tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19782)
[quote author="Vierailija" time="17.07.2014 klo 13:26"]
Mitä teette tavaroille, jotka tulevat kirppikseltä takaisin?
Meillä oli just 3 viikkoa kirppispöytä. Saimme lasten kanssa 253€, josta olin maksanut 60€ looshivuokraa. Kaikkiaan 96 tavaraa oli myyty. Ollaan tyytyväisiä sinänsä, mutta tietysti tavaraa jäikin, ja nyt mietin, mitä niille teen. Säilönkö seuraavaan kertaan, joka on varmaan syksyllä, vai myynkö könttänä eräälle toiselle kirppikselle, joka ostaa kaikenlaista irtainta omiin nimiinsä myytäväksi?
[/quote]
Jos kirppispöytä on suunnitteilla jo syksylle, niin säilöisin ainakin osan. Jos joku tavara on ollut jo useamman kerran kirppispöydällä myynnissä, eikä ole mennyt, niin tällaiset tavarat laittaisin eteenpäin.
t. Raivaajatar
Joo, itse asiassa päätimme juuri tyttären kanssa ottaa piakkoin uuden kirppisjakson, koska hän itse raivasi huonettaan vasta nyt, ja uutta myytävää löytyi rutkasti.
T. se joka pähkäili palautuneiden tavaroiden kanssa
ai niin ja onnittelut hyvästä kirppistilistä ! raivaajattaren kommentti myymättömistä tuotteista oli myös hyvä, tosin aiemmin myymättä jääneitähän voisi yrittää myydä vielä halvemmalla
Hyvä 381! Suosittelen muuten viemään roskiskuntoiset tekstiilit H&M vaatekierrätykseen. Olen kantanut sinne jo neljä pussillista vaatetta ja ajattelin vielä muutaman säkin saada aikaiseksi kunhan alan kunnolla käydä läpi liinavaatekasaa. Minusta on mukava laittaa mahdollisimman paljon rojustani kierrätykseen joko antamalla ne eteenpäin tarvitseville tai viemällä ne uusiokäytettäväksi. H&M vaatekeräyksen nuhjuisimmatkin vaatteet uusiokäytetään teollisuudessa tai kierrätetään uusiksi vaatteiksi. Olenkin vienyt sinne ainoastaan sellaisia vaatteita ja muita tekstiilejä, joita en kehtaisi myydä tai edes antaa Konttiin. Yhtä pussillista vastaan saa muuten -15% alekupongin, joka näyttää olevan voimassa elokuun 2015 loppuun asti. Eiköhän kupongeille siihen mennessä tule olemaan käyttöä.
Kävin myymässä ilmaisella itsemyyntikirpparilla viimeisiä tavaroita ja tällä kertaa myin kaiken eurolla kappale. Sain tasan 20 euroa tavaroista, mutta pääsinpähän niistä ainakin eroon. Muutama kalliimpi tavara odottaa vielä ostajaa Facebookissa ja Torissa, mutta muutoin myyntiprojekti alkaa olla loppuvaiheilla. Aion vielä kerran käydä myymässä loppuja noista euron tavaroista, mutta sen jälkeen laitan suosiolla loput Konttiin tai Pelastusarmeijalle.
- 178
ps. 335 / 365 tavaraa laitettu kiertoon!
412, kiitos tästä: siisti koti siivoaa myös sotkut päästä
Tämäkin 80-luvulla syntynyt kauhisteli tuota Hesarin artikkelia. Olen minäkin kyllä nuorempana elänyt varsinaista kulutusjuhlaa, onneksi se on nyt takana. Kunhan vain onnistuisi edes omille lapsille opettamaan terveemmät asenteet...
Etsikää minimalismiblogeja:) ihanaa, että ihmiset alkaa tulla järkiinsä! Mitä teet kodilla, johon et coi kutsus ystäviä, koska on niin sotkuista?! Eli vaan joka paikka täynnä roinaa. On harva tavara, jonka omistamista ei unohtaisi kuukaudessa.
[quote author="Vierailija" time="23.08.2014 klo 12:19"]Otan tämän haasteen vastaan. Lupaan heittää tänään pois/kierrätykseen vähintään 50 tavaraa. 100 on kuitenkin tavoite. Olen tässä omakotitalossa asunut 15 vuotta, ja tilaa on ollut turhaa tavaraa kerryttää. Palaan myöhemmin kertomaan, miten meni. T. Satatavaraa[/quote]
15 vuodessa on varmasti kertynyt 100 tavaraa, joista voi hyvillä mielin luopua. Sen jälkeen luopuminen saattaa olla vaikeaa tunnetasolla, mutta itseäni on auttanut samojen laatikoiden läpikäynti useaan kertaan. Onnea projektiin!
En pysty näköjään lainaamaan toista viestiä samaan kommenttiin, mutta numerolle 445 sanoisin samaa kuin 446: jos tavarat tulevat varmasti käyttöön, niitä ei ehkä kannata heittää menemään. Varsinkin jos kyse on kuluvista tavaroista, kuten vaatteet ja kengät.
- 178
Oletteko laskeneet tavaroitanne? Jossain blogissa oli tuhannen tavaran haaste ja blogaaja laski asuntonsa tavarat.
Itse olen jo 10 vuotta karsinut tavaraa mutta kyllä sitä vain riittää. Nyt sain laskettua vaatteeni. Olen järkyttynyt. Muutin viime vuonna ja laitoin kierrätykseen hirvittävän määrän vaatetta, mutta silti minulla on 400 vaatetta/asustetta/kenkiä.
Suuri osa näistä on liikuntaan liittyviä, esim. minulla on urheilurintsikoita 20 kpl. Harrastan paljon liikuntaa sekä teen fyysistä työtä ja rintani on isot joten tarvitsen todella hyvän tuen. Kotona vaihdan kevyempiin jotta ei purista. Silti puhtaat liivit loppuvat aina ennen kuin ehdin pestä niitä lisää. Pesen pyykkiä pari kertaa viikossa. Yhteensä liikuntaan liittyviä vaatteita on 80. Liikuntakenkiä, monoja jne. on 10. Muita kenkiä 18(miten voi olla mahdollista).
Ulkoilutakkeja paljon, yksi koville pakkasille, joku hiihtoon kylmällä säällä, toinen leudolle säälle, yksi pyöräilyyn(pitkä selkämys), muutama ihan vaan kivan ulkonäön vuoksi kävelylle. Pari maalle(kaverin koirat sotkevat ja mökillä tarttuu homeen haju).
Tuntuu ikävälle kun on vaatteita niin paljon, tuolla blogaajalla on vain muutamia vaatteita. Mutta minä en olekaan ostanut uutta moneen vuoteen, minulla vaatteet kestävät useita vuosia. Olisi kiva jos olisi minimaalinen vaatekaappi, mutta sitten en voisi harrastaa mitään kivaa. Bile/juhlavaatteita minulla ei ole paljon, vaan lähinnä työ/liikunta/ulkoiluvaatteita.
Mutta en haluaisi heittää mitään poiskaan, minulla on nyt sellaisia vaatteita joita oikeasti tulee käytettyä jossain vaiheessa. Mutta ehkä jotain voisi karsia vielä.
Aion laskea muutkin tavarani. Työhöni liittyvää materiaa minulla on paljon. Sisustamista en mielestäni harrasta ja asunkin pienessä asunnossa. Voin kertoa tuloksista myöhemmin lisää jos kiinnostaa.
Kammottaa tämä tavaramäärä vaikka ystävieni mielestä olen jo askeettinen.
Käytän sitten vaikka nimimerkkiä laskija.
Lasken muutenkin taulukoita. Tarkastin juuri, minulla on tänä vuonna mennyt vaatteisiin 31 euroa kuussa, olen ostanut vain tarpeeseen:kumpparit, rintaliivit, hellemekon, tanssilenkkarit(tarjouksesta), 2 toppia rikkoituneiden tilalle, reppu myös rikkimenneen tilalle. Tänä vuonna aion ostaa enää verkkarit, ne tulevat tosi tarpeeseen, edelliset olivat 8 vuotta vanhat ja ne oli pakko heittää roskikseen.
Laskija: Oletko laskenut mikä osuus käyttövaatteillasi on kaikkiin omistamiisi vaatteisiin? Minusta urheiluvaatteiden ja urheiluun tarvittavien välineiden määrä ei ole sellainen mistä kannattaisi karsia, ellei urheilutoppeja ja vastaavia ole kertynyt yli tarpeen. Sanoit kuitenkin tarvitsevasi kaikkia urheilurintsikoitasi eli niitäkään ei roiku turhana kaapissa. Paljon urheilevana ihmisenä vaan tarvitsee siihen soveltuvat varusteet, joissa on hyvä liikkua :)
Laskin juuri muutama päivä sitten käyttövaatteeni (ei sisällä alusvaatteita, sukkia, kotiasuja tai yöpukuja) ja omistan noin 30 vaateosaa. Se on mielestäni jo vähän liian vähän, ja olen etsinyt muutamaa tietynlaista vaatetta täydentämään vaatekaappiani. Asusteita en ole laskenut, mutta arvioisin kenkiä olevan 10 paria jos mukaan laskee myös kumpparit ja juoksulenkkarit. Muilta osilta en taida alkaa laskemaan omaisuuttani, minusta tuntuu että kohdallani siitä tulisi vain turhaa ahdistusta ja halua pusertaa kaikki omaisuus jonkin tietyn luvun alapuolelle, vaikka mitään turhaa ei enää omistaisikaan.
Yksi idoleistani vaatteiden karsimisen puolella on Oma Koti Valkoinen -blogin kirjoittaja, josta taisitkin puhua kommentissasi. Hänen vaatekaappi-inventaarionsa oli mielenkiintoista luettavaa, ja vaatteet ovat lisäksi tosi kauniita ja aika lähellä nykyistä pukeutumistani. Haluaisin koota vähän samansuuntaisen vaatekaapin itselleni.
- 178
Väljyys ja tavaroiden karsiminen on varmasti monille hyvä asia, mutta joissain tapauksissa voi ajatella, että tavaroista luopuminen menee jo manian puolelle - luopumisesta tulee samanlainen häiriö kuin hamstraamisestakin.
Kyllä monet vaatternsa voi "löytää" vuosienkin jälkeen uudelleen, samoin laukut, korut ja esim. verhot. Minä "shoppailenkin" usein omissa kaapeissani ja varastossa ja teen kivoja ilmaisia löytöjä.Jotkut jutut vaan näyttävät uudestaan kivalta vuosienkin jälkeen ja niissä on tunnetta ihan kuin kohtaisi vanhan ystävän.
Ap nostaa. Olen tämän keskustelun ansiosta ymmärtänyt että turha roinaa maksaa esim neliöissä paljon. Tavaraa olen karsinut hiljalleen . Silti esim hyväkuntoisia petivaatteita ja pyyhkeitä tuntuu todella typerältä heittää pois. Ne vievät paljon tilaa ja olen itseasiassa siirtänyt ne pahvilaatikkoon... mutta en raaski niitä heittää pois!
[quote author="Vierailija" time="30.11.2014 klo 22:32"]
Ap nostaa. Olen tämän keskustelun ansiosta ymmärtänyt että turha roinaa maksaa esim neliöissä paljon. Tavaraa olen karsinut hiljalleen . Silti esim hyväkuntoisia petivaatteita ja pyyhkeitä tuntuu todella typerältä heittää pois. Ne vievät paljon tilaa ja olen itseasiassa siirtänyt ne pahvilaatikkoon... mutta en raaski niitä heittää pois!
[/quote]
Eiköhän se järkeistäminen lähde siitä, että ymmärrät sinulla olevan tarpeeksi pyyhkeitä ja petivaatteita loppuiäksesi. Jos ne ovat hyväkuntoisia, ei niitä tarvitse heittää pois. Siirrät vaikka johonkin erilliseen säilytykseen ja otat käyttöön sitä mukaan, kun käytössä olevat lakanat tulevat tiensä päähän. Kyllähän nekin kuluvat käytössä.
Täällä myös kylvetään tavarapaljoudessa. Olen pyrkinyt hallitsemaan tätä viemällä tavarat kirpparille 2-4 kertaa vuodessa. Lasken kuinka monta tavaraa meni kaupaksi ja olen pyrkinyt tämän vuoden aikana vähentämään tavaroita 300 kpl. Jos haluan jotakin ei niin pakollista, myyn sen verran tavaraa, että saan rahat siihen. Esimerkiksi huomenna mennään uimaan kirpparilta saaduilla rahoilla.
Mulla on paljon vauvan vaatteita se ärsyttää tulee ostettua joka kerta vaatteita ei auta huono rahatilanne on pakko vaan saada mulla on vaatefetissi :(
hyvät ihmiset, olisin halunnut tavata teidän kanssa. tarvitsen itselle ja teini tytölle vaatteita, myös vauvalle. minun asuin paikassa vain 2pientä kirpista, ja harvoin löytyy jotain sopivaa. Yleensä astioita ja vanhan mummon vaatteita.
Mukavaa joulu odotusta teille.
monet varmaan lahjoittaakin niitä ylijäämiä hyväntekeväisyyskirppiksille ?