Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19779)

Vierailija
681/19779 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa tavaroiden karsimisessa se, että jossain vaiheessa saattaa alkaa kaduttaa. Karsin itse asiassa oikein mielelläni, heittelen innon puuskassa tavaroita kasseihin ja raahaan ne kirppikselle tai lahjoituksiin... mutta joskus muutamankin vuoden päästä voin jostain tavarasta alkaa ajatella, että miksi ihmeessä myin sen kirppiksellä, kun se oli niin hieno ja siinä oli niin paljon tunnearvoakin :(

Miten tällaisesta ajattelusta pääsee eroon? Yritän ajatella, että tavaraa se vain on. Mutta kun minulla on sellainen tapa, että tavarat herkästi muistuttavat rakkaista ihmisistä (etenkin edesmenneistä sellaisista), menneistä ajoista, hyvistä hetkistä joiden merkitystä ei silloin aikanaan tajunnut.

Olen ratkaissut tätä sillä, että yritän olla ostamatta mitään uutta. Varsinkaan sellaista, mihin olisi mahdollista "kiintyä". No, kirjoja on työstäni johtuen pakko ostaa, mutta kaiken muun yritän rajoittaa ihan minimiin.

Vierailija
682/19779 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos sinulle joka linkitit oma koti valkoinen blogin. Luin kaikki bloggarin tavarahaasteet ja sain motivaatiota karsimiseen. Vein eilen kirpputorille 5 banaani laatikollista tavaraa myyntiin ja sain tilaa komeroihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/19779 |
11.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi niin, että olin vähällä jäädä työttömäksi. Olin jo vähän epätoivoinen, laskin tarkasti, mistä kaikesta kulutuksesta pitää luopua, monetko kengät lapset todella tarvitsee, lopetin pari lehtitilausta ja aloin myydä turhaa tavaraa kaapeista, jotta sain tilille rahaa pahan päivän varalle. Lopetin kaiken turhan ostelemisen, esim. hillitsin lautasliinahimoshoppailua, hankin nykyään vain yhden shampoon ja suihkusaippuan kerralla käyttöön jne. No, sain kuitenkin jatkaa työpaikassani, kyse oli ollut väärinkäsityksestä, mutta uusi tottumus hamstraamattomuuteen ja säästäväisyyteen jäi päälle ja se tuntuu älyttömän hyvältä!

Vierailija
684/19779 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nro 83, keväällä vein 15-16 isoa ikea-kassillista tavaraa kirpparille. Kylällämme on kirppis jossa on täyden palvelun vaihtoehto eli vien vain tavarat sinne ja he hoitavat hinnoittelun ja järjestelyn, itse haen vain loput tavarat ja rahat pois lopuksi. Aiemmin opiskeluaikana myin normaaleilla loosikirppiksillä ja huuto.netissä, nyt tuntuu että työssäkäyvänä aika on kortilla joten tämä systeemi on hyvä! 3 kassillista tavaraa jäi myymättä ja vein ne pelastusarmeijalle.

Asiaa ehkä auttaa sekin että suurin osa tavaroista on ollut muuttolaatikoissa ja muualla säilössä puolisen vuotta, tavaroista on ehtinyt vieraantua ja hyvä jos muistaakaan mitä omisti.

tällä karsimiskierroksella raaskin taas luopua jostain mitä tähän asti olen säästellyt, muunmuassa:

-päiväpeitto, ihan kivan näköinen ja uuden veroinen. Eipä ole päässyt käytössä kulumaan kun on ollut laatikossa säilössä. Emme yksinkertaisesti ole kiinnostuneita petaamaan sänkyä päivittäin. Kun tulee vieraita, voi pedata niillä karsimisesta selvinneillä näteillä lakanaoilla

-nättejä pinnejä, ponnareita, koruja jne pienasustetta. En yksinkertaisesti käytä sellaisia ja aina ne nähdessäni tunsin "syyllisyyttä" miksen käytä niinkin kivoja juttuja, lopetin itseni kiusaamisen. Muutamia jäi vielä jos mielenhäiriö iskee, eikä varalta kannata paljoa pitää.

-varusteita urheilulajeihin joita en tule enää aloittamaan uudelleen mielenkiinnonkohteiden vaihduttua.

-talvivaatteita joista huomasin että ne vain jäivät talvikauden aikana käyttämättä ilman sen kummempaa syytä (sama edessä syksyllä kesävaatteille)

Vaikea oikeastaan edes luetella mitä lähti pois koska en todellakaan muista enkä kaipaa niitä enää.

itselläni on myös käytössä tuo tilan rajaaminen esim kosmetiikan tulee mahtua tiettyn koriin ja tupperkippojen yhteen laatikkoon. Jos tuntuu että käyttää aina samoja meikkejä tai kenkiä, voi harkita korin/laatikon/kaapin pienentämistä jolloin karsii huonoimmasta päästä pois niin että uusi säilytystila riittää jäljelle jääville. kohta huomaa että säilytysratkaisujakin jää tarpeettomaksi :)

nyt haluaisin vähentää vaatekaapista mutten tiedä mistä alottaisin, kaikki ovat hyviä, käyttökelpoisia ja istuvia mutta en tarvitse 10 juhlamekkoa tai 7 shortseja.. Huh! Ajattelin myös erään kommentoijan vinkistä ottaa juhlakahvikupit arkikäyttöön jos selviää että ne kestävät aktiivista konepesua, sitten voi luopua kömpelömmistä arkikupeista

Vierailija
685/19779 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vinkkini:

- alotin helposta eli astioista ja koriste-esineistä. Laitoin huuto.nettiin. Suurin osa meni kaupaksi. Hinnat olivat todella  alhaiset, mutta pääsin eroon turhasta ja sain kuitenkin rahaa

- seuraavaksi siirryin lasten liian pieniin vaatteisiin. Sama juttu kuin edellä.

- sitten vuoroon lasten liian pienet harrastevälineet. Sama juttu kuin edellä.

- näiden jälkeen kuulin paikallisesta ensi - ja turvakodista, joka ottaa mielellään vastaan lahjoituksia. Siis miktä - tämä oli tilausuuteni. Kävin alkukategorian tavarat uudelleen läpi + vuodevaatteet + muita huushollin tavaroita. Matkaan lähti myös lastenvaunut, lasten sänky. Olivat ikionnellisia, kun saivat lahjoituksia ja minulle tuli hyvä mieli.

- sitten otin kaikki talon tärkeät papaerit 20 v takaa käsittelyyn. Kaikki sensitiiviset laitoin laatikkoon takan viereen eli menevät poltettavaksi. Kaikki opiskeluajan paperit saivat lähteä.

- Huomaa, että kaikkien ylläolevien "pois lähtevien tavaroiden" on syytä olla muualla. Minulla oli kasa makuuhuoneessa, joka väheni ja suureni ja lopulta näiiden operaatioiden myötä hävisi kokonaan.

olen huomannut tosin, että lapsiperheen huushollissa tavaraa tulee koko ajan lisää, joten tavaran karsimista täytyy aina välillä tehdä. Olen myös krittinen kaiken suhteen, mitä en oikeasti tarvitse. Ai niin, olen oppinut rakastamaan tätä tavaran järjestelyä:)

Vierailija
686/19779 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Helsingissä tai Vantaalla jotain naisten turvataloa tms., johon voisi suoraan lahjoittaa vaatteita, pyyhkeitä ja kosmetiikkaa?

Vierailija
687/19779 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita turvataloja, mutta en tiedä ottavatko lahjoituksia vastaan.

Alkoholistien yömajoihin voi lahjoittaa kaikkea (arki)vaatetta, myös sukkia ja alushousuja. Heille kun ei paljoa lahjoituksia tule.

Itse vein talvella kirkon kodittomien yöhön isot säkit aikuisten vaatetta. Toivottavasti meni tarpeeseen.

Vierailija
688/19779 |
07.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä noita lahjoituspaikkoja voisi etsiä? Naisten tarvikkeita mulla vain on.

Vierailija
689/19779 |
16.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä hei :)

sain viikonlopun aikana puolikkaan ikea-kassin täyteen poismenevää tavaraa. Lisäksi kaikki edelliset poisheitettävöt ovat vieläkin nurkissamme.

tänään raivauksen pitäisi jatkua......

-ap

Vierailija
690/19779 |
18.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ja positiivinen ketju ansaitsee pysyä hengissä.

Vierailija
691/19779 |
20.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä jos myy tavaraa esim. torissa tai fb kirppareilla, niin kuinka kauan kannattaa pitää myynnissä ennen kuin olisi hyvä aika luopua tavarasta kierrätykseen tai kirpparille?

Vierailija
692/19779 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2014 klo 18:56"]

Onko muuten moni luopunut jo kokonaan fyysisistä musiikki- ja elokuvalevyistä? 

Onko joku muuten skannannut vanhoja lehtiä koneelle? Olisiko tyhmä idea?

- 300

[/quote]

Minä olen luopunut cd- ja dvd levyistä. Ainut levy minkä omistan, on valmistujaisjuhlistani kuvattu tallenne, jota en ole osannut siirtää koneelle talteen. Mieheni omisti ennen kaksi valtavaa hyllyllistä cd-levyjä ja on nyt kaventanut kokoelmansa niin, että se mahtuu kenkälaatikkoon.

Tämä toimii meille. Minulla on tietokoneella jotain musiikkia tallessa ja leffat katsomme miehen kanssa yleensä vain kerran.

Lehtien skannaus ei ole yhtään pöllömpi ajatus.  Olen itse skannannut jopa kokonaisia kirjoja. :D Kyllähän se vie aikaa, että kannattaa varata joku viikonloppu hommaan. Minulla oli niin paljon vintage käsityökirjoja, joista sitten skannauksen jälkeen vein divariin suurimman osan.

Seuraava urakka olisi skannata koulusta kertyneet ompelu- ja kaavaopin monisteet. Tossa on viisi täyttä kansiollista, jotka saisi sen jälkeen hävittää. Kaapistakin vapautuisi yksi hylly, siihen saisi vaikka kankaita!

Vierailija
693/19779 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus, nimimerkki Aamu!

Tuo pitää tallettaa itselle huoneentauluksi. Meinasin ensin kirjoittaa, että printata, mutta siitähän tulisi taas turha paperi säilytettäväksi:)

Nämä on niin henkilökohtaisia, mitä kukin haluaa säilyttää, mikä on itselle tärkeää. Mieheni kerää levyjä, eikä niihin toki tarkoitus ole koskea.

Mun mielestäni yo-lakin voi hyvin viedä kierrätykseen, mikäli ei sille ole ollut eikä tule olemaan mitään käyttöä. Miksi ei veisi pois tilaa viemästä, joku voisi siitäkin ilahtua. Ei se lakin hävittäminen vie pois tutkintoa eikä muistoja:)

Meillä ei tytär hankkinut ollenkaan omaa lakkia, vaan lainasi minun vanhaa lakkiani yo-juhlapäiväksi.

- Raivaajatar

Vierailija
694/19779 |
25.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 19:17"]

Älä välitä, kyllä monelle vielä tulee suru puseroon kun huomaa mitä kaikkea joukkohuumassa on heittänyt menemään. Ja valokuva ei kyllä mitenkään korvaa muistoesineitä.

[/quote]

Mää ajattelin nuorena näin ja säästin ihan kaiken. Kun muutin omaan asuntoon, raahasin mukana hiustupsuja, kynänpätkiä, kansiollisia piirustuksia ja askarteluja joita olin tehnyt lapsesta asti, toimimattomia videopelejä, rikkinäisiä videokasetteja, kassillisia vanhoja lapsuuden vaatteita jne. Näitä säilytin kaapin perukoilla piilossa, ja ehkä tuurilla saatoin kerran vuodessa kattoa tavarat läpi.

Oon seurannu sivusta miten mun äidin kaksio on muodostunu samanlaiseksi laatikko/tavarapesäkkeeksi kuin mitä hamstraajista kertovissa ohjelmissa. Siis ihan laatikoita kattoon asti, kaappeja jotka on täynnä tavaraa joihin ei pääse käsiksi koska oven edusta on täynnä tavaraa, esineitä joita säilytetään sen takia että joskus saattaa tarvita mutta ei oo koskaan tarvittu koska on piilossa valtavan tavaramassan alla jne. Sen jälkeen oon alkanu karsimaan omaa esineistöä. Mua stressaa jo valmiiksi, miten joskus sen tavaran hävittäminen/säilöminen tulee olemaan mun ongelma. Niinku nimimerkki Aamu hienosti kirjotti, nii en aio säästää niitä poronsarvia, vaikka miten ois perintöesine, jos en niistä tykkää.

Valokuvat esineistä on riittäny mulle. Oon säästäny "turhista" tavaroista perintökellon, rippiristin ja pari muuta korua, yhden nuken ja pienen laatikollisen valokuvia. Näille ei periaatteessa oo mitään käyttöä, eli on ihan tunne-esineitä joita ehkä sen kerran vuodessa vilkasen sieltä kaapin perukoilta.

Nyt mulla on tilaa mun harrastustarvikkeille ja se sopii mun elämäntyyliin paremmin, kuin poronsarvien säilyttäminen. Ne muistot säilyy ihan yhtälailla niissä valokuvissa, ja ne on helpompi antaa jälkipolville, kuin monta kymmentä kassillista tavaraa. Eikä mun aika enää mee tavaramassojen järkkäilyyn, joten mulla on enemmän aikaa tehä uusia muistoja.

Vierailija
695/19779 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittelee. Minulla on ollut vaikeaa tämä tavaroiden "selvittely".

Nykyään tuntuu että tavaramäärä on niin valtava, että on mahdotonta näitä tavaroita saada poistettua... Olen kai tästä jo aiemminkin kertonut...

No eilen sain onneksi heitettyä yhdet kengät roskiin! :) olin ottamassa kuvia tori.fi:hin, ja myymässä niitä, mutta kuvia ottaessani huomasin että toinen kenkä on hieman rikki. Päätin heittää kengät roskiin. Tosin säästin kengännauhat... Aina välillähän kengännauhat menevät rikki... Mutta ehkä typerää säilyttää vanhoista kengistä kengännauhoja.....

ap

Vierailija
696/19779 |
04.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää heittäjä roskiin mitään ehjää, vaan viekää vaatteiden kierrätyslastikoihin, Uffin tai Fidan kirppareille tai kierrätyskeskukseen! Rikkinäiset roskiin, mutta kaikki ehjä kiertoon ja käyttöön!

Huonekasvivinkki: nekin voi myydä huutiksessa. Tarpeeksi halpa hinta niin varmasti menee!

Vierailija
697/19779 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2014 klo 14:51"]

Mua ahdistaa tavarat nyt tosi paljon :( Kaikki kaapit täynnä ja koti krääsäinen, siivoaminenkin hankalaa kun pienessä asunnossa kaikki seinänvierustat täynnä lipastoa, tuolia ja kirjahyllyä. Haluaisin raijata 90 % tavaroista suoraan roskakatokseen...

Yksi kuluttuva juttu on tavarat, jotka on tavallaan hollilla tulevaisuutta varten. Olen mm. hankkinut astioita sitä varten, että sitten jos mulla joskus on lapsi, niin tässäpä olisi kiva synttärijuhlakalusto! Ja olen siis vielä sinkkukin, eli ei ole edes miestä näköpiirissä, saati sitä lasta. Samoin mulla on koruja, vaikka en käytä niitä koskaan, mutta pitäähän nyt olla koruja, joita voin sitten laittaa päälle kun mulla on joskus se mies ja me käydään ulkona hienostelemassa :D Ihan älytöntä siis... Tietenkin mulla on myös kaapillinen kirjoja, joita en lue, mutta jotka ''kuuluu'' sivistyneen ihmisen kirjahyllyyn. Voi huokaus...[/quote]

Mullakin on tavaraa tulevan varalle...seuraava asunto on toivottavasti oma ja isompi, joten ajattelen, että ne sopivat sinne sitten.

Ymmärrän että homma tuntuu isolta, mutta voisit ruveta vähitellen karsimaan kutakin tavararyhmää. Esim. katso hyllystäsi kirja, jonka olet jo lukenut, mutta et todennäköisesti lue uudestaan. Karsi niistä koruistasikin yksi vähiten mieluinen/eptodennäköisemmin käyttöön tuleva.  Kun tällaisia kierroksia teet uudestaan, voi olla helpompi luopua vähitellen, ja se alkaa tuntua hyvältä/vapauttavalta, kun luopuu tavaroista :D

Toimin paikoin samoin kuin sinä ja meille molemmille olisi varmaan hyvä miettiä, miksi varautuminen johonkin mahdolliseen tulevaisuudessa ajaa meidät nyt elämään niin, että tämä varautuminen haittaa nykyistä elämää (ahdistava tavarapaljous, siivouksen vaikeus tms.) ?

Joo...pitäisikin sitten varmaan käydä tuo oma korujemma läpi nyt kriittisesti, viimeksi kun kävin läpi, säästin joitain kun kuvittelin ehkäö joskus käyttäväni...nyt EDELLEEN käyttämättöminä (ja varmaan pari vuotta mennyt) voisin ne kierrättää.

Vierailija
698/19779 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2014 klo 18:32"]

Mitä mieltä, saako edesmenneiden isovanhempien antamasta kultaketjusta luopua?[/quote]

Saa luopua

Vierailija
699/19779 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette tavaroille, jotka tulevat kirppikseltä takaisin?

Meillä oli just 3 viikkoa kirppispöytä. Saimme lasten kanssa 253€, josta olin maksanut 60€ looshivuokraa. Kaikkiaan 96 tavaraa oli myyty. Ollaan tyytyväisiä sinänsä, mutta tietysti tavaraa jäikin, ja nyt mietin, mitä niille teen. Säilönkö seuraavaan kertaan, joka on varmaan syksyllä, vai myynkö könttänä eräälle toiselle kirppikselle, joka ostaa kaikenlaista irtainta omiin nimiinsä myytäväksi?

Vierailija
700/19779 |
17.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän inspiroivin ketju... On ihana fiilis, kun on saanut jonkin nurkan raivattua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä viisi