tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19849)
Jos mulla olisi kesämökki se olisi superhyperextraminimalistinen. Onki, tulitikut, kahvi, suola.. no joo, kyllä mä fillarinkin ottaisin, jolla ajelisin kaupoille, jos ei kala söis. Hammasharja ja saippua pitäis olla ja vaatteina retkivaatteita, ei mutään hepeniä. Sisustuksena riittäis sänky, pöytä ja tuoli, ois se jääkaappi ja hellakin kiva, ei tarvis aina viritellä nuotiota. Mut tykkäisin. Ja sitte palaisin aina talveksi kaupunkiin sähköjen pariin. Ja senkun saisi vielä nukkua talviunta niinkuin Muumit.
Olen siis askeetikko, jos ei se jo tuosta selvinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla totta.. luetteko te jotkut selvät roskat poistoiksi. Nuo kaikkihan on ihan vaa rodkia. Vai luettelenko päivän poistoiksi 1 veskipapruhylsy, 3 käytettyä suodatinpussia, 1 tyhjä laastaripaketti, 1 vanha asumistukipäätös ja 1 risat kalsarit
Riippuu vähän mitä laskee kotiin tulevaksi tavaraksi.
Itse lasken kyllä niin sukat, kalsarit kuin muutkin vaatteet tulevaksi tavaraksi, joten lasken ne myös poistoihin. Pesuaineita, suodatinpapereita, vessapaperirullia ym kuluvaa ja koko ajan ostettavaa tavaraa en laske tulevaksi tavaraksi, joten en myöskään laske poistoihin.
Jotkut laskee kaikki ostettavat asiat pl. ruoka tuleviin, joten laskevat ne varmasti myös poistoihin. Annetaan jokaisen tehdä omalla tavalla ilman nälvimistä. Eiköhän kaikenlaiset ihmiset tänne mahdu omine tapoineen.
Mä luen poistoiksi kaiken muun paitsi elintarvikkeet. Mutta tiedän kyllä niitäkin, joilla hamstraus koskee ainoastaan elintarvikkeita, joten heillä varmaan eri säännöt itselleen. Eräs sellainen oli ennen koukussa nettishoppailuun vaatteissa, nyt se on vaan vaihtunut elintarvikkeisiin. Ostaa älyttömät määrät Fiksu ruokaa ja muuta hävikkiruokaa. Jakelee sitten muille niitä jo vanhoiksi menneinä. Vakuuttelee, että kyllä niitä kuule voi syödä ihan hyvin.
Ajattelen, että poisto on jotain sellaista mitä ei korvata uudella.
Esim. kaapit täynnä pesuaineita ja kun yksi on käytetty, niin sitä ei korvata uudella, koska vanhojakin löytyy.
Tai joku säästää kaikki mahdolliset paperit ja alkaa lopulta käymään niitä läpi ja luopumaan. Se on tavaratyötä.
Vierailija kirjoitti:
Just juttelin muutaman vanhemman ihmisen kanssa liiasta tavarasta ja he sanoivat sitä olleen ennenkin. Ennen vaan liiat tavarat ja vanhan malliset vaatteet vietiin kätevästi kesämökeille ja käytettiin siellä loppuun. Nykyään taitaa kesämökit olla vaan sellaisia huviloita, ettei sinne mitään vanhoja ja epämuodikkaita tavaroita ja vaatteita viedä, nehän ovat viimeisen päälle sisustettuja ja minimalistisia lomaparatiiseja. Toinen heistä sanoi että maalla asuville sukulaisille oli aina tapana lähettää menneen vuoden vaatemuoti. Nykyään maallakaan ei eletä ihan pellossa tai käytetään ainakin työvarusteita ja goretexejä. Ei auta ihmisen muu kuin olla vaan ostamatta liikaa, ostaa sen minkä ehtii käyttää.
--------------------------------
Se on muuten ihan h..vettiä kun puoli sukua tuo vanhat romppeensa yhteiselle kesämökille. Kaikki vintit ja pihavarastot täynnä risaisia vaatteita, kolhuisia kattiloita, tylsiä puutarhasaksia, vuotavia kumisaappaita...
Vierailija kirjoitti:
Jos mulla olisi kesämökki se olisi superhyperextraminimalistinen. Onki, tulitikut, kahvi, suola.. no joo, kyllä mä fillarinkin ottaisin, jolla ajelisin kaupoille, jos ei kala söis. Hammasharja ja saippua pitäis olla ja vaatteina retkivaatteita, ei mutään hepeniä. Sisustuksena riittäis sänky, pöytä ja tuoli, ois se jääkaappi ja hellakin kiva, ei tarvis aina viritellä nuotiota. Mut tykkäisin. Ja sitte palaisin aina talveksi kaupunkiin sähköjen pariin. Ja senkun saisi vielä nukkua talviunta niinkuin Muumit.
Palaat sähköjen pariin: puuhella juu, mut mites jääkaappi. Vaikka onhan niitäkin kaasuvirityksiä?
Taloyhtiö on nyt tilannut ensi viikolla saapuvan roskalavan. Asiasta tiedotettiin tänään. Sain jo nyt aikaan riidan kun varovasti yritin ehdottaa, että sukulaiseni, jonka kanssa joudun asumaan luopuisi nyt vihdoin jostakin 1960-luvulta peräisin olevasta pölyä keräävästä tietosanakirjasarjasta. Sukulainen lukee lehtiä, katsoo uutiset ja käy joka päivä netissä, joten ajankohtaista ja asiantasaista tietoa on sukulaisellani kyllä saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Viisi huulipunaa ja kymmenen ripsiväriä on kyllä LIIKAA..! Korkeintaan yksi huulipuna ja yksi ripsiväri. Voihan sitä olla lisäksi vaikka yksi huulikiilto. Montakohan kiiltoa kirjoittajalla sitten onkaan..!?
Ripsivärit menee pahaksi viimeistään 6 kk jälkeen, itse vaihdan n. 4 kk välein. Joten 10 avattua ripsiväriä tuskin ehtii käyttää ennen kuin härskiintyvät.
Huulipunat pysyvät hyvinä vähän paremmin, itselläni on kolme, pari vaaleaa hillittyä arkikäyttöön ja sitten yksi räväkämpi bileisiin. Aika kauan kyllä kestää käyttää huulipuna ihan loppuun, kun siveltimellä ottaa kaiken hylsyn pohjalta asti.
Meillä on kyllä mökillä saaressa vanhemmillani pieni keltainen jääkaappi, vaikkei ookkaan sähköjä. On juurikin kaasulla toimiva. Riittää parin ihmisen kylmätarvikkeille kokonsa puolesta.
Samoin meillä. Ei sähköjä mökillä, mutta jääkaappi löytyypi.
Meillä on liikaa pehmoleluja. Kerättiin lasten kanssa niitä poistoon 6kpl eli yksi muovikassillinen.
Lisäksi poistoon yksi lautapeli, jota kukaan ei pelaa.
Kävin taas kerran vaatteeni läpi. Tytär kävi myös oman vaatekaappinsa läpi. Meiltä yhteensä yksi muovikassillinen poistoja. Lisääkin ehkä tulee.
En jaksaisi myydä näitä, vaan mahdollisimman nopeasti ovesta ulos. Kaipaan nyt vaan lisää selkeyttä kotiin ja turhat tavarat kiertoon.
Mietin vaan, että pitääkö sittenkin säästää kesän kirppismyyntiä varten vai lahjoittaa? Lelut ja pelit kuitenkin liikkuu hyvin kesän kirppistapahtumissa. Vaatteet taidan kierrättää.
Tulossa on myös lapsen synttärit. Onneksi moni on kysellyt toiveita ja tulossa on mm. hiekkalaatikolle leluja ja kylpytakki uintireissuja varten.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että poisto on jotain sellaista mitä ei korvata uudella.
Esim. kaapit täynnä pesuaineita ja kun yksi on käytetty, niin sitä ei korvata uudella, koska vanhojakin löytyy.
Tai joku säästää kaikki mahdolliset paperit ja alkaa lopulta käymään niitä läpi ja luopumaan. Se on tavaratyötä.
Jotenkin näin ajattelen itsekin jos poisto pitäisi määritellä. Kuitenkaan en yleensä varsinaisesti ajattele poistoja mitenkään, että tämä nyt on poisto kun heitän roskiin rikkinäiset sukat tai laitan vaatteen kierrätykseen tai jos heitän tyhjän pesuainepullon roskiin niin onko se vain roskaa vai mitä. Pääasia, että ylläpidän järjestystä ja käytän tavaraa loppuun enkä osta liikaa uutta, oli kyseessä sitten jääkaappi tai vaatekaappi.
Näin viime yönä kauhean UNEN.. menin jonkun taidenäyttelyn ohi ja tietysti oli mentävä se katsomaan. Ostin sitten hetken hairahduksessa kaksi suurta taulua jonkun niitä ihailevan tytön nenän edestä. En EDES katsonut niitä tauluja kunnolla. Niin sitten kun lähdin laskeutumaan talon portaita alas taulut kainalossa iski syvä katumus. Olin ihan lamaantunut. Lähdin takaisin aikomuksenani palauttaa taulut. Voin suorastaan pahoin. Olin myös jotenkin tosi nolona. Se sama tyttö oli vielä siellä ja kaikki huoneessaolijat kääntyivät katsomaan minua. Palautus ei kuulemma enää käynyt. Rahat olivat menneet. Tein jotain outoa, annoin toisen niistä tauluista tytölle joka ilahtui tosi paljon. Toisen ripustin takaisin paikalleen. Heräsin siihen, kun portaita uudemman kerran laskeutuessani olin vaan niin helpottunut kuin olla ja voi.
Jotenkin huomaa mikä päässä nykyään pyörii, kun unessakin saan opetuksia. Huomioin itse miten taulujen hinnalla ei unessa juurikaan ollut edes väliä. Minähän jätin vain sen toisen takaisin sinne saamatta rahaa takaisin ja toisella halusin vain ilostuttaa sitä tyttöä. Muistan vieläkin tytön yllättyneen ja ilahtuneen ilmeen.
Ei saa hairahtua heräteostoihin ja jos niin tekee, niin pääasia, että joku siitä ostostasi ilahtuu, vaikka vieraskin, niinkuin unessani. Ja toisen taulunkin palautin vain paikalleen. Unessa oli siis painajaismainen ilmapiiri, vaikka oli kyse vain taidemyyntinäyttelystä.
Polttakaa niitä vanhoja lumppuja! Ne haisee ei lähde pesemällä kertakaikkiaan. Lumppujätettä voi polttaa lämmitykseen voimaloissa. Kuolee satiaiset samalla.Uff ovella jo pyörtyy siihen hajuun ja sienitaudit siirtyy kengissä.
Vanha alkaa haista huomaa antikvarioissa ja vanhoissa taloissa.
No juu.. jos on sienitautiset kengät, niin ei niitä tietenkään anneta eteenpäin. Samoin jos vaatteet lumpuiksi verrattavia, niin ei mihinkään keräykseen, tietenkään. Mutta ei kaikkien vanhat vaatteet ole lumppuja tai sientä täynnä.
Tsempatkaa, miten saan vauhtia karsintaan? Käyn vain tuijottelemassa eri ryönävuoria, mutta en oikein osa tehä niille mitään juuri nyt.
Vierailija kirjoitti:
Tsempatkaa, miten saan vauhtia karsintaan? Käyn vain tuijottelemassa eri ryönävuoria, mutta en oikein osa tehä niille mitään juuri nyt.
Yksi muovikassillinen päivässä. Yhtenä päivänä se voi olla vaatetta, toisena paperia ja kolmantena esim. keittiötarvikkeita.
Just juttelin muutaman vanhemman ihmisen kanssa liiasta tavarasta ja he sanoivat sitä olleen ennenkin. Ennen vaan liiat tavarat ja vanhan malliset vaatteet vietiin kätevästi kesämökeille ja käytettiin siellä loppuun. Nykyään taitaa kesämökit olla vaan sellaisia huviloita, ettei sinne mitään vanhoja ja epämuodikkaita tavaroita ja vaatteita viedä, nehän ovat viimeisen päälle sisustettuja ja minimalistisia lomaparatiiseja. Toinen heistä sanoi että maalla asuville sukulaisille oli aina tapana lähettää menneen vuoden vaatemuoti. Nykyään maallakaan ei eletä ihan pellossa tai käytetään ainakin työvarusteita ja goretexejä. Ei auta ihmisen muu kuin olla vaan ostamatta liikaa, ostaa sen minkä ehtii käyttää.