tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19782)
Pääsiäinen vietetty mökillä ja nyt sormet taas syyhyävät päästä siivoamaan turhaa tavaraa kotona.
Kirppispöytä suunnitteilla ja sen jälkeen on loput kamat vaan heitettävä kierrätyskeskukseen ja eteenpäin, enää ei voi säilyttää seuraavaa kirppistä varten.
Täytyy kai aloittaa vaatekaapeista, samoin kuin osa ompelu- ja neulontamateriaaleista saa lähteä eteenpäin.
Onko kukaan lukenut kirjaa KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika? Tein siitä äsken uuden keskustelun, jossa kyselin mielipiteitä, mutta sitten tuli mieleen tämä ketju, josta olenkin jo saanut inspiraatiota käydä tavarakasoja päin. Kuulisin mielelläni mielipiteitänne jos olette lukenut, harkitsen kirjan ostamista, mutta painiskelen erityisesti sen kanssa, kun tavaramäärää on tarkoitus vähentää. Linkki kirjaan:
http://www.positiivarit.fi/Puoti/uutuustuotteet/T/konmari___siivouksen_elamanmullistava_taika
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 16:16"]Minulla on arviolta kaksi miljoonaa ammattiin liittyvää artikkelia jemmassa. Haluaisin saada ne joku päivä digitaaliseen muotoon eli skannattua pilvipalveluun. Sieltä voisi halutessaan tulostaa tarvitsemansa.
Ikävä kyllä en toistaiseksi osaisi tuollaista toteuttaa, mutta aion "vielä joskus" perehtyä asiaan. Jos aiheeseen liittyen on vinkkejä tai linkkejä, niin luen mielelläni. :)
[/quote]
Minulla oli sama juttu. Sitten valjastin teinini ja siskontytön ne tuon työn tekemään taskurahaa vastaan.
[quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:39"]Onko kukaan lukenut kirjaa KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika? Tein siitä äsken uuden keskustelun, jossa kyselin mielipiteitä, mutta sitten tuli mieleen tämä ketju, josta olenkin jo saanut inspiraatiota käydä tavarakasoja päin. Kuulisin mielelläni mielipiteitänne jos olette lukenut, harkitsen kirjan ostamista, mutta painiskelen erityisesti sen kanssa, kun tavaramäärää on tarkoitus vähentää. Linkki kirjaan:
http://www.positiivarit.fi/Puoti/uutuustuotteet/T/konmari___siivouksen_elamanmullistava_taika
[/quote]
Minäkin haluaisin tuon kirjan, mutten millään viitsisi ostaa. Kirjastossa näytti olevan pitkät varausjonot, pitäisi silti vaan tehdä varaus.
Olisi kätevää, jos voisi jonkun kanssa ostaa kirjan kimpassa:)
Mahtava keskustelu. Muiden karsimisprojekteista lukeminen on jotenkin kumman tyydyttävää.
Itse olen aloittanut pienillä teoilla:
- Heitin pois pieneksi jääneitä sukkahousuja ja samalla järjestelin lipastonlaatikon siten, että käärin jäljelle jääneet sukkahousut rullalle ja kiinnitin pilallevenyneillä hiuslenkeillä. Nyt jopa näen, millaisia sukkahousuja minulla on! Pieneksi jääneitä rintsikoitakin löytyy, osa käyttämättömiäkin, mutta mietin myöhemmin mitä niille tekisi.
- Järjestelin keittiölaatikoston ja heitin pois mm. kaksi huonoa keittiöveistä, turhan vaikeakäyttöisen ja ison pullonavaajan ja rikkinäisen teepallon.
- Kuvasin vuosikymmenen kaapissa käyttämättöminä pölyttyneet pienet Teema-kahvikupit ja laitan ne jossain välissä nettiin myyntiin. Olen epäröinyt noiden myymistä pitkään, koska sain ne äidiltäni. Pidän kuitenkin enemmän isoista mukeista ja joku toinen osaa varmasti arvostaa noita. Ehdotuksia, kuinka paljon voi pyytää kuudesta kupista ja niihin kuuluvista pienistä lautasista?
- Järjestelin liinavaatekaapin, mutta en heittänyt mitään pois. Lakanat pitäisi vaihtaa isompiin, koska nykyiset eivät tahdo pysyä paikoillaan sängyssä. Nyt lakanoita on kuusi, mutta ajattelin ostaa tilalle vain kaksi isompaa. Pussilakanoita on 15 (ihan liikaa kahdelle ihmiselle!), mutta saavat poistua luonnollisen kulumisen myötä. Lisää ei vain saa enää tulla.
- Ajattelin kesän aikana kuvata ja laittaa myyntiin vaatteita, koska olen kesätyötön opiskelija joten aikaa riittää ja rahantarvekin olisi. Keräykseen olen vienyt kolme roskapussillista, mutta silti tuntuu, että tavara ei olisi vähentynyt. :D Olen huomannut, että vain neutraaleja värejä ja suht yksinkertaisia vaatteita tulee käytettyä vuodesta toiseen, kaikkeen värikkääseen ja röyhelöiseen kyllästyn hetkessä. Väriä asuihin saan halutessani huiveilla ja värikkäillä kengillä. Tämän muistamalla pystyn ehkä jatkossa välttämään hutiostoksia. Myöskään yksiäkään korkokenkiä ei ole tullut käytettyä niiden hintansa arvosta. Ne eivät vain tunnu hyvältä jalassa ja niillä ei pääse kävelemään yhtä nopeasti ja vaivattomasti hankalissa paikoissa. Jatkossa en siis osta yksiäkään korkokenkiä, ja hankkiudun kaapissa olevista eroon.
- Olen karsinut kirja- ja dvd-kokoelmaani, joko myynyt tai lahjoittanut pois. Toivon, että avopuoliso tekisi samoin, koska sillä on pirusti kirjoja joita se ei varmasti enää koskaan lue ja muutenkin käyttää nykyään mieluummin kindleä, mutta ei. :( Tavoitteena olisi, että olohuoneessa olisi joskus yksi hylly vähemmän.
- Kävin läpi paperit ja heitin pois kilokaupalla vanhoja laskuja ja opiskelumuistiinpanoja.
- Heitin pois kuivahtaneita ja rumanvärisiä kynsilakkoja, ja tein periaatepäätöksen, että lakkaan kynteni vähintään kahden viikon välein, niin saan nuo joskus kulumaankin. Ennen lakkasin suunnilleen jouluna ja juhannuksena, mutta silti piti ostaa ihania uusia värejä. Uusia ei tule ennen kuin määrä on supistunut alle kymmeneen!
Täälläkin muuten ongelmana tavaraa meille lahjoittavat sukulaiset. Ollaan saatu tässä neljän vuoden aikana lahjaksi viidet(!!!) koristevalot, joille ei ole ahtaassa opiskelijakämpässä paikkaa tai käyttöä. Lisäksi poikaystävällä on pirusti turhaa rompetta, jota se ei käytä, mutta eipä ole minun asiani tai oikeuteni niitä karsia. Sitä kun ei haittaa tavarapaljous tai siivoamisen hankaluus.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 08:13"]
Olen rationaalinen raivaaja, ja niinpä minuun vetosikin tunnepuolen korostaminen.
[/quote]
Tiedäthän että rationaalinen tarkoittaa älyllistä? Siis tunteellisen vastakohtaa?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 09:56"]
Pussilakanoita on 15 (ihan liikaa kahdelle ihmiselle!), mutta saavat poistua luonnollisen kulumisen myötä. Lisää ei vain saa enää tulla.
[/quote]
Kannattaa jättää kahdet tai kolmet lakanat/henkilö kerrallaan tehokäyttöön jotta ei käy niin että jossain vaiheessa on vain 15 nuhjaantuneet, kulahtaneet lakanat kaapissa. Siis ohjailla luonnollista poistumaa niin että huonoimmat poistuvat ensin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:59"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 08:13"]
Olen rationaalinen raivaaja, ja niinpä minuun vetosikin tunnepuolen korostaminen.
[/quote]
Tiedäthän että rationaalinen tarkoittaa älyllistä? Siis tunteellisen vastakohtaa?
[/quote]
Krjoitin hölmösti. Olen siis aiemmin raivannut tiukan järkiperäisesti. Tiettyä esinettä tarvitaan tietty kappalemäärä, valitaan monikäyttöisimmät ja laadukkaimmat ja siinä se, tavaroihin ei liitetä tunteita. Jotain vetoavaa oli ajatuksessa, että tärkein raivausperuste onkin se, tuottaako esine iloa vai ei. Virkistävä näkökulma, jota en ole kovin paljon nähnyt raivauskeskuteluissa.
Täälläkin viety kirppikselle taas iso kasa kaikkea. Vielä käyn kaappeja läpi jos jotain löytyisi.
Jos jää myymättä jotain parempaa tavaraa, laitan ne ilmaiseksi kiertoon facrbook-kirppikselle ja ne vähän huonommat lähtee kierrätykseen. Kotiin niitä ei enää tuoda.
Nyt kesän aikana olisi muutenkin tarkoitus siivota kaikki kaapit ja hyllyt kuntoon. Lisää tavaraa ei ole enää ostettia.
T:joku aiempi
Jahas, mielenkiintoinen keskustelu lempiaiheestani! Voi olla että joku(nen) sivu ketjusta jäi lukematta joten voi olla jo mainittu tämä Petri Luukkaisen kiehtova omakohtainen dokumentti ”Tavarataivas”. Juonena lyhyesti: mies vie kaikki tavaransa varastoon ja noutaa niitä sieltä vuoden ajan yhden päivässä. Enpä tiedä missä olisi mahdollista nähdä tällä hetkellä, mutta lukaiskaapa elokuvasta Helsingin Sanomien artikkeli ”Vuosi ilman tavaraa”:
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1305637194190
651 jatkaa:
Itselläni on tavaroihin kinkkinen suhtautuminen. Tavallaan rakastan niitä juuri siksi, että tykkään niin paljon järjestelystä ja raivaamisesta. Toisaalta kiinnyn esineisiin eikä luopuminen todellakaan ole aina helppoa.
Lapsuuteni oli melkoista hamstrausta, kun maatalossa tilaa oli rajattomasti. Ullakko pursuili isoisovanhempien ja muiden edesmenneiden sukulaisten ihania vanhoja aarteita ja ”aarteita”. Mutta nyt aikuisena, etenkin kun on muutellut viime aikoina paljon ja nykyisessä kämpässä hyvin vähän tilaa, ei oikein enää ole tuota työmaata. Olen raivannut itseni toimettomaksi, kun uuttakin tulee ostettua hyvin vähän.
Mutta aina kannattaa tehdä niitä tehoiskuja kaappeihin silloin tällöin. Kenkä- ja laukkukätköstäni löytyi tänään siivouksen yhteydessä risa reppu, jossa oli mm. heijastimia, omituinen kutittava pipo, vanhoja työpapereita, nenäliinoja, kuitteja, vanha salitreeniohjelmani, kaiketi apteekista mukaan tarttuneet oppaat ”Astma” ja ”Kohdunkaulan syöpä” (tietääkseni minulla ei kumpaakaan ole…), ponnareita, pahoilta unilta suojaava nauha (kai jokin lahja/ matkamuisto), penaali, kirjanmerkki ja – tämä on paras - antiikkinen vispilä.
Tsemppiä kaikille raivaajille!
Osaako kukaan sanoa, meneekö kirpparilla kaupaksi likaiset matot? Siis lähinnä kahvitahroja jne.
Ja sitten, talvitakit ja saappaat ei taida tällä hetkellä liikkua ollenkaan, eli UFFilleko vaan suoraan?
Huuto.net on ihan hyvä paikka myydä, kyllä se toimii edelleen. Edellyttäen että jaksat ottaa tavaroista/vaatteista kuvia & mittoja ja listailla niitä sen jälkeen näkyviin. Vie hieman aikaa.
Voi siellä myös lahjoittaa tavaraa pois ilman korvausta. Saapahan jonkun hakmaan vaikka sen vanhan sohvan ti ruokapöydän pois. Toimii.
APUA!
Meitä on tässä taloudessa kaksi kpl hamsteria - eli minä ja mies. Meillä on nyt yhteensä 350 m2 täynnä tavaraa.
Mies hamstraa kalastusvempaimia ja urheilukamoja (yhtä samanlaista fleece-pusakkaa ja lenkkariparia pitää olla 10 kpl, autotalli on katosta lattiaan asti täynnä vapoja, siimoja, jerkkkejä ym.), ja jopa autoja, siis ihan käyttökuntoisia. Autot tosin säilytetään onneksi ulkona ;)
Minä olen onnistunut haalimaan karmeat määrät vaatteita, kenkiä & laukkuja.
Lisäksi hamstraamme molemmat ruokaa...
Nro 660 lisää vielä, että minä sentään myyn eteenpäin tavaroitani, mutta mies ei. Hän keskittyy ostamiseen,
Jokainen hylly jonka minä saan tyhjäksi täyttyy miehen ostoksilla...
Hauska välikevennys tähän. Olen neljänä vuotena peräkkäin kesän alussa kaivanut miehen kolmet sandaalit esille kaapista ja kysynyt, mitä niistä hän aikoo käyttää ja voiko rumat/kuluneet heittää vihdoin pois. Ja kaikkina neljänä vuotena hän on valinnut käyttöön aina ne parhaat yhdet ja samat sandaalit, mutta muut pitää kuitenkin ehdottomasti säilyttää! Ne kaapin perukoille jäävät eivät ole edes hyvässä kunnossa, mikä voisi selittää niiden pitämisen varalla, vaan ovat ihan hirveitä, kuluneita ja epämukavan näköisiä. Siksi niitä ei koskaan ilmeisesti koskaan valitakaan käyttöön. En pysty ymmärtämään.
Vaihtorinki fb. Aion sinne laittaa jotain.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 20:35"]
Hyvät kanssasisaret. Tutustukaa sivuun minimalismi.fi Sieltä voi tilata ilmaiseksi sähköpostikurssin, joka auttaa karsimaan tavaraa ja muuttamaan tavaran haalimiskäytöstä. Tsemppiä kaikille! Saman asian kimpussa painitaan.
[/quote]
Mihin tarvitset nimen ja sähköpostiosoitteen? Onko tämä sivusto kokonaan ilmainen, vai onko kyseessä koukuttaa ihmiset johonkin kun houkutellaan ilmaiseksi mukaan, mutta sitten muuttuukin maksulliseksi?
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä mistä oli kyse, mutta en halua antaa yhteystietojani ennen kuin mitään varmuutta sivustosta.
[/quote]
Ei pelkän sähköpostiosoitteen antamisella ketään voi laskuttaa,eli sinne vaan :)