Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19837)

Vierailija
14941/19837 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äyk, lapset toi tänään käsitöistä ja kuviksesta repulliset tavaraa, mihinhän nuokin sijoittaisi..

Vierailija
14942/19837 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä neuvo tietysti tuo täällä usein annettu sen sian jättäminen. Valitettavasti tämä ei oikein kohdallani onnistu, sillä en asu puolison kanssa, vaan joudun asumaan monesta syystä johtuen ihan vanhan, sairaan ja vihaisen vanhempani kanssa. Olen itse ihan sinkku ja niin on kyllä myös vanhempani. Niin ja mihinkään liikuntaan osallistuminen ei kohdallani oikein onnistu. En nyt jaksa kertoa syistä. Tämä vallitseva sää on myös pahentanut vointiani ja saanut nämä ongelmat kodin ja sen tavaramääränkin kanssa tuntumaan entistäkin pahemmilta. En kestä enää yhtään kesää ja tällaista säätä kuin mitä nyt on ollut. 

Tämä sinun kirjoitus on hyvä esimerkki siitä, miten helposti neuvotaan tuntematta toisen elämäntilannetta lainkaan. Kuulostaa, että tarvitsisit apua, että saisit itsellesi tilaa niin henkisesti kuin ihan fyysisestikin. Kuulostaisi, että olet omaishoitaja, saisiko siihen jotain tukea?

Minua on auttanut joskus tilanteissa, joissa en saa tavaraa pois se, että poistan osan näkyvistä (laatikot sängyn alle, kaapin päälle jne.). Lisäksi pyrin siivoamaan edes osan tasoista ja harmonisoin värejä (sohville ja tuoleihin samanväriset peitot), pari viherkasvia tms. Lisäksi tosiaan yritän saada itselleni jonkin edes pienen tilan, jonka laitan mieluiseksi.

Sitten vielä kuumuus.. jos inhoat tätä ilmaa, viilennys sisällä auttaisi, mutta onko niin, että raha on tiukassa? Ilmalämpöpumppu, ilmastointilaite, puhaltimet auttaisivat, mutta tämän varmaan jo tiedätkin. 

Ei ole helppo tilanteesi, voi kun keksisi jotain, mikä helpottaisi sinua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14943/19837 |
27.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljaista täällä tänään. Ite vieny vaan tyhjät pullot kauppaan ja kohta roskia viedä. 

H

Sama täällä. Palautin yhden lukemani pokkarin takaisin kirjanvaihtopisteelle, josta olin sen aiemmin ottanut.

Vaatteita pitäisi käydä läpi, mutta olen keskittynyt pitämään kodin siistinä, koska kesällä tullaan ja mennään ja koti menee helposti "rempalleen" jos vähänkin laistaa päivittäisistä kotitöistä.

Yhden Vinted oston hain tänään postista. Ja lapsi sai kerhon arvonnasta pehmolelun. 

Ihan kuin mun kirjoitus 😄 Pitäis kans vaatteet käydä läpi mut tänään ennemminkin ollu perussiivousta. Sekin tosin parempi kuin ei mitään. Tämän viikon aikana käydä ne vaatteet läpi, vaikka hylly kerrallaan

H

Vierailija
14944/19837 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hiljaista täällä tänään. Ite vieny vaan tyhjät pullot kauppaan ja kohta roskia viedä. 

H

Sama täällä. Palautin yhden lukemani pokkarin takaisin kirjanvaihtopisteelle, josta olin sen aiemmin ottanut.

Vaatteita pitäisi käydä läpi, mutta olen keskittynyt pitämään kodin siistinä, koska kesällä tullaan ja mennään ja koti menee helposti "rempalleen" jos vähänkin laistaa päivittäisistä kotitöistä.

Yhden Vinted oston hain tänään postista. Ja lapsi sai kerhon arvonnasta pehmolelun. 

Ihan kuin mun kirjoitus 😄 Pitäis kans vaatteet käydä läpi mut tänään ennemminkin ollu perussiivousta. Sekin tosin parempi kuin ei mitään. Tämän viikon aikana käydä ne vaatteet läpi, vaikka hylly kerrallaan

H

Nyt on kyllä hyvä käydä läpi kesävaatteita. Itselläni on paljon vaatetta, mutta tuntuu ettei ole koskaan mitään päälle puettavaa. Eli voisi hieman alkaa karsia niitä mitä ei viitsi päälleen laittaa.

-tavarakammoinen

Vierailija
14945/19837 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kertoi täällä aikaisemmin, kuinka oli sortunut ostamaan Juhlamokan äitienpäiväpakkauksen kun oli löytänyt sellaisen alennuksella. Jostain käsittämättömästä syystä sorruin nyt itsekin ostamaan kaksi tuollaista kun löysin eräästä K-Supermarketista tuollaisen hintaan 9,90 euroa kappale. Pakkaus sisältää siis paketin Juhlamokkaa ja vaaleanpunaisen Arabian limited edition-mukin. Jo yksistään noin 6 euron hintainen kahvi juodaan ja mukia käytetään varmasti. Nuo mukit ovat myös itsessään kalliita. Yleensä en siis tällaiseen sorru. Kävin tänään myös Prismassa, josta ostin ihan ruokatarvikkeita ja talouspaperia ja pyykinpesuainetta kun olivat vähissä. Prismassa muuten oli iso kasa noita kahvi+mukipakkauksia alkuperäisellä hinnallaan 19,90 euroa, eikä kauppa taida käydä. Joissain vaiheessa menevät varmasti Prismassakin alennukseen.

Minä olin se, joka sorruin alunperin tuohon äitienpäiväpakettiin. :)

Muki on ollut käytössä päivittäin ja valitsen aina mieluiten sen. Ei siis kaduta tämä ostos. Kahvia meillä juodaan vähintään kerran päivässä ja lapsia nauratti se paketin mukana tullut kyltti. 

En olisi normihinnalla raaskinut, mutta nyt kun oli hyvällä alella niin tuntui että tein oikein  superlöydön. :)

Vierailija
14946/19837 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn nyt kaikki kesävaatteet läpi, koska sää suosii. Eli joka päivä valitsen kesävaatteen, jonka puen päiväksi päälle.

Jos vaate on epämukava tai muuten jotenkin huono, niin laitan sen kiertoon.

Jos vaate on hyvä, niin pesun kautta käyttöön.

Esim. Eilen valitsin vaaleansinisen mekon, joka pääsee harvoin päälle, koska se vaatii silittämistä. Silitin sen ja puin päälle ja totesin, että vitsit se on kiva! Sininen mekko siis pesun kautta käyttöön, koska siihen tuli tahra. Kun vaatteita on vähemmän niin uskon viitsiväni huoltaa niitä paremmin. 

Mulla on siis liikaa kesävaatteita ja haluaisin säästää vaan parhaimmat. Kenkiä on sopivasti, samoin asusteita. Olen aiemmin ollut yliostaja ja kärsin nyt siitä, kun kaapit on edelleen omaan makuun liian täynnä. Jatkan projektia tänään ja tavoite on saada yksi muovikassillinen vaatetta poistoon. 

Vierailija
14947/19837 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole vaatepaljoutta ollutkaan, mutta olen muuttunut aika nirsoksi materiaaleista. Hikoilen kovasti ja polyester-vaatteet tuntuvat muutenkin inhottavilta päällä. Jonkun juhlamekon säästin ja urheilu- ja ulkovaatteet, mutta olipa helppo raivaus kun poisti vain materiaalin perusteella.

Vierailija
14948/19837 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äyk, lapset toi tänään käsitöistä ja kuviksesta repulliset tavaraa, mihinhän nuokin sijoittaisi..

Ymmärrän tämän tunteen, mutta toivottavasti kuitenkaan et lapselle välitä sitä. Tärkeintä koulussa on oppiminen ja lapselle saattaa olla hyvinkin tärkeää, miten reagoit hänen tekemiin teoksiin ja käsitöihin. Itselle joku kässän työ saattoi olla hyvinkin tärkeä ja mieleenpainuva, kun usein niitä viikkotolkulla tehtiin..

Vierailija
14949/19837 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään lähti poistoina farkkushortsit, neulepaita, saappaat, 2 lastenvaatetta, muovinen leikkuulauta ja lisäksi sain myytyä yhden tavaran Torissa. Vein myös kierrätysroskat ja palautin 2 kassia pulloja. 

Vintedistä tuli tyttärelle neulepaita. Lisäksi hain paketin, jossa oli taaperolle kesähattu. Pojat saivat pikkuautot kauppareissulla. Hellyin ja ostin. Varmaan jonain päivänä kaipaan sitä aikaa, kun joku pyytää kaupasta pikkuautoa ja on kovasti onnellinen saadessaan sellaisen. 

Huomenna jatkan karsimista ja yritän tukita oven, jotta tavaraa ei kantaudu kotiin. 

Vierailija
14950/19837 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan vieläkin miten en olisi malttanut edes odottaa käsitöiden ja piirustusten kotiin saamista ja äitille näyttämistä. Niin innoissani olin äitin ihasteluista ja hämmästyneistä ilmeistä, että miten olinkin osannut tehdä niin hienoja. Mutta meidän äiti olikin itse taiteilija ja arvosti kaikkea itsetehtyä ja luovuutta yleensäkin.

Tehdastekoisista tavaroita meillä ei arvostettu, eikä lelujakaan juuri kaivattu. Kaikki lelut olikin periaatteessa jotain leikkivälineitä, yleensä liikkumiseen kannustavia. Oli mulla muutama barbie, vauvanukke ja nukketalo ja veljelläni pikkuautoja.

Omalla lapsellani uhkasi syntyä tavarapaljous, kunnes ymmärsimme tehdä stopin ovista ja ikkunoista tulviville leluröykkiöille. Kaikki lahjoittivat ylimääränsä meille. No me veimme ne sitten kierrätyskeskukseen.

Hirveästi meinasi lastenhuoneeseen kertyä ns. koristeleluja. Siis leluja, jotka olivat liian rikkoutuvia leikkeihin tai sitten samantien lapsi sanoi, ettei halua leikkiä jollain, mut että se olisi ihan hieno vaikka hyllyssä. No eihän sellaisilla tavaroillla mitään tee. Kannattaa antaa pois, ennenkuin tottuu ja kiintyy koriste-esineeseen,  sitten siitä ei raaski enää luopua.

Vierailija
14951/19837 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koriste-esine on jo sanana ihan kauhistuttava.

Vierailija
14952/19837 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista kuvaamataidon ja käsityön töistä muistan omilta kouluajoiltani sen, että heitin nuo työt ihan oma-aloitteisesti roskiin. Olin noissa surkea ja se kyllä itselleni myös sanottiin. Yläasteella oli muutenkin melkein mahdoton saada kasaan vaadittua määrää valinnaisia aineita, kaikkien valitsemien. ATK:n ja kotitalouden maksimimäärä ei vielä riittänyt, joten valitsin sitten vähiten huonoimpien joukosta myös maksimimäärän kuvaamataitoa. Työt tosiaan lensi roskiin heti.

Jostain syystä lukiossakin oli kaksi pakollista kurssia kuvaamataitoa, jossa opettajakin haukkui ja sanoi jotain, josta loukkaannuin pitkäksi aikaa. Muutenkin olen suunnilleen aina ollut sitä mieltä, että peruskoulussa  ei nyt ainakaan pitäisi olla mitään taide tai taitoaineita, joissa arvostelu on mitä sattuu ja perustuu arvostelijan mielipiteeseen. Näitä ovat ainakin liikunta, käsityö, musiikki, kuvaamataito. Valinnaisena voisi olla ihan elämässä selviytymisen kurssi, jossa opiskeltaisiin ihmissuhdetaitoja, sosiaalipolitiikkaa, Kelan, TE-toimiston ja sossun kanssa asiointia, vähillä rahoilla selviytymistä, psykologiaa, kirkon roolia käytännön toimijana, avun hakemista, mitä tehdä kun on pahassa pulassa, eikä apua saa mistään, somen ja netin vaaroja ja puhuttaisiin myös siitä, miksi kannattaisi pidättäytyä, eikä päihteitä saa käyttää.

Vierailija
14953/19837 |
28.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavarapaljouden näkökulmasta on vain hyvä asia, että esim. Tiimari ja loppuvaiheessaan täysin laaduttomat Seppälä ja Anttila ovat menneet konkurssiin. Toki Anttilassahan oli myynnissä myös hyödyllisempää tavaraa.

Vierailija
14954/19837 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvistöistä meillä säästetään parhaimmat. Kaikki katsotaan yhdessä läpi ja lempparit säästetään. Olen laittanut keittiön seinälle kuvistöitä esille ja ne saavat aina vierailtakin kehuja. Siellä on mm. Joukahainen, jonka parta on sanomalehtisuikaletta, Poika ja varis-teos sekä omakuva. 

Tänä vuonna tuli upea vesimelonia esittävä taideteos, jonka laitan esille. Miehen työhuoneeseen tulee esille yksi rakennusta esittävä tosi hieno työ. 

Oli hauska, kun 17v poikamme oli tehnyt kuvistunnilla keramiikkaukon ja hän oli tosi ylpeä siitä ja toi sen näytille. Kehuin aidon vuolaasti, koska se vaan oli oikeasti tosi hieno. Poika sanoi ettei aio koskaan hävittää sitä. Olin samaa mieltä. 

Meillä on aina kehuttu kuvistöitä, mutta kaikkia ei todellakaan säästetä. Miksi pitäisikään. Tehtäväkirjat ja -vihot vien paperinkeräykseen (kannet roskiin). Vain ekaluokan Aapiset on säästetty. 

Lapsena säästin kaiken mahdollisen eikä äiti puuttunut asiaan. Koskaan en niistä mitään kaivannut ja olipa "kiva" lisä palokuormaan jos kodissa olisi vaikka syttynyt tulipalo. 

Vierailija
14955/19837 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavarapaljouden näkökulmasta on vain hyvä asia, että esim. Tiimari ja loppuvaiheessaan täysin laaduttomat Seppälä ja Anttila ovat menneet konkurssiin. Toki Anttilassahan oli myynnissä myös hyödyllisempää tavaraa.

Niin ja tilalle tuli Normalia, Tigeria, Sostrene Grenea, itäeurooppalaisia halpavaatekauppoja kuten Sinsay ja Reserved, ja Temu ja Aliexpress. En oikein näe positiivisena asiana että suomalaiset ketjut menee konkkaan ja tilalle tulee ulkomaiset ketjut jotka ovat vielä paljon pahempia ja voitot menee muualle.

Vierailija
14956/19837 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja tilalle tuli Normalia, Tigeria, Sostrene Grenea, itäeurooppalaisia halpavaatekauppoja kuten Sinsay ja Reserved, ja Temu ja Aliexpress. En oikein näe positiivisena asiana että suomalaiset ketjut menee konkkaan ja tilalle tulee ulkomaiset ketjut jotka ovat vielä paljon pahempia ja voitot menee muualle.

Täysin totta.

Järkevä kuluttaminen on jokaisen omalla vastuulla, koska halpaketjut jyrää suomalaiset ketjut. 

Noista listaamistasi kaupoista käyn vain Normalissa. Viimeksi käydessäni ostin 2 pakettia kosteuspyyhkeitä kesää varten ajatuksella lapset ja jäätelö :) Isot pakkaukset shampoota ja hoitoainetta lopussa olevien tilalle, 3 pulloa juotavaa ja 2 pakettia suolakaloja autoon jemmaan jos lapsille tulee kesäretkillä akuutti jano tai nälkä. 

Minimalistiystäväni ostaa Normalista aina samat tuotteet: purkkaa, hammastahnaa ja hammasharjan :) 

Aina ei Normalista saa halvemmalla. Ostin Citymarketista ripsarin -40% alella ja yritän aina ajoittaa ostamisen, kun on hyvä ale. 

Vierailija
14957/19837 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti nämä ovat vielä huonompi asia ja toki netissä kaikkea epämääräistä myyvät Kiinan kaupat kaikkein pahimpia. Nämä ns. uuden sukupolven kaupat ovat paljon pahempia kuin vanhat jo konkurssiin menneet suomalaiset. En nyt osannut muotoilla itseäni oikein ja itseäni haittaisi, vaikka yhtään tällaista kauppaa ei olisi. En näissä käy. Olen yrittänyt miettiä, että kallistuisiko tavaroiden hinta tai parantuisiko laatu, jos näitä ei olisi, sillä noissa kaupoissa myydään paljon turhaa ja laadutonta tavaraa. Ainakin turhan tavaran ja jätteen määrä vähenisi ja resursseja vapautuisi järkevämpään tuotantoon. Asioin itse lähinnä vain Prismassa tai joskus Citymarketissa. Toki näissäkin on myynnissä paljon laadutonta tavaraa, mutta kuitenkin myös hyödyllistä tavaraa ja laadukkaampiakin ruoka, hygieenia ja kodin tuotteita kunhan vaan osaa valita oikean, tietyissä tuotetteissa ei siis pidä ostaa sitä halvinta halpamerkin tuotetta. En muuten muista, milloin olen viimeksi ostanut uusia vaatteita. Inhoan kaikkia vaatteitani, mutta käytän nyt nämä nykyiset kuitenkin ensin ihan loppuun. 

Vierailija
14958/19837 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti nämä ovat vielä huonompi asia ja toki netissä kaikkea epämääräistä myyvät Kiinan kaupat kaikkein pahimpia. Nämä ns. uuden sukupolven kaupat ovat paljon pahempia kuin vanhat jo konkurssiin menneet suomalaiset. En nyt osannut muotoilla itseäni oikein ja itseäni haittaisi, vaikka yhtään tällaista kauppaa ei olisi. En näissä käy. Olen yrittänyt miettiä, että kallistuisiko tavaroiden hinta tai parantuisiko laatu, jos näitä ei olisi, sillä noissa kaupoissa myydään paljon turhaa ja laadutonta tavaraa. Ainakin turhan tavaran ja jätteen määrä vähenisi ja resursseja vapautuisi järkevämpään tuotantoon. Asioin itse lähinnä vain Prismassa tai joskus Citymarketissa. Toki näissäkin on myynnissä paljon laadutonta tavaraa, mutta kuitenkin myös hyödyllistä tavaraa ja laadukkaampiakin ruoka, hygieenia ja kodin tuotteita kunhan vaan osaa valita oikean, tietyissä tuotteissa ei siis pidä ostaa sitä halvinta halpamerkin tuotetta. En muuten muista, milloin olen viimeksi ostanut uusia vaatteita. Inhoan kaikkia vaatteitani, mutta käytän nyt nämä nykyiset kuitenkin ensin ihan loppuun. 

Vierailija
14959/19837 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköään tuo edellinen viesti lähtikin  vahingossa kahteen kertaan. Eilen illalla loppui sitten aika kun kello oli 23.00 ennen kun ehdin kirjoittaa. Kommentoin siis nyt vielä tuohon koulun käsityö ja kuvaamataitokeskusteluun, että on oikeastaan aika ihmeellistä, että vielä nykyään koulussa, jossa on aina pulaa resursseista, ajasta ja rahasta ja jossa oppilaiden kerrotaan olevan entistä enemmän hukassa monellakin tapaa kulutetaan sitten resursseja tuollaiseen. Kotitalous sen sijaan on hyödyllistä ja kaiken sen mahdollisesti muissa taideaineissa hyödyllisen voisi yhdistää kotitalouteen ja nämä muut aineet sitten lopettaa. Elämässä selviytyminen edes perustasolla ei vaadi taiteellisia kykyjä. Sen sijaan se vaatisi paljon sellaista, jonka peruskoulu jättää opettamatta.

Vierailija
14960/19837 |
29.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ilmeisesti tätä keskustelua tai ylipäätään muitakaan samaa asiaa käsitteleviä keskusteluja lukematon teki oman aloituksen, jossa kysyi, että miksi ei saisi ostaa Temusta kun sieltä saa tavaraa niin halvalla. Aloituksen otsikossa oli mainittu joku täysin turha tavara. Näin siis tuon aloituksen, mutta en tuota keskustelua lukenut kun jo tuo aloitus aiheutti pahaa mieltä. En siis ole edes mikään ekologinen tai vastuullinen kuluttaja ja pidän täysin selvänä asiana, että tuollaisista ei tilata. Se, että tuollaisista ei tilaa ei vielä tee kenestäkään vastuullista kun tämän pitäisi tosiaan olla se perusoletus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan yhdeksän