Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19882)

Vierailija
3461/19882 |
06.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna töihin. Eilen nousi vähän kuume.

Päätin käydä vaatehuoneen läpi.

Löytyi Ikean kassillinen tarpeetonta.

Tänään kävin pari keittiön kaappia läpi ja entinen kirppiskasa löytyi alahyllyltä.

Laitoin viestiä itsepalvelukirppikselle ja nämä lähtevät kohta kiertoon.

Yritän kerää vielä vähän jotain ja sitten satsi on valmis.

Talvilomalla lähdetään laivalle. Yritän saada ruokarahat kokoon.

Vierailija
3462/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kysymästä. En ole karsinut, mutta pari kertaa kulkenut läpi alennusmyyntejä kirkuvia kauppoja, enkä ole ostanut mitään, paitsi ruokaa ostoslistan mukaan. Olen ylpeä itsestäni. Hyvää loppiaista vaan kaikille!

Ei vaan ensimmäinen vinkki on liikkua ilman lompakkoa mahdollisimman paljon. Kun rahaa ja kortteja ei ole mukana ei tule ostettua heräteostoksia. Sitten vasta vaikka sitten käteisellä, määrittele jo etukäteen paljonko kaupassa saa rahaa mennä. Sitten opettaa lapset piheiksi ja itsensä vielä pihimmäksi. Vaatteisiin laittaa hintarajat. Housut max. 10€, kengät max. 30€ jne. Silloin on pakko löytää ne vaatteet loppualesta tai Lidlistä.

Ennenkaikkea pyrkii siirtämään sitä ostamista aina vaan eteepäin, kunnes huomaa ettei sitä enää halua tai tarvitse.

Todella huono idea ostaa 30 euron kenkiä. Halvemmaksi tulee ostaa kerran ne laadukkaat kengät, pysyy käyttökelpoisena vuosikausia.

Näinpä. Ostin 3v sitten talvisaappaat alesta, maksoi silti 250e. Vieläkin ihan uuden veroiset, kestää varmasti vähintään 5v yhteensä. Huomattavasti luontoystävällisempää kuin ostella halpoja kenkiä joka vuosi.

Minulla on toistakymmentä paria erilaisia talvikenkiä, jotka ovat maksaneet vain muutaman kympin. Kaikki ovat kestäneet kymmenisen vuotta ja ovat vieläkin uudenveroisia. 

Etkö näe eroa siinä onko yksi pari kenkiä vai toistakymmentä? Jos yksi pari kestää yksinään viisi vuotta, sun toistakymmentä paria pitäisi kestää ihmisiän jotta käyttöaikaa per kenkäpari tulisi yhtä kauan. Ja sä säilöisit niitä sun yli kymmentä paria yli 50v, kivasti vie tilaa. Jotenkin en nyt näe näitä kahta vaihtoehtoa ihan yhtä hyvinä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3463/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta kenkien määrästä sen verran, että itse laskin joskus, että neljä paria olisi se minimi, jolla itse pärjäisin eli kumisaappaat, talvikengät, lenkkarit ja sandaalit. Toki mulla nyt on niitä vielä enempi, kun yritän kuluttaa ylimääräisiä loppuun ja sitten kun olen päässyt tavoitemäärään, pitää niitäkin ostaa välillä uusia, ellen jostain onnistu löytämään tosi kestäviä kenkiä.

Vierailija
3464/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kysymästä. En ole karsinut, mutta pari kertaa kulkenut läpi alennusmyyntejä kirkuvia kauppoja, enkä ole ostanut mitään, paitsi ruokaa ostoslistan mukaan. Olen ylpeä itsestäni. Hyvää loppiaista vaan kaikille!

Ei vaan ensimmäinen vinkki on liikkua ilman lompakkoa mahdollisimman paljon. Kun rahaa ja kortteja ei ole mukana ei tule ostettua heräteostoksia. Sitten vasta vaikka sitten käteisellä, määrittele jo etukäteen paljonko kaupassa saa rahaa mennä. Sitten opettaa lapset piheiksi ja itsensä vielä pihimmäksi. Vaatteisiin laittaa hintarajat. Housut max. 10€, kengät max. 30€ jne. Silloin on pakko löytää ne vaatteet loppualesta tai Lidlistä.

Ennenkaikkea pyrkii siirtämään sitä ostamista aina vaan eteepäin, kunnes huomaa ettei sitä enää halua tai tarvitse.

Todella huono idea ostaa 30 euron kenkiä. Halvemmaksi tulee ostaa kerran ne laadukkaat kengät, pysyy käyttökelpoisena vuosikausia.

Näinpä. Ostin 3v sitten talvisaappaat alesta, maksoi silti 250e. Vieläkin ihan uuden veroiset, kestää varmasti vähintään 5v yhteensä. Huomattavasti luontoystävällisempää kuin ostella halpoja kenkiä joka vuosi.

Minulla on toistakymmentä paria erilaisia talvikenkiä, jotka ovat maksaneet vain muutaman kympin. Kaikki ovat kestäneet kymmenisen vuotta ja ovat vieläkin uudenveroisia. 

Etkö näe eroa siinä onko yksi pari kenkiä vai toistakymmentä? Jos yksi pari kestää yksinään viisi vuotta, sun toistakymmentä paria pitäisi kestää ihmisiän jotta käyttöaikaa per kenkäpari tulisi yhtä kauan. Ja sä säilöisit niitä sun yli kymmentä paria yli 50v, kivasti vie tilaa. Jotenkin en nyt näe näitä kahta vaihtoehtoa ihan yhtä hyvinä...

Miksikäs kukaan toisen säilyttämisiä murehtii? Jos omistaa 10 paria hyvin jalkoihinsa sopivaa kenkää, niillä voi pärjätä lopun elämäänsä! Ja se on hyvä asia ja järkevää säilytystä. Mulla on vaikeat jalat ja vaikeuksia löytää sopivia kenkiä, vaikka koko onkin tavallinen.

Vierailija
3465/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksikäs kukaan toisen säilyttämisiä murehtii? Jos omistaa 10 paria hyvin jalkoihinsa sopivaa kenkää, niillä voi pärjätä lopun elämäänsä! Ja se on hyvä asia ja järkevää säilytystä. Mulla on vaikeat jalat ja vaikeuksia löytää sopivia kenkiä, vaikka koko onkin tavallinen.

On se mun mielestä ihan hyvä herätellä tässä ketjussa toisia miettimään, mikä on sopiva määrä jotain tiettyä tavaraa. Itseäni myös kiinnostaisi, millaiset säilytyssysteemit tuolla kommentoijalla on kengilleen.

- eri kommentoija

Vierailija
3466/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta kenkien määrästä sen verran, että itse laskin joskus, että neljä paria olisi se minimi, jolla itse pärjäisin eli kumisaappaat, talvikengät, lenkkarit ja sandaalit. Toki mulla nyt on niitä vielä enempi, kun yritän kuluttaa ylimääräisiä loppuun ja sitten kun olen päässyt tavoitemäärään, pitää niitäkin ostaa välillä uusia, ellen jostain onnistu löytämään tosi kestäviä kenkiä.

Juhlakenkiäkin silloin tällöin tarvitsee.

Entäpä sisäpelikenkiä yms.?

Vierailija
3467/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten hankkiutua eroon tavaroista joita ei tarvitse, mutta joilla on tunnearvoa? Tuntuu pahalta heittää pois rakkaalta ihmiseltä saatu esine. Tuntuu, että loukkaan sitä ihmistä.

Minulla meni kauan aikaa ennenkuin käsitin että ei se muisto siitä ihmisestä ole kiinni siinä tavarassa. Olen yrittänyt rajoittaa että pidän vain tavaran, pari jotka ovat ns. tärkeimpiä jotka olen saanut esim vanhemmiltani, mutta muut pois.

Vierailija
3468/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juhlakenkiäkin silloin tällöin tarvitsee.

Entäpä sisäpelikenkiä yms.?

Sisäpelikenkiä, tanssikenkiä, vaelluskenkiä yms tarvitsee, jos harrastus tai vaikka työ sellaisia edellyttää. Minä en harrasta sisäpelejä tms liikuntaa, jossa sellaisia tarvitsisin.

Mulle minimimäärä kenkiä olisi noin 10 paria. Eli esim. talveksi nahkasaappaat ja rennommat talvijalkineet, kevääksi varrelliset tennarit ja nahkaiset kävelykengät, kesäksi samaan tapaan rennommat ja fiksummat sandaalit tai ballerinat, syksyksi kumpparit ja nilkkurit, lisäksi juhlamenoihin korkokengät ja liikuntaan lenkkarit. Tietenkin kaikkia kenkiä voisi käyttää tarpeen mukaan eri vuodenaikoina, ei vain kalenterin mukaan, mutta näin olisi katettu kaikki eteentulevat kelit ja tarpeet.

Työn tai harrastusten kautta lisätarpeita voisi tulla esim. sisäkengät, turvajalkineet, lajikohtaiset urheilukengät tms. Ja itseni tuntien vaihtelunhaluakin voisi jossain kohtaa tulla, joten ehkä realistinen sopiva kenkämäärä *minulle* olisi jossain 12-15 parin luokkaa. Tällä hetkellä kenkiä on noin 20 paria, mutta tämä pohdinta pisti kyllä miettimään...

Vierailija
3469/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bigi kirjoitti:

Minäkin mukana karsimishaasteessa! Erinomainen vinkki tuo, että kannattaa aloittaa 31 tavarasta ja vähentää määrää yksi päivässä. Alanpa heti karsimaan.

Itse olen havainnut nämä videot aika inspiroivaksi

Vierailija
3470/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut ehkä 10 vuotta sitten viimeksi sellaisissa juhlissa joihin en ole voinut mennä siisteissä sandaaleissa tai villasukissa eli juhlakengät on mulle ihan turhia. En myöskään enää harrasta sellaista liikuntaa, johon tarvittaisi jotain muuta kuin normi-ulkolenkkarit. Se neljä paria on mulle siis oikeasti realistinen määrä kenkiä.

- se aiempi kenkäkommentoija

Vierailija
3471/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monta käsipyyhettä teillä on per perheenjäsen? Ovatko ne samanlaisia sarjoja?

Vierailija
3472/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, onhan se periaatteessa mahdollista. Joskus halvat kengät ovat tosi hyviäkin. Ongelma on vain siinä, että kenkiä ostaessa ei oikein pysty ennustamaan, mitkä kengät tulevat kestämään hyvin ja mitkä eivät. Todennäköisintä vain on, että halvat kengät eivät kestä.

Sinulla vielä on niin paljon kenkiä samaan tarkoitukseen, että yhtä paria ei ole vielä keskimäärin käytetty kovin montaa kertaa. Jos käytössä on yksi pari talvikenkiä, huonompilaatuiset kengät kestävät yhden, kaksi, ehkä kolme talvea. Sinun kenkäsi paria kohden (yli 10 paria, 10 vuotta) eivät vielä ole olleet kulutuksessa edes yhden talven kokoaikakulutuksen vertaa.

Vierailija
3473/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä ihan paras ketju ikinä! Lohduttavaa, että en oo ainut tämän ongelman kans. Ahdistaa, ku joka kaappi aivan täyteen tungettu tavaraa, joista osaa ei ole koskaan edes käytetty. Nyt sitte mullaki ajatuksena käydä joka ikinen kaappi ja laatikko läpi ja varata kirpparipöytä. Tätä raivausta oon kyllä tehny jo aikasemmin, eli kaikki roskat ja lumput jo poistettu, monta kassillista vieny hyvää vaatetta yms. keräyslaatikkoon. Nyt vielä on ne hyvät, mutta valitettavasti mulle tarpeettomat jäljellä. Kait joku kolmenkympin kriisi oli päällä ku piti ostella kaikenlaista ihanaa, mut se alkaa olla takanapäin ja nyt ns. tiiän kuka oon ja mitä tarvin.

Vierailija
3474/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä ihan paras ketju ikinä! Lohduttavaa, että en oo ainut tämän ongelman kans. Ahdistaa, ku joka kaappi aivan täyteen tungettu tavaraa, joista osaa ei ole koskaan edes käytetty. Nyt sitte mullaki ajatuksena käydä joka ikinen kaappi ja laatikko läpi ja varata kirpparipöytä. Tätä raivausta oon kyllä tehny jo aikasemmin, eli kaikki roskat ja lumput jo poistettu, monta kassillista vieny hyvää vaatetta yms. keräyslaatikkoon. Nyt vielä on ne hyvät, mutta valitettavasti mulle tarpeettomat jäljellä. Kait joku kolmenkympin kriisi oli päällä ku piti ostella kaikenlaista ihanaa, mut se alkaa olla takanapäin ja nyt ns. tiiän kuka oon ja mitä tarvin.

Rohkeasti kaikki turha vaan pois. Itsekin olen suotta aikaillut ja miettinyt monien tavaroiden kohdalla mitä tekisin niille.. no lopulta tajunnut, etten tarvitse niitä. Tää on ehkä väjän outo ajatusleikki, mutta olen myös miettinyt jäisinkö kaipaamaan jotakin esinettä jos meidän talo palaisi eli onko sillä esineellä oikeasti mitään tarvetta.

Vierailija
3475/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähänkäytetty.fi . Tämän nimeen vannon myymisen (ja kyllä myös ostamisen) suhteen. Olen nyt puolessa vuodessa myynyt siellä n. 500 eurolla "en mitään" eli vaatetta, kenkiä ja kodinsisustustavaraa, jonka normaalisti olisin vaan heittänyt Uffin konttiin tai vienyt kierrätyskeskukseen. Ja myyntituotot voi joko pyytää tilitettäväksi omalle tilille tai käyttää ostoihin. Eikä kiitos ikinä enää fb-kirppisten av-yv-tv-öv-rumbaa ja ohareidentekijöitä.

Vierailija
3476/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista mitään koriste-esineitä. Eli tavaroita joilla ei ole mitään muuta käyttötarkoitusta, kuin olla esillä.

Ei tauluja, kirjat on luettavaksi, viherkasvit puhdistaa ilmaa, peilit siellä missä on tarve peilata, maljakko kukkia varten (jos joku tuo, en itse osta), ei kynttilöitä tai tuikkukippoja. Helppo siivota, selkeä sisustus. Valaisimet, naulakko, kasvit, jne on valittu niin, että ovat myös katseenkestäviä.

3477/19882 |
07.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen saanut omat tavarat konmaritettua siihen pisteeseen että enää lämpimässä odottaa ser keräykseen ja lahjoitettavaksi vietäviä yhteisomistus tavaroita. Esim. vanhoja pelikoneita, iso jalkalamppu, seinäryijy, kaiuttimet joille ei soitinta..

Mutta koska niiden tavaroiden omistajuus ei ole selvä, niin joudun varmistamaan muilta perheenjäseniltä, että onko ok poistaa tämä tavara meiltä.

Ja siihen tyssää se maritus koska toiset osapuolet eivät halua luopua. Joko eivät ota heti kantaa vaan haluavat miettiä asiaa vähän aikaa (tarkoituksena että unohdan asian), tai vastaus on ehdoton ei, koska se pitääkin myydä eikä lahjoittaa, tai säilyttää vielä koska voi olla arvokas joku päivä.

Nämä siirtyneet muutosta muuttoon aina varaston perälle. Mutta vissiin tuovat jonkinlaista turvaa olemassaolollaan siellä.

Enää en varma kenen alunperin hankkimia, mutta vievät paljon hyvää tilaa jolle olisi parempaakin käyttöä.

Kuinkahan tällaisissa tilanteissa tulisi toimia jottei aiheuta isoa perheriitaa? Harmittavasti niin näkyviä esineitä että muut huomaisivat jos vaan veisin ne pois.

Tuossa se ongelma mullakin, koska :onhan sulla tilaa, voit vaikka vuokrata jollekin huoneen. Joo mutta kun haluaisin täyttäö sen omilla valinnoillani ilman välirikkoja😳

Vierailija
3478/19882 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tammikuun karsintahaasteen toteuttaja. Olen hieman edellä haasteessa, nyt päivässä 15. Tosin tahti varmaan hidastuu jossain vaiheessa. Nyt jo tuli vaatekaappiin enemmän tilaa ja laatikot aukeavat helpommin... Tähän voisi jäädä koukkuun ;) Paljon romua silti vielä on kaapeissa, etenkin lankoja ja käsityöjuttuja riittää.

Onko teillä muuten varaverhoja vai yhdet vain? Pohdin vaihtaisiko verhot vai hävitänkö kaapista varaverhot, jotka ovat vielä paketissakin... Toisaalta niillä saisi uutta ilmettä helposti.

Vierailija
3479/19882 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä tammikuun karsintahaasteen toteuttaja. Olen hieman edellä haasteessa, nyt päivässä 15. Tosin tahti varmaan hidastuu jossain vaiheessa. Nyt jo tuli vaatekaappiin enemmän tilaa ja laatikot aukeavat helpommin... Tähän voisi jäädä koukkuun ;) Paljon romua silti vielä on kaapeissa, etenkin lankoja ja käsityöjuttuja riittää.

Onko teillä muuten varaverhoja vai yhdet vain? Pohdin vaihtaisiko verhot vai hävitänkö kaapista varaverhot, jotka ovat vielä paketissakin... Toisaalta niillä saisi uutta ilmettä helposti.

Sanoisin, että älä hävitä verhoja. Jossain vaiheessa kuitenkin haluat vaihtelua ja vaihtaa verhot. Sitten ne onkin hankittava, jos nyt hävität.

Vierailija
3480/19882 |
08.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirpparikuorma illalla koottu kaapeista, tänään varaamaan pöytää. Alan myös kohta siivota omaa vaatekaappiani ja laittaa vaatetta myyntiin. Lisäksi tutulle nuorelle yh-äidille koottu iso kassillinen lastenvaatetteita ja leluja. Karsein paljon jo ennen joulua ja nyt tulokset alkavat oikeasti näkyä.

Olen myös ottanut käyttöön jonkun tuolla aiemmin antavan vinkin siitä, että jokaisesta pesukoneellisesta vähintään yksi artikkeli lähtee kiertoon/pois.