Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

tavarapaljous :(

Vierailija
22.04.2014 |

ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/

Kommentit (19865)

Vierailija
2881/19865 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tavara, mitä sinulla on, on sinulla vain  lainassa. Mitään ei mukaan oteta, kun täältä lähdetään.

Vierailija
2882/19865 |
24.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tavara, mitä sinulla on, on sinulla vain  lainassa. Mitään ei mukaan oteta, kun täältä lähdetään.

Tämä! Konkretisoitui viimeistään läheisen kuoltua taloa tyhjentäessä.. Älä hilloa tavaraa, jota et käytä. Maksettu hinta ei tule takaisin, vaikka kuinka makuuttaisit tuotetta kaapissa. Jos et käytä, hankkiudu eroon. Jos kukaan ei maksa siitä, sen arvo on tasan nolla euroa ja se kuuluu kierrätykseen tai roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2883/19865 |
25.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä tavara-asiaa ei voi tarpeeksi tuoda esiin kun miettii miten paljon Suomessa on omakotiasujina vanhusväestöä tai ainakin eläkeläisiä jotka asuneet taloissaan useita vuosikymmeniä säästäen kaiken mahdollisen.

Eivät monikaan ole tajunneet muutosta siinä miten tavaroista tullutkin rasite. Ei esim. kelpaakaan jälkipolville, saati antikvariaattiin valittujen palojen kirjasarjat, tietosanakirjat tai päätalot joita löytyy joka taloudesta suurista ikäluokista. Ja tavaran vähentämisessä tulee monesti kiire siinä vaiheessa kun muutettava palvelutaloon eikä paljoa pysty mukaansa ottamaan. Toki enimmät tavarat ovatkin vain painolastia mutta joillekin myös tuoneet turvaa.

Vierailija
2884/19865 |
26.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka saan vanhan isäni uskomaan ettei tarvii jemmata kaikkea tavaraa kotiinsa?! Ottaa vastaan muilta tarpeettomat, jopa rikkinäiset laitteet ja kiertää vielä kirppareilla ostamassa turhaa rompetta. Argh..

Vierailija
2885/19865 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla urakka on vasta alkamassa. Vien tavaroita kirppikselle, jossa hoidetaan hinnoittelu provikkaa vastaan.

Vierailija
2886/19865 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin joku laittoi linkkejä siitä, miten ihmiset vievät törkyisiä vaatteita kierrätyslaatikkoihin. Luulen, että tämä johtuu pitkälti siitä, että tekstiilin keräystä ei enää ole. Isänikin oli heittämässä törkyä laatikkoon, mutta ehdin väliin. Hän meuhkasi, että on kyllä jätemaksut maksanut ja voi sinne jätteet laittaa. Selitin, että ei se ole tekstiilinkeräys vaan lahjoitettaville vaatteille. Soitin kaatopaikalle ja vanhanaikaista jätetekstiilin keräystä ei ole muutaman sadan kilometrin säteellä. Ja tästä tuli kerran uutisissakin. Tekstiilin vieminen energiajätteisiin ei ole ainakaan vanhemmalle sukupolvelle tuttua, ja toisaalta nuoremmatkin ehkä ajattelevat säästävänsä rahaa, kun jätteen sulloo ilmaiseksi lahjoituslaatikkoon. Kyse ei siis ole köyhien aliarvioimisesta, kuten jutussa väitettiin, vaan tietämättömyydestä (merkinnät keräyslaatikoissa aika huomaamattomat joskus) sekä itsekkyydestä.

Vierailija
2887/19865 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin joku laittoi linkkejä siitä, miten ihmiset vievät törkyisiä vaatteita kierrätyslaatikkoihin. Luulen, että tämä johtuu pitkälti siitä, että tekstiilin keräystä ei enää ole. Isänikin oli heittämässä törkyä laatikkoon, mutta ehdin väliin. Hän meuhkasi, että on kyllä jätemaksut maksanut ja voi sinne jätteet laittaa. Selitin, että ei se ole tekstiilinkeräys vaan lahjoitettaville vaatteille. Soitin kaatopaikalle ja vanhanaikaista jätetekstiilin keräystä ei ole muutaman sadan kilometrin säteellä. Ja tästä tuli kerran uutisissakin. Tekstiilin vieminen energiajätteisiin ei ole ainakaan vanhemmalle sukupolvelle tuttua, ja toisaalta nuoremmatkin ehkä ajattelevat säästävänsä rahaa, kun jätteen sulloo ilmaiseksi lahjoituslaatikkoon. Kyse ei siis ole köyhien aliarvioimisesta, kuten jutussa väitettiin, vaan tietämättömyydestä (merkinnät keräyslaatikoissa aika huomaamattomat joskus) sekä itsekkyydestä.

Mä en tiedä miten maalla asutte, mutta nykyään tekstiilikeräys on vaatekaupoissa (esim. H&M ja KappAhl). Jos siis ei jostain syystä sinne polttojätteeseen halua laittaa....

Vierailija
2888/19865 |
27.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin innostuin karsimaan vaatehuonetta. Ihailin yvtä mekkoa ja mietin että ek ole tullut juuri pidettyä, koskas se onkaan ostettu... ei luoja! Vuonna 2000 serkun häihin. Toinen löytö oli toppatakki jonka muistan olleen kallis, vuonna 1999.(olen tosin tämän jälkeen pitänyt sitä mutta en varmaan 10 vuoteen) kaikkea sitä säilöö...

Vierailija
2889/19865 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pystytte valikoimaan, mitä säästätte lapsen piirustuksista ym. päiväkoti ja kouluaskarteluista? Minun on myös todella vaikeaa pistää kaikki lasten vaatteet eteenpäin. Vaatteisiin liittyy niin paljon muistoja. Muuten minulla ei ole mitään ongelmaa luopua turhasta tavarasta, mutta kaikki lapsiin liittyvä on niin lähellä sydäntä. Varasto pursuaa jo nyt lempileluja, vaatteita ja askarteluja.

Vierailija
2890/19865 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kuinkahan paljon voisi olla sopiva määrä reppuja, laukkuja ja kasseja? Tuntuu, että itsellä on niitä tosi paljon ja silti käytän aina samoja. Mietin, että selviäisinkö, jos olisi yksi töihin, yksi vapaa-ajalle, yksi isompi reissuun ja sitten joku kangaskassi kauppakassiksi. Kai nyt sitten pitäisi ottaa joku tehokäyttöön, että saisin kulutettua loppuun asti, kun osa ei kelpaa enää lahjoitettavaksi, muttei ole ihan roskiskunnossakaan vielä.

Itselläni on 1 reppu, jota pääosin käytän vain matkustaessa (matkustan käsimatkatavaroilla), 1 käsilaukku ja 2 kangaskassia. Pärjäisin yhdelläkin kangaskassilla, mutta hienommasta en halua luopua, ja vähemmän hieno sopii paremmin käsilaukkuun (jos pidän sitä varmuuden vuoksi mukana, enkä vielä tiedä käynkö kaupassa vai en).

Vierailija
2891/19865 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pystytte valikoimaan, mitä säästätte lapsen piirustuksista ym. päiväkoti ja kouluaskarteluista? Minun on myös todella vaikeaa pistää kaikki lasten vaatteet eteenpäin. Vaatteisiin liittyy niin paljon muistoja. Muuten minulla ei ole mitään ongelmaa luopua turhasta tavarasta, mutta kaikki lapsiin liittyvä on niin lähellä sydäntä. Varasto pursuaa jo nyt lempileluja, vaatteita ja askarteluja.

Mulla on lapset aikuisia ja lapsenlapsiakin jo on. Joitakin lasten piirustuksia ja askarteluja on edelleen tallessa, myös kouluvihkoja. Neuvoisin että pistä pois ronskilla kädellä. Ei kaikkea voi säilyttää eikä kaikkia edes muista kaivata, kun ne on pois heittänyt. Ota kiva säilytyslaatikko ja pidä säilytettävät siinä. Kun se täyttyy niin pitää heittää joku pois. Näin jää jäljelle vain ne rakkaimmat. Mulla on myös käyttöesineinä esim koulussa tehtyjä leikkuulautoja ja myös pääsiäiskoristeita ja joulujuttuja. Näin muistot säilyy ja on kivoja perinteitä nostaa kausitavarat esille. Vaatteita en ole säästänyt, lukuunottamatta muutamia vauvajuttuja. Leluilla leikkii nyt lapsenlapset. Kaikkia ei tietenkään kannata niistäkään säästää.

Vierailija
2892/19865 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekin innostuin karsimaan vaatehuonetta. Ihailin yvtä mekkoa ja mietin että ek ole tullut juuri pidettyä, koskas se onkaan ostettu... ei luoja! Vuonna 2000 serkun häihin. Toinen löytö oli toppatakki jonka muistan olleen kallis, vuonna 1999.(olen tosin tämän jälkeen pitänyt sitä mutta en varmaan 10 vuoteen) kaikkea sitä säilöö...

Miten tämä on mahdollista? Et ole 20 vuoteen muuttanut tai edes siivonnut?

Vierailija
2893/19865 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti että miksi säästät tai haluat säästää näitä kaikkia? Mieti, mitä tapahtuisi jos luopuisit niistä (ihan vaan ajatuksen tasolla)? Pelkäätkö että et muista enää lapsesi vauva-aikaa tai lapsuutta jos laitat ne kaikki pois?

Säästin kanssa tosi paljon lapsen vaatteita ja leluja aikoinaan. Mutta sitten mietin että miksi. Muutama vuosi myöhemmin, ne silloin ihanat lapsen vaatteet olivat muuttuneet sellaisiksi että eipä niitä enää kukaan käyttäisi. Vaikka sillä hetkellä kun ne laitoin säästöön, tuntuivat tosi ihanilta. Näin se muoti ja maku muuttuu. Tulin siihen tulokseen että oikeastaan haluan näiden vaatteiden avulla muistella sitä aikaa kun lapseni oli pieni ja suloinen. Mutta sitä voi myös muistella ihan valokuvien avulla. Ei siihen tarvitse säilöä hirveitä määriä vaatteita. Mielummin myy/lahjoittaa eteenpäin ne vaatteet silloin kun kelpaavat vielä jollekin ja näin pääsevät vielä käyttöön.

Piirustuksista voi kanssa valkata ne parhaat ja loput voi laittaa pois. Mummeille ja kummeille voi antaa kans vielä 1-2 piirustusta, niin siinä ne menee sitten.

Vierailija
2894/19865 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vanha kodinkansio, missä jokaiselle neljälle lapselle omat pari lokeroa. Valitsen sinne sellaiset piirustukset ja työt, jotka parhaiten kuvastavat lapsen omaa persoonaa ja mielikuvitusta ja ovat mielestäni onnistuneet hyvin, lopuille hei hei. Lisäksi jokaisella oma kansio muovitaskuilla, siinä syntymätodistus, neuvolakortti, kastetodistus, eka leffalippu, todistus uimakoulusta, harrastetodistuksia ja joitain kunniakirjoja ja koulutodistukset ja kaikki mitä haluan säästää. En kaikkea ole matkan varrella sentään säästänyt, mutta jotain aina tietystä ikäkaudesta.

Nämä ja parit vauvavaatteet, ihan rakkaimmmat lelut, palkintoja, esim erikoinen herätyskello ja rakkaat pehmot on jokaisen omassa elfakorissa.

Lisäksi olen ajatuksella säästänyt joitain leluja vieraiden ja tulevien lastenlasten käyttöön, kuten puujunarataa ja dubloja. Myös omille muistolle yksi korillinen. Nämä vievät tilaa lattialta sen elfakorisysteemin verran. (meillä ok-talossa tilaa lämpimässä kellarissa.) Olen paljon hävittänyt, mutta paljon myös valokuvannut, ihan tavaraakin.

Vierailija
2895/19865 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä, ketä varten niitä säilöö ja kenen muistoja ne ovat. Pääasiassa sinun. Lapsillasi ei ole vastaavia tunnesiteitä omiin piirrustuksiinsa eikä vaatteisiin, joita lapsena pitivät. Lisäksi kumpikaan ei kestä aikaa, piirrustukset ja askartelut menettävät värinsä, liimat kuivuvat, paperit hapertuvat. Vaatteissa sama. 

Vierailija
2896/19865 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa ottaa niistä valokuvat. Se on edelleen paras vinkki jonka olen kuullut sellaiselle tavaralle, johon liittyy jotakin tunnearvoa mutta ei niin paljon ettei viitsisi säästää. Itse otin tänä kesänä kuvia omista vanhoista askartaluista, piirustuksista ja leluista. Paljon kyllä säästikin mutta paljon roskiin myös.

Tänä kesänä olen ollut siivoamassa isovanhempien omakotitaloa. Paljon hyvää tavaraa, paljon vanhaa roskaa myös. Menneiden vuosikymmenien vaatteita tosi paljon. Isoisälläni oli varmaan 30 takkia!

Vierailija
2897/19865 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vihdoin ja viimein varattua kirppispöydän. Tavoitteena oli, että jos nyt ainakin pöydän hinnan (30 e /vk) saan takaisin ja kamaa jonkun verran pois. Nyt neljän myyntipäivän jälkeen myyntiä olikin kertynyt jo 190 e! Positiivinen yllätys, kun myyntikama on ihan tavallista naisten- ja vauvanvaatetta ja vähän sekalaista tavaraa.

Vähän jännittää, mitä teen jäljelle jääville tavaroille. Saanko vietyä konttiin tms vai haudonko makkarin lattialla tyylillä "kyllä näistä vielä muutaman euron saisi nettikirppiksellä"...

Samalla oon käynyt koko asunnon taas vaihteeksi läpi. Pahvilaatikoita ja sekalaisia kasoja ympäriinsä. Ahdistaa, kun samaan aikaan kun tuntuu ettei tilaa vain ole, kaapeissa on tyhjiä hyllyjä, mutten osaa päättää missä järjestyksessä laitan tavarat ja mihinkin.

44 m2 kaksio, minä ja mies, taapero ja loppuvuodesta syntyy vauva. Omakotitalo etsinnässä, mutta asutaan tässä niin kauan kuin varmasti hyvä löytyy. Nyt itse asiassa alkaa ahdistaa jo se omakotitalokin - sinne saa ihan liian helposti "hukattua" paljon turhaa tavaraa!

Haluaisin jotenkin tietää täsmälleen kaikki mitä omistamme.

Vierailija
2898/19865 |
01.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesänrakentaja kirjoitti:

Sain vihdoin ja viimein varattua kirppispöydän. Tavoitteena oli, että jos nyt ainakin pöydän hinnan (30 e /vk) saan takaisin ja kamaa jonkun verran pois. Nyt neljän myyntipäivän jälkeen myyntiä olikin kertynyt jo 190 e! Positiivinen yllätys, kun myyntikama on ihan tavallista naisten- ja vauvanvaatetta ja vähän sekalaista tavaraa.

Vähän jännittää, mitä teen jäljelle jääville tavaroille. Saanko vietyä konttiin tms vai haudonko makkarin lattialla tyylillä "kyllä näistä vielä muutaman euron saisi nettikirppiksellä"...

Samalla oon käynyt koko asunnon taas vaihteeksi läpi. Pahvilaatikoita ja sekalaisia kasoja ympäriinsä. Ahdistaa, kun samaan aikaan kun tuntuu ettei tilaa vain ole, kaapeissa on tyhjiä hyllyjä, mutten osaa päättää missä järjestyksessä laitan tavarat ja mihinkin.

44 m2 kaksio, minä ja mies, taapero ja loppuvuodesta syntyy vauva. Omakotitalo etsinnässä, mutta asutaan tässä niin kauan kuin varmasti hyvä löytyy. Nyt itse asiassa alkaa ahdistaa jo se omakotitalokin - sinne saa ihan liian helposti "hukattua" paljon turhaa tavaraa!

Haluaisin jotenkin tietää täsmälleen kaikki mitä omistamme.

Sinuna jatkaisin kirppispaikan pitoa viikolla (olethan jo tienannut sen maksunkin) kun kerran sitä tavaraa on ja tullut lisääkin. Sitten säästät vain arvokkaimmat toiselle kirppikierrokselle ja loput hyväntekeväisyyteen. Ei kaikki omakotitalot ole pohjattomia tavarajemmoja, jos ei ole autotallia tai ullakkoa tavarat ovat sisällä ja nykyään uusissakaan taloissa ei välttämättä ole esim vaatehuonetta. Ei muuta kun seinät mataliksi ja yhtä isoa tilaa kaikki niin näkee heti yhdellä silmäyksellä mitä omistaa.

Vierailija
2899/19865 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset yleensä siivotessa heitä ehjiä vaatteita pois, eikä muutossakaan.

Vierailija
2900/19865 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset yleensä siivotessa heitä ehjiä vaatteita pois, eikä muutossakaan.

Kommentoimani kirjoittaja ilmaisee asian niin että hän oli _unohtanut_ ko tavaroiden olemassaolon 20 vuodeksi. Silloin niitä ei ole vuosiin edes nähdyt, joka kuulostaa oudolta.

Ja kyllä ilmeisesti elän kuplassa, kun olen olettanut että siivotessa, ja etenkin muuttaessa, ihmiset kävisivät käyttämättömät tavaransa läpi ja kierrättäisivät ne joita ei ole vuosiin tarvittu... tai ainakin muistaisivat mitä kaapeissa oli ja mitä tietoisesti jätettiin säilytykseen muistoarvon takia. Onko siis yleistäkin että kaikki vaan pakataan ihan ajattelematta ja sokeasti mukaan?