tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19882)
Vierailija kirjoitti:
Itse tein näin viime kesänä kun kaapit alkoi olla turhan täynnä:
-käy läpi yhden kaapin/laatikon kerralla, ei niitä kaikkia tarvi samana päivänä tehdä
-jaoin tavarat kolmeen kasaan: poisheitettävät, poisheitettävät henkilötietoja sisältävät (nämä poltin) ja säilytettävät
Heitin kylmästi pois kaikki tavarat joille ei mitään todennäköistä tarvetta tulevaisuudessa, toki joitakin muistoesineitä säilytin vaikka niille ei varsinasesti "käyttöä".
Parin viikon jälkeen oli kaikki kaapit käyty läpi. 35m2 yksiöstäni tuli 18 pussillista (kauppapussi) poisheitettävää tai poltettavaa. Vaikka välillä tuntui ikävältä heittää pois tavaraa (on vähän hamstraaja-luonnetta), jälkeenpäin olen hyvin tyytyväinen että kaapeissa vain tarpeellista tavaraa. Seuraava muuttokaan ei niin hirveä.
Olen todennut niputtamisen myös hyväksi raivauksessa. Omat kasat on säilytettävät, myytävät/lahjoitettavat, roskiin menevät. Nyt on monta Ikeakassillista menossa kirpparille, vaan on siinä vaivaa. Helpompi olisi laittaa roskiin, mutta luonne ei anna periksi.
Kun on itse karsinut paljon tavaraa ja koti on todella siisti ja missään ei ole turhaa tavaraa, niin olen alkanut kiinnittää muiden luona kylästellessä enemmän huomiota heidän tavaroihin. Siis en tuomitse, ihana että kaikilla ei ole identtiset kodit ja pääasia että jokainen viihtyy omassa kodissaan, mutta pointtina nyt se, että en ole ennen _huomannut_ miten paljon ihmisillä on sitä tavaraa ja koriste-esineitä yms! Että en ehkä lähtöpisteessäni sittenkään ollut kovinkaan tavarahamsteri.
Ja lisäksi alkaa tulla vimma karsia tavaraa siellä kylässäkin, siis ajatusleikkinä "jos tämä olisi minun koti niin mitä tekisin". Koukuttaa tuo tavarasta luopuminen!
Nostellaanpa tätä ketjua!
Tein yhden uudenvuodenlupauksen ja se on siivota kaikki kaapit, komerot ja varastokoppi. Vähän jo aloittelin täällä sisällä, ja olohuoneen kirjahyllystä ja keittiöstä löytyi vaivatta yli 60 roskiin tai kierrätykseen lahjoitettavaa tavaraa. Muutaman kirjan ehdin jo viedä kirjaston kierrätyshyllyyn, mutta yksi kassillinen odottelee eteisessä vientiä kierrätykseen.
Onko joku muuten laskenut omistamiensa tavaroiden lukumäärää? OKV-blogin innoittamana mietin, josko nyt kaappeja siivoillessa myös laskisi tavarat. Se vaan kuulostaa aika työläältä ja toisaalta laskenta pitäisi toistaa säännöllisesti, koska ei yksittäisellä luvulla tee mitään. Ehkä tyydyn vain laskemaan talosta poistuvaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on vapauttava tunne, kun käyn kaapit läpi ja saan kassin tai kaksi kierrätykseen tai kirpparille menevää tavaraa. Sen jälkeen tuntuu, että on taas tilaa hengittää.
Miten tuo nyt sitten helpottaa? Eli viet kassillisen tavaraa kirppikselle 40 euroa viikkohintaan ja nettoa kulujen jälkeen ehkä 2 euroa? Vai jäätkö pari kymppiä pakkaselle?
Tavoite on hankkiutua tavarasta eroon, mutta ei pysty ehjää tavaraa heittämään roskiin.
Pystyy luopumaan, jos menee käyttöön.
Raha ei tässä ole se tavoite, vaan päästä tavaran taakasta. Joskus siitä voi pari kymppiä vaikka maksaakin.
Tällä viikolla:
Plussaa, laitoin kierrätykseen ylimääräisiä juomalaseja sekä heitin pois useita rikkinäisiä vaatteita.
Miinusta, ostin uudet vaatteet tilalle.
Ilmeisesti rikki menevät ne, joita oikeasti käytän, ja joudun korvaamaan ne. Eli ne eivät olleet se ongelma, vaan ne, jotka ovat kaapissa käyttämättä, eivätkä tule menemään rikki ikinä.
Tämä on oikeasti hyvä ketju. (Pääasiallisesti) hyvää, asiallista ja inspiroivaa keskustelua. Sitä ei voi monestakaan muusta av:n ketjusta sanoa.
Tammikuun tavarahaaste ollut tauolla muutaman päivän, mutta viikonloppuna jatkuu. 🙂
Vierailija kirjoitti:
Tein yhden uudenvuodenlupauksen ja se on siivota kaikki kaapit, komerot ja varastokoppi. Vähän jo aloittelin täällä sisällä, ja olohuoneen kirjahyllystä ja keittiöstä löytyi vaivatta yli 60 roskiin tai kierrätykseen lahjoitettavaa tavaraa. Muutaman kirjan ehdin jo viedä kirjaston kierrätyshyllyyn, mutta yksi kassillinen odottelee eteisessä vientiä kierrätykseen.
Onko joku muuten laskenut omistamiensa tavaroiden lukumäärää? OKV-blogin innoittamana mietin, josko nyt kaappeja siivoillessa myös laskisi tavarat. Se vaan kuulostaa aika työläältä ja toisaalta laskenta pitäisi toistaa säännöllisesti, koska ei yksittäisellä luvulla tee mitään. Ehkä tyydyn vain laskemaan talosta poistuvaa tavaraa.
Olen laskenut taloutemme tavarat. Siivotessani aina silloin tällöin tein listaa exceliin ja nykyään päivittelen sitä aina siivotessani. En laskenut ruokia, kyniä, meikkejä, vessapaperia, pesuaineita, ym mitään kulutustavaraa. Taloudessa 2 hlö + lemmikit. Loppulukemat pyöristyy 1300 🤔
Monenlaisia oivalluksia toki tuli tässä laskeskellessa. 2 henkilölle varmaan riittää iäksi 15 lakanasettiä, joten nyt käytetään vaan kahta huonointa, että kuluvat kaapista pois 😂 Astiasto 16:toista on riittävä. Vaatteita miehelläni on 210, joista pelkästään tpaitoja ja boksereita 43kpl. Minulla 240, tpaitoja ja alushousuja ei ole niin hirveästi, mutta luku paisuu mekoista, hameista ja rintaliiveistä. Lemmikkien osuus tavaramäärästä on 32kpl.
Hiljattain aloin suuremman siivouksen ja saa nähdä onko tavaramäärä pysynyt suht samana 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen laskenut taloutemme tavarat. Siivotessani aina silloin tällöin tein listaa exceliin ja nykyään päivittelen sitä aina siivotessani. En laskenut ruokia, kyniä, meikkejä, vessapaperia, pesuaineita, ym mitään kulutustavaraa. Taloudessa 2 hlö + lemmikit. Loppulukemat pyöristyy 1300 🤔
Monenlaisia oivalluksia toki tuli tässä laskeskellessa. 2 henkilölle varmaan riittää iäksi 15 lakanasettiä, joten nyt käytetään vaan kahta huonointa, että kuluvat kaapista pois 😂 Astiasto 16:toista on riittävä. Vaatteita miehelläni on 210, joista pelkästään tpaitoja ja boksereita 43kpl. Minulla 240, tpaitoja ja alushousuja ei ole niin hirveästi, mutta luku paisuu mekoista, hameista ja rintaliiveistä. Lemmikkien osuus tavaramäärästä on 32kpl.
Hiljattain aloin suuremman siivouksen ja saa nähdä onko tavaramäärä pysynyt suht samana 🤔
Kiinnostavaa! Kiva kun vastasit. Asun yksin, mutta joitakin tavaralajeja on aika paljon. Astioita on kahdelletoista, viinilaseja nelisenkymmentä, kirjoja yli 200 ja sitä rajaa. Vaatteita luulisin olevan alle 100 kengät mukaanlukien. Ehkä vielä innostun laskemaan joku päivä!
Vierailija kirjoitti:
Kun on itse karsinut paljon tavaraa ja koti on todella siisti ja missään ei ole turhaa tavaraa, niin olen alkanut kiinnittää muiden luona kylästellessä enemmän huomiota heidän tavaroihin. Siis en tuomitse, ihana että kaikilla ei ole identtiset kodit ja pääasia että jokainen viihtyy omassa kodissaan, mutta pointtina nyt se, että en ole ennen _huomannut_ miten paljon ihmisillä on sitä tavaraa ja koriste-esineitä yms! Että en ehkä lähtöpisteessäni sittenkään ollut kovinkaan tavarahamsteri.
Me ollaan aina välillä muutama päivä miehen sukulaisella ja aina kun tullaan kotiin, mies huokaisee, että onpa meillä siistiä. Sukulaisella on joka ikinen taso on täynnä jotain asetelmiksi kerättyä koriste-tavaraa, kaikki laatikot pursuaa ja komerot täynnä. Kontrasti on aina ihan valtava, ja mun mielen valtaa rauha kun pääsen sieltä tavarakaaoksesta oman kodin seesteisyyteen :D me viihdymme näin ja he noin. Kukin tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono idea ottaa ostamisen kriteeriksi HINTA. Vaikka olisikin alessa. Se ei pitäisi olla tärkein ostopäätökseen vaikuttava asia. Mistään Lidlistä ei kyllä kenkiä kannata katsoakaan.
Moni maratoonari kyllä kehuu Lidlin juoksukenkiä, eli niitä en katsoisi ollenkaan halveksuen. Urheiluvaatteet, alushousut, sukat ja leggingsit ovat erinomaista laatua Lidlissä. Olen vertaillut kalliiden leggingsien kestoa - Lidlin pöksyt ovat vahvat ja kestävät vuosia, kalliit hajosivat parissa kuukaudessa eli haaroihin tuli reikä.
Samalla haluaisin hehkuttaa hyviä kotimaisia kenkiä eli Kuomia! Jos olisin ennen tiennyt, että näitä myydään aikuisillekin niin en olisi muuta ostanutkaan. Lämpimät, halvat ja ihanat. Ostin toiset nahkaiset talvikengät ihan Prisman valikoimasta ja nekin ovat hyvät. Jos kaipaan hieman sirompaa niin yli 10 vuotta vanhat Vagabondin nilkkurit ovat kuin uudet.
Hinta ei aina takaa laatua.
Nyt alkoi kiinnostaa nuo Lidlin sukat! Kestäisivätkö ne reikiintymättä?
Vaatekaappi taas inventoitu. Kun lasken mukaan ihan kaiken (myös matkalaukut, sukat, tohvelit, vyöt, jne) niin omistan 365 vaatekappaletta ja asustetta.
Haluaisin heittää tavaraa pois sellaiset, joita vähemmn tarvitsee esim. pakasterasiat, marjaämpärit ja poimuri, sienenkuivuri, isot kattilat, säilöntää varten tallessa olevat lasipurkit, leikkuulaudat. Purkkeja ja purnukoita rasioita, kumitulppia pullojen sulkemiseen. Lisäksi pidän liian isoa varastoa pesu- ja puhdistusaineita yms. En hennoisi heittää vanhoja tyynyjä ja peittoja ja muuta vaatetavaraa menemään. Välillä menee säkkikaupalla roskiin sitä mitä en ole vuoteen tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin heittää tavaraa pois sellaiset, joita vähemmn tarvitsee esim. pakasterasiat, marjaämpärit ja poimuri, sienenkuivuri, isot kattilat, säilöntää varten tallessa olevat lasipurkit, leikkuulaudat. Purkkeja ja purnukoita rasioita, kumitulppia pullojen sulkemiseen. Lisäksi pidän liian isoa varastoa pesu- ja puhdistusaineita yms. En hennoisi heittää vanhoja tyynyjä ja peittoja ja muuta vaatetavaraa menemään. Välillä menee säkkikaupalla roskiin sitä mitä en ole vuoteen tarvinnut.
Miksi sulla on kaikki nuo luettelemasi tavarat? Oletko joskus ollut innokas sienestäjä, marjastaja ja säilöjä? Vai hiipuiko into vai onko tavarat perittyjä?
Kyllä otti muuten päähän, kun olin huolella joulun alla karsinut tavaraa ja läheisten kanssa sopinut, ettei tarvitse ihmeemmin mitään lahjoja hankkia, niin sitten miehen työpaikalta tuli joululahjaksi taas ihan turhaa tavaraa. Laitoin suurimman osan suoraan kierrätyskeskukseen menevään kassiin.
Toissavuotinen firman lahja meni myös myyntiin. Viime vuonna tuli lähinnä syötäviä ja juotavia, mutta tänä vuonna taas turhaa roinaa. En tajua miksi pitää työntää ihmisille laatikollinen rumaa huonolaatuista tavaraa.
Kirppiskamojen keräys aloitettu, varasin yhden kaapin tätä varten, tarkoitus vähä keväämmällä pöytä varata, kunhan ensin saan käytyä kaapit ja laatikot hiljalleen läpi. Tuli huomattua, että pitänee se pöytä varata jo suunniteltua aiemmin, kun tuota ylimääräistä tavaraa TODELLAKIN on...alkaa jo niin kyllästyttää, kun joka paikka niin täynnä, että kaapin ovea avatessa on aina sortumisvaara =) toki nyt siellä luistimet, rullaluistimet yms. tilaa vievää, mut enpä vasta ku pari pikku kaappia tyhjentäny ja kirpparikaapista uhkaa loppua tila... mielessä jo luopunut osasta tavaroista, eli helppo vaan kerätä sinne kaappiin. Eikö se niin mee, että hyvin suunniteltu on puoliksi tehty =)
Meillä on tavaroita n 1700 kpl.
Esim vessapaperit on laskettu yhdeksi, shampoot yhdeksi jne.
Mutta jokainen paita on 1 kpl.
Meillä ei oikeastaan enää karsita.
Joka toinen viikko olen ystävälläni lastenvahtina ja saan palkkana 20 e ja muovipussillisen kirppistavaraa. Tämän pussin takia en koe mitään tarvetta ostaa mitään.
Ystäväni koti on jo raivattu. Sisältö tulee hänen siskonsa, veljensä ja vanhempien talouksista. Ja nyt jopa hänen miehen työpaikalta sain kasan liikelahjoja, joita ei voi enää antaa lahjoiksi.
Minulla taas tarpeettomat menevät 2 krt vuodessa kirppikselle. Kotoa haetaan 10 banaanilaatikon kiintiö.
Olen tyytyväinen kodin tavaramäärään. Lapsilla on liikaa, mutta ne ovat omissa huoneissa ja ovi on kiinni.
Ajan mukaan määrät vähenevät. Astioita menee rikki jne.
Nyt meni iso lyhty rikki. Tilalle tuli iso lasipurkki. Ei tarvinut ostaa mitään. Lasipurkissa säilytin mm piparkakkumuotteja, nyt ne siirtyi toiseen purkkiin.
Minun vaatteet ovat kaikki varmaan yli 10 v vanhoja. Niitä kuluu loppuun koko ajan. Vaatteita on yli 200 kpl. Ei tarvetta ostoksille.
Jos nyt muuttaisin, en usko karsisin mitään.
Miten kiva lukea tällaista asiallista ketjua.Vaikka itselläni ei ole suurta tavarapaljoutta niin saan täältä kuitenkin kivoja vinkkejä. Asun yksin ja karsin jatkuvasti jotain.Tämä tietysti minulle yksinasuvana helpompaa kuin monille muille.Kirjoitan myöhemmin vähän enemmän tavoistani. Tsemppiä kaikille yrityksissänne!
Itse tein näin viime kesänä kun kaapit alkoi olla turhan täynnä:
-käy läpi yhden kaapin/laatikon kerralla, ei niitä kaikkia tarvi samana päivänä tehdä
-jaoin tavarat kolmeen kasaan: poisheitettävät, poisheitettävät henkilötietoja sisältävät (nämä poltin) ja säilytettävät
Heitin kylmästi pois kaikki tavarat joille ei mitään todennäköistä tarvetta tulevaisuudessa, toki joitakin muistoesineitä säilytin vaikka niille ei varsinasesti "käyttöä".
Parin viikon jälkeen oli kaikki kaapit käyty läpi. 35m2 yksiöstäni tuli 18 pussillista (kauppapussi) poisheitettävää tai poltettavaa. Vaikka välillä tuntui ikävältä heittää pois tavaraa (on vähän hamstraaja-luonnetta), jälkeenpäin olen hyvin tyytyväinen että kaapeissa vain tarpeellista tavaraa. Seuraava muuttokaan ei niin hirveä.