tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19766)
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 15:25"]Aina ajoittain äitini teki jätesäkin kanssa hyökkäyksiä kirjahyllyihini, ja muistan kuinka kerrankin roskiin lähti hirmuinen määrä kaikkea tilpehööriä. Ja hyvä niin. Väljyyden ja siisteyden mukanaan tuoma tunne oli ihana
[/quote]
Mun äiti teki samaa ja kaipaan vieläkin nyt 30 vuotta myöhemmin niitä juttuja. Nyt olenkin hamstraaja sen takia, kun en lapsena saanut säilyttää, mitä halusin.
Eli kyllä tuollainen toiminta voi kääntyä itseään vastaankin.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 15:25"]Aina ajoittain äitini teki jätesäkin kanssa hyökkäyksiä kirjahyllyihini, ja muistan kuinka kerrankin roskiin lähti hirmuinen määrä kaikkea tilpehööriä. Ja hyvä niin. Väljyyden ja siisteyden mukanaan tuoma tunne oli ihana
[/quote]
Mun äiti teki samaa ja kaipaan vieläkin nyt 30 vuotta myöhemmin niitä juttuja. Nyt olenkin hamstraaja sen takia, kun en lapsena saanut säilyttää, mitä halusin.
Eli kyllä tuollainen toiminta voi kääntyä itseään vastaankin.
[/quote]
Niin minäkin. Hulluinta on että kaipaan eniten äitini salaa hävittämiä Aku ankan taskukirjoja eikä niitä ollut kuin vain ehkä noin 20.
En pysty nimeämään edes kymmentä tavaraa, jolla olisi tunnearvoa. En vain kiinny esineisiin. Olen sinkku, joten en aiheuta perheenjäsenille traumoja. Pikemminkin turha tai epärationaalinen säästäväisyys on aiheuttanut tavaroiden kertymistä.
Mietin parhaillaan laittaisinko ylioppilaslakin pelastusarmeijalle. Se on ollut päässä kerran, lakkiaispäivänä.
Olen sitä mieltä että jos jotakin muistoa on kantanut mukanaan yli 10 vuotta niin se kannattaa pitää. Käyttöesineet on asia erikseen.
Meillä on raivaustyö nyt tehty. Suurin homma oli kaikkien valokuvien kerääminen yhteen kansioon järkevästi. Keittiöön jäi vaan tarvittavat jutut, ruokailujuttuja kaikkia kahdelletoista (tarvitaan, meitä on kuusi ja meillä käy suein ruokavieraita) ja ruuantekovehkeet. Leipomissysteemit kamotin surumielein, ne on rakkaudella hankittu ennen laktoosi-intoleranssin ja keliakian ilmestymistä:( Niiden kautta tyhjeni pari kaappia lähes täysin.
Meillä ei ole enää yhtään dvd:tä, Cd:tä tai pelejä. Kaikki mitä tarvitaan on koneella tallennettuna.
Kaksi huoneellista lasten vaatteita ja leluja on nyt enää yksi huone jonne mahtuisi lisää tavaraa. Lapset haluaa taas olla yhteisessä huoneessa niinpä toisesta tuli vaatehuone.
Kuuden kaapin sijaan mun ja miehen vaatteet, kengät laukut (ei matkalaukut) mahtuu nyt kahteen isoon vaatekaappiin. Meil on nyt 9 neliön vaatehuone (toisen lapsen ent. huone) jossa on ihan kaikki varastoitava: aikuisten ja lasten vaatteet, lakanat, pyyheet jne. Matkalaukut. lasten ulkoiluvälineet.
Meil on enää makkarissa sänky petivaatteineen ja mun kampauspöytä tuolin kera. verhot.
Kirjoista jätettiin vaan harrastekirjat. Kirjahylly laitettiin kiertoon ja kirjat keittiön kaappiin, niitä kun jäi vaan kaksi hyllyllistä.
Lasten huoneessa on kerrossänky ja bestan neliskanttinen kaappi jossa kaikki lelut. Pari taulua.
Olohuoneessa on enää iso kulmasohva, iso rahi jota voi pitää myös pöytänä ja jättitelevisio seinällä. Ruokailuhuoneessa iso ruokapöytä ja 8 tuolia, valokuvatauluja seinillä, ei muuta. Keittiöstä on hávinnyt kaikki ylimääräinen.
Nyt kun pysyttäis tässä.
Koska kommentti 287 on saanut alapeukkuja, on kaiketi ymmärrettävissä, että te säilytätte koriste-esineitä samassa paikassa kuin keittiövälineitä. Ok. Eihän se kiellettyä ole.
Eihän tämä nyt hyvänen aika sitä tarkoita, että kaikki RAKKAAT muistoesineet täytyy hävittää. Jos esine on kiva, katselet sitä mielelläsi ja sille on paikka, niin miksi hävittää?
Mutta sen sijaan, jos tavaraa on ylenmäärin, se vie energiaa ja tilaa, sitä kannattaa karsia. Eli täytyy punnita, onko tavaran säilyttämisellä/hävittämisellä enemmän plus- vai miinuspuolia.
Eli vähän sama mitä kirjoitin noille keräilijöille. Jos on rakas harrastus, ja nauttii niistä keräilemistään esineistä, niin miksi niistä luopua?
Nimim. Raivaajatar
^ Olen samaa mieltä Raivaajattaren kanssa :) Muistoesineitä ja tarpeettomia tavaroita sitä paitsi usein kertyy kotiin aika paljon, mikä vaikeuttaa huomattavasti varastointia.
Haluaisin olla täysin tunteeton kerääntynyttä materiaa kohtaan, mutta se on vaikeaa. Ajatuksen tasolla on jopa aika turhaa kiintyä muistoesineisiin, kun henkilö tulisi muistaa muutenkin eikä vain jonkin tavaran ansiosta.
-178
Hienoa 178!
Itse olen ollut aikoinaan töissä kirpparilla useamman vuoden (mistä sitä romua sitten kertyikin kun halvalla sai) ja antaisin kirppismyyntiin sellaisen vinkin että ei mitään arvokasta ikinä kirppispöytiin!
Eli kuten 178 oivalsikin niin internetissä kannattaa myydä yhtään arvokkaammat. Ensinnäkin ettei kukaan varasta ja toiseksi siksi että oikea ostaja löytyy niin paljon helpommin. Kirppiksellä jo 3-5€ hinta meinaa olla ylikallis, ainakin meilläpäin :)
Takeista olen nähnyt ihmisten maksavan 5-15€ kunnosta riippuen. Harrastusvälineet eli sukset, luistimet kannattaa myös laittaa tori.fi tmv.
Meillä on nyt lähes tyhjä kirjahylly olkkarissa joten myyn sen seuraavana. Sitten olkkarissa on vain kaksi pientä sohvaa ja malm-lipasto, joka on muuten tyhjä :D
-Minimalistimamma
Onko kukaan onnistunut pääsemään raivauksessa johonkin lopulliseen tulokseen? Olen karsinut tavaroita pari vuotta, ja aina välillä kuvittelen projektin olevan valmis, mutta muutaman kuukauden päästä turhaa tuntuu taas olevan vaikka kuinka. Tavaramäärä on jo tosi vähäinen kaikkiin tuntemiini ihmisiin verrattuna, mutta omasta mielestä sitä on silti liikaa, en haluaisi säilytellä yhtään mitään tarpeetonta. Lapsilla tietysti on aika paljon kaikkea, enkä ole esim. leluja halunnut heiltä vähentää, paitsi jos on joku jolla ei ollenkaan leikitä. Pieneksi jääneet vaatteet ja vastaavat laitan tietysti heti kiertoon. Olisi ihanaa saada tämä projekti joskus valmiiksi, mutta nyt alkaa tuntua siltä ettei tämä mikään projekti olekaan, vaan ennemminkin elämäntapa.
Ap kirjoittelee: sain heitettyä muuten ne kengännauhatkin roskiin. Välillä käy näinkin, että lopulta menevätkin roskiin :D en nimittäin"jaksanut" etsiä nauhoille parempaa paikkaa.
Minä olen mielestäni päässyt aika lopulliseen tulokseen eli toivomani minimalistinen sisustus ja asunnossa tyhjää säilytystilaa. Parasta oli, kun remonttia tehdessäni ei tarvinnut miettiä säilytystiloja ollenkaan, koska ne eivät ole tarpeellisia. Samoin esimerkiksi kiinteiden kaappien päällä on oikeasti tyhjää, eikä mitään laatikoita sullottu katonrajaan. Varastossa säilytetään vain kausitavaraa, eli kaikki, mitä varastossa on, on käytössä jossain vaiheessa vuotta.
Toisaalta rima on korkeammalla kuin ennen eli tulee karsittua aina hieman lisää ja lisää. Myönnän myös korvanneeni joitakin esineitä "paremmalla" vaihtoehdolla. Siis tyyliin hankkiutunut eroon kolmesta muovisesta vatkauskulhosta ja ostanut tilalle kaksi teräksistä. Kaikesta huolimatta keittiön kaapeissa on vielä työsarkaa. Kaipaisin jotakin järkevää (ei muovista) ratkaisua siihen, kun aterialta jää ruokaa yli jääkaappiin laitettavaksi. Erilaiset yksittäiset eväsrasiat ym. oikein ahdistavat keittiön kaapissa.
Meillä on sisätilat aika hyvällä mallilla, mutta varasto on aivan järkyttävässä kunnossa. Kävin vähän penkomassa, ja sieltä löytyi mm. kaksi ikeakassillista tyhjiä pulloja miehen jäljiltä, kuivahtaneita maali-ja lakkapurkeja ym todella tarpeellista. Mies kovasti vakuutteli vievänsä pullot pois, mutta saa nähdä millä vuosikymmenellä tämäkin tapahtuu... No, itse ajattelin huomenna viedä varastosta kasan pahveja keräykseen, nyt menen tekemään huutikseen ilmoitukset parista tavarasta. Jospa tämä tästä etenisi.
terveisin se elämäntaparaivaaja, olikohan numero 250 tai 251
[quote author="Vierailija" time="27.06.2014 klo 17:05"]Aloin nyt kunnolla kiinnostua tuosta Hyvän mielen vaatekaappi -kirjasta, mutta huh, siitä näyttää olevan jopa 30 varausta kirjastossamme. Oletko ollut tyytyväinen kirjaan, Raivaajatar? Täytynee jossain kohtaa tutustua siihen, vaatekaappini on tyhjennyksen jälkeen jopa vähän liian tyhjä mutta en ole varma mihin suuntaan sitä kasvattaisin.
Olin tyytyväinen kirjaan. Herätteli ajatuksia ja kannusti.
Meilläkin on kirjastoissa ollut kirjaan pitkät varausjonot, mutta sitten se yllättäen löytyikin hyllystä, ovatkohan hankkineet sitä lisää. Mutta nyt näyttää taas olevan varauksia, kun ajattelin uusia lainan. Täytyy palauttaa pikimmiten, niin joku toinen pääsee lukemaan.
t. Raivaajatar
- 178
[/quote]
Mä ostin Ikeasta 10 samanlaista, kaunista harmaakantista rasiaa eväsrasiaksi yms. Ne menee siis päällekkäin eli vie saman verran tilaa kuin 1 rasia. Myin kirppiksellä kaikki eripari-rasiat, ihme kyllä nekin oli jollekin kelvannut (ja eripari haarukat, veitset ja lusikatkin meni heti, käsittämätöntä! Ehkä joku köyhä opiskelija osti ne?).
Joku ihmetteli eikö projekti koskaan lopu. No ei ! Tämä on elämäntapa :) <3
Ja todella iso kiitos sille joka linkitti aikoinaan oma koti valkoinen-blogin tähän ketjuun, se on todella inspiroinut minua vaikka meillä onkin vähempi rojua kuin ko. blogissa eikä kiinnosta laskea mitään... Olen jo itsekin harkinnut blogin aloittamista mutta en ole uskaltanut, pelkään tulevani ruodituksi AV:lla :D
- Minimalistimamma
Sori tuo lainaus (nro 355) meni vähän pieleen, kun puhelimella kirjoittelin.
Kiitos vinkistä, että esim. luomivärit voi myyydä kirpparilla. Tuolla kaapissani on jotain vähän vaan kokeiltuja.
Olen nyt käynyt pari kertaa ilmaisissa kirpputoritapahtumissa ja saanut jotain myytyäkin. Mutta ei noilla myynneillä kyllä tuntipalkoille pääse!
Toisaalta nyt kesällä ihan ok hengailla ulkona, kun on aikaa. Taidan jatkaa tällä linjalla nyt kesän ajan, ja mietin sitten, mitä lopuille kamoille teen.
Joku oli sitä mieltä, että kaikki vähänkin arvokkaampi kannattaa myydä Torissa tai Huutonetissä, ja kirppiksellä 1-3 euron tavaraa. Mutta miten ihmeessä saatte näin katettua pöytävuokran, jotka ovat nykyään niin suuria? Saa kyllä myydä tosi monta tavaraa, jos haluaa jotsin vaivanpalkkaakin!
[quote author="Vierailija" time="07.07.2014 klo 22:48"]Sori tuo lainaus (nro 355) meni vähän pieleen, kun puhelimella kirjoittelin.
Kiitos vinkistä, että esim. luomivärit voi myyydä kirpparilla. Tuolla kaapissani on jotain vähän vaan kokeiltuja.
Olen nyt käynyt pari kertaa ilmaisissa kirpputoritapahtumissa ja saanut jotain myytyäkin. Mutta ei noilla myynneillä kyllä tuntipalkoille pääse!
Toisaalta nyt kesällä ihan ok hengailla ulkona, kun on aikaa. Taidan jatkaa tällä linjalla nyt kesän ajan, ja mietin sitten, mitä lopuille kamoille teen.
Joku oli sitä mieltä, että kaikki vähänkin arvokkaampi kannattaa myydä Torissa tai Huutonetissä, ja kirppiksellä 1-3 euron tavaraa. Mutta miten ihmeessä saatte näin katettua pöytävuokran, jotka ovat nykyään niin suuria? Saa kyllä myydä tosi monta tavaraa, jos haluaa jotsin vaivanpalkkaakin!
[/quote]
ja olen siis Raivaajatar
Jee, ensi viikolla alkaa kirpparipöytä, toivottavasti saan myytyä PALJON! Mulla on monta kassillista tavaraa, josta pitäisi päästä eroon. On ihan tämän ketjun ansiota, että varasin sen kirpparipöydän, viestien lukeminen innosti karsintaan :)
Avaa säästötili ja siirrä sinne kaikki tilipäivänä ylimääräiseksi luokiteltu raha. Jos rahaa on vain tarpeeseen eli ruoka, tarpeelliset vaatteet (mieti etukäteen, mitä tarvitaan äläkä osta muuta), matkakulut, taloustarvikkeet ym. niin milläpä sitä sitten ostaisi turhaa tavaraa kaapin perälle lojumaan. Jos tulee yllättäviä oikeasti tärkeitä menoja, esim. juhlat, joihin pitää ostaa lahja/kukkia/jotain juhlavaatetta, niin varat näihin otetaan harkiten säästötililtä.
Tämä systeemi toimii ellei sinulla sitten ole sukulaisia tai kavereita, jotka roudaavat sinulle omia romujaan ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2014 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="17.06.2014 klo 10:08"]Mummolta lahjaksi saatu posliininen koristekissa voi olla nätti, ja sillä on tunnearvoa. Nuoruuden lempikirjasarjat omistaa nostalgian takia, mutta niitä ei oikeastaan koskaan tule luettua.
...
alkaa huomaaman miten paljon sellaiset "turhat" esineet vie tilaa vaikka paistinpannuilta, imurilta ja arkivaatteilta.
[/quote]
Luen tätä ketjua yrittäessäni saada siivousinspiraatiota, mutta kun te kaikki olette tällaisia "muistoilla ja tunnearvolla ei ole mitään väliä. Kyllä imuri ja paistinpannu sentään on jotain", niin en tule kuin surulliseksi :/
[/quote]
Älä välitä, kyllä monelle vielä tulee suru puseroon kun huomaa mitä kaikkea joukkohuumassa on heittänyt menemään. Ja valokuva ei kyllä mitenkään korvaa muistoesineitä.