Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19751)

Vierailija
101/19751 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 10:36"]

Ei liity ihan suoranaisesti aiheeseen, mutta: huomaatteko että teillä on kodin siisteys lisääntynyt tavaran vähennyttyä?

itseäni ärsyttää, kun meillä on "aina" sotkuista ja tavarat ajelehtivat. Tietysti lapsellakin oma syy siihen, mutta ehkä meillä on myös liikaa tavaraa suhteessa neliöihin?

ap

[/quote]

Totta kai, sehän on ihan selvä. Jos tavaraa on liikaa, kaikelle ei ole paikkaa, joten iso osa siitä ajelehtii. Muutenkin ainakin meillä on liikaa sellaista "epämääräistä" tavaraa: siis tavaraa, jolle on kyllä tilaa, mutta en oikein edes tiedä minne sen laittaisin ja tarvitsenko sitä ollenkaan ja noh antaa sen nyt olla tuossa sen aikaa kun mietin mitä sille teen. Sanotaan nyt vaikka jotain "tärkeitä papereita", joista ajattelen, että "käsittelen ne sitten joskus myöhemmin". Kasa tuollaisia ajelehtii pitkin tätä keittiön pöytää, nurkasta toiseen.

Tällaiset tavarat ajelehtivat samalla aivoissa: turhina ärtymystä aiheuttavina tekijöinä, asioina joille "tarttis tehdä jotain sitten kun joskus ehtii".

Tosin siistiä voi olla, vaikka tavaraa olisikin - pitää vain olla tarpeeksi järjestelmällinen. Minä en valitettavasti ole :(

Vierailija
102/19751 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin tavaramäärä vaikuttaa! Tavarakasojen alta on mahdoton siivota ja itse siivoustyön aloittamiseen menee tosi paljon aikaa, kun järjestää tavarat ennen kuin voi edes aloittaa siivousta. Siksi siivoojan palkkaaminenkaan ei useimpia auttaisi, ensin pitäisi hommata ammattijärjestäjä. Sellaisiakin on!

Itse olen töissä ihan supersiisti, työkaverit kateellisena katsovat aina roinatonta ja järjestyksessä olevaa pöytääni ja miettivät, minkähänlaista meillä kotona on. Eivät uskoisi silmiään, tilanne on nimittäin aika toinen... Etenkään mies ei osaa luopua yhtään mistään, valtaosa nytkin näkemästäni ajelehtivasta tavarasta on miehen jäljiltä. On toki vikaa minussakin ja varastossa on isot säkit pieneksi jäänyttä lastentarviketta, josta en ole saanut aikaiseksi vietyä kirpparille. Me myös saamme lahjaksi todella paljon tavaraa ja sitten samat ihmiset kulkevat valittamassa kun meillä on niin paljon roinaa. Huoh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/19751 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaran väheneminen todella vaikuttaa siisteyteen! olen kyllä kuullut tuosta aiemmin mutten uskonut sitä ennen kuin kokemuksen kautta itse huomasin. Sitä en osaa sanoa paljonko tavaraa tulisi lähteä että sen alkaa huomata, riippuu varmaan väkimäärästä ja säilytysratkaisuista. Ensin tavaraa lähtee tasaisesti kaikkialta vähän, sitten kun järjestää samanlaiset samaan paikkaan (ja luopuu tässäkin yhteydessä muutamista jos esim niitä sateenvarjoja on kymmenen) niin tavarat onkin jo löytäneet oman paikkansa eikä enää kuulu niihin ajalehtiviin roiniin. Tässä vaiheessa yleensä siivous on jo helpompaa. Jos sitten vielä jatkaa karsimista niin kohta huomaa että lipastoja, lokeroita ja laatikoita jää ylimääräiseksi ja niistä luopumalla jäljelle jäävät huonekalut tulevat nätimmin esille, kokonaisvaikutelma on siistimpi ja ilmavampi.

Vierailija
104/19751 |
08.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tällaiset tavarat ajelehtivat samalla aivoissa: turhina ärtymystä aiheuttavina tekijöinä, asioina joille "tarttis tehdä jotain sitten kun joskus ehtii".

Jaan tämän ajatuksen/kokemuksen nii-iin.

Kiitos taas myös muille ketjun kirjoittajille uskonvahvistuksesta! Ja nyt: eiku päin *kasoja*, taas!

Vierailija
105/19751 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liityn mukaan raivaukseen!

Olen aika minimalistinen, mutta lapsiperheessä tavaraa kertyy jatkuvasti. Suurin osa tulee saatuna, mikä toisaalta lisää tavaraa, mutta toisaalta monella lapsella olleet tavarat/vaatteet on helpompi laittaa kiertoon kun ei ole itse tuhlannut niihin omaosuuksia. Vastavuoroisesti itse annan lastenvaatteet kiertoon. Tämä toimii hyvin meidän sisarusten kesken, win-win :)

Vinkkejä

-katso facebookista onko omalla alueellasi annetaan- tai roskalavaryhmää. Helpompaa kuin viedä kierrätykseen on napata tuonne kuva ja heti on joku ovella hakemassa. Ihan ihmeelliset tavaratkin menee tuolla, ja jos ei mene, niin se todellakin kuuluu roskiin

Vierailija
106/19751 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tori.fi:n Annetaan -palstalla menee kanssa ihan mikä vaan. Menee jopa aika huonokuntoisetkin huonekalut kun rehellisesti kertoo, että Ikean kennolevyhyllyssä isot reiät sivuissa jne. Osa hakee varastoon ja osalla menee muuten vaan seinän viereen niin ettei haittaa.

Sen sijaan jonkun viiteen kertaan omassa kodissa kiristetyn ja aina vaan huojuvan ja heiluvan keittiöntuolin paikka on puusaunan pesä.

Vierailija
107/19751 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2014 klo 11:38"]

Tori.fi:n Annetaan -palstalla menee kanssa ihan mikä vaan. Menee jopa aika huonokuntoisetkin huonekalut kun rehellisesti kertoo, että Ikean kennolevyhyllyssä isot reiät sivuissa jne. Osa hakee varastoon ja osalla menee muuten vaan seinän viereen niin ettei haittaa.

Sen sijaan jonkun viiteen kertaan omassa kodissa kiristetyn ja aina vaan huojuvan ja heiluvan keittiöntuolin paikka on puusaunan pesä.

[/quote]

Kiitos tästäkin vinkistä, jossain vaiheessa lähitulevaisuudessa tulee eteen huonekaluista luopumista, ensin todennäköisesti miehen kotitalossa, josta anoppi muuttaa pois, kerrostaloon ja todennäköisesti jossain vaiheessa aika lähitulevaisuudessa myös minä ja mieheni muutamme pienempään asuntoon.

Pidetään tuo tori.fi ja annetaan-palsta mielessä!

Vierailija
108/19751 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toinen vinkki ap:lle : MERKKAA kaikille tavaroille paikka (kirjekuoret, aurinkolasit, avaimet, pompulat, kynttilät, vauvan vaatteet 50-68..). Vie oman aikansa, mutta käy yksi hylly/laatikko päivässä, niin et väsy urakkaan. Meillä on helpottanut hirveästi kun raivattuun ja järkättyyn paikkaan ei kasaannu enää romukasoja.

Vierailija
109/19751 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

...toinen vinkki ap:lle : MERKKAA kaikille tavaroille paikka (kirjekuoret, aurinkolasit, avaimet, pompulat, kynttilät, vauvan vaatteet 50-68..). Vie oman aikansa, mutta käy yksi hylly/laatikko päivässä, niin et väsy urakkaan. Meillä on helpottanut hirveästi kun raivattuun ja järkättyyn paikkaan ei kasaannu enää romukasoja.

Vierailija
110/19751 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flylady painottaa, että sotku ei tule päivässä, joten turha olettaa, että saisi koko kämpän kerralla kuntoon. Tsemppiä!

Vierailija
111/19751 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

214 jatkaa...

Jos olet tavaroihin tunteellisesti suhtautuva, niin auttaisiko rajaus? Esim. mietit mikä oli mummolta perityistä tavaroista se kaikkein ihanin tai lapsuuden leluista kaikkein rakkain. Jokaiselle perheenjäsenelle oma (ei suuri) muistolaatikko, johon voi jemmata tärkeimmät muistot. Sama lasten piirrustuksissa, jos et halua kaikkea digitalisoida, ota lapselle kenkälaatikkoa leveämpi laatikko, johon tarkoituksena on kerätä koko lapsuusajan edustavimmat teokset. Johonkin muualle voit pinota lapsen piirrustuksia tai laittaa taidenäyttelyseinän, mutta kaikkea ei tarvitse säilöä.

Vierailija
112/19751 |
09.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flylady ja muut,

kiitos! Mä rupean kohta ymmärtämään kaikkia *uskoon* (mihin tahansa) hurahtaneita "valaistuneita" ihmisiä, jotka tarvitsevat gurua tai life-couchia pysyäkseen Polulla!

(Se aiemminkin tähän ketjuun kirjoittanut, joka käy sinnikkäästi kasoja päin.)

Vierailija
113/19751 |
10.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
114/19751 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käynpä tässä vaan mainostamassa kahta viisasta ohjetta, jotka voisi *tulikirjaimin* polttaa liian tavaran kanssa kamppailevien ajatuksiin. Nämä olen itse oppinut:

1. Älä säilö vanhoja lehtiä. Äläkä tilaa/osta irtonumeroina mitään, mitä et varmasti voisi pitää kotisi paraatipaikalla seuraavat 10 vuotta.

Olen lopettanut kaikki lehtitilaukset, ja uskokaa pois: niitä oli runsaasti. Mitään niistä en kaipaa. Kirjastosta lainaan, jos tulee himo. (Ei ole tullut; netissä on kaikki lehtien tarjoama info ja viihdyke.)

2. Älä säilö lahjaksi saatuja tavaroita, joista et pidä ja joilla ei ole käyttöä.

Lahjan antajalla on ollut kaunis ajatus, jota pitää arvostaa. Hänen ei tarvitse tietää, että olet kierrättänyt tavaran eteenpäin. (Itse olen nyt vienyt kassikaupalla "söpöä" pentikiä, iittalalaisia tuikkukippoja yms. Pelastusarmeijan kirppikselle. Joku toinen ihminen ilahtuu kamasta, josta itse en pidä/tarvitse. Lähimmät ystäväni tietävät jo, etten tarvitse ainuttakaan "koriste-esinettä.) 

Innostusta kaikille ketjun osallistujille!

Nimimerkki "Kasoja päin"

Vierailija
115/19751 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 21:15"]

Mistä noita lahjoituspaikkoja voisi etsiä? Naisten tarvikkeita mulla vain on.

[/quote]

Tähän jos joku tietäisi alkuun vastauksen? Kaipaan alkutietoa minäkin.

Vierailija
116/19751 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen vein 4 Ikea-säkillistä, joista yksi kenkiä, vaatteita kirpparille, vielä tulee 2-3 säkillistä vaatetta. Varmaan löytyis jotain tyynynpäällisiä jos jaksais etsiä. Aiemmin vein 2 säkilllistä ja paljon oli mennyt vaatetta kaupaksi.

Mietin mitä vaatteita pöydästä oli myyty ja mieleen tuli vain yhdet farkut, kuinhan tärkeitä vaatteita on ollut kun ei edes muista!

Vierailija
117/19751 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.06.2014 klo 20:46"]

Alkoholistien yömajoihin voi lahjoittaa kaikkea (arki)vaatetta, myös sukkia ja alushousuja. Heille kun ei paljoa lahjoituksia tule.

Itse vein talvella kirkon kodittomien yöhön isot säkit aikuisten vaatetta. Toivottavasti meni tarpeeseen.

[/quote]

Minä vein Tampereella toimivaan Mustaan Lampaaseen (seurakuntien päivätoimintakeskus päihde- ja mielenterveyskuntoutujille) suuret määrät miesten vaatteita ja jalkineita, priimakuntoisia vain. Ottivat mielellään vastaan. Nyt en tiedä, miten toimivat, kun nähtävästi Musta Lammas on lopetuksen alla?

Vierailija
118/19751 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 19:56"]omassa lapsuudenkodissa huomaa tuon että tavaramäärä vaikuttaa kodin siisteyden ylläpitoon. Kyllä siellä puhdasta on, siis niin ettei ole esim pöydät likaisia jne mutta tavaroiden järjestely on todella työlästä. Tuntuu että äitini kerää kaikkea, kahvikuppeja, astioita, koruja, kenkiä, kaikkea kivannäköistä. ensin täytyy kaapit, sitten minun vanha huoneeni (toki saavat täyttää sen miten haluavat, en yövy siellä koskaan) jopa sauna, sitten sullotaan vielä hieman lisää jonka jälkeen alkaa tasot ja sohvat pursuilla. välillä suorastaan oksettaa. 

[/quote]Vanhempieni talossa sama juttu. Ottavat talteen jopa ojasta löydettyjä rikkinäisiä hanskoja, tuttipulloja ym. Ja rahasta ei ole kiinni, etteivät voisi ostaa kaupasta hanskojansa. Kaikkea pitää vain kerätä, mitä halvemmalla sen parempi. Ja tyrkyttävät kaikkea turhaa sitten lahjoina perheelleni vanhasta kauhtuneesta paidasta mainosteepaitoihin. Ihan karseaa. Eikä puhe auta. Lapsille tuotuja vanhoja vaatteita kun ei edes keräykseen voi laittaa, ne kun eivät ole edes ehjiä.

Vierailija
119/19751 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikään ei ole sen ärsyttävämpää kuin toimiminen sukulaisten vanhojen kamojen kaatopaikkana!

asun omakotitalossa ja iso ulkorakennuskin on, nykyään se on turhan tavaran loppusijoutuspaikka, siis sukulaiset lahjoittavat kaiken mahdollisen epäkurantin kaman meille!

Vierailija
120/19751 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa myös että vanhoja vaatteita, ihan minkä kuntoisina vaan, voi viedä H&M:lle, isoimmista ainakin löytyy kassalta keräyslaatikko. Yhdestä pussillisesta tekstiiliä saa 15%:n alennuslipukkeen. Asun yhen tuollasen H&M:n vieressä ja vien silloin tällöin sinne pussillisen jotain vaatteita joita ei jostain syystä muualla kirppiksillä tuu myytyä, esim. jotain vanhoja treenivaatteita jne.