tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19820)
Totta kai jätät tyttökirjat tyttärellesi. Itse säästin kirjoja mahdollisesti tuleville lapsilleni, mutta nyt olen jo siinä iässä että en saa enää lapsia joten laitoin kirjat kiertoon. Niillä oli hyvä menekki ja varmasti tuottavat iloa uusille pikkulukijoille. Kadut ehkä myöhemmin jos laitat kirjat pois, varsinkin kun sinulla on tyttölapsi. Kokemuksella sanon, että joitakin juttuja voi katua myöhemmin.
Lohduttavaa kuulla että muutkin ovat poikki. Minun tilanteeni on äärimmäisen raskas. Olen varmaan kirjoittanut tänne aikaisemminkin, ainakin kun olen omat henkilökohtaiset tavarani minimalisoinut. Minusta tuntuu että olen katkeamispisteessä. Perheenjäseneni asui isolla tilalla, jonne on säilönyt omia ja suvun tavaroita koko talon, aitat, autotallit, navetat, saunat täyteen. Nyt pitäisi siivota kaikki, sillä tila menee myyntiin. Minulla on raskas huoli perheenjäseneni voinnista ja samalla minun pitää perata suvun tavarat. Siellä on sukuaarteita 1900 luvun alusta lähtien, joita ei kuulema saa kierrättää, esim. isovanhempieni tekemiä käsitöitä. Myös henkilökohtaisia asiakirjoja on paljon, siksi en voi käyttää kuolinpesäntyhjentäjää. Kirjoja on tuhansia, sukulaiseni olivat tiedemiehiä ja taiteilijoita.
Minne minä nämä laitan? Apua. Osaa olen nyt myynyt kirpputoreilla kuukauden ajan. Tuotto on ollut n. 60 euroa viikko, minusta tämä on kohtuutonta työmäärään nähden, olen paiskinut raivaamisessa hommia koko loman ajan, 4 viikkoa. Minusta tuntuu kuin olisin menettänyt koko elämäni tälle roinalle. En ehdi tehdä mitään muuta. Noh, saanhan minä varmaan sitten osan tulosta kun tila on myyty. On tosi surullista ja raastavaa laittaa suvun esineitä kiertoon samoin myydä rakas sukutila. Kaikkea ei voi myydä mutta ei minun asuntoon mahdu nämä esineet. Enkä ottaisikaan niitä pölyn vuoksi, minulla on jo nyt paha yskä kaiken tämän siivoamisen vuoksi.
Masentaa, ahdistaa, itkettää. En tiedä miten selviän, olen ihan yksin enkä saa apua mistään, olen pääsyt vasta eteenpäin ehkä 1/20 osaa alueesta.
Älkää jättäkö roinaa lapsillenne riesaksi. Älkää ostako lahjaksi turhia hopeapokaaleja ja kippoja jne.
927, onko sinulla ketään, kenet voisit pyytää avuksi tuohon projektiin? Jos sivusta kuuluu huutoja, ettei saa sitä, tätä tai tuota hävittää, sanot tiukasti, että teillä on viikko aikaa hakea haluamanne pois. Vai onko tämä kommentoija tilalla asuva perheenjäsen?
Meillä nopein tapa kierrättää tavarat eteenpäin on ollut oman paikkakunnan Facebook-kirppis. Hakijat ovat tulleet usein jopa saman päivän aikana. Tavaroita ei ole tarvinnut pakata ja lähettää. Hinnat laitoimme sellaisiksi, jotta varmasti lähtee. Tätä kannattaa siis harkita.
Tori.fiihin voi myös laittaa ilmoituksia tai teet yhden tilakirpputoritempauksen. Tässä on jotakin vinkkejä, mitä tuli mieleen.
928 jatkaa. Jos tilalla asuva perheenjäsen on hamsteri, niin sitten olet valitettavasti melko tiukassa raossa. Minulla on omakohtainen kokemus isoisästäni, joka sota-ajan ja siitä seuranneen pulan kokeneena säilöi jopa ruostuneet ja vääntyneet rautanaulat. Viimeisinä vuosinaan myös roskat. Olin avustamassa äitiäni, kun isoisän kokoelmia siivottiin hänen kuoleman jälkeen. Näin ollen allekirjoitan saman toivomuksen - älkää jättäkö perikunnan harteille maatilan / ison omakotitalon / pienemmänkään kodin tyhjennystä!
Niin ja viimeisenä keinona toki on se, että myytte tilan irtaimistoineen. Osa ostajaehdokkaista saattaa jopa ihastua ajatuksesta, että saa päästä penkomaan vanhat huonekalut jne. itse läpi.
Miekii siivosin eilein kunnolla. Siivosin joitaki kaappeja ja sit tuli myöskii siivottuu sängyn alta kunnolla, siel oli meijän kanien kaks häkkii, millä ei tehä enää yhtää mitää. Ei oo kani kuumettakaa, yks kani on ja sen verran vanhaki jo ettei oikeen uskalla leikata... ja muutenki jos täs raskaaks koht tullaa niin ei viitti oikeen uutta eläintä ostaa. Omis on jo riittävästi hoidettavaa. Myyntii mie ne pistin halvalla, mut ei oo kukaa viel ostannu niitä :/ 20 myyn molemmat... toivottavasti saisin pois ne tuolt nurkist pyörimäst :)
Sama ongelma. Mulla 48 neliötä josta sauna vie 4, aika iso parveke (10 neliötä). Tavaraa on eron jälkeen PALJON. Olen jättänyt niitä ilmaiseksi roskakatokseen "löydettäviksi", antanut vanhemmille mitä ovat huolineet, heittänyt roskiin... Eilen meni kaksi jätesäkillistä, olkoonkin ettei olleet tiiviitä mutta esim. yhden huonomman sängynvierusmaton laitoin roskiin jota en enää varmaan käyttäisi itse (oli liukas eikä oikein tasoittunut lattialla kunnolla). Sinänsä sääli heittää roskiin hyviä tavaroita mutta kaappiin tuli taas lisää tilaa. Olen päättänyt etten halua pöydillä ajelehtivan tavaroita, eikä sängyn alus saa olla yleinen piilo kaikelle eli sen verran karsin että mahtuvat.
Yksi puute asunnossa on. Ei ole siivouskaappia! Imuri ja tikkaat ovat aina esillä. :(
Minä tein myyntiin menneistä vaatepaketeista erityylisiä kokonaisuuksia. Samassa paketissa oli esim. hame, toppi, neuletakki, huivi ja vyö sekä laukku. Kaupan päälle annoin kengät, jos hakijalla oli samankokoinen jalka kuin minulla. Tarkoitus oli päästä eroon niistä poistoista mahdollisimman nopeasti. (- Palapeli)
Vihdoin apteekkiin lähtee kasa vanhoja lääkkeitä, samalla reissulla paikalliseen kuntoutustoimintayksikköön rikkinäisiä/tahraisia vaatteita, jatkokäsittelevät niitä siellä. Lähetystyön kirppikselle meille turhia laseja.
nom. pikkuhiljaa
Mun piti olla kommentoimatta enää, mutta pakko on sanoa vielä yksi mielipide asiaan. Tämä ketju käsittelee aihetta tavarapaljous, joten on oletettavaa, että osalla ihmisistä on TODELLA paljon tavaraa kaapeissa. Tässä tapauksessa minun mielestäni on äärettömän huono neuvo kehottaa säästämään nekin tavarat, joita ei käytä ja tietää (tämän voi tietää jokainen vaan itse) ettei niitä jatkossakaan käytä. Sehän nimenomaan on synnyttänyt koko ongelman.
En ole kirjoitellut pitkään aikaan, mutta lukenut kyllä. Ihanaa, että pidätte tätä hyvää ketjua pystyssä!
Hyvä ajatus tuo, että ne vaatteet, mitä syystä tai toisesta ei tule käytettyä vaikka ne onkin "ihan kivoja", ottaa koekäyttöön, ja jos ei edelleenkään tunnu hyvältä tai omalta, panee sitten pois.
Itselleni vaikeinta on panna pois sellaisia tavaroita, joista kuvittelen myymällä saavani jotain. Silti niiden myyminen on todella työlästä tai hankalaa. Arvotavara on toki asia erikseen, mutta kun valtaosasta ei edes niin suuria summia saa.
Ja joidenkin tavaroiden kohdalla on joku "tunnelukko" tms., eli vaikka en itse niitä tarvitse enkä niistä edes oikeastaan pidä, en saa niitä hävitettyä. Näihin tavaroihin kuuluu paljon sellaisia, joiden kohdalla kuulen edesmenneen äitini äänen, joka ihmettelee, miksei mitään enää arvosteta.
En kylläkään ole mikään hamstaaja luonteeltani, ja entistä enemmän pystyn yksittäisten tarvittavien esineiden kohdalla miettimään, tarvitsemmeko sitä oikeasti jatkossakin vai voisiko sen lainata jostain.
Osaako joku auttaa seuraavien kanssa, missä myydä tai mihin lahjoittaa (voin lahjoittaakin, jos menee hyvään tarkoitukseen). Ja miten pääsen näiden osalta "tunnelukosta" eroon, siis sanokaa minulle, miksei minun oikeasti näitä kannata enää säilyttää:
- hopeat. Omistan hopeisia kynttilänjalkoja yms., perintönä saatuja, joissa lähes kaikissa on kaiverruksetkin. En oikein edes tykkää näistä, mutta mitä kummaa näillä voi tehdä? Romuhopeasta ei taideta kovin paljoa maksaa, tietenkin voisin käydä kysymässä. Näiden kohdalla kuulen vahvana äitini äänen, joka paheksuu sitä, kun en näitä arvosta.
- turkit. Samoin perittyjä, ostaako kukaan enää nykyään? Voisin tietenkin kokeilla Torissa, vaikka halpaan hintaan, mutta jos ei mene, niin onko joku taho, johon näitä voisi lahjoittaa, jossa niistä työstettäisiin jotain eteenpäin?
- kahviastiastot. Siis 6 kuppia + aluslautaset + pullalautaset -setit, eivät oikein näytä liikkuvan Torissakaan. Meille ei enää tule rippi- eikä yo-juhliakaan, enkä halua näitä säilyttää sitä varten, että jos joskus tulee ristiäisiä tms., koska kuka tietää halutaanko näitä enää edes käyttää. No valmistujaiset voi tulla, mutta en silti halua säilyttää näitä siltä varalta, että näitä EHKÄ käytetään kerran kymmenessä vuodessa. Mitä näille tekisi, olisiko joku taho, johon näitä voisi tarjota?
- Raivaajatar
Raivaajatar: Suvun hopeaesineitä voisi lahjoittaa jollekin sukulaiselle, joka niitä arvostaa? Olisiko serkuissasi tai sisaruksissasi ketään, jota ne voisivat kiinnostaa? Jos eivät halua, niin sen jälkeen veisin johonkin vanhan tavaran liikkeeseen.
Aura
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 09:11"]
Mun piti olla kommentoimatta enää, mutta pakko on sanoa vielä yksi mielipide asiaan. Tämä ketju käsittelee aihetta tavarapaljous, joten on oletettavaa, että osalla ihmisistä on TODELLA paljon tavaraa kaapeissa. Tässä tapauksessa minun mielestäni on äärettömän huono neuvo kehottaa säästämään nekin tavarat, joita ei käytä ja tietää (tämän voi tietää jokainen vaan itse) ettei niitä jatkossakaan käytä. Sehän nimenomaan on synnyttänyt koko ongelman.
[/quote]
Jos tässä nyt edelleen on kyse siitä tapauksesta, mitä tässä on ruodittu viimeiset sivut, on näemmä pakko edelleen ja taas kerrata ne faktat asiasta.
Kyseisellä ihmisellä on jostain syystä käyttämättä jäävä paita, jossa ei ole mitään vikaa. Paidat ovat kulutustavaraa. Kyseisellä ihmisellä on pieni vaatevarasto. Kun lempipaidat kuluvat on äärimmäisen helppoa (ja ekologista) ottaa kaapista se käyttämättä jäänyt, ihan hyvä paita käyttöön.
Se, että jotkut kommentoijat ovat tätä yrittäneet vääristellä kattamaan valtavan tavaramäärän kanssa painivan hamsterin kaikkiin romuihin, joissa on valtavasti erilaisia vikoja, tai joita ei hyvällä tahdollakaan voi verrata sellaiseen nopeasti kuluvaan tavaraan kuin käyttöpaitaan, on paitsi ärsyttävää ja keskustelua aivan turhaan väärille raiteille ohjaavaa, myös täysin turhaa provoamista ja idiotismia.
Jos todella viittaat tähän tapaukseen, on kyllä sääli että vielä kommentoit tämän vaikka meinasit jo olla fiksumpi ja jättää jankkauksen sikseen.
Tämä on hyvä ketju. Minäkin yritän karsia tavaroita. Muutin reilu vuosi sitten, ja viimeistään muuton lähestyessä havahduin kertyneeseen tavarapaljouteen. Olin asunut kymmenen vuotta samassa asunnossa, jossa ei ollut pulaa säilytystilasta. Lisäksi olin keräillyt vähän sitä sun tätä. Nyt olisin valmis karsimaan kokoelmat suosikkeihin ja luopumaan ylimääräisestä.
Muuton yhteydessä karsin paljon kertarysäyksellä. Minulla on syksyllä vapaata, ja haluaisin käydä läpi tavarat jotka ovat olleet muuton jälkeen tarpeettomia. Poistettavaa tavaraa on helppo keksiä, mutta ongelmana on että mitä tavaroille sitten tekisi. Haluaisin kyllä myydä / kierrättää / lahjoittaa, mutta...
Olen yrittänyt myydä netissä, mutta kaikelle tavaralle ei vain ole ostajia. Kukaan ei halua enää mitään. Korkeat postikulut pakottavat hinnoittelemaan tuotteet alakanttiin. Samojen romujen roikuttaminen huuto.netissä tai torissa kuukaudesta toiseen tympäisee. Etenkin torin ostajat tekevät ohareita.
Olen vienyt vaatteita ym. myös hyväntekeväisyyskirppiksille, mutta en halua kuormittaa niitä tavaralla jotka tuskin menisivät kaupaksi sielläkään.
Omistan lahjaksi saatuja tavaroita (esim. astioita ja vuodevaatteita), joista lahjan antaja on myöhemmin huolehtinut että enhän heitä niitä pois. Osan olen saanut siirrettyä käyttöön mökille / vanhemmilleni, mutta omaan käyttöön on silti liikaa.
En ole niin sosiaalinen että viitsisin tyrkyttää koruja sukulaistytölle, pyyhkeitä eläinkoteihin, paperitavaraa askartelumateriaaliksi päiväkoteihin, tai että haluaisin kuluttaa päivän Siivouspäivä-tapahtumassa tms. Itsepalvelukirppispöydän hinta tuntuu kalliilta, tarvitsisin kyydin tavaroiden kuljetukseen ja aikaa päivittäiseen järjestelyyn...
Olen lukenut Konmari-kirjan, mutta minulle sopii paremmin vähän kerrallaan eteneminen. Kunpa saisin syyssiivous-projektin etenemään edes sen vähän kerrallaan...
[quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="26.08.2015 klo 09:11"]
[/quote]
Jos tässä nyt edelleen on kyse siitä tapauksesta, mitä tässä on ruodittu viimeiset sivut, on näemmä pakko edelleen ja taas kerrata ne faktat asiasta.
Kyseisellä ihmisellä on jostain syystä käyttämättä jäävä paita, jossa ei ole mitään vikaa. Paidat ovat kulutustavaraa. Kyseisellä ihmisellä on pieni vaatevarasto. Kun lempipaidat kuluvat on äärimmäisen helppoa (ja ekologista) ottaa kaapista se käyttämättä jäänyt, ihan hyvä paita käyttöön.
Se, että jotkut kommentoijat ovat tätä yrittäneet vääristellä kattamaan valtavan tavaramäärän kanssa painivan hamsterin kaikkiin romuihin, joissa on valtavasti erilaisia vikoja, tai joita ei hyvällä tahdollakaan voi verrata sellaiseen nopeasti kuluvaan tavaraan kuin käyttöpaitaan, on paitsi ärsyttävää ja keskustelua aivan turhaan väärille raiteille ohjaavaa, myös täysin turhaa provoamista ja idiotismia.
Jos todella viittaat tähän tapaukseen, on kyllä sääli että vielä kommentoit tämän vaikka meinasit jo olla fiksumpi ja jättää jankkauksen sikseen.
[/quote] En viitannut tähän kyseiseen tapaukseen, vaan yleisellä tasolla. Lähinnä siitä näkökulmasta, että niitä paitojakin voi riittää vaikka kolmeksikymmeneksi vuodeksi. Auttaako syyllistäminen?
Yleisellä tasolla tulen minäkin työntämään lusikkani soppaan. Tässä ketjussa muutama on tunnustanut, että raivaus on jäänyt päälle. On pakko siivota pari kassillista, vaikkei mitään turhaa enää olisikaan. Veikkaisin, että ihminen, jolla on taipumus hamstraukseen, menee muita helpommin sinne toiseenkin ääripäähän. Tavaran arvo sumenee ihan niin kuin sen arvottomuuskin.
Siksi mielestäni olisi tärkeää puhua kohtuudesta ja järkevästä kuluttamisesta, ei lietsoa kenenkään pakkomielteitä vertaistuen nimissä.
Mukavaa huomata, että keskustelu täällä on ollut aktiivista! :)
Vaikka Siivouspäivän kirppis mainittiinkin aikaisemmassa viestissä, niin ajattelin silti muistutella ihmisiä että seuraava Siivouspäivä tosiaan on tämän viikon lauantaina, ajattelin itsekin ehkä osallistua. Ilmainen myyntimahdollisuus houkuttelisi ja kaapeistakin löytyy vielä jotain turhaa vaikka toukokuussa myinkin tavaraa 400 euron edestä kirpparilla. Siivouspäivän hyvä puoli olisi sekin, ettei tavaroita tarvitse lähteä roudaamaan pitkälle, vaan myyntipaikan voi pystyttää vaikka pihalle kunhan sää sallii.
Koska en ole siivouspäivään osallistunut aikaisemmin kuin ostajana, niin olisi kiva kuulla teidän kokemuksia:
Oletteko päässet tavaroistanne eroon Siivouspäivä-tapahtumassa jos olette myyneet muualla kuin pääkaupunkiseudulla? Jänskättää vähän jos kasaan myytävät tuotteet pinoon ja kannan ne pihalle mutta kukaan ei tule ostamaan... Asun keskikokoisessa kaupungissa Itä-Suomessa.
- Sivustaseuraaja
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 23:42"]Mä olen aika siisti ihminen mutta mies olisi varmaan karmea hoarder jos asuisi yksin, ei siksi että sen on vaikea luopua tavaroista vaan siksi että se jättää kaiken lojumaan siihen missä sitä viimeksi käytti. Jos se ostaa jonkun työkalun, se avaa paketin ja jättää pakkauksen, roskat, käyttöohjeet ja kaikki lojumana just siihen missä sattui olemaan. Mun "reviirillä" ne viedään pois, mutta sillä on iso autohalli joka täydellisen kaaoksen vallassa miehen sotkuisuuden takia. Mä olen aloittanut siellä ongelmanratkaisun neliöperiaatteella. Joka ikinen päivä pyrin siivoamaan sieltä neliön tilaa järkevään kuntoon. Enää 200 päivää siihen että halli on siisti.
[/quote]
Kyllä se ehtii sotkea alusta ennenkuin pääset loppuun asti
Kirjoittelin tänne joskus kuukausia sitten, mutta en enää muista mikä numero olen, siis monesko kirjoittaja. Nyt on muutto edessä, ja vaikka meillä ei erityistä romuongelmaa olekaan (osittain suht tiheästä muuttelutahdista johtuen), niin kyllä sitä pakkaillessa hämmästyy mitä kaikkea ihminen omistaakaan. Meillä on neljä ylimääräistä peittoa. Lakanoiden määrästä en kehtaa edes puhua, mutta niitä on nyt karsittu.
Antikvariaattiin kannoin muutaman hyväkuntoisen kirjan, mutta homma kosahti siihen että sorruin ottamaan vaihdossa takaisin melkein yhtä paljon. En tiennyt että he vain vaihtavat, eivät osta.