tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19782)
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.12.2014 klo 14:17"]
Löysin tänään tämän ketjun, ihana. Sain luettua sivulle 4 asti ja nyt tuli se vaihe, että mun oli siirryttävä lisäämään tänne tämä kommentti:
Aivan pakko päästä nyt heti samantien siivoamaan joku kohde täällä kotona. Erilaisten romujen kanssa olen myös kamppaillut vuosikausia. Minulla on tavarat hyvässä järjestyksessä, mutta säilytän liikaa. Viimeaikoina en ole enää hankkinu turhia tavaroita, olen käyttänyt suureksi paisuneita varastoja pois (esim. juurikin kosteusvoiteet, pesaineet ym.)
Inspiroidun aina kirjasta Puhdas tyyli. Suosittelen sitä muillekin. Viime joulun tienoilla tuli televisiosta ohjelma, jossa mies vei kaikki tavarat varastoon, jäi alasti asuntoonsa ja ideana oli hakea 1 tavara päivässä takaisin sitä mukaa kuin tarvitsee. Se oli tosi herättävä ohjelma. Ensimmäiseksi mies haki takin (sanomalehteen verhoutuneena talvipakkasella), jota käytti takkina, pyyhkeenä, makuupussina, vaatteena... Jos löydätte ohjelman katsottavaksi jostain, niin vinkatkaa. Katsosin sen mielelläni uudestaan.
[/quote]
Sen ohjelman nimi on Tavarataivas, ja oli tosiaan herättävä ohjelma. Kuinka paljon meillä onkaan turhaa tavaraa. Dokumentista löytyy paljon tietoa netistä, mutta enpä ainakaan näin pikaisesti onnistunut löytämään mitään paikkaa, mistä sen pystyisi katsomaan.
Kiitos kirjavinkistä, täytyypä katsoa, mistä löytäisi tuon Puhdas tyyli -kirjan! Itse inspiroiduin Hyvän mielen vaatekaappi -kirjasta, suosittelen.
Raivaajatar
[/quote]
Kiitos kävin surffailemassa ja elisa viihteen kautta videon voi ainakin vuokrata katsottavaksi, jos ei muualta löydy.
Puhdas tyyli-kirja ei sinällään ole kulutukseen liittyvä kirja, mutta tykkään sen ideoista ja kuvista. Vaikka on aika suppea kirja loppujen lopuksi, niin antaa valtavasti tilaa omalle mielikuvitukselle ja lisää intoa kierrättämiseen jne.
Itse pyrin kierrättämään kaiken kierrätettävän omien seinien sisällä. Olen pitänyt joskus kirpputorejakin jne, mutta mielestäni aitoa kierrättämistä on se, että tavara kulutetaan samassa taloudessa niin loppuun kuin mahdollista ja parhaimmassa tapauksessa palvelee esim. lämmitysenergiana viimeisenä tehtävänä. =) Kirpputori on vähän kuin köyhänmiehen robinhood. Ostan tavaraa mielelläni kirpputorilta, mutta kirpputorien runsaus pistää miettimään, että mahdollistaako se vain kuluttamisen lisääntymisen. Onhan se aika hassua, että tavaran paljoudesta on muodostunut ongelma ja yleisin lääke siihen tuntuu olevan kirpputori. Sinällään se ei enää tunnu olevan ratkaisu ongelmaan, sillä usein kirpputoria pitävän henkilön tavaramäärä ei pysy pois kirpputoria pitämällä, vaan usein sama ongelma vaatii jatkuvaa/säännöllistä kirpputorin pitoa.
Tarkoitus ei ole mollata kirpputori-mahdollisuutta mitenkään, se on hyvä asia. Mutta se on nykyisin enemmänkin kuin harrastus itse kullekin, ei niinkään tapa päästä todelliseen muutokseen. =)
Olen nyt inspiroitunut raivaamaan, kiitos ketjusta!
vapaanavirtavia blogissa on myös jotain,
samoin jennin arkijärki ja 365 more life
Hyvä ap, sulla on tosiaan ajatusmalli muuttunut. Hienoa!
Itse sain käytyä läpi meikki- ym. pussukoitani. Miksi ihmeessä sitä on säästänyt epäsopiviksi toteamiaan luomivärejä ym? Kuvitteleeko niitä vielä joskus käyttävänsä?
Ja tytär kävi läpi ulkoiluvaatteitaan, sieltä löytyi myytävää. Ne on nyt kuvattu, ja arvokkaammat laitan myyntiin, loput pelastusarmeijalle. Kuvasin myös äitini turkin, jota olen käyttänyt ehkä kerran vuodessa.
Oikein odotan ensi kesää, josko täällä taas olisi ilmaisia puistokirppiksiä. Ja mietin, olisiko hölmöä laittaa johonkin nurkkaan kassi tai pari, johon nostaisi aina samantien tavaran, jonka kaapissa nähtyään ajattelee että tuokin joutaisi pois? Kun ei niitä muuten enää välttämättä sitten muista.
Ihan suosikkiketju! Itselleni suurin tilasyöppö on vaatteet, joita on paljon mutta joista suurinta osaa myös käytän. Uusien ostaminenkin on ollut jonkin aikaa vähäistä, että kaapit ei onneksi täyty enempää. Mutta jos esim. kauluspaitoja on jo 20 kpl, niin ei niille kovin montaa käyttökertaa per vuosi tule eikä ne ehdi varsinaisesti kulua mutta eipä niistä tule luovuttuakaan...
Nyt kun olen raskaana, olen pitänyt sen linjan, että muuten kuin puolipakosta en uutta (tai käytettyä) vaatetta osta. Ja kas, olen pärjännyt 6-7 kuukaudet mm. vain kaksilla housuilla, mekolla sekä hameella, joista housut olen ostanut raskautta varten. Tämän toivottavasti muistan raskauden jälkeenkin ja saan pistettyä kiertoon läjän vaatteita.
http://www.vauva.fi/keskustelu/4371185/ketju/muutamme_ja_viemme_haalahjamme_kirpparille
Tästä keskustelusta tuli heti mieleen Tavarapaljous-ketju! En tiedä olisinko ennenkään ollut tuota mieltä kuin osa keskusteluun kommentoineista, mutta ainakin nykyään hirvittää ajatustapa, jossa pidetään kaapeissa yli kymmentä maljakkoa jotta sitten kerran kymmenessä vuodessa on tarpeeksi maljakkoja rippijuhliin.
[quote author="Vierailija" time="23.04.2014 klo 09:51"]Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?
[/quote]
Jos ne on amis, lukio tai korkeakoulupaperit niin ehdottomasti säästä! Jos tulevaisuudessa tulee tilanne, että haluat kouluttautua uudelleen johonkin toiseen ammattiin niin niitä papereita tarvii. Omalle kaverille kävi hassusti. On 50v, haki koulutukseen. Sitten kun ei ollu koulutodistuksia niin tuli ongelmia hakemisen kanssa. Eli todistukset kannattaa säästää aina kaiken varalta. Muutama paperi ei tilaa vie.
[quote author="Vierailija" time="18.01.2015 klo 17:20"]
http://www.vauva.fi/keskustelu/4371185/ketju/muutamme_ja_viemme_haalahjamme_kirpparille
Tästä keskustelusta tuli heti mieleen Tavarapaljous-ketju! En tiedä olisinko ennenkään ollut tuota mieltä kuin osa keskusteluun kommentoineista, mutta ainakin nykyään hirvittää ajatustapa, jossa pidetään kaapeissa yli kymmentä maljakkoa jotta sitten kerran kymmenessä vuodessa on tarpeeksi maljakkoja rippijuhliin.
[/quote]
Kiitos kun linkkasit tuon ketjun, en ollut sitä aikaisemmin lukenut. Joopa joo, "yläkaapit on sitä varten, että sinne säilötään tavaroita".
Mulla meni koko syksy niin, etten juurikaan tehnyt mitään tavarapaljouden karsimiseksi, mutta joulun alla ja nyt edelleen on ollutkin into päällä. Harvakseltaan myyn Torissa, en viitsi sinne kovin montaa ilmoitusta yhtaikaa laittaa, kun niissä on oma vaivansa ja töissäkin pitäisi käydä, mutta kuitenkin.
Sain myytyä vanhan iltapukuni vanhojen tanssipuvuksi, ja nyt meni vähän astioita. Astioita olisi vieläkin, mutta en tiedä ostaako kukaan esim. ihan tavallisia kahvikuppeja, siis sellaisia kuppi-, lautanen, asetti -settejä, niitä kun aika harva nykyään käyttää, paitsi juhlissa. Minulla olisi näitä ihan ylimääräisiä, tosi vähän käytettyjäkin.
Eilen sain taas aikaiseksi katsella kaappeja, mutta siellä on kyllä osin sellaista tavaraa, joista en tiedä, mitä sillä tekisin: tinaisia kynttilänjalkoja (sen norjalaisen suunnittelijan, en muista nyt nimeä), jotka ovat sen verran kolhiintuneita etten usko että kukaan niitä ostaakaan. Hopeisiakin löytyy, nekin vaan ovat siellä kaapissa. Aika lailla oman aikakautensa ilmentymiä tuollaiset, meillä ainakin vanhempieni ikäluokka antoi toisilleen esim. syntymäpäivälahjaksi kristallimaljakoita ja hopeaesineitä. Sitten kun noissa monissa on vielä kaiverrukset!
En nyt vielä tehnyt mitään ratkaisua näiden suhteen, mutta jossain välissä jos/kun muutamme pienempään asuntoon, täytyy kyllä tehdä.
Ja mieskin antoi luvan myydä vanhaa tilpehööriään, kesällä sitten, toivoakseni.
Hyvä, hyvä, nro 567! Juuri tuollaista moni säilöö (miksi?), jotain neuvolan vanhoja esitteitä.
- Raivaajatar
P.S. Harmi, että muutamat kommentit tätä ketjua nyt jäivät tuonne Meidän perhe -palstalle.
Minulla junnaa tämä projekti paikoillaan. Olen ihan puhki tästä työn ja arjen pyörittämisestä. Ihana olisi saada pari ylimääräistä vapaapäivää, jolloin voisi ottaa harppauksen raivaamisessa ja levätä ihan kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="16.02.2015 klo 17:42"]Kamalaa asua tavaran keskellä. Meillä on yksi vinttikomerollinen lasten vanhoja leluja.
[/quote]
Asutko sinä siellä vintillä?
Up. Viikonlopuksi motivaatiota!
[quote author="Vierailija" time="06.06.2014 klo 16:12"]
Hyvät ja ajankohtaiset kirjat myyvät hyvin.
[/quote]
Minäkin allekirjoitan tämän. Harrastukseeni liittyvät kirjat, jotka eivät olleet kuin max. viisi vuotta vanhoja, menivät nettikirppiksellä kuin kuumille kiville. Niistä sai vielä hyvän hinnankin. Joistain jopa enemmän, kuin mitä olin itse maksanut.
Loistoidea tuo muistoesineiden valokuvaaminen!!
[quote author="Vierailija" time="04.01.2015 klo 14:34"]
Mitä tavaroita te siellä varastossa säilytätte? Ei voi tarvita mitään niin paljon, ettei sisälle sovi. Varastoon kuuluu vain auton renkaat ja urheiluvälineet kuten sukset
[/quote]
Meillä on kolme aika pientä häkkivarastokoppia kerrostalon kellarissa. Niissä on renkaat, telttailuvälineet, pesukone, kalastusvehkeitä, kaikenlaisia urheiluvälineitä, marjastussankkoja, sohvapöytä, muovisia muuttolaatikoita, pari tyhjää pahvilaatikkoa, matkalaukku... ja monta laatikollista lehtiä.
En muuten ikinä veisi vaatteita kellariin, sillä niihin voi iskeä pimeässä (eikä niin siistissä tilassa) kaikenlaiset tuholaiset. Vaatteita meneekin eniten meillä kiertoon.
Tämä on tosi hyödyllinen ketju! Oon psyykannut itseäni vähentämään tavaramäärää viime vuosien aikana. Itselläni ollut vaikea luopua tavaroista, koska niistä on kuitenkin maksanut jotain ja toisaalta sitä on vanhemmiltaan oppinut asenteen, että jos tätäkin vielä joskus tarvitsisi. Ja lisäksi monia tavaroita säilyttää ihan vaan tunnesyistä, näitäkin on aivan liikaa, jolloin koti alkaa muistuttaa enemmän museota kuin kotia :)
Itselläni tavaroista luopumisessa on auttanut hamsteriohjelmien katsominen. Niillä ihmisillä tosin on jo kyseessä jonkin sortin mielenterveysongelma, mutta jotkut ajatusmallit ovat samankaltaisia, toki ihan eri mittakaavassa. Ison tavaramäärän hallintaan menee todella paljon aikaa ja ajallekin tulisi mitata jokin arvo. Kuinka paljon aikaa olen valmis käyttämään siihen, että voin omistaa nämä kaikki tavarat? Lisäksi olen miettinyt Suomessakin kasvavaa ongelmaa: luteet! Jos tulisi jokin tuholaisongelma, niin siinä vaiheessa pitäisi luopua monista tavaroista. Ja mitä enemmän tavaraa on, sitä vaikeampaa on huomata pienet ylimääräiset vieraat kotona, hyh!
Itse ajattelen, että olisi hyvä miettiä syitä tavaroiden kertymiselle ja yrittää muuttaa omia ajatusmalleja ja sitä kautta käyttäytymistä. Jos vain heittää tavaroita pois niin sama ongelma saattaa pikkuhiljaa uusiutua..
Minulla on arviolta kaksi miljoonaa ammattiin liittyvää artikkelia jemmassa. Haluaisin saada ne joku päivä digitaaliseen muotoon eli skannattua pilvipalveluun. Sieltä voisi halutessaan tulostaa tarvitsemansa.
Ikävä kyllä en toistaiseksi osaisi tuollaista toteuttaa, mutta aion "vielä joskus" perehtyä asiaan. Jos aiheeseen liittyen on vinkkejä tai linkkejä, niin luen mielelläni. :)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 20:35"]
Hyvät kanssasisaret. Tutustukaa sivuun minimalismi.fi Sieltä voi tilata ilmaiseksi sähköpostikurssin, joka auttaa karsimaan tavaraa ja muuttamaan tavaran haalimiskäytöstä. Tsemppiä kaikille! Saman asian kimpussa painitaan.
[/quote]
Mihin tarvitset nimen ja sähköpostiosoitteen? Onko tämä sivusto kokonaan ilmainen, vai onko kyseessä koukuttaa ihmiset johonkin kun houkutellaan ilmaiseksi mukaan, mutta sitten muuttuukin maksulliseksi?
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mistä oli kyse, mutta en halua antaa yhteystietojani ennen kuin mitään varmuutta sivustosta.
Pitkästä aikaa keskustelu oli noussut ensimmäiselle sivulle! En ole itsekään käynyt hetkeen päivittämässä tilannetta tänne, sillä raivaus on nyt syksyllä tuntunut vähän junnaavan paikoillaan. Ja tajusin nyt, että käsillä on ehkä viimeiset ajat saada kaupaksi luistimet, talvitakki ja lapaset, joista en ole enää edellisen ilmoituksen vanhennuttua jaksanut tehdä uutta ilmoitusta... Täytyy nyt vihdoin ryhdistäytyä ettei mene ensi syksylle.
Tavaran vähentäminen on onneksi näkynyt myös sisään tulleissa tavaroissa. Vaatteita, kosmetiikkaa ja kodinesineitä tulee ostettua huomattavasti vähemmän ja samalla käyttelen pois kosmetiikkavarastojani. Olen myös kieltäytynyt suoramarkkinoinnista, joten houkutuksia edullisiin ostoksiin tulee vähemmän. Tuleva joulu tulee ehkä olemaan jollain tasolla ongelmallinen, sillä varsinkaan isäni ei tunnu vihjeistä huolimatta ymmärtävän projektiani. Olen vuoden mittaan maininnut tavaran vähentämisestä useaan otteeseen, mutta olemme silti saaneet aina hänen kyläillessään jotain turhaa kodinkonetta lahjaksi. Toivoisin, että saisimme joululahjaksi vaikka lahjakortin ruokaostoksiin tavaran sijasta. Emme kuitenkaan tarvitse nyt mitään ja opiskelijana ruoka-apu on aina tervetullutta. Isä vain tuntuu olevan sitä koulukuntaa, jonka mielestä lahja ei ole lahja jos se ei ole tavaraa. Isäni ei ole sitä paitsi vieläkään kysynyt joululahjatoiveitani, mikä osaltaan voisi viitata siihen, että jokin lahja on jo hankittu...
Miten teillä muilla sujuu tavaran raivaus? -178