tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19865)
Täällä Keski-Euroopassa, ainakin tässä maassa missä asun, on melko yleistä jättää tavaroita kadulle ilmainen-lapun kera. Itsekin tällä viikolla jätin talon eteen jalkalampun ja laatikollisen kukkaruukkuja. Kukkaruukut menivät parissa tunnissa ja lamppu seuraavana päivänä (nostin yöksi sisälle). Itsekin olen ottanut kadulta naulakon ja hyllyn, molemmat ovat käytössä edelleen. Mielestäni toimii hyvin. Täällä on muutenkin siistiä ja luotan siihen, että jos joku tavara ei kelpaa ohikulkijoille, niin sen omistaja huolehtii jatkosta eikä jätä sitä kadun varteen. Pesutupaan vein myös avattuja pesuaineita ja muita siivousvälineitä ja nekin katosivat siitä päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelumallin muutoksella pyrin saamaan tavarat kiertoon kun jäävät tarpeettomaksi.
Eli ei tarvii säästää jälkipolville kaikkea mahdollista. Itekään en ole kaivannut omasta lapsuudesta mitään tavaraa. Toki valokuvia on ollut kiva nähdä, mutta esim. lapsuuden aikaisia leluja ei ole kaivattu.
Kirjastossa tuli vastaan lempikirja mutta sekin nostalgia jotenkin latistui kun satu ei ollutkaan niin hyvä kuin mitä kuvittelin.
Minulle oli säästetty ensikengät. Ne olisivat nyt lapselleni sopivat. Mutta kenkien pohja on tahmea ja murenee, siis ihan paloja lohkeilee. Ne oli pakko heittää roskiin. Niistä kengistä olisi varmasti ollut enemmän iloa jollekin silloin 30 vuotta sitten. Minulle riittää vauvakirjassa oleva kuva, jossa minulla on kengät jalassa.
Kannattaa muistaa, että aika tekee tehtävänsä, eikä tavarat säily ikuisesti.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on paha hamstraustarve. Kaikkee löytyy, jos vaikka joskus tarvis. Samoin lapsille on vaatteita jo ainakin 2 vuotta eteenpäin. Kaapit pullollaan muovikasseja ja nyssyköitä =( Mieheltä piilottelen ostamiani tavaroita, en vaan tiedä enää paikkoja mihin piilottaa.
Psykologin juttusille. Olet aika riippuvainen tai masentunut tai tapojesi orja tai haet tavarasta turvaa.
Jos et nauti tilanteesta, niin tee muutos. Jää muuhun elämässä energiaa kuin tavaroiden roudaaminen tai piilotteluun. Tuohan on niin kuin piilopullo. Häpeät sitä.
Kyllä hyötyisit avusta.
Ulkosuomalainen järjestelijä kirjoitti:
Täällä Keski-Euroopassa, ainakin tässä maassa missä asun, on melko yleistä jättää tavaroita kadulle ilmainen-lapun kera. Itsekin tällä viikolla jätin talon eteen jalkalampun ja laatikollisen kukkaruukkuja. Kukkaruukut menivät parissa tunnissa ja lamppu seuraavana päivänä (nostin yöksi sisälle). Itsekin olen ottanut kadulta naulakon ja hyllyn, molemmat ovat käytössä edelleen. Mielestäni toimii hyvin. Täällä on muutenkin siistiä ja luotan siihen, että jos joku tavara ei kelpaa ohikulkijoille, niin sen omistaja huolehtii jatkosta eikä jätä sitä kadun varteen. Pesutupaan vein myös avattuja pesuaineita ja muita siivousvälineitä ja nekin katosivat siitä päivän aikana.
Minä vein taloyhtiön pesutupaan pyykinpesuneita ja Vanishia ja lappu päälle saa käyttää ja ottaa omakseen.
Kuinka monta käsilaukkua teillä on ja missä säilytätte niitä?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on yksi pieni musta halpis olkalaukku ja yksi keltainen merkkilaukku (käytettynä ostettu). Ne ovat eteisen kaapissa, koska käytän niitä aika harvoin. Päivittäisessä käytössä on reppu, ja repussa kangaskassi kauppareissuja varten. Reppua on ihan vaan joko eteisen tai makkarin lattialla seinää vasten, koska se on helppo napata mukaan. Lompakko on aina repussa.
Tarvitseeko isyydentunnustuksesta saatuja papereita mihinkään? Tuntuu, että nekin vain kuuluu olla pyörimässä täällä. Mutta en ole vielä kertaakaan kohta kymmeneen vuoteen niitä tarvinnut. Edes erotilanteessa lastenvalvojalla, sillä nehän näkyvät heilläkin koneella..
Olen jakanut kodin 6 osaan ja joka kk käyn sen kk kohdan läpi. Tyhjennän kaikki laatikot, pidän jokaista tavaraa kädessä jatkoon, ei jne.
Olen viimeksi keväällä kyseenalaistanut, kun minulla on paperia .
Kirjekuorisettejä, joissa on kirjoituspapereita. Niillä en tee mitään, mutta myöskin ei kukaan muukaan tee.
Nyt on tullut tilanne olenkin tarvinut kirjekuorta.
Myös jonkun verran on esim lyhtyjä jne, joilla en suoraan mitään pakollista käyttöä ole, mutta onhan ne kivat, etenkin jos on vieraita.
No niin, sain raivattua muutaman keittiön kaapin, paljon jäi mistä en pysty luopumaan mutta jotain on nyt lähdössä pois. Vaan tähän tämä nyt tyssähti. Mihin vanhat maljakot, venäläinen Rautaparta ja tupperin tarjoiluastia hävitetään? En kyllä rupea toriin niitä kuvailemaan jokaista naarmua myöten ja sopimaan yhteneviä aikatauluja, kirppispöydät maksaa n. 40 euroa +prosentit. Roskiin siis?
Vierailija kirjoitti:
No niin, sain raivattua muutaman keittiön kaapin, paljon jäi mistä en pysty luopumaan mutta jotain on nyt lähdössä pois. Vaan tähän tämä nyt tyssähti. Mihin vanhat maljakot, venäläinen Rautaparta ja tupperin tarjoiluastia hävitetään? En kyllä rupea toriin niitä kuvailemaan jokaista naarmua myöten ja sopimaan yhteneviä aikatauluja, kirppispöydät maksaa n. 40 euroa +prosentit. Roskiin siis?
Älä laita roskiin. Onko lähistöllä Konttia, kierrätyskeskusta tms. paikkaa johon voi lahjoittaa tavaraa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita paikkoja kun miettii ja etsii, riippuu ihan paikkakunnasta. Esimerkiksi paikkoja mihin voi lahjoittaa: SPR:n kontti, Pelastusarmeija, seurakunta, työttömien yhditykset, ekocenter, Fida, eläinsuojeluyhdityksen kirpputori... Googlaile ja selvitä seudullasi toimivat hyväntekeväisyysjärjestöt, jotka saattavat myös huolia niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita paikkoja kun miettii ja etsii, riippuu ihan paikkakunnasta. Esimerkiksi paikkoja mihin voi lahjoittaa: SPR:n kontti, Pelastusarmeija, seurakunta, työttömien yhditykset, ekocenter, Fida, eläinsuojeluyhdityksen kirpputori... Googlaile ja selvitä seudullasi toimivat hyväntekeväisyysjärjestöt, jotka saattavat myös huolia niitä.
Äh, no onhan niitä. Itse en vain käy, kun ei ole lähellä, muita kirppareita sitä enemmän. Ei muuta kun ajelulle vähän kauemmaksi. Ja täytyy samaan vaivaan katsoa vaatteetkin läpi. Kiitos, raivaus vain ahdistaa.
Varsinais-Suomessa paikkakunnalla jossa asun, SPR ainakin tulee hakemaan kotoa asti lahjoitettavat huonekalut ja ottavat vastaan muita tavaroita myös siinä samalla. Jos lahjoittaa pelkkää tavaraa, niitä eivät tule hakemaan.
Fakta on, että aloitusmode saattaa olla entinen toimittaja joka ei ole saanut muualta töitä.
Tämän ketjun innoittamana rupesin julmasti vain raivaamaan kaappeja romusta. Löytyi ihan hirveästi asioita joiden olemassaoloa en ole muistanut, hirveät kasat "kyllä mä tätä ehkä joskus käytän" kamppeita ja rikkinäiset verhot! :D lähti kaatikselle ja nyt on niin kiva olo kun rojusta pääsi eroon.
Masentavaa kun karsii ja karsii, eikä tuloksia vain näy missään! En ehkä ole karsinut tarpeeksi tehokkaasti vielä, liikaa taitaa olla tätä ehkä vielä tarvitsen. Tosin en olekaan minimalisti vaikka se silmääni miellytyäisikin. Toisaalta ärsyttää tämä hidas eteneminen, mutta en tiedä osaanko edes nopeammin karsia kun olen ollut liian kiinni siinä tavarassa. Tavoite on päästä tilaan, jossa materialla ei ole väliä. Huoh!
Vierailija kirjoitti:
Masentavaa kun karsii ja karsii, eikä tuloksia vain näy missään! En ehkä ole karsinut tarpeeksi tehokkaasti vielä, liikaa taitaa olla tätä ehkä vielä tarvitsen. Tosin en olekaan minimalisti vaikka se silmääni miellytyäisikin. Toisaalta ärsyttää tämä hidas eteneminen, mutta en tiedä osaanko edes nopeammin karsia kun olen ollut liian kiinni siinä tavarassa. Tavoite on päästä tilaan, jossa materialla ei ole väliä. Huoh!
Tunnistan itseni kirjoituksestasi ja niin tiedän tunteen ettei tämä ikinä lopu.
Onneksi olen jo muutaman vuoden rajoittanut tavaran ostamista tai muuten haalimista.
Parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mun laukut:
- Arkikäytössä isohko beige laukku, kulkee mukana töissä
- Toinen saman kokoluokan laukku, musta, vaihtelen välillä tätä ja beigeä
- Pieni juhlalaukku musta
- Pieni arkisempi olkalaukku, ruskea, käytän usein vapaa-ajalla tätä, aina silloin kun mukaan tarvitsee vain kännykän, lompakon ja avaimet.
Iso arkilaukku on aina eteisen peilikaapissa, helppo napata siitä mukaan samalla kun takki. Muut laukut on eteisen hyllyllä. Neljällä laukulla pärjää todella hyvin, kun ne on kaikki mieleisiä!
Lisäksi on retkireppu, viikonloppureissuja varten putkikassi, sekä isompi matkalaukku. Ne on kaikki vaatehuoneen ylähyllyllä. Kestokasseja on 4.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan itseni kirjoituksestasi ja niin tiedän tunteen ettei tämä ikinä lopu.
Onneksi olen jo muutaman vuoden rajoittanut tavaran ostamista tai muuten haalimista.
Parempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa.
Sama homma. Olen lopettanut ostelun kokonaan. Vain vaatteita tarpeeseen enää ostan.
Mutta sitten sukulaiset tuo lahjaksi tavaraa roppakaupalla. Eivät halua rahaa antaa vaan aina tavaraa. Samat ihmiset valittaa, että meillä on liikaa tavaraa ja meidän pitäisi laittaa ylimääräiset pois. Eli heidän antamat vain on meillä ok ja meidän maun mukaiset tavarat on pistettävä pois? No joo, nykyään lahjat lähtevät suoraan kiertoon. Paljon on mennyt kivoja tavaroita, mutta meille turhia eteenpäin. Pidän jatkossa vain itse valitsemamme.
Ajattelumallin muutoksella pyrin saamaan tavarat kiertoon kun jäävät tarpeettomaksi.
Eli ei tarvii säästää jälkipolville kaikkea mahdollista. Itekään en ole kaivannut omasta lapsuudesta mitään tavaraa. Toki valokuvia on ollut kiva nähdä, mutta esim. lapsuuden aikaisia leluja ei ole kaivattu.
Kirjastossa tuli vastaan lempikirja mutta sekin nostalgia jotenkin latistui kun satu ei ollutkaan niin hyvä kuin mitä kuvittelin.