tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19865)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotimaisuus kunniaan! kirjoitti:
Tavarapaljous johtuu huonolaatuisista kertakäyttötavaroista ja hamstrausvimmasta. Suomalaiset ovat hieman omituista kansaa. Kun tarjolla on ilmainen ämpäri (1-2€ muoviämpäri), paikkaan on pitkä jono. Ja kun suomalainen saa ilmaisen ämpärin ja kahvia, niin jono vain pitenee!
Suomeen rahdataan halpaa ja kehnolaatuista tavaraa Kiinasta, Intiasta, Bangladeshista ja muista kehitysmaista. Tuotteiden valmistus tapahtuu orja- ja lapsityövoimalla. Suomalaisissa kodeissa on kaapit ja komerot täynnä. Vaatehuoneet, varastot ja autotallit pullistelevat tavaraa. Kun kotiin ei mahdu, niin vuokrataan vuokravarasto. On älytöntä maksaa turhan tavaran säilytyksestä vuokraa joka kuukausi! Vaatteet ja kengät ovat huonolaatuisia. Kaupoista ei enää löydy kotimaisia laatumerkkejä kuten Nanso ja Finnwear. Jopa Marimekko valmistuttaa vaatteensa ulkomailla. Myös kotimaisia huonekaluja on vaikea löytää. Esimerkiksi Pohjanmaan Kalusteen huonekaluja valmistetaan Virossa.
Jännä vaan että elämme kaikki tässä kertakäyttöisen tavaran maassa, mutta kuitenkaan isolla osalla ihmisistä ei ole asunnot täynnä rikkimennyttä tavaraa. Itse asiassa ihmettelen kenellä on niin paljon rahaa, että voi ostaa niin paljon kamaa, että siitä saa käytettynäkin tuhansia euroja. Uutena siihen on siis pitänyt mennä monta kertaa enemmän rahaa...
Toisekseen, jos tuntuu, että kaikki tavara hajoaa heti käsiin, pitäisikö vähän tarkastella sitä omaa tavaroiden käsittelyä. En nimittäin muista milloin jokin tavara tai vaate olisi mennyt kertakäytöstä pilalle...
Jännääpä hyvinkin, että minulla on tuhansien eurojen edestä tavaraa kotona kun olen koko ikäni kaiken säästänyt, siis kaiken ehjän. Kaikki lahjaksi saadut, ostetut ja perityt. Lisäksi kun lapsikin on osannut käsitellä tavaroita hyvin niin lelut ja kirjat on vielä myyntikelpoisia. Toiseksi moni tavara on kuin onkin nostanut arvoaan vuosikymmenien aikana, monet keräilytavarat mm. Nuorethan ei tätä ymmärrä koska kaikki on rikottu tai heitetty kaatopaikalle kun on ostettu halpaa ja huonoa, joka ei kestä kymmeniä vuosia tai ne on sitten siellä äidillä ja isällä vielä varastoituna. Kyllähän 50v aikana ihmiset ehtii ostaa kaikenlaista tavaraa uutena ja käytettynä.
Yleensä ihmiset elävät siinä harhaluulossa, että tavaran arvo säilyy tai jopa kasvaa suuremmaksi vuosien saatossa. Tämä on kyllä iso harha. Toisekseen tuhansien eurojen edestä tavaraa myytävänä kuulostaa kalliilta ja aikaavievältä projektilta. Lasten leluihin tai kirjoihin (olivat sitten kuinka hyväkuntoisia tahansa) pätee nykyaikana suuren tarjonnan vuoksi iso inflaatio . Kirjoista ei ylipäätään makseta juuri mitään, ne menevät huonosti kaupaksi kirppareilla.
Tämä. En saanut hyväkuntoisia ja nykyaikaisia lasten kirjoja kirpparilla kaupaksi edes 50 senttiä/ kpl. Vanhemmat lasten lelut eivät liiku myös ollenkaan. Lapsetkin ovat tänä päivänä niin merkkitietoisia, että pitää olla uutta.
Kannattaa kokeilla Facebookin erilaisia kirppisryhmiä, siellä moni kerää vanhoja leluja.
Nyt puistokirppiksiä pitämään, missä niitä vaan on hopi, hopi ja tavarat kiertoon!
Ainakin Vantaalla, Martinlaakson/Louhelan Jokiuoman puistossa on ilmainen puistokirppis, jossa pääsee kivasti tavaroistaan eroon, kunhan ei hinnoittele niitä liikaa.
Louhelan Jokiuomanpuistossa järjestetään perinteinen Myyr Yorkin puistokirpputori
Kirpputorille voi tulla myymään ilman ennakkoilmoittautumista, eivätkä myyntipaikat maksa mitään.
Myyjän tulee tuoda itse tuotteiden esillepanoa varten viltti, matto, pöytä tai rekki.
Puistoon voi tulla myymään, ostoksille tai vaikkapa piknikille.
Myyr Yorkin puistokirppiksiä järjestetään jo seitsemättä kesää. Viimeinen kirppispäivä on sunnuntai 11. elokuuta. Silloin tavaroita laitetaan kiertoon kello 11–18.
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä ketään alenna vaan kerron että toisellakin tavalla voi elää ja tavaroitaan hävittää.
Ihanko totta kuvittelet, että ihmiset tässä ketjussa tarvitsevat sinua kertomaan "toisesta tavasta elää ja hävittää tavaroita"?
Tuossapa sinulle vähän luettevaa: https://yle.fi/uutiset/3-10792080
Vierailija kirjoitti:
Jos irtaimistoa, keräilytavaraa, yms. todella on tuhansien eurojen arvosta, ja haluaa päästä siitä isommissa erissä eroon (tämähän oli se alkuperäinen kysymys), suosittelen huutokauppakamareita. Toki he ottavat välistä omat provisionsa, mutta toisaalta, heillä on ammattitaitoa löytää oikeat väylät kullekin tavaralle/tavararyhmälle, niin että lähtöhinta on oikea ja tavarasta saattaa saada paremman hinnan mitä itse osaisi pyytää.
Totta, mutta eipä heillekään kelpaa ihan kaikki, jos on vähänkään spesiaalimpaa tavaraa, esim käsityötarvikkeita paljon. Arabiat ja kotimaiset designit kelpaa edullisesti, mutta niistäkin saa sitten paremman hinnan kun vaivautuu myymään itse. Äitini mm pyysi tällaisen tavaranostajan (ei huutokauppias) katsomaan omia tarpeettomia tavaroitaan ja hän ei mielellään olisi ostanut mutta säälistä varmaankin sitten tosi halvalla osti kun ei vanha ihminen pääse niistä muuten eroon.
Tässä ketjussa näkee kyllä selkeästi ihmisten hysteerisen suhtautumisen tavaraan, sen säilyttämiseen ja miten tärkeäksi se MINUN oma tavara koetaan.
Trollihan tuo yksi tyyppi on, aina kun keskustelu tyrehtyy, heittää jonkun piikin konmarituksesta tai hekumoi tuhansilla euroilla joita saa noista hilloamistaan kamoista... Menee se kesä noinkin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä minä ketään alenna vaan kerron että toisellakin tavalla voi elää ja tavaroitaan hävittää.
Ihanko totta kuvittelet, että ihmiset tässä ketjussa tarvitsevat sinua kertomaan "toisesta tavasta elää ja hävittää tavaroita"?
En usko että tarvitsevat, en todellakaan :D Ihana kun sinä osaat vääristellä ja hermostua muutamasta sanasta. Haluan keskustella tästä asiasta, eikö keskustella voi ilman että aletaan riitelemään ? Kiitos linkeistä, pitääpä lukaista heti kun ehtii. Tämä on mielenkiintoinen, ja näköjään hyvin tunteisiin käyvä, aihe (joillekin) :)
Isälläni on iso määrä konjakkeja, rommeja, jne kaikenlaisia viinapulloja iso kaapillinen. Ei itse juo kuin korkeintaan oluen silloin tällöin, mutta noita pulloja on kertynyt elämän aikana kun miehille niitä näköjään annetaan lahjaksi pyöreitä täyttäessä, lapsenlapsen syntyessä, matkoilta tuliaisena ja kiitoksena peräkärryn lainaamisesta. Osa on vuosikymmeniä sitten saatuja, osa uudempia.
Niitähän ei kai saa myydä missään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että tarvitsevat, en todellakaan :D Ihana kun sinä osaat vääristellä ja hermostua muutamasta sanasta. Haluan keskustella tästä asiasta, eikö keskustella voi ilman että aletaan riitelemään ? Kiitos linkeistä, pitääpä lukaista heti kun ehtii. Tämä on mielenkiintoinen, ja näköjään hyvin tunteisiin käyvä, aihe (joillekin) :)
Sua on useita kertoja kehotettu tässä ketjussa perustamaan oma keskustelu tälle aiheellesi? Eikö siitä voisi päätellä, etteivät muut tässä ketjussa halua keskustella tästä aiheesta vaan pysyä alkuperäisen ketjun tunnelmissa? Se, että jankkaat tuhansien eurojen arvojen arvoisesta romustasi kun muut yrittävät kertoa tavaran arvosta nykypäivänä, ei ole kovin hedelmällistä keskustelua.
Jätetään täysin huomiotta jankuttaja. Itse olet yhtä rasittava kun jankutat jankuttajalle että muita ei kiinnosta. Ylläpidät hänen aihettaan koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Trollihan tuo yksi tyyppi on, aina kun keskustelu tyrehtyy, heittää jonkun piikin konmarituksesta tai hekumoi tuhansilla euroilla joita saa noista hilloamistaan kamoista... Menee se kesä noinkin![/quo
Ikävä tuottaa pettymys mutta en ole trolli :D Olen lukemattomia kertoja jo sanonut että minulla on ehjää ja käyttökelpoista tavaraa jota haluan myydä. Silti joka toinen kommentoi että roskaa, hoardaaja, linkittää ylen sivuille joissa kerrotaan mitä jätettä ihmiset lahjoittaa SPR:lle. Minä en myy enkä hilloa jätettä, rikkinäistä enkä vaarallista likaista tavaraa vaan käyttökelpoista EHJÄÄ puhdasta tavaraa. Miten ihmiset ei osaa tänä päivänä ymmärtää lukemaansa? En koskaan lahjoittaisi kierrätykseen tuonkaltaista jätettä mitä noissa linkeissä oli, en ikipäivänä. Eihän tuollaista kukaan osta eikä sitä kannata edes yrittää myydä. Mutta sitä en ymmärrä että miksi jotain ei kannata myydä jos se on vain muutaman kymmenen sentin arvoinen.? Tietysti kannattaa jos se on ehjä ja käyttökelpoinen. Eihän sitä halvan hinnan vuoksi kannata kaatopaikalle heittää.
Vierailija kirjoitti:
Isälläni on iso määrä konjakkeja, rommeja, jne kaikenlaisia viinapulloja iso kaapillinen. Ei itse juo kuin korkeintaan oluen silloin tällöin, mutta noita pulloja on kertynyt elämän aikana kun miehille niitä näköjään annetaan lahjaksi pyöreitä täyttäessä, lapsenlapsen syntyessä, matkoilta tuliaisena ja kiitoksena peräkärryn lainaamisesta. Osa on vuosikymmeniä sitten saatuja, osa uudempia.
Käyttäkää niitä ruuanlaitossa ja leivonnassa. Meillä esimerkiksi perintökonjakit ja -rommit käytettiin tiramisun valmistamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäkää niitä ruuanlaitossa ja leivonnassa. Meillä esimerkiksi perintökonjakit ja -rommit käytettiin tiramisun valmistamiseen.
En harrasta leipomista. Ja pulloja on siis arviolta 40. En tiedä vaikka osa olisi arvokkaitakin. Mistä/kuka noista tietää että osaisi arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sua on useita kertoja kehotettu tässä ketjussa perustamaan oma keskustelu tälle aiheellesi? Eikö siitä voisi päätellä, etteivät muut tässä ketjussa halua keskustella tästä aiheesta vaan pysyä alkuperäisen ketjun tunnelmissa? Se, että jankkaat tuhansien eurojen arvojen arvoisesta romustasi kun muut yrittävät kertoa tavaran arvosta nykypäivänä, ei ole kovin hedelmällistä keskustelua.
Yhden kerran on kehotettu, jankkaan koska jotkut eivät halua ymmärtää että puhun ehjästä ja käyttökelpoisesta tavarasta en jätteestä. Ihan samasta asiasta minä keskustelen kuin ketjun alkupäässäkin on keskusteltu. Ihan samalla tavalla tavaroista haluan päästä eroon, kierrätän mikä on kierrätyskelpoista, lahjoitankin osan mikä ei myy ja loput myyn vähitellen. Jotkut vaan haluaa ajatella ja ennen kaikkea elää ekologisesti. Pari hyvää vinkkiä olen saanut, kiitos heille, ja paljon enemmän loskaa, mutta näinhän se tällä palstalla näkyy menevän. Opinpahan ainakin sen että en enää osta hetken mielijohteesta mitään vaan todelliseen tarpeeseen. Lahjomisista meidän suvussa on tehty periaatepäätös että niitä ei osteta enää, siis tavaraa, palveluja kylläkin. Tiellä siis järkevämpään kuluttamiseen.
Mulla on sellainen mielikuva, että joillailn paikkakunnilla on jotain viskiklubeja tms, siis ei ravintoloita vaan kerhoja, joissa harrastetaan kalliimpia alkoholijuomia silleen sivistyneesti. Joku tuollainen voisi olla järkevä kanava laittaa viinat eteenpäin, jopa tienata niillä?
Vierailija kirjoitti:
En harrasta leipomista. Ja pulloja on siis arviolta 40. En tiedä vaikka osa olisi arvokkaitakin. Mistä/kuka noista tietää että osaisi arvioida.
Konjakkisinappia tulisi monta purkillista :D
Antakaa lahjaksi sellaisille henkilöille, jotka juovat alkoholia.
Tai viekää tuliaisiksi kun käytte ystävien luona kyläilemässä tai illanvietossa.
Väkeviä voi käyttää myös haavojen ja muunkin desinfiointiin.
Sytytysnesteenäkin toimii (itse jouduin kerran laittaan takkaan vodkaa, kun puut oli vähän kosteita).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollihan tuo yksi tyyppi on, aina kun keskustelu tyrehtyy, heittää jonkun piikin konmarituksesta tai hekumoi tuhansilla euroilla joita saa noista hilloamistaan kamoista... Menee se kesä noinkin![/quo
Ikävä tuottaa pettymys mutta en ole trolli :D Olen lukemattomia kertoja jo sanonut että minulla on ehjää ja käyttökelpoista tavaraa jota haluan myydä. Silti joka toinen kommentoi että roskaa, hoardaaja, linkittää ylen sivuille joissa kerrotaan mitä jätettä ihmiset lahjoittaa SPR:lle. Minä en myy enkä hilloa jätettä, rikkinäistä enkä vaarallista likaista tavaraa vaan käyttökelpoista EHJÄÄ puhdasta tavaraa. Miten ihmiset ei osaa tänä päivänä ymmärtää lukemaansa? En koskaan lahjoittaisi kierrätykseen tuonkaltaista jätettä mitä noissa linkeissä oli, en ikipäivänä. Eihän tuollaista kukaan osta eikä sitä kannata edes yrittää myydä. Mutta sitä en ymmärrä että miksi jotain ei kannata myydä jos se on vain muutaman kymmenen sentin arvoinen.? Tietysti kannattaa jos se on ehjä ja käyttökelpoinen. Eihän sitä halvan hinnan vuoksi kannata kaatopaikalle heittää.
Olen samaa mieltä monen kirjoittajan kanssa, että jankkaamiseksi on mennyt vähän liian pitkälle. Sinulla on varmaan taipumus jumittua tiettyihin asioihin, kuten tämä ketju ja vanhan tavaran myyminen mahdollisimman hyvään hintaan. Tässä viestikeskustelussa sinulle on ehdotettu tapoja hävittää/myydä/lahjoittaa tavaroitasi, niinkuin tämän ketjun tarkoitus onkin), mutta sinä jankkaat vain rahasta ja parhaasta tuotosta. Vesität sillä mukahienon ajatuksesi kierrätyksestä.
Alkoholiongelmahan se tosiaan on tämäkin, että mihin laittaa kaikki viinat. :D
Toki lahjaksi voi antaa eteen päin ja osa "peruspulloista" on annettukin. Nuo kalliimmat ja erikoisemmat vain haluaisi selvittää, että onko niillä arvoa ja mieluumminhan ne muuttaisi rahaksi jotenkin, kuin jaella pois, isä kuitenkaan varakas ole, niin olisi parempaa käyttöä rahana kuin kaapissa pölyttymässä. En usko että niistä mitään tuhansia euroja tietenkään saa,mutta luulisi että ihan myymisen arvoisia. Ainakin kaksi pulloa tiedän, että niitä ostetaan tyhjänä sen designin takia. Isällä kaapissa avaamattomina. Mihinkään julkiseen myyntiin niitä ei ymmärtääkseni voi laittaa.
Kyllä sitä jokaiselle kertyy 50v aikana kaikenlaista tavaraa varsinkin kun on lapsia. Lahjoja tulee joka vuosi eikä minulla ole sydäntä ollut sanoa mummoille että ei saa ostaa lapsenlapselle mitään. Käyttötavaraa yleensä ovat antaneet. Enkä minä mitään roskaa ole kerännyt vaan käyttötavaraa jota nyt myyn pois. Kyllä minä olen ihan perehtynyt jätteiden kierrätykseen, lajittelua olen tehnyt vuosikymmenet. Mistä tuollaisen käsityksen sait? Enkä minä ketään alenna vaan kerron että toisellakin tavalla voi elää ja tavaroitaan hävittää. Eikä minusta sekään oikeuta heittämään tavaroita roskiin että Suomessa jätteet lajitellaan, poltetaan tai hyötykäytetään. Toisen roska on toisen aarre. Tästä linkistä löytyy mielenkiintoinen keskustelu aiheesta. Kannattaa lukea ajatuksen kanssa eikä pahoittaa mieltään toisella tavalla ajattelevien kommenteista.
https://eivainsanoja.wordpress.com/2017/08/29/ala-hankkiudu-eroon-turha…