tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19751)
Viime aikoina on ollut tosi aikaansaava olo! Olen tällä viikolla:
- myynyt rullaluistimet sekä meikkejä, ja antanut eteenpäin kolme lehteä
- käynyt läpi alusvaatelaatikkoni (vaikka luulin jo karsineeni vaatehuoneesta kaiken turhan) ja heitin pois n. 30 alusvaatteet, jätin laatikkoon noin 15 pikkuhousut
- järjestänyt paperiset asiakirjat yhteen kansioon ja laittanut keräykseen/poltettavaksi kaikki turhat paperit
Huomenna ajattelin vielä viedä muutaman pussillisen vaatteita H&M vaatekeräykseen. Meillä on muutaman kuukauden päästä edessä muutto, joka osaltaan innostaa aika paljon raivaamaan turhaa tavaraa pois...
- 178
Hitsi tää on ihana ketju. Innostavia esimerkkejä, kiitos!
Mutta tuo jonkun linkittämä Alejandra.... ei kestä! Yritin katsoa yhden videon, eikä se nainen päässyt asiaan kolmessa minuutissa.
Vikaostokseen käytetty raha meni jo ostohetkellä, sitä on siis turha miettiä tavaraa raivatessa. Silloin päätät enää siitä, onko turhan tavaran säilöminen vieläkin sen väärti, että maksat sen vaatimasta tilasta ja käytät aikaa ja energiaa siitä huolehtimiseen. Tietysti kannattaa ottaa opikseen, että jatkossa harkitsee ostoksia tarkemmin, mutta muuten hankintahintaa on turha jäädä voivottelemaan. Sellainen ajattelutapa usein muuten vaikeuttaa tavaroiden myymistäkin, kun ajattelee liikaa alkuperäistä hintaa.
Minulla on rahatilanne ihan ok, enemmän vaikutan siihen tulevia menoja ja turhia ostoksia karsimalla kuin sillä, että saisin pari lanttia tavaroista. Työmäärä myymisessä on aika suuri. Olen nytkin kuukausilahjoittaja parissa hyväntekeväisyydessä ja mielelläni lahjoitan myös tavaraa. Joskus talvella täälläkin oli ketju ihmisistä joilla ei ole varaa edes talvitakkiin. Hyvältä tuntui lahjoittaa sen jälkeen liian suuri, mutta muuten hyvä ja kalliihko takki pelastusarmeijalle.
Vielä yksi tavararöykkiöiden keskeltä ilmoittautuu. Olisin valmis luopumaan tavaroista oman 'sisäisen selkeyden' vuoksi, mutta kun... a) voisin lahjoittaa oikeasti huonotuloiselle, mutta kirppareillakin nykyään ei tiedä kuka oikeasti tarvitsee vaatteita/tavaraa, kuka myy ne sitten jossain netissä tuplahinnalla. Haluaisin mielummin itse hyötyä niistä, siksi lahjoittaminen toisten myytäväksi ei tunnu hyvältä (edes uffit yms, joiden varojen käyttö on ollut epäselvää) . b) roskiin ei voi heittää käyttökelpoista tavaraa, mitä luonnonvarojen tuhlausta.. c) mitä sitten, jos kohta pian tarvitsenkin hävittämäni tuotteen? Ei minulla ole varaa ostaa esim aina uutta mehulinkoa tarvittaessa, vaikka en ole sitä pahemmin tähän päivään mennessä tarvinnut...
Mutta kiitos allaolevista ajatuksista, ne rauhoittavat 'hölmöjä' tuskailujani ja suhteuttavat tavaran arvon ja sen säilyttämisen 'hinnan'. Oikeasti omistamani vaatteet ja tavarat eivät ole olleet edes arvokkaita ostaessa, ei siis mitään desingia.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 01:58"]
Vikaostokseen käytetty raha meni jo ostohetkellä, sitä on siis turha miettiä tavaraa raivatessa. Silloin päätät enää siitä, onko turhan tavaran säilöminen vieläkin sen väärti, että maksat sen vaatimasta tilasta ja käytät aikaa ja energiaa siitä huolehtimiseen. Tietysti kannattaa ottaa opikseen, että jatkossa harkitsee ostoksia tarkemmin, mutta muuten hankintahintaa on turha jäädä voivottelemaan. Sellainen ajattelutapa usein muuten vaikeuttaa tavaroiden myymistäkin, kun ajattelee liikaa alkuperäistä hintaa.
Minulla on rahatilanne ihan ok, enemmän vaikutan siihen tulevia menoja ja turhia ostoksia karsimalla kuin sillä, että saisin pari lanttia tavaroista. Työmäärä myymisessä on aika suuri. Olen nytkin kuukausilahjoittaja parissa hyväntekeväisyydessä ja mielelläni lahjoitan myös tavaraa. Joskus talvella täälläkin oli ketju ihmisistä joilla ei ole varaa edes talvitakkiin. Hyvältä tuntui lahjoittaa sen jälkeen liian suuri, mutta muuten hyvä ja kalliihko takki pelastusarmeijalle.
[/quote]
Oh lord. Itse oon ihan täysin anti-hamstraaja, entisessäkin asunnossa oli yli puolet kaapeista tyhjiä kun ei ollut mitään tavaraa. Mutta. Muutin vuosi sitten mieheni omistamaan taloon, jossa hän on asunut exänsä kanssa. Mies on hamstraaja ja miehen ex vasta olikin. Ei jumalauta tämä tavara ei koskaan lopu?! Lisäksi mies ei haluaisi heittää mitään pois, mutta ei myöskään tunnu ymmärtävän että täällä ei ole säilytystilaa, eikä kukaan edes käytä tavaroita jotka on pyörineet laatikoissa monta vuotta. Sitten samoja laatikoita siirrellään vaan pois edestä sinne sun tänne. Ja välillä tuntuu että ihan järjetöntä kamaa, tänäänkin edessä pyöri valtava laatikollinen erilaisia kaupoista saatuja henkareita, varmaan 50kpl.
Onneksi mulla on nyt kesäloma, oon raivannu ihan omassa rauhassa. Enkä edes aatellut kysyä mieheltä kaikista tavaroista, kunhan hävitän. Ei se edes lopulta huomaa niiden poissaoloa.
Ap kirjoittelee :)
sain annettua sukulaiselle häneltä saamani arabian lautaset, joita en enää käytä, ihana tunne :-) pitäisi sitten laittaa yhdet Ikean jälkiruokakipot myyntiin (kyllä, on ihanaa saada vaivanpalkaksi pari euroa :D )
kenkiä minulla on paljon... Ostin ennen niitä(kin) kun suht halvalla sain, joitain en ole tainnut kertaakaan pitää... Nykyään mielummin ostan parit kunnolliset kalliilla kuin monia halpoja. Kuitenkin esim kenkien poisheutto tuntuu raastavalta! :( jos en ole kertaakaan pitänyt ja saan nettikirpparilla vaikkapa 5€ niin kyllä Se harmittaa! Mutta siitä on sitten otettava oppia ettei kannata ostaa kenkiä jos ei ole oikeasti hyvät :)
kirpparit ovat kyllä vaarallisia, kun niistä saa halvalla tavaraa. Onneksi meidän lähellä ei tällä hetkellä ole kirppareita! :) minulla itseasiassa alkoi tavara lisääntyä juurikin silloin, kun noin 6-8v sitten innostuin kirpparireissuista hieman liikaa...
-ap-
[quote author="Vierailija" time="12.06.2014 klo 18:54"]Oh lord. Itse oon ihan täysin anti-hamstraaja, entisessäkin asunnossa oli yli puolet kaapeista tyhjiä kun ei ollut mitään tavaraa. Mutta. Muutin vuosi sitten mieheni omistamaan taloon, jossa hän on asunut exänsä kanssa. Mies on hamstraaja ja miehen ex vasta olikin. Ei jumalauta tämä tavara ei koskaan lopu?! Lisäksi mies ei haluaisi heittää mitään pois, mutta ei myöskään tunnu ymmärtävän että täällä ei ole säilytystilaa, eikä kukaan edes käytä tavaroita jotka on pyörineet laatikoissa monta vuotta. Sitten samoja laatikoita siirrellään vaan pois edestä sinne sun tänne. Ja välillä tuntuu että ihan järjetöntä kamaa, tänäänkin edessä pyöri valtava laatikollinen erilaisia kaupoista saatuja henkareita, varmaan 50kpl.
Onneksi mulla on nyt kesäloma, oon raivannu ihan omassa rauhassa. Enkä edes aatellut kysyä mieheltä kaikista tavaroista, kunhan hävitän. Ei se edes lopulta huomaa niiden poissaoloa.
[/quote]
hei, haluatko vielä enemmän eritellä mitä kämpästä löytyy? :) ehkä saan inspiraatiota, etten 10v päästä ole samassa tilanteessa tavaroiden suhteen kuin sinä nyt (vaikka et itse hamsteri olekaan!)
-ap-
Heippa!
Olen lueskellut tätä ketjua jo jonkin aikaa ja inspiroitunut toistamiseen teidän tarmosta raivata turha tavara ulos asunnosta. Teidän innoittamana olen tehnyt kotonani hyökkäyksiä erinäisiin laatikoihin ja kaappeihin toiveenani heittää pois ylimääräistä tavaraa.
Vaikka en itseäni hamsteriluonteeksi kutsukaan, on minullakin kokemuksia siitä, mitä liika tavara tekee. Lapsena olin säästelijä, joka ei osannut heittää oikein mitään pois. Aina ajoittain äitini teki jätesäkin kanssa hyökkäyksiä kirjahyllyihini, ja muistan kuinka kerrankin roskiin lähti hirmuinen määrä kaikkea tilpehööriä. Ja hyvä niin. Väljyyden ja siisteyden mukanaan tuoma tunne oli ihana, mutta en olisi kyennyt itse heittämään rojua pois niin kovalla kädellä.
Jossain teini-iässä otin itsekin kovat keinot käyttöön ja rupesin tekemään hyökkäyksiä kaappeihin. Kaikenlaista sontaa sitä tuleekin jemmattua kaappeihin ajatuksena mukamas joskus palata niiden pariin. Muutaman vuoden aikana sain raivattua omaisuuttani pienemmäksi hyvällä menestyksellä, ja nykyään osaankin suhtautua tavaraan vähän terveemmin. Kaikkea ei tarvitse omistaa ja säästää.
Erään lähiomaiseni tavaramäärää katsellessani olen tuntenut noita samoja tunteita, joista moni teistäkin kirjoitteli. Liiallinen tavaramäärä ja kaiken maailman turhat härpäkkeet ahdistavat. Olenkin auttanut tätä perheenjäsentäni tavaramäärän hillitsemisessä, mutta urakka tuntuu lähes loputtomalta. Varsin raskaalta tuntui myös sen, kuinka tämä läheiseni oli niin valtavan kiintynyt asioihin, jotka minä luin pois heitettäväksi turhakkeeksi. Alussa hän saattoi jopa käynä roskapussin uudelleen jälkeeni läpi. Kaikenlaista olisi pitänyt säästää sillä verukkeella, että "tätähän voi vielä tarvita" tai "tämä on kiva muisto". Nykyään tämä ihminen on luullakseni kuitenkin tajunnut sen, minkä takia olen häntä suursiivouksiin "potkinut". Tilan tuntu rauhoittaa mieltä kun taas nurkissa tursuava tavara saa ahdistumaan. Viimeksi siivotessani tämä ihminen antoikin minulle aika vapaat kädet, ja jälkeenpäin olen nähnyt hänen ilahtuneen tyhjentyneistä kaapeista ja nurkista. Kaikkea ei voi säilyttää ja muistot ovat loppupeleissa sydämessä, ei tavarassa.
Tämä raivaamiskokemukseni on saanut minut tosissaan kiinnostumaan raivaamisesta. Teidän kirjoituksia lukiessani oikein sormet syyhyävät, että minäkin haluan auttaa raivaamisessa! :D En ole mikään ultraminimalismiin pyrkivä askeetti, vaan lähinnä pyrin omassa elämässäni pitämään tavaramäärän kohtuullisena. Jos tavaraa ei tarvitse, voi sen myydä vaikka kirpparilla. Turhilla vaatteilla olenkin parin viime vuoden ainaka netonnut monta sataa euroa. Ja kaikki se siis tavaroista, jotka muuten lojuisivat kaapeissa käyttämättöminä!
Hirmuisesti tsemppiä siivousurakoihinne, olen tälleen henkisesti mukana :) Ja pidetään tämä ketju aktiivisena!
Voin täysin samaistua ap:n kenkähurahdukseen, itsekin koluan kirppiksiä ja ennen tuli tehtyä vaikka mitä "löytöjä". Nuorempana oli ihanaa kun oli kymmenittäin kenkiä, veikkaanpa että 60-70 paria saattoi olla lähellä totuutta, jos kirppikseltä löysi halvalla niin ihan sama oliko ne hyvät jalassa (arg, mitä tyhmyyttä!). Nyt suorastaan yököttää, onneksi tulin järkiini :D
Itse olen koittanut 239:n mainitsemaa määrän rajoitusta, mutta ongelmaksi on koitunut se etten osaa päättää mikä on tarpeeksi! Paljonko on tarpeeksi kattiloita, lakanoita tai housuja jne? Jos mietin aivan minimimäärää housuissa niin kahdet riittänee, mutta niin äärimmilleen tuskin kukaan haluaa mennä. Pitäisikö lähestyä asiaa käytön kannalta: mustat siistit housut, siniset ja mustat farkut.. ja tässä kohtaa huomaan keksiväni tarpeita sen mukaan mitä muistan kaapista löytyvän :D Paljonko teillä on esim housuja tai perus t-paitoja? Ehkä saisin ideoita muiden määristä vaikka onkin käyttäjäkohtaista
Olen myös muutamia kertoja jo kieltäytynyt ilmaisesta tavarasta ja se tuntuu mahtavalta! Aluksi olin ihan varma etten "pysty" siihen mutta sanoin kuin sanoinkin etten tarvitse kaupanpäällistä tai mainospaitaa, koska en OIKEASTI tarvitse. Olisivat kuitenkin jäänyt käyttämättä ja pyörineet odottamassa loppusijoituspaikkaa.
-83 (ja 200)
Sopivan määrän päättäminen onkin vaikeaa! Ehkä paras, joskin hidas tapa on vähentää pikkuhiljaa, eli jos sulla on vaikka 6 farkut ja yhdet hajoavat niin et osta uusia tilalle vaan katsot pärjääkö 5 kpl.
Jos esimerkkejä haluat niin esim. mulla on
-3 farkut (mustat kapeat, tummansiniset kapeat, tummansiniset bootcut)
-2 reisitaskuhousut (työtä ja harrastusta varten lähinnä), mustat siistit housut, vaaleat siistit housut kesäksi, villakankaiset siistit housut talveksi, mustat rennot puuvillahousut=6 kpl
-t-paitoja en nyt jaksa laskea, mutta n. 20 kpl. 15 riittäis kanssa mutta ei tuo 20 minusta paha ole kun käytän lähes päivittäin töissä ja vapaalla
-kaikilla 3 lakanasettiä (tyynyliinoja enemmän kun kaikilla on 2 tyynyä), samoin pyyhkeitä (käsipyyhkeitä tuplamäärä)
-kattiloita: iso pastakattila, keskikokoinen, 2 pientä. Nää on riittäneet ihan hyvin, tosin ei voi jättää lojumaan likaisena/täynnä ruokaa moneksi päiväksi mutta sehän on vaan hyvä :)
-152
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:17"]
Itse olen koittanut 239:n mainitsemaa määrän rajoitusta, mutta ongelmaksi on koitunut se etten osaa päättää mikä on tarpeeksi! Paljonko on tarpeeksi kattiloita, lakanoita tai housuja jne? Jos mietin aivan minimimäärää housuissa niin kahdet riittänee, mutta niin äärimmilleen tuskin kukaan haluaa mennä. Pitäisikö lähestyä asiaa käytön kannalta: mustat siistit housut, siniset ja mustat farkut.. ja tässä kohtaa huomaan keksiväni tarpeita sen mukaan mitä muistan kaapista löytyvän :D Paljonko teillä on esim housuja tai perus t-paitoja? Ehkä saisin ideoita muiden määristä vaikka onkin käyttäjäkohtaista
-83 (ja 200)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2014 klo 19:17"]
Voin täysin samaistua ap:n kenkähurahdukseen, itsekin koluan kirppiksiä ja ennen tuli tehtyä vaikka mitä "löytöjä". Nuorempana oli ihanaa kun oli kymmenittäin kenkiä, veikkaanpa että 60-70 paria saattoi olla lähellä totuutta, jos kirppikseltä löysi halvalla niin ihan sama oliko ne hyvät jalassa (arg, mitä tyhmyyttä!). Nyt suorastaan yököttää, onneksi tulin järkiini :D
Olen myös muutamia kertoja jo kieltäytynyt ilmaisesta tavarasta ja se tuntuu mahtavalta! Aluksi olin ihan varma etten "pysty" siihen mutta sanoin kuin sanoinkin etten tarvitse kaupanpäällistä tai mainospaitaa, koska en OIKEASTI tarvitse. Olisivat kuitenkin jäänyt käyttämättä ja pyörineet odottamassa loppusijoituspaikkaa.
-83 (ja 200)
[/quote]
Kaksi kattilaa on normitalouteen tarpeeksi. Lakanoita kahdet per sänky niin on pesu- ja vierasvaraakin. Vaatteita tarvitset sen mukaan, kuinka usein mitäkin käytät ja kuinka usein tapaat pyykätä. Arkivaatteita on hyvä olla sen verran, että pari viikkoa löytyy kaapista puhdasta ylle, vaikkei jostain syystä pyykkäämään ehtisi tai pääsisikään. 20 paria alushousuja ja sukkia voi vähentää pyykkäysstressiä. :) 14 t-paitaa voisi olla hyvä määrä, jos sellaisia jatkuvasti tarvitset. Toki jos käytät teepparia kerran kuussa, kaksi voisi olla järkevämpi lukumäärä.
Tuo on hyvä, että miettii ihan järjellä paljollako jotain tuotetta oikeasti tulee toimeen. Esimerkiksi lakanat: helppo ajatella, että yhdet on aina jokaisessa sängyssä ja toiset pesussa. Tästä tulee lakanapari per sänky ja sitten vaikka yhdet vieraslakanat päälle perheen vierasmääristä riippuen.
Sama juttu vaatteiden kanssa, jos saman sävyisiä farkkuja on enemmän kuin 2 paria, et varmaankaan tarvitse enempää. Siitä viimeistään tietää että tavara on ylimääräinen, jos se tulee kaapinnurkasta vastaan vuoden päästä ja huomaat täysin unohtaneesi kyseisen vaatteen/kenkäparin/laukun olemassaolon.
Jos ylimääräisen taravan poisheittäminen kertarykäisyllä hirvittää liikaa, voi turhan osuuden laittaa kokeeksi varastoon tms, jos tarvetta ei tule hetkeen tai ne jopa unohtuvat kokonaan, ks. tuotteet tuskin ovat elintärkeitä.
Onnistuin laittamaan kirpparille pari lähes täyttä sarjaa astioita, jotka ovat ihan kivan värisiä, mutta jotka ei meidän pöytään tule koskaan, kun ovat tyyliltään ym. ihan vääränlaisia... Lisäksi luovutin aika kasan Iittalan esineitä vasta tyytyväiselle vastaanottajalle - sopivat väriltään sinne, mutta ei meille. Eli pieni määrä estetiikkapakkomiellettä suojelee hyvin :)
Viime aikoina olen muutenkin kiinnittänyt enemmän huomiota väreihin ja yhteensopivuuksiin, niin haluamisten lista kapenee.
Pienehkö ongelma on, että mua kiinnostaa esimerkiksi Arabian kausiastiat... Ne kun kerkeää saada sitten kokonaan kun ovat uusia... Ja niitä pitää olla tietysti 7, sillä yksihän voi rikkoutua eikä sarja olekaan enää sitten täysi :)
Vanhemmista astioista se määrä ei nouse niin nopeasti, kun niitä saa välillä todella metsästää. Sekalaisia, yksittäisiä astioita tai tavaroita en ostele ikinä, vaan niistä täytyy tulla selvä kokonaisuus. Siksi en ole vielä osannut mieltää itseäni hamstraajaksi, varmaan olen hieman pakkomielteinen sisustaja.
Joku selkeämpi raja vaan pitäisi osata määritellä. Kuka muka tarvitsee kymmenen mariskoolia tai aaltomaljakkoa erivärisenä tai -kokoisena?
Toinen, oma juttunsa on se tavaran metsästys. Outlettien kiertely, kirpparit, verkkomyynnit, huutokaupat jne. Tiedän kyllä, että se on varsin tärkeää, varmaan tärkeämpää kuin sen tavaran omistaminen... Varmaan pitäisi alkaa osto/myynti-alalle ;)
Eilen ostin 3 sinänsä turhaa tavaraa, joita "en voinut vastustaa", sekä kaksi hyvin tarpeellista. Ihanat, täydelliset värit ja muodot. Vastapainoksi pakkasin kirpparille meneväksi oikein ison kassillisen, sekä kierrätyslaatikkoon laitettavaksi täyden muovipussin vaatteita. Käynee vastapainoksi? Jospa sitä nyt jatkossa aina tavaran ostettuaan luopuisi kahdesta? Inhoan ahdasta asuntoa, ja säilytystulojen puutetta, sekasotkua ym. Mutta täytyy myöntää, että meillä on valtavasti potentiaalista varastotilaa. Sen kanssa joutuu olemaan varovainen :D
266
Hyvä, Kasoja päin! :)Innostit viestilläsi mua katsomaan omiakin kaappeja. Meillä ei ole ollut mitenkään kovin aktiivinen juhannus, joten oli kiva keksiä jotain puuhaa aamupäiväksi. Siivosin eteisen yläkaapit, joissa oli peittoja, koristetyynyjä, kenkälaatikko (minun), piknik-vilttejä ja asustelaatikko. Asustelaatikko jäi nyt miehen läpikäytäväksi kun siivosin jo omat risaiset pipot ja hanskat H&M vaatekeräykseen (oli muuten paljon pipoja ja hanskoja jotka olivat ihan käyttökelvottomia). Koristetyynyt lähtevät myyntiin / lahjoitettavaksi, niitä ei onneksi ollut montaa. Peitot ja kenkälaatikko on jo läpikäyty ja niissä ei pitäisi olla mitään ylimääräistä. Yksi piknik-viltti lähti jo vaatekerättäväksi, mutta toisen säästin käytettäväksi loppukesän aikana.
Lisäksi keräsin vihdoin talvitakit ja talviasusteet eteisen naulakosta ja viikkasin ne muuttolaatikkoon valmiiksi syksyn muuttoa varten.
Pitäisi itsekin alkaa heittämään tavaraa pois. Vuoden päästä muutto Kiinaan, eikä näitä sinne raahata..
Raivaus jatkuu tänäänkin, löysin dvd-hyllystä 5 dvd-boksia ja kaksi dvd-leffaa, joita en jää kaipaamaan. Onneksi kokoelmat ovat pienet muutenkin. Ihan tässä lähistöllä on elokuvadivari, mietin nyt yritänkö viedä nämä sinne vai laitanko vain SPR:n konttiin. En oikein usko, että saan rahaa jonkun jatkuvasti tv:ssä pyörivän sarja 1-2 kauden bokseista. Monella muullakin keräilyinto on varmaan lopahtanut siihen.
Minä tein talteen leikatuille resepteille niin, että heitin osan suoraa päätä roskiin, toiset sen jälkeen kun olin todennut, että löydän reseptin myös netistä. Lopuista otin valokuvat ja tallensin omaan kansioon koneelle.
Tästä tulikin mieleen, että keittokirjoistakin löytyisi karsittavaa...
Fidalle sain lähtemään kaksi suurta muovikassillista hyvää vaatetta, itselleni joko liian pientä tai isoa ja kassi käyttämättömiä kenkiä.
Olen ajatellut tehdä yleisen tasonkorotuksen vaatevarastossani. Säilytän vain sellaista tavaraa, joka on sopiva, hyvälaatuinen, josta tykkään ja jota käytän/joka on pakko olla olemassa (tyyliin valkoinen paitapusero).
Loppusaldo vaatteiden osalta, 10 Ikea-säkkiä kirpparille, 2 isoa pussia keräykseen, 1 pss srk:n kirpparille, 3 pss roskiin. Seuraavaksi lelut... siihen taidan tarvita jo apua.