauniita vaatteitamme! Ollaan oikeasti niitä ihania mielikuviamme. Ihankuin pitäisi pitää rangaistuksena jostain niitä rumia kotivaatteita, joista vain haluaisimme oikeasti eroon ja ollaan vaan älyttömän iloisia, kun joku niistä menee lopullisesti rikki. Vinkki: Luovu niistä ajoissa, eli lahjoita ne hyväntekeväisyyteen ennenkuin ne ovat liian huonoja sinne, muuten se olet sinä itse, joka joutuu mielestäsi sen loppuun käyttämään. Ja muutes siivotakin voi kauniina.
Omat ns. kotivaatteenu ovat ensisijaisesti mukavia, eivät suinkaan rumia!
Tämä ketju on mennyt paskanjauhannukseksi, perustakaa oma ketju.
Noita ei kukaan jaksa lukea.
Joku kotivaatteiden tarve on aika henkilökohtainen kokemus. Joku tietää puuhailevansa kaikkea hikistä ja likaista kotihommaa, toinen tietää ettei tee sellaista. Joku masentuu jos näkee itsensä peilistä rönttäisenä, toiselle on aivan sama. Varmaankaan ei ole tarkoitus yleistää tai ottaa kantaa siihen mitä joku toinen tarvitsee, vaan tarjota tukea sellaisella tavalla, joka antaa muille rohkeutta ja käytännön vinkkejä tehdä niitä omia ratkaisuja omista lähtökohdistaan.
Mä keräsin tänään asunnosta kaikki tavarat ja vaatteet joista haluaisin eroon, mut aina järki sanoo et käytäppäs nyt loppuun vaan. Aion viedä ne maanantaina kierrätykseen ja se on sillä selvä. Tässä on paljon sellaista joita oon jo muutaman vuoden aina välillä laitellut millon mihinkin paikkaan pois annettaviin, mutta aina oon ottanut ne silti takaisin. Nyt kyllä lähtee. En lue läpi noita kirjoja mitä tuossa on, en käytä loppuun noita takkeja, en rakenna hyllykköä noille esineille, en kehystä noita tauluja, en valikoi kuvia noihin kehyksiin, ei kasveja noihin ruukkuihin, en kata noita lautasia, enkä varsinkaan säästä noita lasten leluja ja vaatteita tuleville lastenlapsille, kun ei heillä ole lapsihaaveita. Lapset asuvat itse mukavan minimalistisesti, minä se vain täällä säilyttelen kaikkea tavaraa, johon en muutes kiinnittäisi mitään huomiota edes kaupassa, jos nyt niitä siellä näkisin. Pois vaan. Eikä mitään tilalle.
"minä se vain täällä säilyttelen kaikkea tavaraa, johon en muutes kiinnittäisi mitään huomiota edes kaupassa, jos nyt niitä siellä näkisin"
Hyvin sanottu, erinomainen tapa testata sitä miten itse on muuttunut ja sitä myötä omat tarpeet ja kiinnostuksen kohteet.
Meidän tiellä omakotialueella yhden talon porukka reissaa paljon. Ikkunoiden edessä on kukkalaatikoissa pelargoneja ja murattia. Mulla meni pari vuotta tajuta, että ne on muovikukkia. Ihan täydestyon mennyt. Että jos kukka-asiaa pohtiva haluaisi jotain nättiä parvekkeelle. Ja muovikukkia löytyy usein ihan uuden näköisiä kirppiksiltä.
Saatan käyttää tätä itsekin tänä kesänä että ei tarvitse huolehtia kesäkukkien vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se rakennusmies ihan selvästi kertoi miten ei ole varaa enää ruokaan työttömyyskorvauksesta laskuoduuksiensa jälkeen ja entiset työkaverit siksi jeesineet häntä ostamalla häneltä paljon tavaroita. Ja kertoi myös että ennen työssä ollessa ostdlu paljon kaikenlaista. Lue tarkemmin. Käyt sättimään heti kun joku avautuu vähän enemmän kuin että onpas liikaa kukkapurkkeja. Kaikki ihmiset eivät ole pinnallisia. Mutta kaikki saavat ollakin erilaisia, vaan hyvät käytöstavat sopii kaikille yhtä hyvin.
Mun ex naapuri on raksamies. Koko meidän naapuruuden ajan kävi tekemässä keikkaa mun tutuille. Aina mainostin häntä, kun joku kysyi. On ollut nyt lomautettuna toista vuotta.
Kävi meillä laittamassa 2 makkaria kuntoon, syksyllä menee naapuriin tekemään jotain. Kyllä sitä yrittää auttaa, kun on hyvä tyyppi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ex naapuri on raksamies. Koko meidän naapuruuden ajan kävi tekemässä keikkaa mun tutuille. Aina mainostin häntä, kun joku kysyi. On ollut nyt lomautettuna toista vuotta.
Kävi meillä laittamassa 2 makkaria kuntoon, syksyllä menee naapuriin tekemään jotain. Kyllä sitä yrittää auttaa, kun on hyvä tyyppi
Tuota voi tehdä toiminimellä, eikös vain?
Ai että olin iloinen kun ukko vei työpaikan kavihuoneeseen meiltä kaikki eripariset astiat ja aterimet. Sanoi että hyvä homma, ukotkaan ei tykkää juoda sumppia muovikipoista. Sitä hymyilyttää syödä siellä lautaselta, josta syöttänyt meiän teinejä pienenä.
Harvemmin esimerkiksi neutraalin värinen, vaikkapa harmaa tai musta perus t-paita on mitenkään varsinaisesti ruma, se vaan voi olla sen verran kulunut ettei kehtaa ihmisten ilmoilla pitää, mutta muuten ihan ok kunnossa ja toimii hyvin koti aatteena tai vaikka hupparin tai takin alle kun lähtee kävelylle. Ja moni vaate on sellainen että kuka esim lahjoittaa jotain perus alustoppeja minnekään? En usko että kovin moni vaan ne on juuri niitä vaatteita, jotka käytetään loppuun itse. Aivan hyvin voin nukkua vaikkapa mustassa perustopissa, joka on hieman jo muotonsa menettänyt, venynyt ja haalistunut. Samalla voi silti olla vaikka jalassa söpöt hyväkuntoiset alushousut ja aamulla voi mennä aamupalalle jopa uudehko aamutakki päällä ja kivoissa tossuissa. Ei aina koko asun tarvitse olla mikään todella kulunut ja karmean näköinen, vaan aivan hyvin yksi toppi tai vaikka sukat vähän kuluneenakin istuu kokonaisuuteen, vaikka muuten olisi oikeinkin siisti kotilook.