tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19809)
[quote author="Vierailija" time="28.12.2014 klo 15:26"]
Miten saan kkohteliaasti hävitettyä hirveät kissa-teekupit jotka anoppi antoi joululahjaksi?
[/quote]
Mulle kävi niin, että maljakon hirvitys imuroidessa putosi. En kyllä sanonut, että oli valmiiksi jo muovipussissa....
Blogilista, hakusanaksi raivaaminen, karsiminen, järjestely
Löytyy paljon vinkkejä!
Saako aurinko teidät puuhalailemaan kevätsiivousta?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 20:35"] Hyvät kanssasisaret. Tutustukaa sivuun minimalismi.fi Sieltä voi tilata ilmaiseksi sähköpostikurssin, joka auttaa karsimaan tavaraa ja muuttamaan tavaran haalimiskäytöstä. Tsemppiä kaikille! Saman asian kimpussa painitaan. [/quote] Mihin tarvitset nimen ja sähköpostiosoitteen? Onko tämä sivusto kokonaan ilmainen, vai onko kyseessä koukuttaa ihmiset johonkin kun houkutellaan ilmaiseksi mukaan, mutta sitten muuttuukin maksulliseksi? Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mistä oli kyse, mutta en halua antaa yhteystietojani ennen kuin mitään varmuutta sivustosta. [/quote] Ei pelkän sähköpostiosoitteen antamisella ketään voi laskuttaa,eli sinne vaan :)
[/quote]
No ei voi laskuttaa, mutta noin yleensä nimen ja sähköpostiosoitteen jakaminen ei huvita kun ei tietoa minkälaisesta sivusta on kyse.
Ap kirjoittelee.
Suosittelen, että laitatte jonkun aikarajan jos aiotte myydä tavaraa. Nyt vuoden päästä keskustelun aloittamisesta, havahduin siihen, että mulla oli (ja on !!) vielä sellaista tavaraa, mitä on ollut vuosi sitten ja on tarkoitus ollut myydä. Olen laittanut myyntiin, mutta jotkut eivät ole menneet... Nyt sain sitten inspiraation laittaa 20 muovipussia hyväntekeväisyyteen, sisälsi esimerkiksi käyttämättömiä rintsikoita, vaatteita, päiväpeiton yms...
Olen kauan pähkäillyt vuokraanko esimerkiksi kirpparipöydän viikoksi. Tulin siihen tulokseen, että myyn kalleimmat tori.fi:ssä yms, kirpparipöytää en vuokraa koska pöytävuokra on ainakin 40e, silloin saa myydä jo aika paljon tuotteita...
Silti on vielä vaikka kuinka paljon tavaraa lisää. Tilasin "Konmari"-kirjan, katsotaan saisinko siitä lisää inspiraatiota. :)
Halvimmalla pääsee, kun miettii todella tarkkaan ostaessaan, tarvitseeko kyseistä tuotetta... Ennen olin aina tarjouksien perässä kaupassa, ostin kun halvalla sain, vaikka kotona oli jo monta samanlaista ennestään... Nykyään osaan tosi tarkasti miettiä, vaikka kyllä vieläkin joskus tulee hutiostoksia.
Minä sain paljonkin inspiraatiota KonMari-kirjasta. Olen rationaalinen raivaaja, ja niinpä minuun vetosikin tunnepuolen korostaminen. Jonkun mielestä se voi olla hömppääkin. Kaikilla varmaan on vaatteita, jotka ovat "paperilla" hyviä, vaate täydentää hyvin vaatevarastoa, ehkä saa jopa kehuja kun käyttää sitä. Vaatteeseen on mennyt tietty summa rahaa, eikä siinä ole mitään vikaa. Jostain syystä sitä ei vain koskaan halua käyttää. Väri tuntuu oudolta, materiaali vähän epämiellyttävältä. Koko päivän on itsetietoinen olo, että tässä pidän päälläni tätä vaatetta, pääsisipä pian vaihtamaan. Aiempien karsintaprojektien yhteydessä pakotin itseni joskus käyttämään tällaisia vaatteita. Nyt sain rohkaisua laittaa nekin kiertoon, vaikkei se ole ns. järkevää.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 18:01"]
Mutta, mutta... yksi esine tuottaa harmaita hiuksia. Kahvinkeitin. Emme juo miehen kanssa kahvia ja kahvinjuojia meillä käy vieraana muutaman kerran vuodessa. Aiemmin vietiin kahvinkeitin kierrätykseen kun se lasipannu hajosi eikä haluttu ostaa uutta, kun minulla on jo ihana 60 vuotta vanha pannu jolla keitän hellalla teet ja kahvit. Anoppi kuitenkin päätti, että tarvitsemme kahvinkeittimen ja kävi sellaisen meille ostamassa. Huoh. Hyvää tarkoittaa, ymmärrän sen, mutta kun nyt se roju ahdistaa keittiön kaapissa. Haluaisin myydä/antaa keittimen pois mutta en haluaisi pahoittaa anopin mieltä. Ääää miten pääsisin siitä keittimestä nätisti eroon anoppia loukaamatta? (Ja miten estää uuden keittimen meille tulo...?)
[/quote]
Anopilla ei ole mitään oikeutta päättää mitä teidän kodissanne pidetään. Tietysti se on nyt jo myöhäistä mutta teidän ei olisi pitänyt ottaa koko rakkinetta vastaan vaan anoppi olisi voinut palauttaa sen kauppaan (ja samalla oppia olemaan ostelematta pyytämättä muille romua).
Tässä vaiheessa parasta on varmasti ilmoittaa anopille että aiotte myydä/kierrättää turhan kahvinkeittimen ja antaa anopille halutessaan mahdollisuus ottaa se takaisin itselleen.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 00:38"]
Osaako kukaan sanoa, meneekö kirpparilla kaupaksi likaiset matot? Siis lähinnä kahvitahroja jne.
[/quote]
En usko että menevät kaupaksi (tahrat hinnassa huomioituna) jolleivat tahrat ole tosi huomaamattomia ja matot muuten hyviä ja siistejä. Ilmaiseksi joku voisi ne kirppikseltäkin huolia? Paitsi tietysti jos ovat tunkkaisia, pölyisiä ja muutenkin saastaisia.
Parasta toki olisi pestä ne ennen kiertoon laittamista mutta tiedän että mattojen kohdalla se voi olla aika iso (tai kallis) projekti.
Apua, en osaa luopua oikein mistään, ja kuitenkin tavaramäärä rasittaa. Keksin kaikelle käyttöä - joskus - jonkun askartelu- tai käsityöprojektin materiaalina, oppimateriaalina lapsille, muistona oman lapsen lapsuudesta tms. Lisäksi koti on täynnä lapsen "ainutlaatuisia taideteoksia". Ei meillä nyt mitään kamalia kasoja ole kotona, mutta hintsusti yli oman sietokyvyn. Turrrhauttavaa!
Heippa vaan kaikki raivaajat :)
Meillä ei ole tavaraa mitenkään kohtuuttomasti, mutta sen verran että kaikelle ei kuitenkaan oikein ole omaa paikkaa ja siksi siisteyden ylläpitäminen on tuskaista. Lisäksi kun on paljon lapsia ja heillä koko ajan vaatteet ja tavarat kiertää (+ uutta tulee vanhimpia odottelemaan), niin tuntuu että tässä elää jatkuvasti jossain projektissa ja kämppä on aina sekaisin. Siksi haluan vähentää.
Mulla isoin ongelma on se, mitä tapahtuu kun kaappi on siivottu. Mulla on sitten siinä sitä tavaraa yksi nyssykkä menossa kaverille X, toinen nyssykkä menossa kierrätykseen, kolmas roskiin, neljäs kumminkaimalle Y, viides ongelmajätteeseen ja niin edelleen. Ei ole mitään mieltä joka kaapin jälkeen niitä lähteä kuskaamaan, mutta sitten ne jää pyörimään tänne ja motivaatio menee kun kämppä vaan tulee sotkuisemmaksi :( Lisäksi mun on vaikeaa viedä, kun olen yh ja ilman lapsia en voi edes roskia viedä (meillä on roskis tosi kaukana). Kai tää silti joskus loppuu....?
Jännää, miten ihmisillä on erilaiset ajatukset säilyttämisen arvoisesta tavarasta :) Minulle rakkaan ihmisen joskus aikanaan saama hymypatsas (ei siis oma edes) on aarre. Jokin Pentikin koriste-esine tms. sitten taas ei voisi vähempää kiinnostaa.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 13:00"]
koti on jaettu 6 osaan, n 80 neliötä ja aina kerran kuussa käyn sen kuun osan läpi.
esim kun on keittiön vuoro, otan kaikki astiat pois, pyyhin pölyt ja laitan jokaisen takaisin miettien tarvitsenko.
[/quote]
Tuo kuulostaa oikeastaan tosi kiinnostavalta systeemiltä. Täytyy miettiä ottaisinko sen itsekin käyttööni, tosin mulla se tapahtuisi varmaankin niin että jokainen osa tulisi käytyä läpi kerran vuodessa jos siihen kuuluisi tuo jokaisen tavaran siirtely ja ennen kaikkea sen alueen läpikotainen siivoaminen.
Se pelkkä tavaroiden läpikäyminen on kyllä ihan tuttua puuhaa ja sitä varten ei paljoa tarvitse kamoja siirrelläkään, meillä on niin vähän tavaraa suhteessa kaappitilaan. Mutta tuossa tulisi tehtyä perusteellinen suursiivous ainakin kerran vuodessa vaikkei sitten joka paikka olisikaan kerralla puhdistettu =)
[/quote]
ekalla kerralla tuli suurin karsinta. Tuli puun takaa avioero ja rahat olivat tiukassa. Tavaraa tuli aivan älyttömästi, keittiö on käyty nyt monta kertaa läpi ja ekan kerran nyt ei mennyt mitään myyntiin. Keittiön osalta.
lisäksi olen aina jemmannut kaikkia ruokia. Joten siivousten ohella tuli käytettyä jokainen pussi läpi. Esim kaapeissa oli paljon outoja maustepusseja. Kasviskeitot ovat näissä hyviä, koska pohja on aina mitättömän makuinen. Kun joku toimi, käytin samaan tarkoitukseen pussin loppuun.
Mulla on iso 2 ovinen 5 hyllyinen kuivaruokakaappi ja se on aina ollut täynnä. Jokainen hylly ihan täpötäynnä.
Kun keittiö oli muutamaan kertaan käyty läpi, kaikki mahtuivat kahteen alimpaan hyllyy .
ja kierto on nopeaa. Ja ne 2 hyllyä ovat siistejä. Säilytysrasiat ojennuksessa.
mun purkki tyhjenee, huuhtelen tai pesen, annan kuivua yön yli ja uusi pussi sisään .
Innostuin raivaamisesta viime kuussa lomalla. "Myytäväksi menevät" ovat vielä odottaneet makuuhuoneen nurkassa laatikoissa syksyn kirpparipöytää, ja kappas, olen sieltä nyt jo neljä kertaa kaivanut jotain tarpeellista takaisin käyttöön. Taisin käydä raivausinnoissani vähän ylikierroksilla, jolloin halusin karsia tavaraa, jota oikeasti vielä tarvitsen. Silloin ajattelin, etten enää niitä tarvitse, mutta sitten myöhemmin onkin tullut eteen jokin tarpeellinen käyttötilanne. Onneksi en siis vienyt kaikkea raivaamaani heti pois kotoa, muutoinhan olisin joutunut ostamaan uutta! (Jos jotakuta kiinnostaa, pelastin kasasta siis juhlakengät, huulipunia, sitruspusertimen ja hellemekon)
Kannattaa siis oikeasti miettiä, onko järkeä raivata vaan raivaamisen ilosta.. tyhjä tila on ihanaa, mutta myös se pitää stressiä loitolla, kun ei täydy lähteä kaupoille hakemaan aina jotain uutta - perustarpeet löytyy jo kotoa. Sinänsä arvostan minimalismia kyllä, mutta näin pienituloisena on hyvä olla kuitenkin pientä varastoa. Ennemmin pidän tärkeänä, että tavarat ovat järjestyksessä ja että löytää aina heti etsimänsä tavaran.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 12:57"]
[quote author="Vierailija" time="19.07.2015 klo 22:27"]
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:48"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 16:41"]
Olin pari vuotta sitten myymässä kesäkirpparilla yhden päivän, sain muistaakseni 16€ rahaa. Pöytäpaikka oli ilmainen. Millaisia kokemuksia teillä on, paljonko olette saaneet rahaa kirppareilta?
ap
[/quote]
Tätä ei kannata AV:ltä kysyä. Täällä joka toinen saa omien sanojensa mukaan kirppikseltä 500 euroa päivässä ;)
[/quote]
Joo, mä oon miettiny, että mitä mä teen väärin, kun saan kirppikseltä aina voittoa vaan 20-30 €. Kun juttelee ihmisten kanssa, he kertovat saaneensa aina vähintään 100 €... Ehkä ainakin pöytävuokra "unohtuu" vähentää?
[/quote]
Itse kävin juuri katsomassa netin kautta myyntejäni kirppispöydässäni jonka käyn huomenna tyhjäämässä. 180€ on ollut myynti. Siitä kun vähentää pöytävuokran niin jää vielä 150€ vaivanpalkkaa. Kirpputori on erittäin suosittu. Lisäksi en koskaan tunge pöytää täyteen vaan mielummin jätän puolityhjäksi jollloin sitä ei tarvitse penkoa löytääkseen jotain. Mutta pelkkä raha ei minua ilahduta vaan se, että olen päässyt tähän asti eroon n.50 ylimääräisestä tavarasta tai vaatteesta!
[/quote]
Tää olis voinut olla mun kirjoittama, vielä samana päivänä kävin tyhjentämässä pöydän. Loppusumma oli 215e, siitä pois vielä pöydän hinta niin ylimääräistä tuli 175e.
Vinkkinä muille tosiaan, että laittavat hinnat mahd. alhaisiksi. Vaatteiden hinta oli minulla 1-4e, uusien vaatteiden missä oli hintalaput alle 10e. Nukkaantuneet vaatteet heitin suoraan roskiin
[/quote]
Mutta sehän siinä juuri onkin, etten ymmärrä, miten viikossa voi tulla jotain 200 euroa jos tavarat maksavat 1-4 euroa kappale. Niitä tavaroita pitää olla PALJON. Ja joo, varmaan monilla onkin noin paljon ylimääräistä tavaraa, siksihän tämä ketjukin on olemassa... mutta minun on kovin vaikea kuvitella sellaista tilannetta, että ylimääräistä mutta laadukasta tavaraa on NIIN PALJON. Siinä häviää niin paljon rahaakin!
Minulla tuli viime viikolla vähän päälle 100 euroa kirpputorilta. Hyvin pieni osa siitä oli niitä euron vaatteita. 40 euroa tuli design-lasiesineestä, josta olin itse maksanut 100 euroa. 50 euroa tuli kameran objektiivista, joka maksoi uutena melkein 200 euroa ja jota en ollut käyttänyt kertaakaan. Aikamoista tappiokauppaa siis.
Tänä aamuna kävin läpi kylpyhuoneessa olevat pesuaineet ja muut putelit. Tässäkin ketjussa on jo sanottu, että kauan aikaa samassa paikassa seisovaan tavaraan tottuu eikä siihen kiinnitä enää huomiota. Näin on! Poistin kaksi hoitavaa hiusmaskia, joita käytin, kun minulla oli pitkät hiukset. Tästä on viisi vuotta, kun leikkautin lyhyet hiukset.
Samalta ajalta löysin väriä korostavan hoitoaineen. Poistin myös äskettäin tyhjentyneitä muita pakkauksia. Muuten purkkien määrä on maltillinen. En ole koskaan tykännyt hamstrata pesuaineita. Jäljelle jääneet järjestin siten, että tulee käytettyä pari vajaata purkkia pois ensin.
Ei tämä raivaaminen aina vie kohtuuttomasti aikaa. Tuo kylppärin läpikäyminen vei muutamia minuutteja ja meni aamusuihkun sivussa. Pienet kohteet tekee nopeasti, kuten eilen lääkekaapin. Samalla tavalla nopeasti kävin illalla läpi meidän kynäpurkin. Silloin kun tarvitsisi nopeasti kynää, ottaa ihan varmasti sen toimimattoman kynän - ja tunkee sen takaisin purkkiin. Testasin kaikki kynät ja heitin rikkinäiset roskiin.
- palapeli
Hyvä Ap! Keskustelun alkuajoista on selkeästi tapahtunut muutos ja tavarat ovat alkaneet vähentyä. :) Hyvä varautua siihenkin, että uuden asunnon ei välttämättä tarvitse lisähuonetta lukuunottamatta olla hirveästi isompi kun tavararöykkiöille ei tarvitse laskea omaa tilaa. Aloitin itsekin taas uudella innolla myynti-ilmoitusten tekemisen ja nyt on viikon aikana tullut tehtyä jo monta kauppaa. Myyntiä vauhditti tosi paljon asuinalueellani toimivan Facebook-ryhmän löytäminen. Kaupat on nyt paljon nopeampi tehdä kun molemmat osapuolet asuvat lähekkäin. Viikon sisällä on jo tullut myytyä 4 tuotetta ja lisäksi tälle illalle on sovittu kaksi hakua. Pitänee vielä tällä viikolla kuvata muitakin tavaroita myyntiin. - 178