tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19865)
Ei kai sitä alkoholia saa myydä jos ei ole lupia?
Itse en lähtis viinaa myymään vaikka olis arvokkaitakin pulloja.
Antaisin lahjaksi.
Arvokkaimmat isompien merkkipäivien lahjoiksi.
Maata (lue hyllyjä) näkyvissä!
Aloitin heräteostosten vähentämisen n. 10v. sitten.
Vuosi vuodelta olen ostanut vähemmän ja vähemmän.
Lähimmät 5v. olen jo saanut mielihyvää siitä etten osta.
Tosin vieläkin sortuminen tarpeettomaan joskus (harvoin) houkuttaa.
Useimmiten voitan kiusauksen järjellä ja tahdonvoimalla.
Voin lähteä ystävättärien seuraksi (makutuomariksi) kaupoille, mutta he tietävät etten enää shoppaile, eivätkä siis pahastu siitä etten itse osta.
Ennen puserot ja paidat olivat heikkouteni, koska ne sain sopivat sovittamatta.
Niitä kertyikin sitten paljon.
Rintaliivejä kertyi myös, koska en kehdannut mennä sovituskoppiin. Kotona sitten tuli huomattua, että taas yhdet väärän kokoiset tai -malliset liivit. Niitähän ei voi palauttaa.
Housut ja hameet olen aina sovittanut ja niitä onkin kohtuullisempi määrä. Samoin kenkien kanssa.
Tällaista pohdiskelua tässä vaatekaappeja tyhjennellessä.
Sitä mukaa kun rompe vähenee, ahdistuskin helpottaa.
Tsemppiä kaikille tavarapaljouden kanssa kamppaileville!
Hei kuinkahan paljon voisi olla sopiva määrä reppuja, laukkuja ja kasseja? Tuntuu, että itsellä on niitä tosi paljon ja silti käytän aina samoja. Mietin, että selviäisinkö, jos olisi yksi töihin, yksi vapaa-ajalle, yksi isompi reissuun ja sitten joku kangaskassi kauppakassiksi. Kai nyt sitten pitäisi ottaa joku tehokäyttöön, että saisin kulutettua loppuun asti, kun osa ei kelpaa enää lahjoitettavaksi, muttei ole ihan roskiskunnossakaan vielä.
Vierailija kirjoitti:
Hei kuinkahan paljon voisi olla sopiva määrä reppuja, laukkuja ja kasseja? Tuntuu, että itsellä on niitä tosi paljon ja silti käytän aina samoja. Mietin, että selviäisinkö, jos olisi yksi töihin, yksi vapaa-ajalle, yksi isompi reissuun ja sitten joku kangaskassi kauppakassiksi. Kai nyt sitten pitäisi ottaa joku tehokäyttöön, että saisin kulutettua loppuun asti, kun osa ei kelpaa enää lahjoitettavaksi, muttei ole ihan roskiskunnossakaan vielä.
Tämä tulee muuten minulle mieleen aina kun vertaillaan kangaskassien ja muovipussien ekologisuutta: maailma on täynnä jo tuotettuja kangaskasseja, paju/muovi/metallikoreja, kassimateriaaliksi sopivaa käytettyä tekstiiliä...
Kysymyksen ei pitäisi olla, kumman tuottaminen vaatii enemmän luonnonvaroja, vaan tarvitseeko kumpiakaan tuottaa ollenkaan (ainakaan nykyisiä määriä).
Vierailija kirjoitti:
Mä pärjään aika vähällä: mulla on käytössä isohko reppu, kaksi olkalaukkua (isompi ja pienempi) ja näiden lisäksi muutama kangaskassi/kestokassi (ehkä 5 kpl ja 2 kpl). Pieni matkalaukku löytyy myös, mutta se ei tietenkään ole jokapäiväisessä käytössä.
Aah alemyynnit, kuin viiniä jois..
Ja sitten iskee krapula.
Tuli käytyä kaupoissa tänään..
Virhe. Kauppoihin ei pidä mennä kuluttamaan aikaa tai "vain katselemaan". Jos tarvitset jotain, etsi se, älä katsele muuta. Se alen 20 euron takki on turha takki ja tuhlaat vain sen 20 euroa.
Vinkki: Jätä se "upea löytö" ja hae seuraavana päivänä, jos vielä tuntuu siltä, että sen haluat.
Kasseista/laukuista: entä pieni, siro juhlalaukku? Tarvitsetko?
Olen itse saanut vähennettyä myös laukkujen määrää, osan myynyt kirppiksellä, osan vienyt pelastusarmeijalle. Totta tuo, että aika harvoin niitä vaihtelee.
Vierailija kirjoitti:
Kasseista/laukuista: entä pieni, siro juhlalaukku? Tarvitsetko?
Olen itse saanut vähennettyä myös laukkujen määrää, osan myynyt kirppiksellä, osan vienyt pelastusarmeijalle. Totta tuo, että aika harvoin niitä vaihtelee.
Aika harvoin mulla mitään juhlia on, mutta mulla on sellainen Marimekon pikkulaukku sitä varten ja se on välillä arkenakin käytössä. Ainakin säilyy pitkään siistinä näin vähällä käytöllä....
Täytyy tosiaan käydä läpi, että mitkä omista on myyntikuntoisia.
Pientä juhlalaukkua olen tarvinnut niin harvoin, että olen lainannut kaverilta tarvittaessa, eli ehkä kerran joka toinen vuosi. Kaikkea ei tarvitse itsellä jemmata, kavereiden ja sisarusten kesken lainaillaan milloin mitäkin. Ja arkinen musta pieni laukku menee kyllä häissä ja hautajaisissakin, kukaan ei kiinnitä mitään huomiota, kun ei ole silmiinpistävä.
Vierailija kirjoitti:
Väkeviä voi käyttää myös haavojen ja muunkin desinfiointiin.
Kuinka paljon ja usein sinä oikein törmäilet ympäriinsä, jotta kannattaa pitää esim. 10 litraa väkeviä viinoja desinfioimista varten? Johtuuko jatkuva törmäilysi ja niistä aiheutuvat haavat kenties alkoholin juonnista?
Meidän lähellä on kirppis, jonne voi viedä 8 Ikean kassillista tavaraa. Hinnoittelu maksaa 20 e ja myynti laitetaan puoliksi.
Meillä on kotona tietty kohta, jonne kerään tarpeetonta ja vajaa 3 vkoa sitten vein kaikki tonne. Tänään hain 80 euroa ja samalla reissulla kävin kaupassa. Nyt on jääkaappi ns ilmaista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lähellä on kirppis, jonne voi viedä 8 Ikean kassillista tavaraa. Hinnoittelu maksaa 20 e ja myynti laitetaan puoliksi.
Meillä on kotona tietty kohta, jonne kerään tarpeetonta ja vajaa 3 vkoa sitten vein kaikki tonne. Tänään hain 80 euroa ja samalla reissulla kävin kaupassa. Nyt on jääkaappi ns ilmaista ruokaa.
Kuulostaa kätevältä systeemiltä!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ja usein sinä oikein törmäilet ympäriinsä, jotta kannattaa pitää esim. 10 litraa väkeviä viinoja desinfioimista varten? Johtuuko jatkuva törmäilysi ja niistä aiheutuvat haavat kenties alkoholin juonnista?
Tuossahan oli samassa viestissä 5 ehdotusta, mutta voihan ne neljä muuta jättää huomiotta jotta pääsee pätemään.
Ja jos minä vastaan tuohon sinun kysymykseen, joka ei liity edes aiheeseen, niin ainakaan minä en törmäile tavallista enempää. Väkeviä minulla on 2,5 pulloa. Tuota puolikasta olen käyttänyt niin haavojen putsaukseen kuin pintojen putsaukseenkin. Poistaa mm. hyvin sormenjäljet peileistä.
Juon aniharvoin kirkkaita, joten aivan hyvin voin käyttää muuhunkin kuin juomiseen niitä.
Suosittelen vetämään vähän henkeä. Jos ei ihmisten antamat vinkit miellytä, niin ne voi ohittaa.
Vierailija kirjoitti:
Ai miten hyvä systeemi olisi tuollainen! Hinnoittelu on se raskain osio ja sen takia kirpparin pitäminen lykkääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kotona tietty kohta, jonne kerään tarpeetonta ja vajaa 3 vkoa sitten vein kaikki tonne. Tänään hain 80 euroa ja samalla reissulla kävin kaupassa. Nyt on jääkaappi ns ilmaista ruokaa.Ai miten hyvä systeemi olisi tuollainen! Hinnoittelu on se raskain osio ja sen takia kirpparin pitäminen lykkääntyy.
Sama, tuon hinnoitteluhärdellin takia ei jaksa ottaa pöytää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kotona tietty kohta, jonne kerään tarpeetonta ja vajaa 3 vkoa sitten vein kaikki tonne. Tänään hain 80 euroa ja samalla reissulla kävin kaupassa. Nyt on jääkaappi ns ilmaista ruokaa.Ai miten hyvä systeemi olisi tuollainen! Hinnoittelu on se raskain osio ja sen takia kirpparin pitäminen lykkääntyy.
Sama, tuon hinnoitteluhärdellin takia ei jaksa ottaa pöytää.
Mulla joskus kävi niin, jäin tappiolle. Ihan naurettavaa.
Määrä, mitä sinne vien, on paljon. Vaikka keräämisessä menee useita kuukausia, satsin jälkeen tuntuu kotona tyhjemmältä, vaikka kirppistavarat ovat kaapissa.
Nyt tappiolle voi jäädä sen 20 e, mutta kun vie tavaraa tarpeeksi ei jää. Ja ne saa kerralla pois kaapista ja silmistä.
Olen vapaa tavarapaljoudesta ja ostamis myönteisyydestä !!!!!
Vain tärkeimmät, meille kauneimmat tavarat ovat jäljellä, ja niitä ei ole paljon.
Komerot ovat tuskin puolillaan. Mitkään komerot ( ruokakomero on kyllä täysi ), Vaatekomerot varsinkaan. Ostamme vaatteita uutena hyvin harvoin, silloin tällöin ostamme jotain kirppareilta.
Mikään ei ole niin ahdistavaa kuin tavarapaljous. Koska sehän on turhaa ja energiaa vievää ja aiheutta
stressiä ja levottomuutta. Tutkittu asia.
Sitäpaitsi maailman vaatejätevuoret ovat jo pilviä hipovia. Aurinkokin pimenee sen taakse.
Ja kiitos viskiklubivinkistä, alan selvittää tuon kautta!