tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19742)
Vierailija kirjoitti:
Oon huomannu saman, tavaran ote hellittää, mitä vähemmän sitä on. Romunsa ikäänkuin näkee selkeämmin mitä niukemmin omistaa
Tämähän se on joo. Olin hyvinkin jo matkalla kohti minimalismia kunnes toinen vanhempani kuoli. Haalin sieltä ihan järkyttävästi kaikkea kotiini. Nyt olen kohta vuoden pällistellyt näitä tavaroita täällä ja kironnut tavaran määrää. Vihdoin pystyn laittamaan esineitä jo pois. En tarvitse niitä, en tarvinnut ennen enkä nyt. Muutamia juttuja jää kyllä ihan käyttöön, mutta suurin osa lähtee ja osa on jo viety kirppikselle. Valokuvat on muisto, ei tavarat.
Vierailija kirjoitti:
240 neliöinen omakotitalo Kaikki kaapit ja yksi huoneista täynnä tavaraa. Lisäksi 45 neliön lämmitetty varasto, täynnä. Vanhoja lehtiä, kankaita, säilytettyjä talouspaperirullia ym tsi-askartelutarvikkeita, kirjoja, vaatteita, kenkiä, lapsilta (muuttaneet pois) jäänyttä tavaraa jota eivät itse tarvi, kangaspuut koottuna, räsymattotarvikkeita, vanhoja rikkinäisiä, entisöitäviä huonekaluja, 10v vanhoja maalinjämiä, kymmeniä erilaisia mattoja, vuodevaatteita hyllykaupalla joista osa jopa 60 vuoden takaa (perintönä saatuja), 5 erilaista ompelukonetta, 3 erilaista imuria ja höyrypesimiä, keittiövälineitä 50 hengen kattaukseen, rikkinäistä arabiaa mummon perinnöstä, rikkinäisiä astioita kun nehän voi korjata, jätesäkkikaupalla tupperwarea kun se on ikuista jne jne.. Neljä pakastinta, yhdessä marjoja, muissa kaupan normipakasteita. Pari hyllymetriä erilaisia säilykkeitä joita vanhemmasta päästä salaa heitän pois kun päiväys menee yli vuod
Mun sormet syyhyäis päästä siivoomaan tällaisissa asunnoissa. Ois ihan huippua päästä siivoomaan teille avuksi. Joskus haaveilen personal organizer koulutuksesta.
Eipä etene raivaushommat ku torissa ei kauppa käy.. myyn todella edullisesti. En viiti ilmaseksikaan antaan kun on rahan tarvis tulevaa vauvaa varten. Outoa ku vuosi sitten kävi kauppa hyvin
Rmt raivaaja
Tosi iso hämmästys tuli itselleni, kun aloitin raivaaminen tosissaan joskus vuosia sitten, miten järkyttävä määrä kotona oli sellaista tavaraa mitä on saanut joltain muulta. Lahjoja, toisen poistoja jne.
Mietin että kenen tämä koti on, kun tajusin kuinka paljon kaappitilaa muiden meille kantamat tavarat vei. Onhan tässä tietysti jo aika monet synttärit ja joulut eletty. Ja en ollut kehdannut laittaa lahjoja kierrätykseen. Nyt kehtaan.
N50v
Ketju täyttää kohta 10 vuotta, otetaanko sen kunniaksi joku karsimishaaste loppukuuksi?
Vierailija kirjoitti:
Ketju täyttää kohta 10 vuotta, otetaanko sen kunniaksi joku karsimishaaste loppukuuksi?
Minua kiinnostaisi kuulla alkuperäisen aloittajan kuulumisia, mutta saattaa olla mahdoton toive
Vierailija kirjoitti:
Mukana!
-se joka jo keräsi kirppikselle toista kuormaa, etsin vielä lisää
Vierailija kirjoitti:
Tosi iso hämmästys tuli itselleni, kun aloitin raivaaminen tosissaan joskus vuosia sitten, miten järkyttävä määrä kotona oli sellaista tavaraa mitä on saanut joltain muulta. Lahjoja, toisen poistoja jne.
Mietin että kenen tämä koti on, kun tajusin kuinka paljon kaappitilaa muiden meille kantamat tavarat vei. Onhan tässä tietysti jo aika monet synttärit ja joulut eletty. Ja en ollut kehdannut laittaa lahjoja kierrätykseen. Nyt kehtaan.
N50v
Saman huomannut. Oon sanonut esim siskoille että lopetetaan turha lahjojen osto synttäreille ja jouluun ja keskitytään yhdessä oloon ja viedään äidille aina jotain hyödykettä, mutta ei... aina sitä turhaa kiinan krääsää ja muuta sontaa mitä kukaan ei oikeesti tarvi. Viime kesänä lähes 40v sisko nyrpisteli nokkaa ja nurisi kun vein synttäreille suklaata ja kortin eli ei kelvannut.. ainiin ja raahasin itteni 70kilometrin päästä hänen tykö. Mikä hitto oikeesti ihmisiä riivaa? Eikai aikusille tartte oikeesti lahjoja ostaa?!
Rmt raivaaja
Laitan aina lahjat, jotka saan siististi takaisin kääreeseensä ja annan eteenpäin johonkin joululahjakeräykseen tms. Katson pakettiin ainoastaan siksi, ettei siellä vain ole esim. juuri suklaata, joka minulle kyllä kelpaisi. Olen kaikille sanonut etten halua mitään tavaraa, mikseivät usko!?
Tämä ketju on aloitettu vuonna 2014, eli 10 vuotta sitten.
Ei näköjään ole ratkaisua löytynyt
Olen löytänyt käyttämättömille tavaroille uusia koteja. Tulee hyvä mieli. Kaappitilaa vapautunut. Ei tarvitse enää pitää mitään sängyn alla. Kierrätyskeskukseen olen myös vienyt. Mies haraa välillä vastaan, mutta tajuaa itsekin ettei tule joitakin tavaroita ikinä käyttämään. Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku!
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on aloitettu vuonna 2014, eli 10 vuotta sitten.
Ei näköjään ole ratkaisua löytynyt
Onhan täällä paljonkin ratkaisuja ja vinkkejä, ja todella moni näyttää niitä noudattaneen :) Ketju on toiminut merkittävänä vertaistukena monelle, joiden elämä on selkeytynyt ja helpottunut. Täällä on ansiokkaasti käyty paljon läpi myös turhan tavaran haalimiseen tai vastaanottamiseen liittyvää psykologista puolta.
T. nimim. Suihkugeeli, koko ketjun oman raivausprosessin aikana lukenut ja jo muutaman vuoden ilman turhaa roinaa ollut
Keittiön kaapit olivat täynnä minulle turhia pieniä kivoja lasipurkkeja, kakkuvuokia, erilaisia mukeja ja kauniita kukkaruukkuja. Tein niihin sinappia ja hilloa, leivoin kakkuja ja laitoin istutustulppaaneja ja viherkasvien taimia ja vein ystäville kylään mennessä tuliaisiksi. Kaikki sanoivat ilahtuneensa oikeasti ja pääsin samalla kahdesta hyllyllisestä turhia asioita.
Niin ja meinasi unohtua, että söpöimpiin purnukoihin tein viime jouluksi itse suklaakarkkeja lahjoiksi.
Nyt tämän ketjun aloittaja saisi kyllä antaa kuulua itsestään jotain ketjun 10v-Juhlapäivänä, pliiiiiiis! Olisi kiva kuulla miten jatkossa meni, jatkuiko hamsterin elämä, vai miten?
Argh hermo menee noitten vaatteitten kaa! Ihan liikaa käyttökelposia vaatteita!! Miten vaatteet ei muka YHTÄÄN kulu puhki vaikka joka päivä käyttäs?? Ihan hirveitä riesoja.. kaks säkkiä jo uffille menny ja siltikään ei vaatteet mahu kaappiin! En tajua miten jotku ostelee joka vuosi vaatteita ku yks vaate kestää ikuisuuden. Samoten pyyhkeet ei vaan kulu ikinä. Kulumisella tarkotan että tulee ihan reikä kankaaseen.
Rmt raivaaja
Vierailija kirjoitti:
N50v
Mulla on myös lahjoja, joita pidetään kaapin ylähyllyllä.
Nyt lähtee muutama taas kirpparikuormaan. Esim. kaunis paketissa (sellofaani) oleva juttu henkilöltä, johon välit katkesivat. Miksi sekin yhä mun kaapissa pesii?
Vaatteiden kuluminen on vähän siitä tietty kiinni, mitä tekee ja harrastaa. Itse harrastan puutarhahommia, metsissä liikkumista, koiria ja hevosia ja lidäksi vielä satunnaisesti remppailen kotona ja fillariakin osaan korjata ja kyllä vaatteet kuluu vähän liiankin kanssa. Jos olisin sisällä viihtyvää tyyppiä, niin tietenkään vaatteet eivät kuluisi koskaan, jos ikinä.
Olemme samaa mieltä tuostakin, minäkin huomasin sen vaatteissa ensiksi ja lopuksi ihan hämmästelin mitä vaatteita olin joskus tullut hankkineeksi. Tyyli selkiytyi sitä mukaa kun karsi.