Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19782)

Vierailija
761/19782 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omat vinkit tavarapaljouden vähentämiseen ja organisointiin:

Aloita suurraivauksella. Oma raivaiusurakkani kohdistin lomalle, kun oli hyvin aikaa. Keski noin viikon tehdä raivaus 40 neliön kaksiossa! Olin kunnon hamsteri ennen. Raivasin oikein armotta! Osa roskiin, osa pois annettavaksi, osa myytäväksi. Tässä täytyy olla tosi tiukka ja armoton.

Kun olen raivannut han minimiin, huomaat, että olet heittänyt jotain tarpeellistakin pois ja kadut. Se kuuluu asiaan, älä anna sen häiritä ;)

Kunnon alkuraivauksen jälkeen huomaat, miten helppoa on pitää koti puhtaana ja järjestyksessä. Kannattaa kuitenkin pitää raivauksia ainakin kerran vuodessa, tai pienempiä raivauksia silloin tällöin. 

Tavaroiden hamstraamisesta ja ostelusta pitää myös luopua. Pitää varmistaa, ettei tavaraa kerry enää lisää.

Itse en hamstraa enää tavaraa sinänsä, ainoastaan sellaisia tuotteita, joita varmasti käytän koko ajan, esim hammastahnaa, suihkusaippuoita, kissanruokaa, kroppavoidetta. Hamstraan siis yhä tarjouksista tuotteita, mutta vain ja ainoastaan tällaisia tuotteita, joita käytän koko ajan ja joita oikeasti tarvitsee ostaa jatkuvasti lisää.

Toivottavast tästä oli apua.

Vierailija
762/19782 |
11.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2015 klo 00:38"]

Osaako kukaan sanoa, meneekö kirpparilla kaupaksi likaiset matot? Siis lähinnä kahvitahroja jne. 

Ja sitten, talvitakit ja saappaat ei taida tällä hetkellä liikkua ollenkaan, eli UFFilleko vaan suoraan?

[/quote]

Kyllä mä just ostin talvitakin kirpparilta toukokuun puolella. Sattui sopiva eteen niin miksipä ei, säilöön vaan muidenkin talvivarusteiden sekaan. Oli niin kaunis että oli pakko ostaa.

ei kai kirpparilla muutenkaan ihmiset niin hirveästi kato että onko just nyt käyttöä, tai ainakaan ei kannattaisi. Lapsillekin kannattaa ostaa ennakoivasti jos tulee jotain kivaa eteen eikä miettiä että no tää on vielä liian iso.

mut en tiedä muista ihmisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
763/19782 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyttekö huutonetissä vain siten, että ostaja tulee hakemaan tavarat, vai ihanko postitatte niitä?

Vierailija
764/19782 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos tästä ihanasta ketjusta. Tämän inspiroimana olen itsekin yrittänyt hallita meillä vallinnutta kaaosta ja eilen järjestelin papereita kirjahyllyistä ja tänään tyhjensin laatikoita lastenvaatteista ja raivasin kaksi vaatehuoneen hyllyä tyhjäksi omille vaatteilleni, jotka ovat olleet jo vuoden säilössä makuuhuoneessa.

Meillä on nyt parisenkymmentä muovikassia, joista yhden ajattelin viedä kirpparille ja loput UFFin laatikkoon. Ostaako kukaan vanhoja lastenvaatteita? Esim. farkkuja, joita 1v n käyttänyt muutamia kertoja? Ovat siis hyväkuntoisia mutta 4-7 vuotta vanhoja. Samoin löytyy hyväkuntoinen kantoliina ja ohjeet cd:llä, mutta ikää on jo 5 vuotta. Kannattaako lasten leluja viedä kirpparille? Ostaako kukaan? Entä lastenkirjat?

Minulla on myös kaksi kassillista lasten ulkovaatteita (haalareita, takkeja ja housuja), mutta ikää näilläkin 2-7 vuotta, osa vähän kuluneitakin jo, osa taas ihan priimakunnossa. OStaako kukaan? Näistä muovipusseista pitäisi nimittäin päästä eroon.

Vierailija
765/19782 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn pari kertaa vuodessa vaatekaapin läpi ja vaatetta lähtee pari säkkiä kierrätykseen. Lisäksi ostaessani uusia vaatteita lähtee saman verran pois. samoin kenkiä, laukkuja, astioita. Olen huomannut, että mitä vähemmän tavaraa, sen helpompi hengittää.

Vierailija
766/19782 |
12.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2015 klo 20:58"]

Käyn pari kertaa vuodessa vaatekaapin läpi ja vaatetta lähtee pari säkkiä kierrätykseen. Lisäksi ostaessani uusia vaatteita lähtee saman verran pois. samoin kenkiä, laukkuja, astioita. Olen huomannut, että mitä vähemmän tavaraa, sen helpompi hengittää.

[/quote]

Joko sinulla on tajuttoman paljon vaatteita tai kannat niitä surutta lisää sisään jatkuvasti :O

Vierailija
767/19782 |
17.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
768/19782 |
27.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.06.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="25.04.2015 klo 18:01"]

Mutta, mutta... yksi esine tuottaa harmaita hiuksia. Kahvinkeitin. Emme juo miehen kanssa kahvia ja kahvinjuojia meillä käy vieraana muutaman kerran vuodessa. Aiemmin vietiin kahvinkeitin kierrätykseen kun se lasipannu hajosi eikä haluttu ostaa uutta, kun minulla on jo ihana 60 vuotta vanha pannu jolla keitän hellalla teet ja kahvit. Anoppi kuitenkin päätti, että tarvitsemme kahvinkeittimen ja kävi sellaisen meille ostamassa. Huoh. Hyvää tarkoittaa, ymmärrän sen, mutta kun nyt se roju ahdistaa keittiön kaapissa. Haluaisin myydä/antaa keittimen pois mutta en haluaisi pahoittaa anopin mieltä. Ääää miten pääsisin siitä keittimestä nätisti eroon anoppia loukaamatta? (Ja miten estää uuden keittimen meille tulo...?)

[/quote]

[/quote]

Jotenkin tulee tästä mieleen kohtaus Tuomas Kyrön kirjasta, jossa miniä kaivaa lahjaksi saatua kahvinkeitintä esiin varaston perältä miehen isän/ lahjan antajan saavuttua kyläilemään :D

Vierailija
769/19782 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa kyllä olla ihan liikaa tavaraa mullakin. Tein joskus siivouksen ja heittelin about kaiken turhan pois mutta jotenkin sitä vaan kertyy. Esim vanhoja vaatteita ja kankaita ja muuta sälää. Niitä minä tarvitsen oikeasti käsitöissä, mutta en ole saanut inspiratiota pitkään aikaan. Ärsyttää kun tuo nurkkaus on ollut jo puoli vuotta käyttökiellossa romujen vuoksi. Sitten en enää oikeasti hamstraa käsityötarvikkeita varastoon kun saan nuo käytettyä vaan ostan tarpeen mukaan. Enkä lankoja, kudon nämä olemassa olevat pois ja ostan sitten vain kerä kerrallaan enkä vilkaisekaan alennuksiin kun en neulo niitä kuitenkaan. Myös pitää vähän karsia melkein kaikkea muutakin.

Vierailija
770/19782 |
30.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityötavarat ovat tosiaan aika hankalia, koska on hyvä että niitä on varastossa jonkin verran, että on materiaalia mistä tehdä kun jotain tarvitsee (ja yleensä just hankittu edullisesti kirppiksiltä tms.), mutta liika on liikaa. Varastoja on vaikea myös vähentää, koska joskushan se tarve voi tulla - itse löysin just käyttöä kankaalle, joka oli ollut 15 vuotta turhanpanttina varastossa, ja pariin kertaan olen siitä melkein jo luopunutkin, mutta nyt sitten löytyi käyttökohde sille ja se oli aivan loistava tarkoitukseensa. Kirjat ovat tosin vieläkin hankalampi juttu, sillä niitä kertyy helposti, kun niitä löytää ilmaiseksi niin helposti ja usein, ja hyviä kirjoja on vaikea vastustaa, vaikka niitä ei edes ehtisi - vielä - lukea. Eläkkeellä? 

Vierailija
771/19782 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haaveilen muuttamisesta, jonka vuoksi olen aloittanut raivaamaan turhaa tavaraa pois :) Roskiin on mennyt kaikki rikkinäinen, eräälle yhdistykselle annoin 3 kassillista tavaraa pois (joita en taatusti jaksa myydä), osa fidaan ja loput myyn kirpparilla.

Vierailija
772/19782 |
01.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä just tänään ajattelin että huomenna käyn varaamassa kirppikselle pöydän. Loppuu se paljous:D

Vierailija
773/19782 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 16:55"]

Ostin KonMarin e-kirjana, englanninkielisenä. Mielestäni se sopii kaikille. Ja kuulkaa: minä tyhjään joka päivä käsilaukkuni ja kiitän sitä laittaessani sen vaatehuoneeseen. Löydän AINA avaimeni ja muut tavarat. Vaatekaapeissani, vaatehuoneessani ja varastossa on nyt myös ilmaa ja tilaa. Pikkuhousuni ovat yhä viikattuina.

Vaatteiden raivauksesta tuli noin 10 suurta jätesäkkiä roskiin. Ihanaa.

[/quote]

Härregud! :O Ja vieläpä roskiin, ei edes kierrätykseen... Huh.

Vierailija
774/19782 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä mieluusti kierrätän kaiken mahdollisen,.vaikka konmarissa kehoitettaisiin heittämään pois :D

Vierailija
775/19782 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 16:55"]

Ostin KonMarin e-kirjana, englanninkielisenä. Mielestäni se sopii kaikille. Ja kuulkaa: minä tyhjään joka päivä käsilaukkuni ja kiitän sitä laittaessani sen vaatehuoneeseen. Löydän AINA avaimeni ja muut tavarat. Vaatekaapeissani, vaatehuoneessani ja varastossa on nyt myös ilmaa ja tilaa. Pikkuhousuni ovat yhä viikattuina.

[/quote]

Minun kaapeistani ei löydy yhtä jätesäkillista käytössä olevia vaatteita.

[/quote]

Vierailija
776/19782 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 19:31"]

[quote author="Vierailija" time="03.07.2015 klo 16:55"]

[/quote]

[/quote]

Tuo minua siinä kirjassa eniten tökki, vaikka siinä oli paljon viisauttakin. Tuo käsittämätön kehoitus heittää täysin käyttökelpoista tavaraa roskiin. Ja se asenne, että huoletta voi heittää tavaraa roskiin, koska saahan aina uuden tilalle jos joskus sattuu sellaista taas tarvitsemaan.

Vierailija
777/19782 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse heräsin muutokseen siinä vaiheessa, kun huomasin jatkuvasti toivovani, että talo palaisi ja sen mukana kaikki menneisyydestä kertovat muistot ja siivottavat tavaraläjät.

Vierailija
778/19782 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa puolisolle vapaat kädet ja tilatkaa tonnilava kaatopaikalta. Suosittelen :D

Vierailija
779/19782 |
03.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavaroiden väheneminen on helpottavaa! Olen pitänyt nyt kirpparipöytää kolme viikkoa, vien lähes joka päivä pari esinettä/vaatetta lisää, katselen vain kodissa ympärilleni, mikä näyttää ylimääräiseltä. Kauppa käy hyvin, kun myytävät tuotteet ovat siistejä ja hinnat kohtuullisia, toisissa jopa halpoja. Oikein odotan, kun oletettavasti elokuussa ns. oma aikani lisääntyy (no, nyt sitä ei oikeastaan edes ole) ja aion silloin käydä koko kodin läpi lattiasta kattoon ja kierrättää aivan kaiken tarpeettoman. Tuskin Maltan odottaa!

Vierailija
780/19782 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 20:16"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 19:44"]

[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 18:56"]

Ja kahvinkeitinongelmaan ehdotan seuraavaa:vieraita varten voi olla pikakahvijauhetta ja keitin pois jos ette sitä halua. Itse olen kahvinjuoja ja mulla on useita ystäviä, jotka eivät kahvia juo eivätkä omista keitintä. Tarjoavat Nescafeta tms ja hyvin maistuu!

[/quote]
Meillä ei juoda kahvia eikä ole kahvinkeitintä. Olen suodattanut tavallista kahvia suoraan kuppiin jos joku on tarvinnut kahvia, koska olen siinä käsityksessä että nuo pikakahvit vanhenevat avattuina tosi nopeasti, joissain viikoissa? Ei niitä voi niin kauaa kaapissa seisottaa jos kahvia tarjotaan pari kupillista vuodessa?

[/quote]

Vanhentuu se suodatinkahvikin avattuna. Niitähän pitäisi hifistelijöiden mukaan säilyttää jääkaapissa...mitenköhän pakastaminen onnistuisi?

[/quote]

Mutta ei yhtä nopeasti (ja meillä itse asiassa onkin vain kahvinjuojalta saatu "pussinloppu" koska sen kokonaisen paketin kulutukseen menisi varmaan vuosia). En tiennytkään että on hifistelyä pitää kahvia jääkaapissa, siellä se meillä ainakin on aina ollut. Kun tosiaan ei itse juoda kahvia niin piti ihan tarkistaa miten sitä säilytetään ja vastauksena oli että jääkaapissa =)