tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19748)
Vieraita tulossa ja nyt koti puunattu. Mutta tavaraa joka kaapissa. Ahdistaa. Aina kun vklpvieraita tulee niin pitää siivota melkein suursiivous :( sitten laitan kaikki tavarat täysiin kaappeihin.. Ärsyttää. On niiiin paljon rojua, mutta silti vaikeaa heittää mitään pois.
Naisten lehtiä esim suuuuuuuripino mutten voi heittää pois ennenkuin olen lukenut :Ddd Mites muilla sujuu? Inspistä taas haen.
ap
Toivottavasti ette hävitä puolison ja lasten tavaroita ilman lupaa. Siitä voi tulla elinikäiset traumat. Nimim. kokemusta on, kaipaan vieläkin jotain mitä minimalistiäitini hävitti.
Te joilla on paljon tavaraa, siivoatteko kotianne säännöllisesti... Itse en. :( pölyä joka paikassa
ap
Te joilla on paljon tavaraa, siivoatteko kotianne säännöllisesti... Itse en. :( pölyä joka paikassa
ap
ap
ap
Mitenkäs teillä raivaus onnistuu? Itselläni ei kovin hyvin, on niin paljon kaikkea muuta tekemistä. Päivittäiset askareet pyykit, tiskit, imurointi, jne vievät paljon aikaa itsessään.
ap
Mitenkäs teillä raivaus onnistuu? Itselläni ei kovin hyvin, on niin paljon kaikkea muuta tekemistä. Päivittäiset askareet pyykit, tiskit, imurointi, jne vievät paljon aikaa itsessään.
ap
Kiva törmätä taas tähän ketjuun. Aiemmin kirjoittelin tänne pitkälti vinkkejä, mutta käytännössä en ole paljoa raivannut. Tällä viikolla vein kivan satsin sekalaista kamaa kiertoon, mutta valitettavasti mukaan tarttui tavaraa (no sentään vähemmän kuin vein). Yksi ottamani vaate oli liian pieni kun kotona sovitin, joten sekin pitää laittaa samantien pois.
Aiemmin ketjussa kysyttiin siivoamisesta. Meillä on paljon tavaraa ja ei siivota säännöllisesti / kunnolla. Kylppäriä ja keittiötä kuuraan, muualta lähinnä imuroidaan lattiaa, sieltä missä ei ole tavaroita. Siitä on vuosia kun olen säännöllisesti pyyhkinyt pölyjä. Epämääräisten tavarakasojen siivoaminen kun on aika hankalaa...
Ttäälä on mun mielestäni kivoja keskusteluja tästä samasta aiheesta, olen ihan koukussa:
www.helpforhoarders.co.uk/
Minä en aio luopua sanakirjoista, olkootkin että käytän netissä olevia sanakirjoja myöskin. Läheskään kaikkia sanoja ei nettisanakirjoista löydä, ja siksi paperiset laajat ja laadukkaat sanakirjat ovat minulle käyttökelpoisia edelleen. Muutenkin kirjoja näyttää kerääntyvät enemmänkin kuin tarpeeksi, mutta koska tilaa on suht runsaasti ja muut tavaramäärät kontrollissa, kirjapaljous sopii meille. Kodin tavaramäärän hallinta on asia joka on ikuinen. Lapsiperheessä ainakin tavaraa jää koko ajan pieneksi ja uutta (eli meillä aika usein kierrätettyä) tarvitaan joka sesonki.
Minä olen myös raivannut rankalla kädellä kaappeja periaatteella JOS muuttaisin pienenpään asuntoon ottaisinko mukaan. En ole ikinä ollut innokas vaatteiden ostaja ja kulutankin yleensä vaatteet loppuun.
Lakanoita ja pyyhkeitä ostan vasta tarpeeseen, on monet eurot säästyneet tuon vuoksi.
Alkaako kukaan kaveriksi, jos raivataan NYT? Kommentoidaan ketjuun, miten menee. Täältä saa myös hyviä mielipiteitä, jos jonkun tietyn tavaran tarpeellisuus epäilyttää! Minä olen varannut kirppispöydän ja nyt olisi helppo tilaisuus päästä eroon ylimääräisestä, joten on alettava tuumasta toimeen.
Kaapin perällä mm. Tupperin sipulisilppuri ja pikakokki, en ole käyttänyt ties kuinka moneen vuoteen, mutta jostain syystä säilönyt edelleen. Nyt saa lähteä!
Ihana ketju!
Olen onnistunut aika hyvin karsimaan vuosien saatossa tavaroitani, vieläkin tosin sellainen tunne että enemmästäkin voisi luopua :-) tykkään kun laatikot ja kaapit eivät ole ihan täynnä, on avarampaa, löytää etsimänsä nopeammin ja pölyjen pyyhkiminenkin helpottuu.
Tässä muutamia hyviksi havaittuja vinkkejä (osa tullutkin täällä jo):
- cd-levyt: pois vaan, esim kierrätyskeskukseen. Musiikin voi ladata koneelle, sieltä löytyy sitten tarvittaessa
- kirjat: juu, onhan ne ihania, mutta kohtuus kaikessa. Kuinka usein oikeasti luet jonkun kirjan uudelleen? viiden vuoden välein? Kirjasto on käytännöllinen. Lähinnä itse olen säästänyt kirjat joita oikeasti selailen usein (esim. taidekirjat), muut olen lahjoittanut pois.
- vaatteet: kannattaa oikeasti miettiä, tarvitsenko vai haluanko tämän? Lisäksi jos vaatteesta jo kaupassa miettii että "tää on tosi hyvä kun yhdistän beigeen kapeaolkaimiseen toppiin jota minulla ei kyllä ole mutta pitääpä ostaa" niin on ihan väärillä jäljillä. Lisäksi kannattaa miettiä kuinka usein realistisesti ajatellen jotain vaatetta käyttää, esim. jos rakastaa t-paitoja ja kulkee yleensä niissä on kaappia turha täyttää kauluspaidoilla.
- "tämä tulee uudelleen muotiin / laihduttuani tämä on täydellinen / kun seison ryhti suorana ja vedän vatsaani sisään tämä on Upea / en yleensä rusketu mutta KUN rusketun niin tämä väri on hieno"..... => kiertoon vaan
- jos on epävarma niin pakkaa tavaroita laatikkoon, päivämäärä päälle ja varastoon. Puolen vuoden päästä seuraava: menee laatikon äärelle ja koittaa muistella mitä siinä on. Jos ei muista, niin ei se kovin tärkeääkään voi olla => kiertoon /roskiin
- keittiössä ei tarvitse olla Kaikkea. Esim. tavallinen kokkaaja ei tartte yletöntä määrää kattiloita, paistinpannuja yms. Kannattaa muistaa laatu ennen määrää.
- kengät on pahat. Niitä itselle kertyi, vaikka suurinta osaa en ollut käyttänyt kuin kerran pari. Syitä esim. epäkäytännöllisyys, väärä koko ja/tai lestimalli.... Hyväkuntoiset kiertoon vaan ja uusia tilalle muistaen hankittaessa käytettävyys, oma maku ja laatu.
- Vuodevaatteet. Kohtuus kaikessa. Jos taloudessa on vaikkapa kaksi aikuista ja yksi lapsi eikä yövieraitakaan juuri käy, on aivan turha omistaa kymmeniä lakanoita. Vinkki: monet löytöeläintalot ottavat mielellään puhtaita vuodevaatteita ja pyyhkeitä lemmikkien alustoiksi, ei haittaa vaikka olisi nuhjaantunutkin kunhan on puhdas.
- meikit. Nekin vanhenee. Pois vaan. Hajuvesiä mitä ei itse käytä monet ostavat mielellään.
Ihanaa kun ei koti enää pursuile tavaraa niin kuin joskus ennen :-) Mahtuu hengittämään paremmin, tavarat löytyvät helpommin ja siivous sujuu nopeasti.
Hei ja montako kappaletta säilytätte aterimia? Meillä kahden aikuisen talous, tietty joskus käy vieraita. Yleensä max. 7 vierasta yhtä aikaa, enemmän vain jos on juhlat eli aika spesiaalitilaisuus. Käytämme tiskikonetta, eli heti käyttökerran jälkeen ei aterimiakaan pestä.
97
Minä tykkään siivota pistemäisesti. Yhden päivän urakka saattaa olla läpikäyty sukkahousulaatikko tai keittiön ylähyllystö. Tai kylppärin kaappi tai peilikaappi. Tai kenkähylly. Tai asiapaperipino. Tai tai tai...
Täsmäiskun vaiheet:
1. Määritä raivattava piste
2. Napsi roskiin ja kieroon menevät pisteestä pois, vie heti roskiin tai autoon, josta tavara viedään heti seuraavassa mahdollisessa tuokiossa sinne kiertoon (mulla se on aina Fida, en myy mitään)
3. Puhdista ja järjestä piste huolella.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 12:19"]
Hei ja montako kappaletta säilytätte aterimia? Meillä kahden aikuisen talous, tietty joskus käy vieraita. [/quote]
Hups, en edes tiedä montako paria niitä on. Ajattelin, että kunhan ne mahtuvat fiksusti lokerikkoonsa on määrä ok, mutta nyt tajusin että ylimääräiset on jemmassa muualla...karsimisen paikka...
Mä en jaksa oikein viedä mihinkään kirppareille tavaraa, kun niitä pitäisi käydä sitten siistimässä ja lisäilemässä yms. Onneksi meillä on pihalla navetta (ei eläinten käytössä enää) johon olen suunniellut laittavani esille kaikki myytävät, ja nyt kesän tullessa kyltti pihatielle kun kirppis on auki. Samaten meidän suunnalla on usein kyläkirppispäiviä, eli kylätoimikunta tekee kartan ja mainoksen kun tiettynä päivänä voi kyläläiset pistää kamojaan pihoillaan myyntiin.
Tärkeiden papereiden säilyttämistä en myöskään tajua. Siivosin kaapit viime syksynä kaikista papereista, ja säilytettävät mahtuivat yhteen isoon mappiin, tilaakin jäi. Siellä on kymmenen vuoden palkkakuitit, työsopimukset, terveyspaperit, veropaperit, vakuutuspaperit, ja paljon muita mitä en muistakaan. Toiseen muovitaskukansioon mahtui työssäni tarvitsemani pätevyyskirjat, terveystarkastuspaperir, huumetestitulokset ja muut todistukset. Sen saan napattua helposti mukaan kun tarvitsen. Kyllä helpotti, kun pääsin eroon siitä paperikasasotkusta...
VINKKI:
Nyt keväällä järjestetään paljon ilmaisiakin kirpputoreja; pihakirppiksiä ja peräkonttikirpputoreja. Näille on matalampi kynnys mennä, koska ei ole isoja pöytämaksuja ja siten voi viedä/myydä vain vähemmän tavaraa.
Voi pitää valmiita kirpputorikasseja autossa tai kotona, niin lähtemisen kynnys on todella matala.
Sain itse hävitettyä toissa viikolla aika mukavasti. Vaatteita, vanha mutta toimiva printteri ja siihen värikasetti, kasa vanhoja Nakke nakuttaja -lehtiä lähti Pelastusarmeijalle. Nyt on tällä viikolla ollut töissä kiireitä ja ensi viikon olen matkoilla, mutta tavoitteena on sen jälkeen viedä kirjoja kirjaston kierrätyshyllyille. Tarkoituksena on viedä 1-2 kassillista viikossa, johan vähenee.
Minulla on pari epäsopivaa iltapukua, joista pitäisi päästä eroon. En ole näitä noin vaan raaskinut viedä kierrätykseen, kun koko ajan aivoissa naksuttaa, että jospa niistä saisi jotain (rahaa siis). Mutta huono aika myydä iltapukuja kesän korvalla. Huutonetistä tuskin kukaan ostaa sovittamatta. Näiden kanssa nyt painiskelen. Jospa syksyllä veisi Pelastusarmeijalle, jos en kesän aikana saa myytyä missään piha- tms. kirppiksellä.
up (inspiraatioksi)