tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19870)
Itse myyn koko ajan. Fb ryhmissä, torissa, huutiksessa. Kesällä käyn Hietsussa.
Joka vuosi lähtee n 1000 tavaraa.
Laitan myydyt tavarat ylös. Aina välillä tulee uskonpuutetta tämä ei lopu koskaan .
Sitten luen listaa ja tajuan paljonko on jo mennyt.
Tavarat ovat tulleet 2 kuolinpesästä ja nyt tyhjennetään ensimmäinen kesämökki.
Laitetaan ensi keväällä 2 mökkiä myyntiin ja toivotaan edes toisen saamista myydyksi.
Oma koti on muuttunut minimalistisempaan suuntaan.
Mökkien jälkeen jatketaan appivanhempien kodissa. Aikovat 5 v sisällä muuttaa kerrostaloon ja asuvat nyt 300 neliön omakotitalossa. Uskovat heille riittää 75-100 neliötä.
Urakka ei lopu vuosiin.
Rahaa tulee joka kk väh 100 e.
Haluaisin eroon kirjoista ja dvd-elokuvista. Ovat nuoruudessa hankittuja ja nyt elämäntilanne on ihan erilainen ja makukin muuttunut.
Helpot tapaukset oon jo karsinut, mutta jäljellä olevat aion kertaalleen vielä lukea ja katsoa. Nämä on ikuisuusprojekteja jotka painaa takaraivossa kohdassa ”pitäisi tehdä jos olisi aikaa”.
Näistä osalla on tunnearvoa joten ehkä pitäisi ottaa aikalisä niiden kanssa. Ovat myös sellaisia joita ei löydy kirjastosta tai suoratoistopalveluista. Vievät nyt tilaa vaatekaapissa kun muualla ei ole tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin eroon kirjoista ja dvd-elokuvista. Ovat nuoruudessa hankittuja ja nyt elämäntilanne on ihan erilainen ja makukin muuttunut.
Helpot tapaukset oon jo karsinut, mutta jäljellä olevat aion kertaalleen vielä lukea ja katsoa. Nämä on ikuisuusprojekteja jotka painaa takaraivossa kohdassa ”pitäisi tehdä jos olisi aikaa”.
Näistä osalla on tunnearvoa joten ehkä pitäisi ottaa aikalisä niiden kanssa. Ovat myös sellaisia joita ei löydy kirjastosta tai suoratoistopalveluista. Vievät nyt tilaa vaatekaapissa kun muualla ei ole tilaa.
Tuohon tunnearvoon.. kannattaa miettiä mitä tunteita ne tavarat ylipäänsä herättää.
Esim jos on saanu rakkaalta henkilöltä lahjaksi tavaran joka ei niin mieleinen niin ei haittaa hankkiutua eroon tavarasta, muisto rakkaasta säilyy muutenkin. Tai jos elokuvaa säästää koska tulee mieleen siitä miten katsoi sen onnellisena aikana niin ei sitä elokuvaa tarvii säästää muistaakseen sen ajan välttämättä. Jollei sitten ole tosi hyvä elokuva.
Toki ei mikään pakko luopua jos vähänkään epäilyttää.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan on ihan järjetöntä touhua, mutta millä itsensä aivopesisi että ei näkisi kaikessa tavarassa rahaa? Meillä ei ole pienellä kylällä mitään kierrätyspistettä eikä järjestöä joka kierrättäisi tavaroita. Kaksi vaihtoehtoa vain, joko myyn tavarat tai heitän kaatopaikalle ja jälkimmäiseen ei järki taivu.
Vanha viesti jo, mutta vinkkiä samassa tilanteessa oleville: Hope-yhdistykselle voi myös postittaa tavaraa. Pari vuotta sitten, kun paikkakunnallamme ei vielä ollut Hopea, kysäisin kauemmasta kaupungista voinko postittaa heille laatikollisen tavaraa, ja se kävi mieluusti. Hopesta saa ehkä helposti käsityksen, että he keräävät vain lastenvaatteita ja -tavaraa, mutta kyllä sinne käy myös aikuisten vaatteet, kodintekstiilit, harrastusvälineet yms. Ja Hope on yksi luotettavimmista hyväntekeväisyystoimijoista, tavara menee suoraan tarvitseville ilman turhia välikäsiä ja vapaaehtoistyöntekijöiden voimin!
Onko kukaan täällä vienyt paikkakuntansa asunnottomia auttaville järjestöille vaatteita? Miten toimia?
"Minä kerään kaiken pihalle esiin ja poltan
niin kirjat ja paperit
ehkä myös huonekalut ja muistot
kaikki valheet, jotka tulevat elämän tielle
kaikki hyvä, mikä estää näkemästä”
CMX - Ruoste
Vierailija kirjoitti:
Mä en luopuisi tärkeistä DVD:istä tai kirjoista - varsinkaan, jos niitä helposti ei ole mistään saatavilla. Ja kyllä niistä iloa on ollutkin! Hyvä päätös. Ei kaikesta tarvitse hommautua eroon, varsinkaan, jos on epävarma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt viimeksi luovuin eteisen kenkäkaapista, ja suuresta osasta siinä olleita kenkiä.
Säilytin kauheaa määrää melkein loppuun kulutettuja kenkiä, kun niin monta vuotta on ollut rahat niin tiukalla. Tajusin sitten, että mieluummin on vaikka ainoat kengät cittarin alehyllystä 20 euron tennarit, kuin enää säilyttelen tuollaista roinamäärää.
Paljon tästä tavarasta on ihan turvallisuudentunnetta varten. Että jos luovun siitä, minulla ei ehkä ole varaa ostaa uutta.
Paradoksaalisesti tämä halpisvaatteiden aika vapauttaa minut vaatteiden omiatamisen ikeestä. Tiedän että tiukan paikan tullen aina löydän jostain takin kolmellakympillä.Minullakin rahat loppuivat yllättäen.
Oli oikein mukava tilanne huomata omistan 30 paria kenkiä. Otin käyttöön parhaimmat, käytin jokaisen parin loppuun ja kesti ainakin 5 v käyttää kaikki loppuun.
Sama kävi suihkutuotteilla. En ostanut 5 vuoteen yhtään shampoota, suihkugeeliä jne vaan käytin kaikki loppuun. Niitä avattuja pulloja löytyi isot määrät.
Kuten myös palasaippuoita ja nämä nämä vasta kestävätkin.
Nyt on kylppärissä 5 purkkia entisen purkkimeren tilalla.
Kenkiäkin on yhteensä 12, siinä on 2 sandaalit, 2 korkkarit jne mukana.
Siis voisiko joku LASKEA
millainen määrä suihkugeeliä menee yhdeltä /5 vuodessa =montako pulloa
Villi veikkaus Ap:llä on ollut 60KPL suihkugeelipulloja varastossa, jotka on ollu jo vanhoja.
Eli epämääräisellä litkumönjällä hinkannu kehoaan pari viimeistä vuotta.
YÖÖÖKKKSSS
Vierailija kirjoitti:
Olette liian rikkaita kun on varaa hamstrata
Vaatteita saa alesta ja kirppikseltä 1-5eurolla.
Kyseessä on hamstraus niminen sairaus.
Koti täynnä tavaraa ,jota kukaan muu ei ota ilmaiseksikaan
Sulo vileen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt viimeksi luovuin eteisen kenkäkaapista, ja suuresta osasta siinä olleita kenkiä.
Säilytin kauheaa määrää melkein loppuun kulutettuja kenkiä, kun niin monta vuotta on ollut rahat niin tiukalla. Tajusin sitten, että mieluummin on vaikka ainoat kengät cittarin alehyllystä 20 euron tennarit, kuin enää säilyttelen tuollaista roinamäärää.
Paljon tästä tavarasta on ihan turvallisuudentunnetta varten. Että jos luovun siitä, minulla ei ehkä ole varaa ostaa uutta.
Paradoksaalisesti tämä halpisvaatteiden aika vapauttaa minut vaatteiden omiatamisen ikeestä. Tiedän että tiukan paikan tullen aina löydän jostain takin kolmellakympillä.Minullakin rahat loppuivat yllättäen.
Oli oikein mukava tilanne huomata omistan 30 paria kenkiä. Otin käyttöön parhaimmat, käytin jokaisen parin loppuun ja kesti ainakin 5 v käyttää kaikki loppuun.
Sama kävi suihkutuotteilla. En ostanut 5 vuoteen yhtään shampoota, suihkugeeliä jne vaan käytin kaikki loppuun. Niitä avattuja pulloja löytyi isot määrät.
Kenkiäkin on yhteensä 12, siinä on 2 sandaalit, 2 korkkarit jne mukana.Siis voisiko joku LASKEA
millainen määrä suihkugeeliä menee yhdeltä /5 vuodessa =montako pulloaVilli veikkaus Ap:llä on ollut 60KPL suihkugeelipulloja varastossa, jotka on ollu jo vanhoja.
YÖÖÖKKKSSS
Meillä kolmen hengen taloudessa suihkugeeliä menee vuodessa max 1 plo ja niitäkin kertyy helposti joululahjoina
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että karsiminen tai sen suunnittelu vie enemmän energiaa kuin säilyttäminen. Entäs jos vain päättäisit pitää nuo kirjat ja elokuvat, tulipa niiden pariin enää koskaan palattua tai ei? Ikuisuusprojektit muuttuisivat muinaismuistoiksi ja sinulta vapautuisi energiaa muuhun. Ja jos mieli joskus muuttuu, viet ne vain lähimpään divariin tai vaikka kirjaston vaihtohyllyyn.
Itse olen huomannut sen, että jos tavara on väärässä paikassa se on itse tavaraa paljon häiritsevämpää. Eivätkö nuo elokuvat ja kirjat mahdu mitenkään hyllyyn?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olette liian rikkaita kun on varaa hamstrata
Vaatteita saa alesta ja kirppikseltä 1-5eurolla.
Kyseessä on hamstraus niminen sairaus.
Koti täynnä tavaraa ,jota kukaan muu ei ota ilmaiseksikaan
Sulo vileen
Lisäksi kunnon hamsteri säilöö myös tyhjiä käytettyjä pahvilaatikoita, pakkauksia ja roskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenkiäkin on yhteensä 12, siinä on 2 sandaalit, 2 korkkarit jne mukana.Siis voisiko joku LASKEA
millainen määrä suihkugeeliä menee yhdeltä /5 vuodessa =montako pulloaVilli veikkaus Ap:llä on ollut 60KPL suihkugeelipulloja varastossa, jotka on ollu jo vanhoja.
YÖÖÖKKKSSS
En käytä suihkugeelejä, mutta shampoota menee pari pulloa vuodessa. Lyhyet hiukset
Vierailija kirjoitti:
Tämä tavaroiden raivaus tuntuu niin loputtomalta, että tavallaan ymmärrän niitä, jotka heittävät roskalavalle kaiken. Ikean kasseja ja muita pusseja täynnä tavaraa joka nurkassa odottamassa kirpparia, ostajaa, ystävää joka ehtisi hakea heille luvatut kamat, sopivaan keräyspaikkaan viemistä jne. Olen epäuskon vallassa, saanko koskaan siistiä kotia. Olemme eläneet nyssäköiden ja laatikoiden keskellä jo vuoden alusta asti, jolloin aloitin tämän projektin. Kauan teillä muilla on mennyt?
Olen havainnut tässä touhussa, että poistettaville tavaroille pitää olla oma tila. Joku hylly, kaappi, laatikko sängyn alla tai vaatehuoneessa. Mieluiten yksi paikka, mihin mahtuu kaikki. Jos ei mahdu, niin ainakin kirpparille menevät yhteen ja ystävää odottavat yhteen jne. Kun tavaroita raivatessa vapautuu hyllytiloja, nehän voi ottaa tähän käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YÖÖÖKKKSSS
Mulla itsellä menee vajaa 2 250ml kokoista suihkugeeliä vuodessa, eli viidessä vuodessa tuo tekee alle 10 pulloa, ihan tarkkaa määrää on vaikea sanoa.
Jotenkin helpottavaa lukea tätä ketjua, kun itsellä se karsimisprosessi ei ollut mikään älytön. Muutin 19-vuotiaana omilleni ja 26-vuotiaana aloin luopua turhasta tavarasta ja nyt on koko koti +varasto järjestyksessä, vain tarpeelliset ja tärkeät tavarat. Ihanat väljät kaapit, missään ei ole täyttä tai sekaista. Mutta eipä tuossa 7 vuodessa mitään älytöntä ryönälää ehtinyt kertyä. Mutta oli yllättävän paljon kuitenkin sellaistaa turhaa mitä kannoin kierrätykseen ja myin torissa yms. Ihan mukava projekti. Nyt on helppo pitää myös se tavaran tulovirta järkevänä, en tee heräteostoksia, harkitsen kaikkia hankintoja tarkkaan ja ostan vain tarpeeseen.
Joulu tulee ja lahjojakin on aika miettiä. Ainakin me tämän ketjun tavarakaaoslaiset voisimme päättää, että emme lisäisi maailman tavarakaaosta. Tuntemillamme ihmisillä on todennäköisemmin aivan liikaa tavaraa kuin oikeasti tarvetta jollekin. Jos emme tiedä mitä lahjansaaja toivoisi ja tarvitsisi, on paras muistaa aineettomalla tai syötävällä/kuluvalla lahjalla.
Yksi huomio: kynttilät ja lautasliinat ovat hyvä jouluinen kuluva lahja - jos tiedät, että lahjansaajalla on tapana käyttää niitä usein. Mutta jos ei, niin niistä voi tulla kolmaskymmenes paketti kaappiin, ja kohta henkilö tuskailee tässä ketjussa niitäkin ;)
Suklaarasia on ehkä tylsä, mutta joskus paras lahja! Ja niitä harva varastoi vuosikausia kaapissa. Jos niitä ei itse käytä, niitä osataan laittaa kiertoon.
Tarpeeksi läheiselle voi antaa vaikka vessapaperia :D
Lapsilta en ole kieltämässä toivottuja leluja, mutta Hoplopin tms. lippu tai lehtitilaus ovat vaihtoehtoja myös!
Vierailija kirjoitti:
Joulu tulee ja lahjojakin on aika miettiä. Ainakin me tämän ketjun tavarakaaoslaiset voisimme päättää, että emme lisäisi maailman tavarakaaosta. Tuntemillamme ihmisillä on todennäköisemmin aivan liikaa tavaraa kuin oikeasti tarvetta jollekin. Jos emme tiedä mitä lahjansaaja toivoisi ja tarvitsisi, on paras muistaa aineettomalla tai syötävällä/kuluvalla lahjalla.
Yksi huomio: kynttilät ja lautasliinat ovat hyvä jouluinen kuluva lahja - jos tiedät, että lahjansaajalla on tapana käyttää niitä usein. Mutta jos ei, niin niistä voi tulla kolmaskymmenes paketti kaappiin, ja kohta henkilö tuskailee tässä ketjussa niitäkin ;)
Suklaarasia on ehkä tylsä, mutta joskus paras lahja! Ja niitä harva varastoi vuosikausia kaapissa. Jos niitä ei itse käytä, niitä osataan laittaa kiertoon.
Ei olla läheisten kanssa enää vuosiin vaihdettu lahjoja keskenämme, lapsille, jotka ovat nuoria aikuisia ja omillaan, olen antanut rahaa, käyttävät sitten mihin käyttävät. Siis omat lapset.Tarpeeksi läheiselle voi antaa vaikka vessapaperia :D
Lapsilta en ole kieltämässä toivottuja leluja, mutta Hoplopin tms. lippu tai lehtitilaus ovat vaihtoehtoja myös!
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että karsiminen tai sen suunnittelu vie enemmän energiaa kuin säilyttäminen. Entäs jos vain päättäisit pitää nuo kirjat ja elokuvat, tulipa niiden pariin enää koskaan palattua tai ei? Ikuisuusprojektit muuttuisivat muinaismuistoiksi ja sinulta vapautuisi energiaa muuhun. Ja jos mieli joskus muuttuu, viet ne vain lähimpään divariin tai vaikka kirjaston vaihtohyllyyn.
Itse olen huomannut sen, että jos tavara on väärässä paikassa se on itse tavaraa paljon häiritsevämpää. Eivätkö nuo elokuvat ja kirjat mahdu mitenkään hyllyyn?
Kiitos tästä ehdotuksesta. Kyllä nuo jäljellä olleet dvdt ym. olivatkin väärässä paikassa. Luulin että tuottaisivat ”iloa” näkyvillä, mutta ei niin ollutkaan. Ne sattui jatkuvasti silmään avatessa vaatekaappia ja muistutti tekemättömistä tehtävistä enemmän kuin mukavista muistoista.
Laitoin ne kestokassiin ja makkarin yläkaappiin josta vapautui tilaa kun luovuin ”sitku” -vaatepussista.
Niiden vaatteiden kanssa aiemmin koin luopumisvaikeuksia, mutta nyt olikin yllättävän helppo päätös luopua niistä kun tajusin etten tästä nuorene vaikka niihin mahtuisinkin.
Josko saisin myös aikalisällä ensin ne tunteet selvitettyä jotka liittyneet noihin tavaroihin.
Mä asun isossa talossa, jossa 3 kuolinpesän tavaroita, minun ja mieheni omaisuus sekä tietenkin lapsien (3kpl) tavarat. Kauhun tasapainoa tämä on. Paljon on karsittu mutta vielä on vajaa kolme huoneellista tavaraa, joka pitäisi käsitellä, etsiä paikka talosta tai raivata ovesta ulos. Viimeksi kesällä lahjoitin lasten vaatteita ja tavaroita sekä yhden pöytä-tuoli-ryhmän. Meillä edetään aalloittain, kun löytyy inspistä ja aikaa.