tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19748)
Mielestäni sun ap ei kannata lapsen vaatteista karsia, jos on toinen toiveissa. Sen sijaan jos itselläsi on paljon vaatteita, joita et enää edes käytä, karsi niistä. Ensin vaikka ihan maltillisesti, myöhemmin lisää. Oletko lukenut Hyvän mielen vaatekaappi -kirjan? Suosittelen, varaa vaikka kirjastosta.
Itselläni on vähän sama kokemus kirpputoreista, varsinkaan aikuisen vaatteet ei mene kaupaksi. Ja aika iso työ niissä on... Ajattelin kyllä taas tänä kesänä jotain ilmaista puistokirppistä tms kokeilla, jos veisi vaikka astioita. Olen myynyt ja ostanut tori.fi pari huonekalua, mutta esim. astioita en ole siellä kokeillut. Harmi kun jäi matkan takia lauantain siivouspäivä-tapahtuma väliin, ainakin täällä oli paljon peräkontti- yms. kirppiksiä.
Tuo kuulostaa hyvältä idealta, että on koko ajan joku kassi tai laatikko tai pari, mihin kerää toisaalta kirppikselle toisaalta kierrätykseen menevää.
Nimimerkki 120 sai torikirpparilla menemään yli 50 eurolla kamoja, suurin osa 50 senttii tai euron. Kaverin kamoja möin lisäksi 16 eurolla. Pöytämaksu kannatti kaupunkia kympillä
Ostan lähes kaikki vaatteet (ei alusvaatteita) kirppikseltä, eli kyllä niitä naisten vaatteitakin kannattaa viedä myyntiin. (Ainakin hyväkuntoisia)
Hei 168,
spesiaali-kiitos pinterest-inspiraatiosta! Nappaskin yhden idean - jonka voin toteuttaa OSTAMATTA mitään uutta :-)
Vauvanvaatteista: ekan lapsen jälkeen KARSIKAA kaikki, mitä ei syystä tai toisesta tullut käytettyä. Esim. itse en tykännyt ollenkaan perustrikoisista potkuhousuista enkä paidoista, en täyteen piperretyistä kuoseista vaatteissa, sukupuolineutraaleja (=tylsiä) vaatteita ei vaan tullut käytettyä, sukat eivät pysyneet jalassa, hattuja oli liikaa jnejnejne. Pistin kaiken könttänä nettiin myyntiin ja ne osti joka toista odottava, joka ihastui löydöstään ja lupasi kaiken tulevan käyttöön. Ainakin hän tiesi mitä osti!
Minä ostin sitten toisen ollessa tulossa sellaista, mitä tiesin itse kaipaavani. Ostin ihanan paketin nettikirpparilta ja kotona paketin avatessani havaitsin sen sisältävän bonuksena parin äitiyspakkauksen sisävaatteet, en olisi tarvinnut..!
Muissa tavaroissa kannattaa karsia kaikki parittomat: lakanat, pyyhkeet, astiat. Säilytetään vain (mieluisat) setit. Lakanat kannattaa kääriä setin mukaan rullalle, osaa mieskin vaihtaa sänkyyn setin!
Vaatteiden rajaamiseen paras tapa on henkarit. Meillä on nyt sekä lasten että aikuisten vaatteet roikkumassa henkareilla. Näkee suoraan mitä omistaa ja mitä tulee käytettyä. Sääntönä on, että uusia henkareita ei osteta ja kaikkien paitojen pitää mahtua roikkumaan. Housuille ja alusvaatteille on korit ja juhla- ja kausivaatteet ovat omassa kaapissaan.
Jos vaikka varastoa siivotessa löytää jotain, jonka olemassaolon oli jo unohtunut, tavara on todennäköisesti turha.
Nostelen keskustelua ja liityn mukaan. Mulla on ollut helmikuusta asti päällä tavaran vähentäminen kotoa. Kyllästyin siihen, että kannan joka muutossa tavaroita, jotka eivät pääse käyttöön uudessakaan asunnossa. Otin vuoden 2014 tavoitteeksi luopua 365 turhasta tavarasta vuodessa, eli yksi roju per päivä. Summaan lasketaan myydyt/lahjoitetut tavarat, mutta ei niitä jotka menevät roskiin. Tällä hetkellä luku hipoo 280 / 365 ja uskon, että 365 tulee täyttymään kevyesti. Lisäksi olen projektin aikana tienannut jo n. 450 euroa. Tänään meni Marimekon pussilakanat, joista en enää pitänyt ja joista kuitenkin sai vielä oikein kivasti rahaa takaisin. Päätin jokin aika sitten, että kahden ihmisen talouteen riittää oikein hyvin 3 paria pussilakanoita... Pyyhkeitä pitäisi vielä karsia.
Helpointa on tähän asti ollut luopua cd-levyistä (en ole kuunnellut niitä ainakaan neljään vuoteen enkä edes omista cd-levysoitinta), dvd-levyistä, kirjoista, vanhoista meikeistä sekä huonoista lahjoista. On ollut myös todella vapauttavaa malttaa luopua vaatesäkillisistä kulahtaneita vaatteita, rikkinäisiä sukkahousuja ("ehkä näistä vielä keksii jotain"), käyttämättömiä vaatteita ja epämieluisia asusteita. Olen aika tunteettomasti heittänyt tavaraa myyntiin, mutta vaikeinta on tähän asti ollut päättää lukuisien koriste-esineiden kohtalosta. Lisäksi pohdin yhä pitäisikö heittää menemään kiinan kielen kirjani, joka minulla oli käytössä kun olin opiskelijavaihdossa Kiinassa. Tuskin teen sillä enää ikinä mitään, mutta se on ainoa konkreettinen muistoni siellä opiskelusta. Toki jokin Kiinasta ostamani koriste-esine ehkä korvaisi sen muistona.
[quote author="Vierailija" time="05.06.2014 klo 17:43"]
Ei niitä lehtiä ole pakko hävittää. Mukava lukea joskus vuosienkin päästä jotain.
[/quote]
Harvoin niitä oikeasti alkaa ajatuksella lukemaan vuosien päästä. Korkeintaan mökille voi säästää muutaman lehden, mutta noin muuten lahjoittaisin kyllä kaikki lehdet tilaa viemästä.
Minulla on viime aikoina tullut taas vastaan muutama esine, joilla on häilyvää tunnearvoa, mutta joista haluaisin ehkä eroon. Yksi on peili, jonka ostin lapsena Ruotsin läpiajomatkalla joltain pihakirppikseltä. Se on ollut mulla siitä asti, mutta ei ole mitenkään kovin käytännöllinen enää nykyään. Peili on liian pieni kokovartalopeiliksi ja sen violetit lasiset kehykset ei oikein sovi sisustukseen. Tällä hetkellä se on laitettu makuuhuoneen seinälle eikä pääse varmaan koskaan mihinkään oikeaan käyttöön kokonsa takia. Yritän ehkä ensin antaa peilin siskolleni, mutta sen epäonnistuessa saatan päätyä myymään peilin pois.
- 178
Hyvät ja ajankohtaiset kirjat myyvät hyvin.
Minulle paras tapa välttää turhan ostamista on olla menemättä paikkoihin, joissa niitä myydään. Tiedän, että olen hirveän huono vastustamaan kiusausta, joten en astu sisään divaerihin enkä kirppiksille. Ehkä ap voisit harkita, että pyytäisit jotakuta ystävää / perheenjäsentä viemään tavarat kierrätykseen puolestasi, niin matkalla ei tarttuisi mukaan mitään uutta ylimääräistä?
Mukavaa ja inspiroivaa luettavaa ollut tämä ketju! Minulla häämöttää muutto edessä syksymmällä, joten tavoitteena on kesän aikana karsia tavaraa sen verran, ettei uuteen kotiin tarvitsisi roudata mitään ylimääräistä. Taidankin kohta aloitella tuon viereisen hyllyn raivaamisen, tämmöinen yöeläjä kun kesäisin olen :)
Sattuuko joku muuten tietämään, että onko Hietsun kirppiksellä lauantai vai sunnuntai parempi myyntipäivä? Tai meneekö arkisin kaupaksi mitään? (Arkisin niin paljon edullisempi pöytä!)
Itsellä kyllä on ongelmana se, että makuni on aika "erikoinen" niin en tiedä uppoaako vaatteet ja tavara ja kirjat perus kirpparikansaan, mutta eihän se kokeilematta selviä. Nettikirppikset ei minua innosta, se postittamis- tai noutorumba on minusta ikävämpi kuin yksi päivä kirpparilla.
täällähän on tapahtunut mukavasti edistystä. Olen täällä aiemmin kirjoitelllut ja täytyy myöntää ettei ole tavaraa viime aikoina lähtenyt ulos talosta, tullut ennemmin lisää. Mutta jatkan vaatekaappien ym. järjestämistä. Säilytystilaa ei ole kauheasti, ja kaapit on tungettu epäkäytännöllisen täyteen. En saanut vielä karsittua tavaraa pois, mutta vien vaatteita/tekstiilejä ekaa kertaa kylmään varastoon pois tukkimasta vaatekaappia. Kun ne unohtuvat tarpeeksi pitkäksi aikaa varastoon, niistä lienee helpompi poistaa ne, joita ei ole tarvinnut.
Itseänikin kiinnostaisi hietsin kirppis ja myös saako sieltä hyvin rahaa jne :)
-ap-
Sain eilen tehtyä jotain: otin kuvia vaatteista/tavaroista, joita myyn sitten netissä. Lähinnä esim huiveja voisi saada myytyä, ehkä jotain hyviä kirjoja tms. Tulee ihana tunne, kun rahat ovat tilillä ja laitan tavaraa postiin - pääsipähän siitäkin eroon ja sai hieman vaivanpalkkaa :)
-ap
Minä harkitsen ulkomaille muuttoa lähitulevaisuudessa, enkä todellakaan halua maksaa älyttömiä summia siitä ilosta, että raahaan mukanani joutavaa arvotonta roinaa, joten kummasti alkoi karsiminen innostaa. Eilen heitin vaatehuoneesta yhden ison jätesäkillisen roinaa roskiin ja raijasin kaksi isoa muovipussillista UFF:in lootaan. Olen sen verran laiska, etten jaksa alkaa itse myymään rojujani. Tänään kävin läpi laatikoita ja heitin yhden muovisäkillisen roskiin ja toisen paperinkeräykseen. Ihana tunne! Nyt mietin jo seuraavaa kohdetta. Tähänhän voisi jäädä koukkuun.
Ei liity ihan suoranaisesti aiheeseen, mutta: huomaatteko että teillä on kodin siisteys lisääntynyt tavaran vähennyttyä?
itseäni ärsyttää, kun meillä on "aina" sotkuista ja tavarat ajelehtivat. Tietysti lapsellakin oma syy siihen, mutta ehkä meillä on myös liikaa tavaraa suhteessa neliöihin?
ap
Tämä ketju ehdottomasti kannattaa pitää elossa!
Kiitos, olen saanut sekä hengen vahvistusta että uusia vinkkejä. Tänä kesänä meinaan opetella tuon tori.fi:n!