Muutamme, ja viemme häälahjamme kirpparille.
Ja mies olen! Minä, vaimoni ja nyt jo teini-ikäiset lapsemme olemme muuttamassa isompaan asuntoon. Muuton yhteydessä raivataan pois kaikenlaista käsittämätöntä rojua, jota on vuosikymmenten varrella tullut haalittua tai jota on lahjaksi saatu.
Kirpputorille lähtevät muun muassa häälahjaksi saadut savipata, esiliina, taulu, ruokailuvälinesarja, maljakko ja muuta roskaa, jota ei ole ikinä käytetty. Saapahan joku kirpparien kiertäjä aitoa, käyttämätöntä retrotavaraa 1990-luvulta!
Ai että miksikö ei ole käytetty? Koska ne häälahjat olivat jo annettaessa silkkaa roskaa! Siihen aikaan kun me menimme naimisiin, ei vielä ollut tapana antaa juhlavieraille luetteloa avioparin haluamista lahjoista, kuten myöhemmin on ollut tapana. Kaikki mahdolliset keittiötarvikkeet meillä jo oli valmiina, ja sukuun kuuluvan, itseään taiteellisena pitäneen (noloa!) serkkutytön taulu oli ihan kauhea!
Eikö se niin mene, että jos jotain ei tarvitse, se voidaan viedä kirpparille? Huonoimmat romut tietysti suoraan sekajäteroskikseen. Millaisia häälahjaksi saamiasi tavaroita sinä olet vienyt kirpparille, tai roskikseen?
Kommentit (44)
Itsekin tykkään säilyttää joitain epäkäytännöllisiä tavaroita vain tunnesiteen vuoksi. Mutta täytyy silti ymmärtää, että jotkut ihmiset eivät yhdistä tunteitaan materiaa kohtaan, eivätkä näe "turhien" tavaroiden säilyttämisessä mitään järkeä.
Roinat, joilla ei ole mitään tunnearvoa... Kaatopaikalle vaan!
ma toivoin vain, etta ei pyyhkeita, eika lakanoita, ku niita oli, saatiin 8 kylpypyyhetta ja 3x2 normaalileveaa lakanasettia ja kaks tuplaleveaa...
Kiitti ap, nyt tulikin inspiraatio ruveta raivaamaan turhaa rojua nurkista. Talvisiivous.
Te olette saaneet hyvin arkista tavaraa häälahjaksi. Todennäköisesti kamat on annettu teille parina ihan käyttöön, ei pölyttymään minnekään kaapinnurkkaan, ja koska ne ovat 90-luvulta, olisivat käyttöesineinä jo joka tapauksessa tulleet tiensä päähän. Onnittelut muuten siitä, että liittonne on vielä kasassa! Niin että ihan hyvällä omallatunnolla voitte ne myydä, ei av-palstalla tarvitse kysyä siihen lupaa.
"Risti... Koruja... Nyt oli kyse sellaisista esineistä, joita ei tarvita, kuten astiat, esiliinat tai taulut. Ne eivät ole merkityksellisiä, ja usein ne ovat myös turhia. Varsinkin, jos ne omistaa ennestään. Ap."
Miksi juuri lahjat ovat kaiken pahan alku ja juuri? Jos häälahjat ovat olleet pelkkää krääsää ja kaatopaikkatavaraa, niin ehkä kannattaisi miettiä omaa ystäväpiiriä ja suhteita vai onko oma maku ja tyylitaju parempi kuin kutsuvieraiden.
Kymmenissä häissä olen ollut, enkä koskaan ole nähnyt mitään krääsää annettavan, vaan laatutuotteita, jopa vähävaraisilta opiskelijoita jne. Monelle häät ovat ainutkertaiset ja elämässä yhden ainoan kerran ja siksi ihmettelen, miten usein te häitänne vietätte tai sitä kutsuvieraiden paljoutta, kun nurkat täyttyvät häälahjoista ja ap. jopa yli 20-vuoden jälkeenkin on vielä ongelma.
Useimmilla nurkat täyttyvät ihan itse ostamilla tavaroilla ja krääsällä ja kun hääparit nykyään toivovat vielä taloudellista tukea eli rahaa, jolla he voisivat ostaa lisää ja lisää, vaikka he suureen ääneen toitottavat olevan heillä jo kaikkea (mutta ei sittenkään tarpeeksi).
Kyllä mulle kelpaisi kaikki nuo, vaikka kaikki tarvittava jo kotoa löytyy. :)
Mä en säästä mitään sen takia että se on lahja, se mikä tavara muodostuu ajan saatossa itselle tärkeäksi on ihan eri juttu. Häälahjaksi saatiin mm. rahaa häämatkaa varten ja sen matkan muisto on mulle tärkeämpi kuin 10v titeellisesti lahjakkaan sukulaisen äidin hoputtama maalaama öljyväritaulu (puna-musta-sävyinen muotokuva minusta ja miehestäni, jossa esim. mun silmäripsi oli sentin paksuinen).
Miksi olette säilöneet "roskaa" näin kauan kaapeissa? Jos jotain ei tarvitse, sen voi mielestäni laittaa kiertoon, vaikka olisi saatu lahjaksi.
Kauan olette ilmeisesti jaksaneet turhaa roinaa säilyttää. Onko nykyinen asunto niin iso että ne ei ole ollut tiellä ja joudutte nyt muuttamaan pienempään. No toivottavasti kirpparilla turhasta roinasta saa edes hieman rahaa.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:04"]
Me saatiin kanssa tyhmiä häälahjoja niinku teflon paistinpannu! Vaikka me ollaan valurautasen kannattajia! Tefloni meni heti kirppikselle.
[/quote]
Mä sain joskus synttärilahjaksi valurautasen paistinpannun, kokeilin kerran rasvausten jälkeen ja oli täyspaska. Lensi saman tien roskikseen.
Inhottavaa lahjojen antajien halveksimista!
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:02"]
Tuossa taas yksi hyvä syy pysyä avoliitossa. Ja jollakinko on kaappitilaa säilyttää maljakkoarmeijaa jota tarvitaan ristiäisissä ja rippijuhlissa, siis kerran 10 vuodessa?
[/quote]
Eilkö kaappien ylähyllyt ole juuri tuollaisia varten? En mä ainakaan mitään arkitavaraa sinne ylös säilöisi.
[/quote]
Jos tilaa on koko perheelle se 70 neliötä (joista kaksi eri ikäistä ja eri sukupuolta olevaa lasta), ne kaappien ylähyllyt on jo aika tarkkaan käytetty monelle muulle tavaralle. Kuten myös kaappien päälliset, irrallisten kaappien ja seinän välit, sängyn aluset, vaatehuoneen joka neliösentti, varastokoppi jne.
[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:39"][quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 22:02"]
Tuossa taas yksi hyvä syy pysyä avoliitossa. Ja jollakinko on kaappitilaa säilyttää maljakkoarmeijaa jota tarvitaan ristiäisissä ja rippijuhlissa, siis kerran 10 vuodessa?
[/quote]
Eilkö kaappien ylähyllyt ole juuri tuollaisia varten? En mä ainakaan mitään arkitavaraa sinne ylös säilöisi.
[/quote]
Mulla on siellä keittiön yläkaapissa mehumaijaa, skumppalaseja, pakasterasioita, kahvikuppeja....tavaraa jota käytetään kerran tai pari vuodessa. Vaatekaapin ylähyllyllä on muksulle aleostoja seuraavaan kauteen.
Niitä kukkia voi laittaa vaikka useamman kimpun isoon maljakkoon tai lasitölkkiin, silloin kerran vuosikymmenessä.... tai vaikka foliolla päällystettyyn ämpäriin.
Nuo ammattiraivaajat sanovat, ettei tavaroiden tunnearvoon kannata tuijottaa. Jos saa epämieluisia lahjoja, voi ihan hyvällä omallatunnolla kierrättää ne. Kenelläkään ei nykyään ole valtavia varastotiloja, joten hamstrausta ei vain yksinkertaisesti voi harrastaa esim. kerrostaloasunnoissa.
Jos Hjördis-täti käydessään kyselee "Missä se mun antama vaasi on?", voi ehkä sanoa sen menneen rikki ja valitella kovasti, että harmi, harmi... kun se oli niin ihana!
Ja sitten valitetaan, jos jotkut pyytävät mahdolliset muistamiset rahana. Ei kukaan halua turhaa krääsää ja jos on pakko muistaa jotenkin, niin antakaa vaan suosiolla rahana tai lahjakorttina.
Pois vaan kaikki turha roina jota ei tarvita! Toisen roska on toisen aarre. Terveisin: Kirpputorin pitäjä.
Häälahjaksi emme kyllä saaneet mitään, mitä emme olisi käyttäneet. Mutta muuta tarpeetonta on kyllä viety kirppikselle tms.
Minusta tuo kirpparille vieminen on ihan itsestäänselvyys. Oli ne roinat sitten häälahjoja tai mitä tahaansa. Meillä on säilytystiloja n. 70 neliötä ja sinne nurkkiin on kertynyt kaikenlaista. En edes sano miehelle, vaikka heittäisin pois häälahjojakin. Yks ja sama, ei niitä kukaan kaipaa.