Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19849)

Vierailija
14641/19849 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jo useampi tainnut pohtia itsetunnon suhdetta tavarapaljouteen ja kulutuskäyttäytymiseen.

Olen lama-ajan lapsi ja lapsuudenperheessäni lama jäi ns. päälle. Kuljin aina serkkujen ja milloin kenenkin vanhoissa vaatteissa, joita en tosiaankaan päässyt itse valitsemaan. Varsinkin teininä se oli kova pala. Second hand ei tosiaan ollut silloin vielä mikään siisti juttu.

Opiskeluaikoinakaan ei ollut pahemmin millä mällätä, mutta silloin löysin kirppikset ja ne olivat jo ihan salonkikelpoisia ostospaikkoja.

Minulla ei jäänyt lapsuudenkodista oikein mitään fyysisiä muistoja. Nyt se tuntuu enemmän helpotukselta, mutta esikoisen syntymän aikoihin se vähän harmitti, kun kaverit ja tutut retroilivat omilla lapsuusmuistoillaan omien lastensa kanssa.

Ei varmasti tarvitse olla psykologi ymmärtääkseen että lapsuudella on ollut osuutensa tämän  osteluongelman syntymisessä. En ole kuitenkaan tullut asiaa koskaan itse kummemmin ajatelleeksi.

Vierailija
14642/19849 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kohtuudella kasvatat, ei liikaa, ei liian vähän, vaan sopivasti kaikkea. Miksi nykyihminen aina taistelee KAIKESSA kohtuutta vastaan? Jos lapsi ei saa mitään, niin varmasti tulee hankkimaan itse omille lapsilleen. Ei halua omille lapsilleen samaa ilman jäämisen tunnetta. Ja jos hukutat lapsesi kaikkeen krääsään tulee lapsestasi mahdollisesti minimalistisempi luonne. Hanki kaikkea kohtuudella, niin ei jää mikään kaihertamaan ja voit jatkaa kohtuullista elämääsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14643/19849 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisi huulipunaa ja kymmenen ripsiväriä on kyllä LIIKAA..! Korkeintaan yksi huulipuna ja yksi ripsiväri. Voihan sitä olla lisäksi vaikka yksi huulikiilto. Montakohan kiiltoa kirjoittajalla sitten onkaan..!?

Vierailija
14644/19849 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on jo useampi tainnut pohtia itsetunnon suhdetta tavarapaljouteen ja kulutuskäyttäytymiseen.

Olen lama-ajan lapsi ja lapsuudenperheessäni lama jäi ns. päälle. Kuljin aina serkkujen ja milloin kenenkin vanhoissa vaatteissa, joita en tosiaankaan päässyt itse valitsemaan. Varsinkin teininä se oli kova pala. Second hand ei tosiaan ollut silloin vielä mikään siisti juttu.

Opiskeluaikoinakaan ei ollut pahemmin millä mällätä, mutta silloin löysin kirppikset ja ne olivat jo ihan salonkikelpoisia ostospaikkoja.

Minulla ei jäänyt lapsuudenkodista oikein mitään fyysisiä muistoja. Nyt se tuntuu enemmän helpotukselta, mutta esikoisen syntymän aikoihin se vähän harmitti, kun kaverit ja tutut retroilivat omilla lapsuusmuistoillaan omien lastensa kanssa.

Ei varmasti tarvitse olla psykologi ymmärtääkseen että lapsuudella on ollut osuutensa tämän  osteluongelman syntymisessä. En ole kuitenkaan tullut asiaa koskaan

Tämäkin tosiaan oli toipuvalta shoppailuholistilta. En tiedä onko tällä nimimerkillä mitään väliä, mutta itse tykkään seurata keskustelua niin, että voin vähän hahmottaa muiden tarinoita. 

Olen myös silloin tällöin seurannut tätä ketjua jo pari vuotta, siitä asti kun aloin karsimaan ja kohtuullistamaan omaa kulutusta. En ole aiemmin minäkään uskaltanut ottaa osaa keskusteluun, mutta olen täältä kyllä saanut inspiraatiota ja tsemppiä. Kiitos siitä kaikille!

-toipuva shoppailuholisti 

Vierailija
14645/19849 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta.. luetteko te jotkut selvät roskat poistoiksi. Nuo kaikkihan on ihan vaa rodkia. Vai luettelenko päivän poistoiksi 1 veskipapruhylsy, 3 käytettyä suodatinpussia, 1 tyhjä laastaripaketti, 1 vanha asumistukipäätös ja 1 risat kalsarit

No mutta itselleenhän tätä tehdään. Jos se roskien vienti saa tunteen, että tavaraa lähtee käsistään niin olkoot niin. 

itse olen todella tyytyväinen, kun saan jääkaapista jonkun purkin pois. Ei sillä ole väliä, että heti jonain seuraavana päivänä käyn taas uudelleen ruokakaupassa ostamassa täydet purkit ja purnukat, hetken aikaa jääkaappini vain tyhjenee.

Vierailija
14646/19849 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi olla totta.. luetteko te jotkut selvät roskat poistoiksi. Nuo kaikkihan on ihan vaa rodkia. Vai luettelenko päivän poistoiksi 1 veskipapruhylsy, 3 käytettyä suodatinpussia, 1 tyhjä laastaripaketti, 1 vanha asumistukipäätös ja 1 risat kalsarit

Tsemppiä sullekin karsimiseen. Kun olet oikein ahkera, niin ehkä jonakin päivänä olet poistojesi kanssa samassa pisteessä. Katsos, kun minulla on jo turhat tavarat karsittu :D

Vierailija
14647/19849 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis karsittu on mullakin jo koti. Tähän ketjuun on vain jäänyt jotenkin koukkuun, että luen näitä viestejä vieläkin. En vain voinut olla hymyilemättä kun näin nuo roskapoistot.. anteeksi jos mielesi pahoittui siitä. Ja sitäpaitsi eihän kaikki saa roskiaankaa roudattua ulos kämpästä, joten hatunnosto siitäkin

Vierailija
14648/19849 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuka saa kicksejä mistäkin.. jos roskien vienti on se sun juttus, ni mikäs minä sitä tuomitsemaan. Saanhan itsekin hyvän mielen siivoamisesta, ehkä jotain samaa..? Mutta siltikään en nyt kävisi sitä miksikään Päivän poistoksi kutsumaan.. no niin, sehän se tässä naurattikin, mutta joo, ymmärrän yskän

Vierailija
14649/19849 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis karsittu on mullakin jo koti. Tähän ketjuun on vain jäänyt jotenkin koukkuun, että luen näitä viestejä vieläkin. En vain voinut olla hymyilemättä kun näin nuo roskapoistot.. anteeksi jos mielesi pahoittui siitä. Ja sitäpaitsi eihän kaikki saa roskiaankaa roudattua ulos kämpästä, joten hatunnosto siitäkin

Ei tarvitse pyydellä anteeksi. Kommenttisi lensi muiden roskapoistojen kanssa samaan kasaan. Toivottavasti jatkossa sinunkin kommenttisi nostavat hymyn muiden ketjulaisten huulille. 

Vierailija
14650/19849 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuka saa kicksejä mistäkin.. jos roskien vienti on se sun juttus, ni mikäs minä sitä tuomitsemaan. Saanhan itsekin hyvän mielen siivoamisesta, ehkä jotain samaa..? Mutta siltikään en nyt kävisi sitä miksikään Päivän poistoksi kutsumaan.. no niin, sehän se tässä naurattikin, mutta joo, ymmärrän yskän

Olethan muistanut muun siivoamisen ohella kiillottaa kruunusi tänäänkin? 

Vierailija
14651/19849 |
09.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kyllä rehellisesti sanoen ihan mukava tehdä poistoja, vaikkakin ne sitten olisivat ihan roskia. On oikeasti mukavaa päästä eroon roinasta ja liioista vaatteista eli iloitsen myös rikkoutuvista tavaroista tai puhki kuluvista vaatteista ja tyhjiin menevistä purkeista ja paketeista. Ja on ihanaa ajatella, että uuttahan ei tilalle tule!

Vierailija
14652/19849 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun on viime aikoina pesiytynyt joku todella kärkäs kirjoittelija. Muuten keskustelua on ollut mukava lukea. Toivon että tyypin irl kommunikointityyli on vähemmän hyökkäävä ja määräilevä.

Vierailija
14653/19849 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyhmäksi on ketju mennyt alkuosan jälkeen, kun taas vaihteeksi avasin, ei liity enää asiaan

Vierailija
14654/19849 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on aika vähän kesävaatteita, syynä lihominen. En kuitenkaan halua hankkia tähän kokoon oikeastaan mitään uutta. Yritän vanhoilla vaatteilla selvitä kesän koska kausikin on oikeastaan aika lyhyt ! Teen etätöitä ja olen 4 viikkoa lomalla joten työkesäpukeutumiseen ei oikeastaan tarvitse panostaa. Kukaan ei muista mitä käytin viime kesänä! En itsekään muista toisten asuja. Näin lohdutan itseäni. Ja yritän pudottaa painoa jotta saisin käyttööni lisää vaatteita jotka siis omistan jo.

Aika vähällä sitä pärjää, luulen (toivon !) 

Pärjää kyllä hyvinkin vähällä. Itsellä oli sama tilanne raskauden jälkeen. Lihoin ihan liikaa, sillä en hirveästi katsonut mitä söin ja en päässyt ihan alusta asti liikkumaan kunnolla.

Menin monta kesää vain kolmilla shortseilla ja muutamalla t-paidalla. Nyt sain vihdoin itseäni niskasta kiinni ja vanhat housut mahtuu jalkaan hyvin.

Tsemppiä muutokseen!

Vierailija
14655/19849 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidetään ketju tavara-asiassa ja ei puututa toisten kappalejakoihin tai murteisiin. Niitä varten on varmasti joku toinen kieliasioihin keskittyvä ketju. Mukavaa tavaran vähennys viikonloppua kaikille! Itse karsin kaksi kaappia loppuun. Ei puutu enää paljon. Olin jo melkein saanut homman tehtyä, mutta piti keskeyttää lasten vuoksi ja työnsin lajittelemattomat romut takaisin jo järkättyjen päälle, hätäpäissäni..

Vierailija
14656/19849 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tyhjennellään työkaverin omakotitaloa. Tulin jo ke tänne, mies on reissussa. Ovat myyneet talon ja vieneet kotiin kaiken, mitä haluaa.

Keskiviikkona meni pikkutunneille asti, että sain pakattua yläkerran. Ei mitään logiikkaa, vaan kaikki Ikean kasseihin, sitten alakertaan ja kippasin laatikkoon, kansi kiinni ja seuraava.

Eilinen päivä meni ns pääkerroksessa ja ulkorakennuksissa. Tänään kellari, töiden jälkeen. Lauantaina on huonekalujen kirppis. Huh ! Mä vien irtotavarat itsepalvelukirppikselle. Kymmeniä ja kymmeniä työtunteja, myynti voi olla jopa alle tonni. Kyllä ihminen on hölmö, kun suostuu tähän. Motiivi ainostaan, ettei käyttötavara joudu kaatopaikalle.

Vierailija
14657/19849 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh mun viikon kovin saavutus ollu että sain käytettyä ällöttävät tuoksuvat roskapussit loppuun :D. Noh huomenna lähtee kaks vanhaa vaahtomuovipatjaa äitille kun verhoilee pihakalusteita, onneksi pääsee niistäki

Vierailija
14658/19849 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen siis Rmt raivaaja

Vierailija
14659/19849 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisi huulipunaa ja kymmenen ripsiväriä on kyllä LIIKAA..! Korkeintaan yksi huulipuna ja yksi ripsiväri. Voihan sitä olla lisäksi vaikka yksi huulikiilto. Montakohan kiiltoa kirjoittajalla sitten onkaan..!?

Mielestäni menee jo vähän liiallisuuksiin jos kaikkea saisi olla vain yksi. Huulipuna on esimerkki tuotteesta, joka vie todella vähän tilaa, mutta tuottaa parhaimmillaan paljon iloa ja positiivista mieltä arkeen ja juhlaan. Viisi huulipunaa on todella kohtuullinen määrä, jos ne ovat eri värejä, erilaisia koostumuksia jne. Kymmenenkin olisi vielä varmasti ok riippuen käyttääkö huulipuna lähes päivittäin vai kerran kuussa. Riippuu ihmisestä, jollekin se yksikin on turha, mutta toisella kymmenen huulipunaa on jatkuvasti käytössä. Olen samaa mieltä että kymmenen ripsiväriä on ehkä liikaa, jos ovat kaikki mustia ja niillä on sama käyttötarkoitus. Jos ovat eri värisiä tms niin sitten ok. Toki itsekin karsin meikkejä ja pidän kohtuullisesta määrästä, mutta niistä pitää myös pystyä nauttimaan, kun ovat konkreettisestikin pieniä asioita, joista saa piristystä arkeen ja juhlaan. 

Vierailija
14660/19849 |
10.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen kanssa eilen sovittiin, että viedään tavaraa kierrätyskeskukseen. Kaksi tuntia meni ja sain koko huushollista kerättyä ainoastaan yhden muovikassillisen, jossa oli kunnollista ja ehjää, mutta varsin vähäarvoista tavaraa, mukana 3 kirjaa.  En tajua, miten se voi olla niin vaikea luopua mistään.  Jotenkin tuntuu, että kun on jostain maksanut useita kymppejä, jopa satasia, ei haluaisi ihan ilmaiseksi niistä luopua, mutta myyminenkin on niin työlästä, etten ole saanut sitäkään aikaiseksi.   Kirpputoripöydän vuokra on harkinnassa. No, näiden ongelmien kanssa painiskelen. Vaatteita ja kenkiä tulee yli tarpeen hankittua, usein, kun löydän jotain ihanaa, sorrun ostamaan. Kaikkia en ole edes käyttänyt.  Samoin olen aika törsäilevä, kun tarvitsen uuden huulipunan, en osta vain yhtä, vaan sattuu jäämään putki päälle ja ostan viisi. Tiedostan ongelman ja yritän todella hillitä ostamista.   Säästän kyllä rahastoihin, mu

Tuo yksi kassillinen on jo tosi hyvä juttu. Ei tarvitse heti tavoitellakaan viittä jätesäkillistä. Voit käydä ne 10 ripsiväriä läpi ja olisiko niissä 1 tai 2 jotka olisivat vanhentuneita tai epämieluisia? Jos ei niin käytät ne vaan loppuun ja et osta vähään aikaan uusia. 

Mielestäni järjestelemistä ja karsimista on ihan hyvä tehdäkin mieluummin usein ja vähän kerrallaan ja poistaa vaikka yksi kirja kirjahyllystä tai yksi vaate vaatekaapista, kuin yrittää kerralla poistaa älytöntä määrää. Käy sitten taas jonkun ajan päästä läpi niitä samoja tavaroita ja miettii mitkä olivat tavaroita, joita jo meinasi edellisen kerran poistaa, mutta ei raaskinut, pystynyt tai halunnut koska niitä ehkä vielä tarvitsee (tai jostain muusta syystä). Jos ne eivät ole kuitenkaan olleet käytössä edellisen järjestelyn jälkeen, voi olla että niiden kohdalla on vahvistunut tunne siitä että tällä kertaa niiden on aika päätyä poistoihin ja nyt onkin helpompi luopua niistä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi