tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19882)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tammikuun karsintahaasteen toteuttaja. Olen hieman edellä haasteessa, nyt päivässä 15. Tosin tahti varmaan hidastuu jossain vaiheessa. Nyt jo tuli vaatekaappiin enemmän tilaa ja laatikot aukeavat helpommin... Tähän voisi jäädä koukkuun ;) Paljon romua silti vielä on kaapeissa, etenkin lankoja ja käsityöjuttuja riittää.
Onko teillä muuten varaverhoja vai yhdet vain? Pohdin vaihtaisiko verhot vai hävitänkö kaapista varaverhot, jotka ovat vielä paketissakin... Toisaalta niillä saisi uutta ilmettä helposti.Sanoisin, että älä hävitä verhoja. Jossain vaiheessa kuitenkin haluat vaihtelua ja vaihtaa verhot. Sitten ne onkin hankittava, jos nyt hävität.
Taidan säilyttää verhot. Jos en ole elokuuhun mennessä niitä vaihtanut, niin laitan kiertoon.
Edellinen jatkaa.. Mulla on yläaste-ajan (n. 15v vanhat) luistimet vielä, vähänkäytettynä hyväkuntoiset, aikuisiällä kerran käynyt luistelemassa, vain toteamassa etten osaa. No mut mistä tuli sitte ajatus, ettö se ois rullaluistimilla yhtään sen helpompaa??! Kerran kokeiltu ja siihen jäi =( onneks täältä saa vertaistukea..
Vierailija kirjoitti:
En omista mitään koriste-esineitä. Eli tavaroita joilla ei ole mitään muuta käyttötarkoitusta, kuin olla esillä.
Ei tauluja, kirjat on luettavaksi, viherkasvit puhdistaa ilmaa, peilit siellä missä on tarve peilata, maljakko kukkia varten (jos joku tuo, en itse osta), ei kynttilöitä tai tuikkukippoja. Helppo siivota, selkeä sisustus. Valaisimet, naulakko, kasvit, jne on valittu niin, että ovat myös katseenkestäviä.
Mulla on melkein sama, mutta muutamia esineitä on, joiden tarkoitus on vain ilahduttaa olemassaolollaan. Esim. pari taulua, joista tulee hyvä fiilis, toisinaan kynttilä tai kukkakimppu.
Mun kantava filosofia sisustuksessa on William Morrisin lausahdus: "Have nothing in your house that you do not know to be useful, or believe to be beautiful."
Vierailija kirjoitti:
Vähänkäytetty.fi . Tämän nimeen vannon myymisen (ja kyllä myös ostamisen) suhteen. Olen nyt puolessa vuodessa myynyt siellä n. 500 eurolla "en mitään" eli vaatetta, kenkiä ja kodinsisustustavaraa, jonka normaalisti olisin vaan heittänyt Uffin konttiin tai vienyt kierrätyskeskukseen. Ja myyntituotot voi joko pyytää tilitettäväksi omalle tilille tai käyttää ostoihin. Eikä kiitos ikinä enää fb-kirppisten av-yv-tv-öv-rumbaa ja ohareidentekijöitä.
Kertoisitko, millaisia hintoja olet suunnilleen laittanut tavaroille, että ovat menneet? Laitatko tavarat yksittäin vai paketteina?
Vierailija kirjoitti:
Kirpparikuorma illalla koottu kaapeista, tänään varaamaan pöytää. Alan myös kohta siivota omaa vaatekaappiani ja laittaa vaatetta myyntiin. Lisäksi tutulle nuorelle yh-äidille koottu iso kassillinen lastenvaatetteita ja leluja. Karsein paljon jo ennen joulua ja nyt tulokset alkavat oikeasti näkyä.
Olen myös ottanut käyttöön jonkun tuolla aiemmin antavan vinkin siitä, että jokaisesta pesukoneellisesta vähintään yksi artikkeli lähtee kiertoon/pois.
Anteeksi, mutta eikö pesukoneesta tuleva vaate ole todistettavasti ollut juuri käytössä?
- Kolmen lapsen äiti, joka kyllä tietää karsimisen tuskan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirpparikuorma illalla koottu kaapeista, tänään varaamaan pöytää. Alan myös kohta siivota omaa vaatekaappiani ja laittaa vaatetta myyntiin. Lisäksi tutulle nuorelle yh-äidille koottu iso kassillinen lastenvaatetteita ja leluja. Karsein paljon jo ennen joulua ja nyt tulokset alkavat oikeasti näkyä.
Olen myös ottanut käyttöön jonkun tuolla aiemmin antavan vinkin siitä, että jokaisesta pesukoneellisesta vähintään yksi artikkeli lähtee kiertoon/pois.
Anteeksi, mutta eikö pesukoneesta tuleva vaate ole todistettavasti ollut juuri käytössä?
Samaa ihmettelin. Eikö mieluummin kannata karsia niitä, jotka eivät ole olleet pesukoneessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pestyistä vaatteista on mukavampi tehdä "inventaariota". Kun koneellinen on viikattu, silmäilen kasat läpi ja nappaan pois esim. t-paidan, jonka arvioin jo kohta olevan lapselle pieni ja joka on vielä niin hyväkuntoinen, että helppo kierrättää tai sukat, jotka on sen verran kuluneet, ettei enää juuri kestä käyttöä, hipuneen alusvaatteen jne. Ideana se, että vain parhaat yksilöt jäävät käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pestyistä vaatteista on mukavampi tehdä "inventaariota". Kun koneellinen on viikattu, silmäilen kasat läpi ja nappaan pois esim. t-paidan, jonka arvioin jo kohta olevan lapselle pieni ja joka on vielä niin hyväkuntoinen, että helppo kierrättää tai sukat, jotka on sen verran kuluneet, ettei enää juuri kestä käyttöä, hipuneen alusvaatteen jne. Ideana se, että vain parhaat yksilöt jäävät käyttöön.
Itse heitän risat sukat, alusvaatteet ym roskiin ennen pesua, koska jos ne pesen niin sitten käytän vielä ainakin kerran. :)
Lastenvaatteissa pesusta kierrätykseen on hyvä polku, koska sittenhän vaate on jo pesty ja voi laittaa kierrätyskassiin odottamaan. Ja miksei aikuistenkin, mutta useimmiten kai kierrätykseen päätyy ne vaatteet, jotka on kaapissa, mutta ei koskaan käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähänkäytetty.fi . Tämän nimeen vannon myymisen (ja kyllä myös ostamisen) suhteen. Olen nyt puolessa vuodessa myynyt siellä n. 500 eurolla "en mitään" eli vaatetta, kenkiä ja kodinsisustustavaraa, jonka normaalisti olisin vaan heittänyt Uffin konttiin tai vienyt kierrätyskeskukseen. Ja myyntituotot voi joko pyytää tilitettäväksi omalle tilille tai käyttää ostoihin. Eikä kiitos ikinä enää fb-kirppisten av-yv-tv-öv-rumbaa ja ohareidentekijöitä.
Kertoisitko, millaisia hintoja olet suunnilleen laittanut tavaroille, että ovat menneet? Laitatko tavarat yksittäin vai paketteina?
Esim. paitapaketit joissa 2-3 pitkähihaista samankokoista paitaa 2-3e, t-paitapaketit 2-3 kpl 50snt, lasten pieneksikäyneitä ulkohousuja 6-8e yksittäin, takit ja kengät alkaen 10e, verhoja 5e/2kpl, pussilakana+tyynyliinasetti alk. 7e. Yksittäin ei juuri kannata myydä kun Vähänkäytetty veloittaa 2,90e/tuote(paketti).
Toki nyt aloittavana myyjänä olen lähettänyt kaapeista sinne helpoiten menevät (kuten lasten pieneksikäyneet ulkovaatteet) , en usko, että jatkossa kauppa käy noin hyvin. Kannattaa myydä vuodenaikojen mukaan (esim. syksyllä Kuomia). Vaatepaketti-nimellä ei kannata laittaa, eivät mene, ehkä ostajat eivät niitä osaa hakea. Eli laitan paitapaketti, housut jne.
Asumme miehen kanssa kahdestaan, lakanoita on 4 settiä. Kaksi aina käytössä sängyssä, eli kaapissa on aina kaksi puhdasta settiä. Sohva on levitettävä ja ylimääräisiä peittoja ja tyynyjä on 2kpl, eli kaksi vierasta voidaan majoittaa. Jos tulisi enemmän kerralla, niin heidän pitäisi tuoda patja, lakanat ja peitot ja tyynyt mukanaan. Tai lainaisimme lähellä asuvilta ystäviltä vaikka. Ei ole vielä 10 vuoden aikana tullut sellaista tilannetta.
Lakananvaihtopäivänä samantien pesuun käytetyt ja puhdas setti käyttöön.
Pyyhkeet piti ihan käydä laskemassa: 5 isoa, 8 pientä ja näistä siis käytössä koko ajan 2+3 eli kaapissa puhtaana 3 isoa ja 5 pientä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut ehkä 10 vuotta sitten viimeksi sellaisissa juhlissa joihin en ole voinut mennä siisteissä sandaaleissa tai villasukissa eli juhlakengät on mulle ihan turhia. En myöskään enää harrasta sellaista liikuntaa, johon tarvittaisi jotain muuta kuin normi-ulkolenkkarit. Se neljä paria on mulle siis oikeasti realistinen määrä kenkiä.
- se aiempi kenkäkommentoija
Mielenkiintoista. Itselläni on puolestaan neljä paria erilaisia juhla(korko) kenkiä ja koen sen olevan juuri sopiva määrä. Enempää en tarvitse, mutta erilaisia juhlia on paljon, ja laitan juhlvammat kengät mielellään esim. konserttiin tai teatteriin. Työhöni liittyy myös tilaisuuksia joissa asialliseen pukeutumiseen kuuluu omalla kohdallani korkokengät.
Mutta niin erilaisia olemme kaikki, ja hyvä niin. :) itse pyrin karsimaan myös turhaa tavaraa, mutta kaikista kiinnostavimmat ja itselleni hyvää mieltä tuottavimmat asiat ovat hieman poikkeuksellisia, sillä niitä voi olla hyvällä omalla tunnolla määrällisesti enemmän (esim. meikit, laukut, kirjat, kengät, korut) . Mutta kohtuus toki niissäkin. Sen sijaan en tarvitse kymmentä avainmenperänauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut ehkä 10 vuotta sitten viimeksi sellaisissa juhlissa joihin en ole voinut mennä siisteissä sandaaleissa tai villasukissa eli juhlakengät on mulle ihan turhia. En myöskään enää harrasta sellaista liikuntaa, johon tarvittaisi jotain muuta kuin normi-ulkolenkkarit. Se neljä paria on mulle siis oikeasti realistinen määrä kenkiä.
- se aiempi kenkäkommentoija
Mielenkiintoista. Itselläni on puolestaan neljä paria erilaisia juhla(korko) kenkiä ja koen sen olevan juuri sopiva määrä. Enempää en tarvitse, mutta erilaisia juhlia on paljon, ja laitan juhlvammat kengät mielellään esim. konserttiin tai teatteriin. Työhöni liittyy myös tilaisuuksia joissa asialliseen pukeutumiseen kuuluu omalla kohdallani korkokengät.
Mutta niin erilaisia olemme kaikki, ja hyvä niin. :) itse pyrin karsimaan myös turhaa tavaraa, mutta kaikista kiinnostavimmat ja itselleni hyvää mieltä tuottavimmat asiat ovat hieman poikkeuksellisia, sillä niitä voi olla hyvällä omalla tunnolla määrällisesti enemmän (esim. meikit, laukut, kirjat, kengät, korut) . Mutta kohtuus toki niissäkin. Sen sijaan en tarvitse kymmentä avainmenperänauhaa.
Tämän takia onkin aika turhaa määritellä jotain universaaleja totuuksia siitä, että mikä on turhaa ja miten monta kappaletta mitäkin tavaraa on järkevää.
Ystäväni harrastaa leipomista ja haaveilee jossain vaiheessa saavansa siitä ehkä ammatinkin. Hänelle toistakymmentä kakkuvuokaa on tarpeen ja kaikki säännöllisesti käytössä. Itse leivon pari kertaa vuodessa, joten yksi irtopohjavuoka kattaa kaikki tarpeeni.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on vapauttava tunne, kun käyn kaapit läpi ja saan kassin tai kaksi kierrätykseen tai kirpparille menevää tavaraa. Sen jälkeen tuntuu, että on taas tilaa hengittää.
Miten tuo nyt sitten helpottaa? Eli viet kassillisen tavaraa kirppikselle 40 euroa viikkohintaan ja nettoa kulujen jälkeen ehkä 2 euroa? Vai jäätkö pari kymppiä pakkaselle?
Vierailija kirjoitti:
Asumme miehen kanssa kahdestaan, lakanoita on 4 settiä. Kaksi aina käytössä sängyssä, eli kaapissa on aina kaksi puhdasta settiä. Sohva on levitettävä ja ylimääräisiä peittoja ja tyynyjä on 2kpl, eli kaksi vierasta voidaan majoittaa. Jos tulisi enemmän kerralla, niin heidän pitäisi tuoda patja, lakanat ja peitot ja tyynyt mukanaan. Tai lainaisimme lähellä asuvilta ystäviltä vaikka. Ei ole vielä 10 vuoden aikana tullut sellaista tilannetta.
Lakananvaihtopäivänä samantien pesuun käytetyt ja puhdas setti käyttöön.
Pyyhkeet piti ihan käydä laskemassa: 5 isoa, 8 pientä ja näistä siis käytössä koko ajan 2+3 eli kaapissa puhtaana 3 isoa ja 5 pientä.
Nuo ovat aika hyviä määriä. Meillä sen sijaan on kaikkia noita iso pino, mikä on ihan turhaa, koska kuitenkin käytämme pitkälti vain tiettyjä tekstiilejä ja loput lojuvat käyttämättöminä kaapissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on vapauttava tunne, kun käyn kaapit läpi ja saan kassin tai kaksi kierrätykseen tai kirpparille menevää tavaraa. Sen jälkeen tuntuu, että on taas tilaa hengittää.
Miten tuo nyt sitten helpottaa? Eli viet kassillisen tavaraa kirppikselle 40 euroa viikkohintaan ja nettoa kulujen jälkeen ehkä 2 euroa? Vai jäätkö pari kymppiä pakkaselle?
Eihän tavaran karsimisessa ole kyse vain rahasta.
Varaverhot. En ole koskaan edes tullut ajatelleeksi.
Minulla on yhä liikaa pöytäliinoja joista on yllättävän vaikea luopua kun suurin osa ovat mummoni tekemiä. Eivät ole kuitenkaan ihan minun tyyliä. Olen osan antanut muille sukulaisille. Säästin niistä kuitenkin parhaat kun ei muuta muistoa ole hänestä ja huomaan niitä katsellessani ajattelevani mummoani. Tulee mieleen eri muistoja hänestä.
Enkä usko että valokuvat liinoista olisi sama asia. Joitakin tunnepitoisia tavaroita tarvitsee myös koskettaa ja nähdä.
Harmittelen sitä ettei minulla itselläni ole tuollaista konkreettista taitoa jolla voisi ilahduttaa jotakuta toista ja että hän muistaisi minut siitä. Ehkä vähän hassu ajatus.. mutta olen niitä ihmisiä jotka ei viihdy valokuvattavana, joten minusta ei jää jälkeen valokuvia eikä paljoa perintöä. Ehkä pitäisi alkaa kerryttää enemmän hyvää mieltä läheisille, että edes siitä muistaisivat sitten kun aika jättää.
Sain itsenäisyyspäivävkonloppuna itseäni niskasta kiinni ja sain kerättyä kaapeista 8 Ikean kassillista.
Vein ne prosenttikirppikselle. Myyntiaika 2 vkoa.
Kävin pari pv sitten hakemassa rahat, sait 170 euroa.
Oon aivan ihmeissään.
Yritän nyt kerää uutta satsia. Seuraava vapaa paikka on ensi kuussa.
Kiva, kun tavara kiertää.
Mulla verhoja varmaan kymmenet + jouluverhot, kuitenkin käytän vain yksiä ja samoja (kun en kehtaa vaihtaa ku jouluksi ja joulun jälkeen), pussilakanoita n.15 paria, pyyhkeitä varmaan saman verran, isoja matalia ruokalautasia 28(!), käytetään yleensä vaan isoja syviä ja meitä on vaan 2, yövieraita muutaman kerran vuodessa mut 1-2 kerrallaan. Vaatekaapista löytyy biletoppeja, hameita, mekkoja, korkkareita yms. härpäkettä. Asun maalla, en käy baareissa, joskus kesäaikaan terassilla veneellä, en siis itse aja =) juhlia ei ole kuin hyvin harvakseltaan ja töissä työnantajan vaatteet. Tuikkukuppeja on laatikollinen, samat suosikit aina käytössä. Joulutavaraa reilu kaapillinen + jouluastiat, matot yms. Sekä varastohan tietenki on myös ääriään myöten täynnä. Syvä huokaus, paljon on työtä edessä, mutta haaveena joskus muutto omaan kotiin enkä ala näitä kaikkia säilömään, aiheuttaa vaan pahaa mieltä. Ja kuin helppo ois siivota...