tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19932)
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on netflix, käykääpäs katsomassa tänään ilmestynyt Minimalismi: vähempi riittää -dokumentti. Tekijöinä tutut Joshua Fields Millburn ja Ryan Nicodemus minimalismi-blogista ja podcastista. Paljon asiaa jätteestä.
Kiitos vinkistä! Onko tämä jatkoa samojen herrojen ekalle minimalismidokumentille?
Telkkarissa on Pernilla Wahlgrenin maailma. Sillä on niin paljon roinaa nurkissa, että välillä on kompastunut johonkin kasoihin niin että on silmäkulma auki.
Prinsessan Victoria on pukenut tyttärelleen Estellelle omia lapsuusajan mekkojaan...
Vintagea? Retroa? Söpöä?
Oon mäkin jotain omalleni mut ei kaikki äitini ompelemat tyttärelleni oikein mee... Mutta aika hauska verrata kuvia joissa sama kledju n vuosien välein... Eiks se o myös trendikästä EKOa?
Kun kirppareilla Keski-Euroopassa etsiskelee, niin sieltähän löytyy kaikenlaista ”viktoriaanista ryönää” - toisille aarre, toisille ongelma. Suomen lyhyt historia ei sellasta paljon tarjoa...
Mutta kaatikselle tuskin kannattaa HYVÄLAATUISIA tavaroita tai vaatteita kuskata. Ja huonolaatuisia ei ois alunperinkään kannattanut valmistaa.
Victorialla/hovilla on ihan erilliset puvustonhoitajat pitämässä kirjaa mekoista, tuulettamassa niitä vähän väliä ja korjailemassa ja luultavasti myös muodistamassa niitä. Ts. jos asussa oli kamala hiostava vuori, on siinä nyt toimivammasta materiaalista.
Lisäksi vaatteet ovat alkujaan olleet paljon laadukkaampia kuin joku H&M:n pupukuvioinen body tai harrastelijaompelijan juttu (ompelen itsekin).
Vierailija kirjoitti:
Te, joilla on netflix, käykääpäs katsomassa tänään ilmestynyt Minimalismi: vähempi riittää -dokumentti. Tekijöinä tutut Joshua Fields Millburn ja Ryan Nicodemus minimalismi-blogista ja podcastista. Paljon asiaa jätteestä.
Tää uusi dokumentti oli kyllä pettymys, tuntui olevan tosi paljon vaan toistoa...
Vierailija kirjoitti:
Victorialla/hovilla on ihan erilliset puvustonhoitajat pitämässä kirjaa mekoista, tuulettamassa niitä vähän väliä ja korjailemassa ja luultavasti myös muodistamassa niitä. Ts. jos asussa oli kamala hiostava vuori, on siinä nyt toimivammasta materiaalista.
Lisäksi vaatteet ovat alkujaan olleet paljon laadukkaampia kuin joku H&M:n pupukuvioinen body tai harrastelijaompelijan juttu (ompelen itsekin).
Hyvä huomio! Mallit muuttuvat, nykyiset vaatteet on paljon helpompi pukea ja ovat mukavampia lapsen päällä. Vaatteiden tekniset ominaisuudet kehittyvät.
Meillä on vanha, kaunis kastepuku, nyt n. 100 vuotta vanha. Mutta, eipä se mahtunutkaan omille vauvoilleni, nykyvauvat ovat sen verran isompia. No tuon nyt toki säästän.
Olen edelleen sitä mieltä, että vaatteella ja tavaralla yleensäkin on arvoa, jos sen pistää eteenpäin melko nopeasti, kun se on vielä ajankohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä huomio! Mallit muuttuvat, nykyiset vaatteet on paljon helpompi pukea ja ovat mukavampia lapsen päällä. Vaatteiden tekniset ominaisuudet kehittyvät.
Meillä on vanha, kaunis kastepuku, nyt n. 100 vuotta vanha. Mutta, eipä se mahtunutkaan omille vauvoilleni, nykyvauvat ovat sen verran isompia. No tuon nyt toki säästän.
Olen edelleen sitä mieltä, että vaatteella ja tavaralla yleensäkin on arvoa, jos sen pistää eteenpäin melko nopeasti, kun se on vielä ajankohtainen.
Ihanaa, että teillä on noin vanha kastepuku. Se kannattaa ehdottomasti säästää.
Meillä lapset on kastettu isälleen teetetyssä kastepuvussa. Isä oli syntyessään 2200 grammaa, lapset ovat olleet 3700-4400 grammaa. Emme ole yhdenkään lapsen kohdalla napittaneet pukua, eipä se päältä tipu kun lapsi ei vielä itse liiku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi meillä on nyt äitiyspakkausten viltit äidinäidiltä, äidiltä, miehen äidiltä, minulta, määrä on aivan hullu ja tolkuton. Kaikki on nyt rahdattu meille ikään kuin olisi ajateltu, että seuraavat äidit eivät saa äitiyspakkauksia. Ja nyt minä olen se, joka joutuu tekemään hävitystyön, kun meillä ei vaatekaappiin oikeasti mahdu monia vilttejä ja täkkejä.Eli älkää säilyttäkö tällaista määrää kotonanne odottaen, että sitten lapset saavat ne. Nyt uudet hienot äitiyspakkauksen viltit on käyttämättöminä kun pitää pakko muistella retroaikoja.
😬 Nyt omatunto kolkuttaa,,,,,
Minäkin olen säästänyt kahden lapseni 80 -luvun äitiyspakkauksen viltit ja peitot vaikka tiedän ettei niitä kumpikaan huoli enkä edes tyrkytä.
Ehkä keksin niille jotain käyttöä.
Hei, ei tarvitse mitään kolkutella, jos itse pidät niistä tai niissä on itsellesi tärkeitä muistoja! On ihan sallittua säästää sellaisia tavaroita - tässäkin ketjussa. Mutta jos haluat niitä nyt kiertoon, niin jotkut taas erityisesti arvostavat ja etsivät vanhoja äityispakkauksen tavaroita - johan 80-luku alkaa olla vintagea.
Viime vuoden pidin tähtäimenä myyn 365 tavaraa. Helmikuussa oli kirppis, sain myytyä 200 tavaraa, sitten tuli korona.
Just ja just tuli tarvittava määrä kasaan.
Eihän se missään tunnu, mutta jatkan pari v vielä, alkaa tuntumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää uusi dokumentti oli kyllä pettymys, tuntui olevan tosi paljon vaan toistoa...
Joshua ja Ryan eivät ole kaikkien mieleen, itse yllätyin redditin minimalismi ym kanavilla kun he saivat usein kuraa niskaansa. Onhan heissä ärsyttävää toistoa, varsinkin jos on kuunnellut heidän podcastiaan. Sellainen jatkuva vitsailu ja se toisen "I'm a hugger" ja sit päälle pakkohalailu alkaa jatkuvana toistona ärsyttämään.
Mihin ne tavarat sitten laitetaan?
Minulla on vaatekaapillinen täysin hyvää ja käyttökelpoista vaatetta, jotka eivät vaan enää mahdu päälle. Aikakin on jo ajanut ohi. Pikamuodin kirous.
Olisi kiva noista muutama kymppi saadakin.
Tällä hetkellä kaikki kirpparit ovat täpötäynnä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vaatekaapillinen täysin hyvää ja käyttökelpoista vaatetta, jotka eivät vaan enää mahdu päälle. Aikakin on jo ajanut ohi. Pikamuodin kirous.
Hyvä ihminen, kuten itsekin sanot, aika on noista jo ajanut ohi, ja kirpparit ovat täynnä. Saadaksesi ”muutaman kympin”, niiden pitäisi olla ihan uusia. Vanhemmat aikuisten vaatteet ovat valitettavasti aika lailla ongelmajätettä.
Mulla on ollut kaapin perällä jotkin 2000-luvun alun lantiofarkut, ja ne on nyt tulossa taas muotiin! Pakko ehkä kesällä ottaa käyttöön ne. 😁
En yleensä ole mikään muodinharjalla liihottelija, tosiaan suurin osa vaatteista on 5-10 vuotta sitten ostettuja, koska käytän ihan tavallisia tylsiä perusvaatteita, jotka ei "vanhene" ihan heti. Muutamia tuollaisia vanhoja trendivaatteita on jäänyt pyörimään, näköjään ne tulee aina uudelleen ajankohtaiseksi. 😅
Vierailija kirjoitti:
Voisiko niitä tuunata tai muodistaa käyttöön sopivaksi? Työväenopistolle voisi laittaa toiveen, että alkaisivat järjestää tällaisia kursseja. Itsellänikin olisi laatikollinen "hyviä" vaatteita, mutta syystä tai toisesta tällä hetkellä käyttöön sopimattomia. Materiaalit ovat kuitenkin kunnollisia, joten mielelläni niitä vielä jossain muodossa käyttäisin - vaatteena tai muuna tuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Viime vuoden pidin tähtäimenä myyn 365 tavaraa. Helmikuussa oli kirppis, sain myytyä 200 tavaraa, sitten tuli korona.
Ajattelin itse, että tänä vuonna pidän kirjaa siitä, kuinka monta tavaraa saan myytyä tai kierrätettyä, mutta voishan sitä tehdä ihan konkreettisen tavoitteen.
365 tavaraa on tosi hyvin!
Aloitin taas käänteisen raivaushaasteen eli nyt tammikuussa lähtee taas satoja tavaroita. Eilen 31, tänään 30 ja niin edes päin. Lasken mukaan karsiessa ja siivotessa löytyvät roskatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä kaikki kirpparit ovat täpötäynnä.Voisiko niitä tuunata tai muodistaa käyttöön sopivaksi? Työväenopistolle voisi laittaa toiveen, että alkaisivat järjestää tällaisia kursseja. Itsellänikin olisi laatikollinen "hyviä" vaatteita, mutta syystä tai toisesta tällä hetkellä käyttöön sopimattomia. Materiaalit ovat kuitenkin kunnollisia, joten mielelläni niitä vielä jossain muodossa käyttäisin - vaatteena tai muuna tuotteena.
Jyväskylässä on näitä tuunauskursseja järjestetty jo pari vuotta. YouTubessa on myös paljon sisältöä asiaan liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä kaikki kirpparit ovat täpötäynnä.Hyvä ihminen, kuten itsekin sanot, aika on noista jo ajanut ohi, ja kirpparit ovat täynnä. Saadaksesi ”muutaman kympin”, niiden pitäisi olla ihan uusia. Vanhemmat aikuisten vaatteet ovat valitettavasti aika lailla ongelmajätettä.
Suosittelen lämpimästi vähänkäytetty.fi kauppaa. Myyntiaika on puoli vuotta ja loput voi lahjoittaa sitä kautta hyväntekeväisyyteen jos ei halua niitä takaisin. Ja tavarat saa heti pois nurkista pyörimästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin itse, että tänä vuonna pidän kirjaa siitä, kuinka monta tavaraa saan myytyä tai kierrätettyä, mutta voishan sitä tehdä ihan konkreettisen tavoitteen.
365 tavaraa on tosi hyvin!
Tänä vuonna on suurempi tavoite. 700 tavaraa ja rahaa 10 000 euroa. Toivotaan, että edes toinen toteutuu.