Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19748)

Vierailija
61/19748 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 17:50"]

No minä tarvitsen monta metriä työpapereita (ja opiskelumateriaalikin) kotona, koska teen töitä kotona. Ja tuhansien niteiden kirjaston, uusia kirjoja tulee noin sata vuodessa, enkä voi laittaa pois yhtään entistä. Vaatteita en hamstraa, mutta ostan varastoon jos löydän omantyylistä ja edullista, loppuunkäytetyt panen pois.

[/quote]

Sama täällä...

Valitettavasti kirjat ovat allergiselle yhtä pahoja pölynkerääjiä kuin vaatteetkin :( Onneksi olen vaatehamstrauksen saanut lopetettua.

Nimim. "Kirjoja tulee jo korvistakin ulos"

Vierailija
62/19748 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 01:12"]

Tämä puolihoarder täällä etsi netistä viemärinavausvinkkejä ja ohessa kiinnostui otsikosta 'tavarapaljous'. Kiitos jokaiselle, joka on antanu mainioita vinkkejä!

97 - otetaan kisa :D

Lasketaanko jo eilinen kylppärin peilikaapin raivaus? Hennoin heittää pois vanhanhajuisen rasvaputelin ja parit tyhjät pahvilaatikot, joissa säilytin sekalaisia koruja, jotka nyt on integroitu mieheltä joululahjaksi saamaan valtavaan korupakkiin! Jäljelle jäi pieni laatikollinen pois heitettävää; 2 korujen kuittia (jotka kuitenkin jemma-jemmaan pohjattomaan kuittilaatikkoon), lätkiä joissa korut myydään, käyttämättömäksi jäänyt kaulakoru (ostettu Nizzasta tuliaisiksi enkä ole kuitenkaan antanut kellekään) jne. Roskat ymmärsin panna roskiin :D

Raivaussession jälkeen oli hyllyt järjestyksessä ja tunne oli positiivinen. Sen kun muistais aina ENNENKUIN hamstraa jtn tarpeetonta, että hyvänolon tunne tulee vähästä - ei paljosta. Mutta kun koittaa kaiken kierrättää ja jostain sitä vaan ilmestyy..?!? >_<

Kaverille kerään joskus pussillisen vaatetta kätköistäni. Siitäkin olen ehtinyt murehtia, että hänen tavarapaljoutensa kasvaa. Mutta sehän ei ole mun vaikutuspiirissä. Hän voi halutessaan kierrättää vaatteet UFFin laatikkoon, jonne minäkin ne voisin laittaa suorilteen. Hyvä vaan, jos löytyy mieleistä :)

Syntymäkotona on tapana panna pannu-uuniin kaikki palava roska. Minusta roskiin heittäminen muualla on tuntunut osin pahalta, mutta tänä keväänä roskismies kertoi suurimman osan jätteestä (tällä paikkakunnalla) menevän polttoon eli energiaksi ja silloin koin henk.koht. valaistumisen tällä saralla! :D Nyt heitän ilolla kierrätyskelvotonta kamaa roskiin.

Kuten joku aiemmin kommentoi - ostamattomuudella on se suurin vaikutus. Rihkamaa ja tusinatavaraa tehtaat syytää aina vaan, koska joku ostaa. Itse olen pihi, joten ostan suht vähän, mutta laadukasta. Kuten sanonta kuuluu: 'köyhän ei kannata ostaa halpaa'.

Äippä on pahempi jemma-jemma kun mä. Kunhan saan omat aarteet ja asenteen kuntoon, niin voin mennä sen collectioneiden pariin kornisti kysymään, että 'pannaanko tää sitte arkkuun mukaan?' Meillä tuota mustaa huumoria piisaa. Melkein yhtä paljon kun äipällä kaiken-vara-varastoja. Yksin pakkasia on nyt enää 3 käytössä 2 hengellä ;)

Mutta löpinät sikseen. Hamsterit - häntä pystyyn vaikka hakaneulalla! Ongelman eli haasteen tiedostaminen on ensimmäinen askel. Silloin asialle voi tehdä jotain. Asennemuutos ei tapahdu päivässä. Mulla oli nyt lähinnä teoriapitoisia ajatuksia jaettavaksi, mutta jos yksikin sai jotain irti, niin bravo!

P.S. Tänään raivattu myös kukkapenkki. Siisti tuli. Ja hyvä mieli. Ja happee =)

[/quote]

Tuo tummennettu kohta olikin hienosti oivallettu. Pistetään korvan taakse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/19748 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 01:12"]

Tämä puolihoarder täällä etsi netistä viemärinavausvinkkejä ja ohessa kiinnostui otsikosta 'tavarapaljous'. Kiitos jokaiselle, joka on antanu mainioita vinkkejä!

97 - otetaan kisa :D

Lasketaanko jo eilinen kylppärin peilikaapin raivaus? Hennoin heittää pois vanhanhajuisen rasvaputelin ja parit tyhjät pahvilaatikot, joissa säilytin sekalaisia koruja, jotka nyt on integroitu mieheltä joululahjaksi saamaan valtavaan korupakkiin! Jäljelle jäi pieni laatikollinen pois heitettävää; 2 korujen kuittia (jotka kuitenkin jemma-jemmaan pohjattomaan kuittilaatikkoon), lätkiä joissa korut myydään, käyttämättömäksi jäänyt kaulakoru (ostettu Nizzasta tuliaisiksi enkä ole kuitenkaan antanut kellekään) jne. Roskat ymmärsin panna roskiin :D

Raivaussession jälkeen oli hyllyt järjestyksessä ja tunne oli positiivinen. Sen kun muistais aina ENNENKUIN hamstraa jtn tarpeetonta, että hyvänolon tunne tulee vähästä - ei paljosta. Mutta kun koittaa kaiken kierrättää ja jostain sitä vaan ilmestyy..?!? >_<

Kaverille kerään joskus pussillisen vaatetta kätköistäni. Siitäkin olen ehtinyt murehtia, että hänen tavarapaljoutensa kasvaa. Mutta sehän ei ole mun vaikutuspiirissä. Hän voi halutessaan kierrättää vaatteet UFFin laatikkoon, jonne minäkin ne voisin laittaa suorilteen. Hyvä vaan, jos löytyy mieleistä :)

Syntymäkotona on tapana panna pannu-uuniin kaikki palava roska. Minusta roskiin heittäminen muualla on tuntunut osin pahalta, mutta tänä keväänä roskismies kertoi suurimman osan jätteestä (tällä paikkakunnalla) menevän polttoon eli energiaksi ja silloin koin henk.koht. valaistumisen tällä saralla! :D Nyt heitän ilolla kierrätyskelvotonta kamaa roskiin.

Kuten joku aiemmin kommentoi - ostamattomuudella on se suurin vaikutus. Rihkamaa ja tusinatavaraa tehtaat syytää aina vaan, koska joku ostaa. Itse olen pihi, joten ostan suht vähän, mutta laadukasta. Kuten sanonta kuuluu: 'köyhän ei kannata ostaa halpaa'.

Äippä on pahempi jemma-jemma kun mä. Kunhan saan omat aarteet ja asenteen kuntoon, niin voin mennä sen collectioneiden pariin kornisti kysymään, että 'pannaanko tää sitte arkkuun mukaan?' Meillä tuota mustaa huumoria piisaa. Melkein yhtä paljon kun äipällä kaiken-vara-varastoja. Yksin pakkasia on nyt enää 3 käytössä 2 hengellä ;)

Mutta löpinät sikseen. Hamsterit - häntä pystyyn vaikka hakaneulalla! Ongelman eli haasteen tiedostaminen on ensimmäinen askel. Silloin asialle voi tehdä jotain. Asennemuutos ei tapahdu päivässä. Mulla oli nyt lähinnä teoriapitoisia ajatuksia jaettavaksi, mutta jos yksikin sai jotain irti, niin bravo!

P.S. Tänään raivattu myös kukkapenkki. Siisti tuli. Ja hyvä mieli. Ja happee =)

[/quote]

Tuo tummennettu kohta olikin hienosti oivallettu. Pistetään korvan taakse.

Vierailija
64/19748 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:46"]

Ja tosiaan perinteisen mallin kirppis helpottaa, kun voi itse olla myymässä. Sellaiselle minäkin menen romuineni, ei tarvitse välttämättä edes hinnoitella valmiiksi.

[/quote]

Joo, mäkin tykkään perinteisistä kirpputoreista. Ei tarvitse hinnoitella, ja sitten tarvittaessa pystyy tinkimään, antamaan tukkualennusta jne. Eli se kaupankäyti on ihan erilaista!

[/quote]

Minä taas tunnustan, etten pidä kirpparimyyjistä, joilla ei ole hintoja edes omassa päässään. Liian monta kertaa on tullut vastaan tilanne, jossa hintaa kysyttäessä myyjä alkaa pohdiskella "jaahas, mitä tästä nyt voisi pyytää? Lissu hei, olikos tämä maljakko sun? Mitä siitä kehtaisi pyytää?" Ja sitten Lissu-ystävänsä pyörittelee silmiään yhtä lahjakkaasti eikä kauppaa synny.

Minusta on mukavampi, jos myyjillä on laatikoita, joiden sisältö on samanhintaista. Siis, esim. 1 euron ja 2 euron laatikot. Tietää sitten heti, kannattaako tutkia tarkemmin.

Jos joku haluaa ostaa paljon, niin kyllä sitä pystyy antamaan tukkualennusta siitä huolimatta, miten tavarat on allunperin hinnoiteltu.

[/quote]

Kyllä! Kaikista ärsyttävimmät on ne jotka sitten alkaa kysellä ostajalta, että mitä tämä maksaisi siitä tavarasta. Minä vastaan siihen sitten että vaikka euron! Ittepähän kysyi!!

Vierailija
65/19748 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon täysin vastakohta - heitän kaiken pois. Ostin vahingossa väärän kokoisen hehkun lamppuuni, ja olin heittämässä sitä pois. Mies kuitenkin kielsi ja pitkin hampain säilöin sen kaappiin. Kas vain, seuraavalla viikolla lamppu posahti ja tämä ylimääräinen lamppu passasi siihen. Kyllä siitä hamstraamisesta joskus voi olla hyötyäkin!

Vierailija
66/19748 |
19.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 20:23"]

Ite oon täysin vastakohta - heitän kaiken pois. Ostin vahingossa väärän kokoisen hehkun lamppuuni, ja olin heittämässä sitä pois. Mies kuitenkin kielsi ja pitkin hampain säilöin sen kaappiin. Kas vain, seuraavalla viikolla lamppu posahti ja tämä ylimääräinen lamppu passasi siihen. Kyllä siitä hamstraamisesta joskus voi olla hyötyäkin!

[/quote]

Ääripäästä toiseen...

Varalamppu kaapissa ei kyllä ole minkään määritelmän mukaan "hamstraamista", vaan ihan normaalia toimintaa. Siis olisit heittänyt uuden, toimivan hehkulampun roskiin vain siksi, ettei sille juuri sillä sekunnilla ollut käyttöä? O tempora, o mores.

Vierailija
67/19748 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt raivaamaan !

Olen täällä aiemmin käynyt antamassa vinkkejä, mutta arvatkaapa onko tullut itse tehtyä mitään...no kerran vein jo valmiiksi kerättyä tavaraa kiertoon. Nyt käyn keittiössä olevan romukasan kimppuun. Keittiössä säilytyssysteemit vähän muuttui, mutta kamoja ei ole vielä järjestelty järkevästi + siellä on epämääräistä roinaa kun talletan kaikkea "voihan tälle vielä jotain tehdä"-ryönää...

Vierailija
68/19748 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyykö ketään muuta innokasta raivauspuuhiin ?

-142

Vierailija
69/19748 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivaan ryönää myös!

Ja nyt olen pysynyt jo vuoden yhdessä kelpo päätöksessä: aivan ainuttakaan ns. koriste-esinettä en huoli huusholliin. Jos ja kun joku tuo lahjaksi, laitan kaappiin ja sieltä kirppikselle (lahjoituksena).

Kaikki vanhat myös pois: inhoan tuikkukuppeja ja Pentikin sälää!

Vein kaikki Fidaan, ilahtuivat.

Kuvitelkaa, että mulla oli yksi keittiön alakaappi täynnä *avaamattomia* joulupallopaketteja! Varmaan vuonna x ostin niitä ihan itse halvalla...

Vierailija
70/19748 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 10:13"] Kuvitelkaa, että mulla oli yksi keittiön alakaappi täynnä *avaamattomia* joulupallopaketteja! Varmaan vuonna x ostin niitä ihan itse halvalla...[/quote]

Heh, itse ostin viime jouluksi elämäni ekat (second-hand)joulupallot. Kuusta meillä ei tosin ollut ja upeat askarteluideatkin jäi vain idean asteelle ja joulu meni ohi...ehkä sitten ensi vuonna. Ylempi kommentti paljastaakin varmaan osasyyn siihen, miksi siellä kierrätyksessä oli niin paljon joulupalloja myynnissä, myös avaamattomissa pakkauksissa ;D

Vierailija
71/19748 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samis!

:-D

Vierailija
72/19748 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2014 klo 12:21"]

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

[/quote]

Klikkaa itsesi finditiin tai tori.fi:hin ja kylmästi laita kaikki "ylimääräinen" myyntiin.

Minä tein puolisen vuotta lopultakin tuon ja nyt on niin autotallissa kuin varastossakin (kodissa ehkä vähemmän, koska sisällä olen pitänyt vain harkitumpia juttuja) ihanan avaraa.

Se joku vitonen, kymppi, kakskymppinen tms minkä voit mistäkin "roinasta" pyytää ei ole iso, mutta silti ihan kiva lisä lompakkoon...

Yhden kuukauden tuotot teimme vanhempainyhdistyksen kautta tehdyllä sopimuksella suoraan lasten koulun kassaan. Eli periaatteessa kävi niin, että sain sponsoroida lasten Kreikanmatkaa sillä, että pääsin eroon komeroiden turhista roinista. Voitin kaksinkertaisesti!

Vierailija
73/19748 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
74/19748 |
22.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varokaa nyt kuitenkin, ettei tavaroiden karsimisesta tule helppo tekosyy ostaa tilalle uutta ja hienompaa... ja kohta ollaan samassa tilanteessa. Ap:hän tuossa ylempänä sanookin, että kaappi olisi täynnä kesävaatteita, mutta kun niistä ei tykkää, niin piti ostaa uudet shortsit ja paita.

Jos uutta kuitenkin ostetaan tilalle ja hankkiudutaan käyttökelpoisista eroon jotta uusille tulee tilaa, niin se ei taida olla vaatevaraston karsimista, vaan uusimista.

Onhan näitä blogejakin, joissa opetellaan "karsimaan turhia", "ostamaan vaatteita järkevästi", "ostamaan vähemmän, mutta laatua", "rakentaa minimalistinen vaatekaappi jossa on tietyt peruspilarit", jne. ja hyvin monessa niistäkin - jotka olivat ihan lupaavasti alkaneita blogeja - tästä on tullut pelkkä oiva tekosyy hankkiutua vanhemmista vaatteista eroon ja ostaa hienoja merkkivaatteita tilalle.

Itsekin samaan joskus sortuneena: katsokaa vielä vähän tarkemmin sitä vaatekaappianne. Älkää katsoko pelkästään sillä silmällä, että mihin näistä olen jo kyllästynyt, mistä en enää tykkää, mistä voin luopua, jne. vaan yrittäkää katsoa niin, että mihin näissä alunperin ihastuin? Tuleeko tätä oikeasti käytettyä? Mitä vikaa tässä oikeastaan on? Eihän se täysi vaatekaappi voi oikeasti olla täynnä vaatteita josta "ei tykkää". Kun tarkkaan katsoo, niin ihan varmana löytyy vaatteita joista tykkää, eikä tarvitsekaan ostaa uusia tilalle. Ongelmana voi olla vaikka se, että on yhdistellyt niitä vaatteita väärin ja siksi niihin on päässyt kyllästymään. Jos on vaikka beiget shortsit, joihin on "kyllästynyt", niin sopii miettiä, että miten sykähdyttävät jotkut beiget perusshortsit oikeastaan voisivatkaan olla? Ratkeaako ongelma sillä, että ostaa "hienommat" beiget shortsit tilalle?

Vierailija
75/19748 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ennenkin vastannut tavarankarsimisketjuihin mutten vissiin tähän, en ainakaan huomannut. Me olemme muuttaneet viime vuosina useamman kerran ja 2 kertaa vielä maasta toiseen, se kyllä karsii tavaraa aika tehokkaasti! Pois ovat lähteneet mm.

-monet astiastot, eli ei ole enää erikseen juhla-ja arkiastioita, laseja, mukeja, kuppeja yms on myös karsitty rankalla kädellä. Kaikille tämä ei sovi, mutta meillä ei ole enää erikseen esim. valko- ja punaviinilaseja.

-pieniä sähkölaitteita on karsittu, esim. telkkari ja stereot (sen sijaan on tietokone jossa iso näyttö ja hyvät kaiuttimet), keittiöhärpäkkeistä jäi vatkain-sauvasekotin-yhdistelmä, vohvelirauta, leivänpaahdin ja vedenkeitin jossa voi säätää veden lämpötilan (kahvi tehdään presso- tai mutteripannulla)

-vaatteita on lähtenyt huimat määrät. En olisi aiemmin ikinä uskonut pärjääväni näin vähällä! Nykyisin vaatetta tulee ostettua vaan tarpeeseen, eli lähinnä vaan jos jotain hajoaa.

-en enää juurikaan ostele naistenlehtiä, ne ovat korvautuneet blogien lukemisella. Jos jotain ostan, niin luen, ehkä säästän jonkun reseptin ja heitän pois. Ennen keräsin hirveät määrät lehtileikkeitä mutta eipä niitäkään juuri koskaan tule luettua joten suurin osa niistäkin on lähtenyt.

-liinavaatteet: meillä on 3 lakanasettiä per naama (meitä on 3), sama pyyhkeissä. Hyvin on riittäneet yövieraillekin :)

Teen 2 kertaa vuodessa tiukemman karsinnan kun siirrän sesonkikamaa varastoon ja käyttöön, muutoin pidän aina yhdessä kaapissa pussia johon laitan kierrätykseen menevän tavaran heti kun sen huomaa tarpeettomaksi (esim. lapsen pienet vaatteet tai tylsäksi osottautunut kirja). Ylipäänsä pyrimme suosimaan monikäyttöisiä tuotteita, ihan pikkujutuissakin. Meillä ei esim. ole joka ikiselle jutulle ja pinnalle omaa pesuainetta (jotain toki on), hyvin pitkälle pärjää astianpesuaineella ja yleispesuaineella.

Minun on vaikea heittää roskini tavaraa jota periaatteessa voisi vielä käyttää mutta jota itse en halua eikä taatusti kukaan muukaan, esim. hikitahrainen ja nyppyyntynyt mutta ehjä t-paita. Niinpä olen yrittänyt keksiä näille loppuunkäyttötapoja, esim. t-paita paloiksi ja käytetään kenkien puhdistukseen ja lankkaukseen jne. Usein tällä tavalla säästää luontoa ja omia rahojaankin :)

Onnea kaikille tavaran raivaukseen! Tämä ketju on kiva, pidetään se hengissä päivittämällä välillä kuulumisia :)

Vierailija
76/19748 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteen jota ei voi käyttää, voi tiputtaa energiajätteeseen. Ne poltetaan.

Vierailija
77/19748 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 17:30"]

Vaatteen jota ei voi käyttää, voi tiputtaa energiajätteeseen. Ne poltetaan.

[/quote]

Ohis, mutta minua on aina harmittanut tämä. On todella harmillista, että tekstiilikuiduille ole tehokasta kierrätyssysteemiä. Tekstiilien tekeminen saastuttaa ja kuluttaa niin paljon luonnonvaroja (esimerkiksi puuvillan kasvattaminen vaatii ihan jumalattomat määrät vettä, ja sen käsittelyyn käytetään erittäin vahvoja kemikaaleja) että tuntuu kamalalta, kun ne sitten vain poltetaan sen sijaan, että ne käsiteltäisiin ja niistä tehtäisiin uudelleen kangasta.

Vierailija
78/19748 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 23:43"]

-harvoin tarvittavat pyhäastiat ja viinilasit, en todennäköisesti vieläkään raaski luopua vaikkei niitä ole käytetty

[/quote]

Minä ratkaisin tämän ongelman ottamalla hienotkin astiat arkikäyttöön :D Arkea kun meidän elämä enimmäkseen on ja lisäksi miksei arkenakin vois olla jotain nättiä :)

Vierailija
79/19748 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittelee. Hyvä pointti on, ettei pesuaineita tarvitse monia, astianpesuaine ajaa aika monet asiat. Itseni siis pitäisi raivata myös siivouskaappi, joka on täynnä esim juuri puhdistusaineita.

Lapsen vaatteet ovat "ongelma", koska haaveissa toinen lapsi melko pian. Ei viitsisi heittää poiskaan, jos tulee vielä samaa sukupuolta kuin ensimmäinen...

Olin pari vuotta sitten myymässä kesäkirpparilla yhden päivän, sain muistaakseni 16€ rahaa. Pöytäpaikka oli ilmainen. Millaisia kokemuksia teillä on, paljonko olette saaneet rahaa kirppareilta?

ap

Vierailija
80/19748 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:41"]

Olin pari vuotta sitten myymässä kesäkirpparilla yhden päivän, sain muistaakseni 16€ rahaa. Pöytäpaikka oli ilmainen. Millaisia kokemuksia teillä on, paljonko olette saaneet rahaa kirppareilta?

ap

[/quote]

Tätä ei kannata AV:ltä kysyä. Täällä joka toinen saa omien sanojensa mukaan kirppikseltä 500 euroa päivässä ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi