tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19867)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä homman pointti on siinä, että kotona on mukava olla. Olet niiden tavaroiden ympäröimä, joista pidät, jotka tuovat sulle hyvän olon.
Jos tavaraa alkaa kertyä liikaa, se ahdistaa, jolloin järkevää on luopuminen. Tai kotona on vaikea liikkua liian roinan takia. Tai et löydä mitään, koska rompetta on liikaa. Silloin mielikin puhdistuu tavaran vähentämisestä.
Siis jos on miellyttävä olla, niin eikö ne tavarat saa pysyä, eihän kaikesta tarvitse luopua vain luopumisen vuoksi, vaikka minimalismi ja kon mari onkin päivän sana.
Elämän jäljet ja muistot kohtuudella!
T. "älä hävitä kirjoja"- kommentoija
Komppaan tätä. Eihän tässä mitään sotatilaa eletä, ja lähdetä menetetystä Karjalasta vain välttämättömin mukanaan. Miksi kaikki pitää hävittää, jos on koti ja tavarat joiden kanssa viihtyy? Kuinka paljon esim. heitä riipaisi jättää melkein kaikki muistot sinne?
Oon niin iloinen äitini keksi huoneilleen käyttöä.
Vanhempani asuvat isossa kerrostalossa, jossa on pieni vastike.
Vuosien varrella on huoneet täyttyneet ja kunnon täyttöaste tuli, kun isäni täti kuoli. Hän oli naimaton.
Asunto oli vuokra-asunto ja me kaikki yhdessä se tyhjennettiin nopeasti. Ja täytettiin pari huonetta.
Huoneita olen ajan kuluessa tyhjentänyt ja ihan hyvää tulosta saanut. Nähdään n kerran kk ja aina otin jonkun laatikon matkaan ja myin niitä.
Äitini innostui samaan aikaan käymään kotiaan läpi ja puolessa vuodessa oli lähtötilanne sama. Mutta siihen se jäi, koska koti oli perattu.
Sain parissa vuodessa huoneet tyhjennettyä ja nyt äitini ystävän poika muutti pariksi vuodeksi Amerikkaan.
Äitini saa yhdestä huoneesta 250 e kk vuokraa, kun tämä on aivan täynnä perheen tavaraa ja toinen huone on nyt tyhjä. Tälle etsitään vst käyttötarkoitusta .
Äitini saa 3000 e vuodessa siitä, että jotkut säilyttävät tavaroitaan säilössä. Iso summa ja samalla aikaa tavarat ovat paikallaan.
Komennus kestää max 5 v, jolloin äitini on saanut 15 000 e rahaa. Onko tässä vaiheessa varaston arvo edes 15 000 ?
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani asuvat isossa kerrostalossa, jossa on pieni vastike.Vuosien varrella on huoneet täyttyneet ja kunnon täyttöaste tuli, kun isäni täti kuoli. Hän oli naimaton.
Asunto oli vuokra-asunto ja me kaikki yhdessä se tyhjennettiin nopeasti. Ja täytettiin pari huonetta.
Huoneita olen ajan kuluessa tyhjentänyt ja ihan hyvää tulosta saanut. Nähdään n kerran kk ja aina otin jonkun laatikon matkaan ja myin niitä.
Äitini innostui samaan aikaan käymään kotiaan läpi ja puolessa vuodessa oli lähtötilanne sama. Mutta siihen se jäi, koska koti oli perattu.
Sain parissa vuodessa huoneet tyhjennettyä ja nyt äitini ystävän poika muutti pariksi vuodeksi Amerikkaan.
Äitini saa yhdestä huoneesta 250 e kk vuokraa, kun tämä on aivan täynnä perheen tavaraa ja toinen huone on nyt tyhjä. Tälle etsitään vst käyttötarkoitusta .
Äitini saa 3000 e vuodessa siitä, että jotkut säilyttävät tavaroitaan säilössä. Iso summa ja samalla aikaa tavarat ovat paikallaan.
Tästä ei saa selvää. Äiti, isän täti, äidin ystävä, äidin ystävän poika? Myytiin ja tyhjennettiin, täytettiin ja säilöttiin, vietiin pois laatikollinen?
Komennus kestää max 5 v, jolloin äitini on saanut 15 000 e rahaa. Onko tässä vaiheessa varaston arvo edes 15 000 ?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi aloittaa valittujen palojen kirjavaliokirjojen repimisen paperinkeräykseen. Kuulemma eivät kelpaa minnekään kun ovat lyhennelmiä eri kirjoista. Tuntuu kamalalta repiä sivuja kirjoista mut ei vaan oo tilaa niille.
Oisko jotain ideoita mitä tehdä kirjoista joita ei enää lueta?
Heitä roskiin, eihän se tavara vähene jos teet sadasta kirjasta enkelin, päinvastoin.
Vie pienemmän tilan kirjana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi oli säilytelly jotain lastensa vauvavaatteita. En uskaltanu niitä käyttää kun olivat jo niin haperoita. Pitsit mureni käsiin.
Ehkä tuleville sukupolville säästäminen on tunnejuttu, ei niinkään järkiperäinen.
Nimenomaan näin, ja niistä tunteista on vaikea päästää irti, sanon kokemuksesta. Käyn kämppääni läpi nyt toista kertaa tänä vuonna, ekalla kerralla oli vaikeampaa kun oli tunteet vielä enemmän pelissä. Nyt kun monista tavaroista on päässyt eroon, huomaa että ei enää edes muista mistä on luopunut. Eiköhän toisella kierroksella käy samoin. On tää vaan hidasta työtä. Jotenkin ymmärtää noiden hoardereitten ajatusmaailmaa kun kaikki lähtee kerralla, päivässä tai parissa (tv ohjelmien perusteella), niin se on järkytys. Hiljalleen kun tekee, ei tuu niin suurta ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi aloittaa valittujen palojen kirjavaliokirjojen repimisen paperinkeräykseen. Kuulemma eivät kelpaa minnekään kun ovat lyhennelmiä eri kirjoista. Tuntuu kamalalta repiä sivuja kirjoista mut ei vaan oo tilaa niille.
Heitä roskiin, eihän se tavara vähene jos teet sadasta kirjasta enkelin, päinvastoin.
Kannattaa kysellä olisko jollain kerholla tms askartelutarvikkeiden tarvetta. Joulun alla monet tekee näitä kirjaenkeleitä ym pieniä koristeita ja voisivat ottaa kirjoja vastaan. Joulukortteihinkin käyttävät kirjan sivuja ja nythän se on joka huushollissa melkein ajankohtaista.
Vierailija kirjoitti:
Oon nähnyt pinssejä ja koruja joita on tehty kirjojen sivuista. Koruja on ollut taiteltuja origamityyppisiä tai sitten esim. riipuksia joissa lasikuvun alla on pala sivua.
Kortteja niistä voisi askarrella myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon nähnyt pinssejä ja koruja joita on tehty kirjojen sivuista. Koruja on ollut taiteltuja origamityyppisiä tai sitten esim. riipuksia joissa lasikuvun alla on pala sivua.
Kortteja niistä voisi askarrella myös.
Yhdestä kirjasta saa tehtyä valtavan määrän eli ikävä kyllä järkevää on repiä kannet irti sekajätteeseen ja sivut paperinkeräykseen
Ystäväni appiukko joutui hoivakotiin. Äkkiä saivat tyhjentää vuokra asunnon, sekä kuuluvat varastot, niitä oli peräti kaksi. Stressaavaa heille, appiukko ei ollut tietty mitään kuolinsiivousta tehnyt vaan hamstrannut tavaraa. Paljon veivät kierrätykseen, osan toivat kotiinsa. Tästä on mennyt pari vuotta. Pikkuhiljaa ovat saaneet viimesiä roinia vietyä. Hyvät ihmiset, tehkää ajoissa nämä siivoukset itse, muistisairaus esm. jos tulee niin ei pysty enää mitään saamaan itse aikaseksi, kaikki jää lasten niskoille. Lapsetkin ovat jo 60 v. nurkilla ja työelämässä vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä, minkä tavarapaljous ongelman ratkasee kun yhdestä ongelmasta, elikkä kirjat, alkaa näpertelee toista ongelmaa, pölynkerääjää?
Tottahan se on ettei järkeä kirjoista väsäillä mitään. Kiitos.
Yllättävän tyydyttävää repiä sivuja. Valitettavasti tässä vasta alku tyhjennettävästä isosta kirjahyllystä joka täynnä juuri niitä opuksia joilla ei arvoa enää vaikka aikoinaan olleet kalliita osamaksuhankintoja ja osin imagon pönkittämistä.
Kun jopa vanhojen lehtien viemisessä paperinkeräykseen on ongelmia kun ”niitä voi vielä tarvita” tai ”luen ne vielä kerran läpi”.. Mut ehkä tää tästä pikku hiljaa.
Ei voi korostaa liikaa sitä että sopikaa hyvät ihmiset ajoissa siitä kuka saa huolehtia asioistanne ennen kuin iskee muistiongelmat tai hamstrausinto.
T. Kirjavalioiden repijä
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani asuvat isossa kerrostalossa, jossa on pieni vastike.Vuosien varrella on huoneet täyttyneet ja kunnon täyttöaste tuli, kun isäni täti kuoli. Hän oli naimaton.
Mistä on kysymys? Vuokraako ap: n äiti yhtä huonettaan varastoksi sukulaispojan tavaroille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä on kysymys? Vuokraako ap: n äiti yhtä huonettaan varastoksi sukulaispojan tavaroille?
Näinhän tuo on ja toivottavasti maksaa myös verot tuloista. Se on pääomaveron alaista tuloa tui 15 000
Minä olen päättänyt unohtaa kirppikselle vaatteiden, kenkien ja korujen viemisen. Tavaraa olisi varmaan parikymmentä jätesäkillistä, mutta saan ajatuksesta vaan stressiä enkä pääse eteenpäin. Kaikki se kuljetus, joka päiväinen siivoilu, täyttäminen, hinnoittelu jne. Ei kiitos. Päätin, että tungen lahjoitussäiliöihin (meilläpäin on vain sellaisia roskiksen näköisiä torneja, joihin voi tiputtaa lahjoitettavat muovipusseissa) kaikki kelvolliset ja loput laitan roskiin. Tiedän, että sekin tulee olemaan hankalaa, esim. laadukkaita liituraitajakkuja on melkein samanlaisia kymmenkunta. Pakko valita niistä 1-2 ja pois loput.
Tietääkö joku siitä H&M:n lumpunkeräyksestä? Eli vie pussillisen niin saa alennuskupongin? Entä jos vie 10 pussia, saako 100& alennusta vai miten se menee?
Miten voi olla PARIKYMMENTÄ JÄTESÄKILLISTÄ? Missä säilytät niitä nyt? Mistä ne on siis tullut?
Mitä väliä vaikka saisit 1000€ kupongin henkkamaukalle, meinasitko ostaa sieltä lisää lumppuja pois heitetyiden tilalle?
ihmiset ovat melko tyhmiä. miksi pitää ostaa sitä tavaraa niin paljon. pienellä tavaramäärällä tulee toimeen.
kirjoja ei kannata säästää. minä vein koko kirjastoni kierrätykseen. en tarvitse niitä enään.
ihmisillä on kaiken maailman krääsää eivätkä todellisuudessa tarvitse niitä koskaan.
jos jollakin on suuret määrät tavaraa niin minä tulen paikalle ja kohta kämppä on tyhjä, kun hommaan lavan pihaan ja kuljetan ne kaikki ylimääräiset tavarat sinne. eikö ole helppoa raivaaminen.
tulen mielelläni.
Vierailija kirjoitti:
ihmiset ovat melko tyhmiä. miksi pitää ostaa sitä tavaraa niin paljon. pienellä tavaramäärällä tulee toimeen.
kirjoja ei kannata säästää. minä vein koko kirjastoni kierrätykseen. en tarvitse niitä enään.
ihmisillä on kaiken maailman krääsää eivätkä todellisuudessa tarvitse niitä koskaan.
jos jollakin on suuret määrät tavaraa niin minä tulen paikalle ja kohta kämppä on tyhjä, kun hommaan lavan pihaan ja kuljetan ne kaikki ylimääräiset tavarat sinne. eikö ole helppoa raivaaminen.
tulen mielelläni.
Me ollaan säästetty mieleiset kirjat. Ne ovat kahdessa vitriinikaapissa, jotka vievät makuuhuoneessa puolisentoista metriä seinätilaa. Hyvin mahtuvat ja ovat siististi lasiovien takana. Kirjoitustyylistäsi päätellen sinunkin olisi kannattanut muutama kielioppia sivistävä kirja säästää. Toisen krääsä on toisen aarre.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla PARIKYMMENTÄ JÄTESÄKILLISTÄ? Missä säilytät niitä nyt? Mistä ne on siis tullut?
Mitä väliä vaikka saisit 1000€ kupongin henkkamaukalle, meinasitko ostaa sieltä lisää lumppuja pois heitetyiden tilalle?
Ne ovat tulleet kaupoista ja nettikaupoista. Olen shoppaillut vaatteita ja tiedän, ihan liikaa. En aio ostaa lisää lumppuja, koska tavoite on jatkossa omistaa vain sopivan pieni vaatevarasto, jossa pidän kaikista vaatteista ja ne ovat mahdollisimman paljon kotimaista tuotantoa. Mutta aina on tarvetta mustille sukille, alushousuille ja perusvaatteille. Ne ovat niitä jotka kuluvatkin nopeammin.
Anteeksi nyt vaan, jos olet shoppaillut tuollaisen määrän turhia vaatteita, on velvollisuutesi pitää huoli, ettei niiden elinkaari katkea vielä. On sairasta laittaa käyttökelpoisia vaatteita lumppukeräykseen ja ostaa varmuuden vuoksi alekupongilla vähän lisää - olkoonkin niitä nopeasti kuluvia. Kenelläkään ei pitäisi olla oikeutta jatkaa tätä nykyistä pikamuotirallia.
Kirjavaliot oli ihan surkeita. Toivottavasti niitä ei ole enää.