Arkiniksi petivaatteiden kanssa:
En laita peittoa enää pussilakanan sisään, vaan vain pussilakanan päälle. (Näin kai tehdään joissain maissa ihan yleisesti.) Helpottaa lakanoiden vaihtoa tosi paljon ja usein otan pesuun sen pussilakanankin viikoittain. Peiton pesen jokatapauksessa myös melko usein. Tyyny mulla on tapana heittää tyynyliinoineen pesuun minimissään parin viikon välein.
Peitto ja lakana pysyvät aivan hyvin paikoillaan.
Kommentit (19)
Sen sijaan, että käyttää kerran viikossa tai parissa minuutin pussilakanan laittamiseen, en kyllä asettelisi irrallista pussilakanaa joka päivä. Silloin kannattaisi muutenkin käyttää lakanaa peiton kanssa, kuten niissä muissa maissa.
Sanoin minuutin, koska käsireiätön tuplapussilakana on vähän hitaampi. Tavallisen peiton saa pussilakanaan 30 sekunnissa.
Ai, ap keksi alkaa pedata sänkyynsä tavallisen (päällys)lakanan ja peiton? Mutta päälkyslakanana on pussilakana? No, jo on näppärää. Eiku...
Eihän siihen peiton laittamiseen pussilakanan sisälle mene edes minuuttia? Itse pesen pussilakan väärin päin ja paikalleen laittaessa se kääntäessä oikeinpäin peitto sujahtaa sisälle
Kuka viettää koko yön peiton alla? Ainakin itse pidän käsiä peiton päällä ja lämpimällä peitto on välillä kainalossa. Saisi olla koko ajan peittoakin pesemässä.
Neuvostoliitossa käytettiin joskus pussilakanoita, joissa oli pyöreä reikä keskellä ja peitto pujotettiin siitä.
Siinähän sitä peittoakin pitäisi sitten pestä yhtä usein kuin lakanoitakin - tosi epäkäytännöllistä siltäkin osin. Ja tietty olisivat koko ajan eri mytyissä yöllä, ihanaa, not.
Juu, nukkuja saattoi joskus herätä aamulla lakanan sisältä.
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliitossa käytettiin joskus pussilakanoita, joissa oli pyöreä reikä keskellä ja peitto pujotettiin siitä.
Näiden sisältä siis.
Vierailija kirjoitti:
Todella huono neuvo Ap- lta.
Todella huono kirjoitustaito sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Muuallakin. Edelleen käytössä mm. Keski-Euroopassa, mutta reiän ei toki tarvitse olla pyöreä.
Ei sopisi meille, kun nykyään kaikki peitot on aneemisen valkoisia. Ennen oli kauniita peittoja, joiden haluttiin näkyvän.
Nyt sut aapee, kyllä teilattiin. Ei pääse niksipirkkaan tuo.
Ennen oli lakana ja peitto - se lakana oli niin pitkä, että se taidettiin siihen päälle. Pussilakana varmaan keksittiin juuri sen käytännöllisyyden takia, ettei tarvi miettiä pysyykö lakana paikallaan.
Oliko tämä aapeellä oikea niksi vai heitto? Olisi oikeastaan mielenkiintoista tietää.
Saahan sitä kehitellä.
Itse nukun kahdella pussilakanalla, kun kelit ja yöt tästä lämpenevät.
Näin joskus aikoja sitten sisustuslehdessä minimalistisen kodin, jonka tyyliin ei sopinut pussilakana lainkaan. Valkea peitto heitettiin pesukoneeseen ja kuivuriin kerran viikossa.
Minä muistan, kun meille tuli ensimmäiset pussilakanat joskus 60-70-lukujen vaihteessa. Ne olivat uutta.
Laiskuus huipussaan. Siihen on syynsä, miksi pussilakanat on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Nyt sut aapee, kyllä teilattiin. Ei pääse niksipirkkaan tuo.
Ennen oli lakana ja peitto - se lakana oli niin pitkä, että se taidettiin siihen päälle. Pussilakana varmaan keksittiin juuri sen käytännöllisyyden takia, ettei tarvi miettiä pysyykö lakana paikallaan.
Oliko tämä aapeellä oikea niksi vai heitto? Olisi oikeastaan mielenkiintoista tietää.
Saahan sitä kehitellä.
Itse nukun kahdella pussilakanalla, kun kelit ja yöt tästä lämpenevät.
Tämä, käsille varattu alue oli siinä taitteessa. Jalkopäästä peitto pedattiin taittumaan patjan alle. Tosi inhottavaa, kun ei voi nukkua jalat vapaana.
Meillä on aika isot tyynyt ja pesu onnistuu vain pesulassa isolla koneella.
Käytän aina kahta tyynyliinaa yhden tyynyn päällä. Tyyny säilyy puhtaampana pidempään eikä tyynyä ei tarvitse pestä niin usein.
No ei kyllä pysy paikoillaan, inhoan tollasta jossain hotelleissa ulkomailla. Ei ole mulle ongelma laittaa peittoa pussilakanan sisään - kuinka laiska voi ihminen olla?