tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19865)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan karsittu hurja määrä tavaraa jo pois. Jäljellä on silti paljon. Toisaalta tekisi mieli varata kirppispöytä, mutta enää ei taida liikkua hyväkuntoinen perusvaate, siis lasten. Ainakin mitä facekirppiksellä yritin ihan uudenveroista H&M ym vaatetta myydä ihan 0.5e/1e, niin ei mennyt kaupaksi, tuntuu että vain merkkivaatteet menevät. Muutama vuosi takaperin myin myös lastenvaatetta ja hyvin meni pikkurahalla. Eikä ole kyse mistään kulahtaneista 80-luvun vaatteista vaan ihan nykypäivän..
Kyllä minä olen saanut menemään perusvaatteita, mutta hinta pitää todellakin olla se 50 snt, että menee.
Itse olen laskenut ettei kannata viedä mitään alle euron hintaan tarjolle ja olen myynyt vaatteita eniten hintaan 3€ eli se on monesta hinta mikä ei ole liikaa ja siitä jää jo itsellekin jotain pöytävuokran jälkeen.
Pitäisi taas aktivoitua kirpparihommiinMinä sain 185 euroa myymällä juuri noita 0,50-1 euron lastenvaatteita. Lähes kaikki meni. Vaatetta oli paljon ja olivat hankittu parin vuoden aikana, eivät siis vanhanaikaisia.
Oliko tavallisella kirppiksellä? Itse yritin vain facekirppiksellä. En uskaltanut viedä tavalliselle kun ei mennyt facessakaan. Tietysti on eroja myös kaupungeissakin.
Tosin eipä enää väliäkään, annan kavereille osan ja osan vielä omaan säästöön mahdolliselle pikkusisarukselle.
Olen tässä kesälomalla ollessani myynyt vaikka ja mitä, sekä lahjoittanut facebookissa. Kaikki ovat menneet erittäin hyvin ja nopealla tahdilla. Tavara, myös se annettu on ollut hyvää, ehjää ja puhdasta. Myytävissä tuotteissa hinta on ollut alhainen, koska minähän sen rahan olen jo "hävinnyt", niin mitä minä turhaan yritän "tienata" myymällä samaa tuotetta viikkotolkulla. Moni voisi miettiä myös tätä puolta oman vanhan tavaransa hävittämisessä, onko tavara oikeasti hyvää, haiseeko se omituiselle, onko hintaa liikaa jne. Helpottuisi varmasti monella tavarasta eroon pääseminen.
Alennusmyynnit on perseestä. Tullut ostettua koko ajan jotain lisää kun on "niin nätti" ja "kiva". Huoh. Olen karsinutkin paljon, mutta sitten roudaan lisää kamaa. Vaatteet ja sisustustuotteet heikkoutena. :( Ainoa mikä auttaa on kauppojen välttäminen ja ostaisi vaan tarpeeseen. Pitäis vaihtaa shoppailu liikuntaan
Meille tulee muutto ensi vuoden huhtikuussa, ostimme asunnon tammikuussa.
Aloin heti karsimaan, muutamme n 250 neliön omakotitalosta 120 neliön 4 huonetta ja keittiöön.
Huonekalut, mitkä jää, on jo päätetty ja niiden uudet paikat mietitty.
Vanhat huonekalut, jotka eivät tule uuteen kotiin, ne on jo myyty.
Viikoittain myyn jotain fb.ssä ja muissa sivuilla, 2 viikkoa oli pöytäkirppis ja ennen joulua on vielä toinen.
Irtaimistoa pitää laittaa kiertoon vielä paljon, autot myydä, mutta alku on ollut reipasta.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon 90-l vaatteisiin liittyen tällainen huomio: lukioikäinen tyttöni ja kaverinsa todellakin pitävät ysärivaatteita, jokin aika sitten se oli oikein pinnalla nuorten keskuudessa. Ikävä kyllä meiltä niitä ei löytynyt, joten etsivät sitten kirppareilta. Muutenkin ostavat kaikenlaisia vanhoja vaatteita uffilta ym. Kaupasta ei kuulema löydy hyviä :D. En siltikään suosittele hilloamaan kaikkea kaapissa, mutta tosiaan pitää paikkansa että toisen roska on toisen aarre.
Totta, pitää vain löytää se oikea ostaja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ollaan karsittu hurja määrä tavaraa jo pois. Jäljellä on silti paljon. Toisaalta tekisi mieli varata kirppispöytä, mutta enää ei taida liikkua hyväkuntoinen perusvaate, siis lasten. Ainakin mitä facekirppiksellä yritin ihan uudenveroista H&M ym vaatetta myydä ihan 0.5e/1e, niin ei mennyt kaupaksi, tuntuu että vain merkkivaatteet menevät. Muutama vuosi takaperin myin myös lastenvaatetta ja hyvin meni pikkurahalla. Eikä ole kyse mistään kulahtaneista 80-luvun vaatteista vaan ihan nykypäivän..
Kyllä minä olen saanut menemään perusvaatteita, mutta hinta pitää todellakin olla se 50 snt, että menee.
Itse olen laskenut ettei kannata viedä mitään alle euron hintaan tarjolle ja olen myynyt vaatteita eniten hintaan 3€ eli se on monesta hinta mikä ei ole liikaa ja siitä jää jo itsellekin jotain pöytävuokran jälkeen.
Pitäisi taas aktivoitua kirpparihommiinMinä sain 185 euroa myymällä juuri noita 0,50-1 euron lastenvaatteita. Lähes kaikki meni. Vaatetta oli paljon ja olivat hankittu parin vuoden aikana, eivät siis vanhanaikaisia.
Oliko tavallisella kirppiksellä? Itse yritin vain facekirppiksellä. En uskaltanut viedä tavalliselle kun ei mennyt facessakaan. Tietysti on eroja myös kaupungeissakin.
Tosin eipä enää väliäkään, annan kavereille osan ja osan vielä omaan säästöön mahdolliselle pikkusisarukselle.
Tavallisella kirppiksellä meni hyvin kaupaksi. Facekirppiksellä olen saanut myytyä lasten vaatepaketteja. Esimerkiksi viidet housut ja viisi paitaa 5-7 e. Yleensä aina syynä siihen ettei mene kaupaksi, on liian korkea hinta.
Vierailija kirjoitti:
Alennusmyynnit on perseestä. Tullut ostettua koko ajan jotain lisää kun on "niin nätti" ja "kiva". Huoh. Olen karsinutkin paljon, mutta sitten roudaan lisää kamaa. Vaatteet ja sisustustuotteet heikkoutena. :( Ainoa mikä auttaa on kauppojen välttäminen ja ostaisi vaan tarpeeseen. Pitäis vaihtaa shoppailu liikuntaan
Kannattaa ihan konkreettisesti vältellä kauppoja. Älä mene ajankuluksi kauppoihin, älä "piipahda" tai mene "katselemaan". Jos tuntuu vaikealta olla menemättä sisään niin voit jopa valita reittisi sen mukaan ettei sen varrella ole liikaa houkutuksia! Itse vältän esimerkiksi ns. oikaisemasta ostoskeskuksen läpi.
Sitten kun jonkin aikaa on ollut ostamatta turhaan, houkutukset ei ole enää niin isoja. Pitää vain ensin opetella uudet tottumukset.
Täällä uusi keskustelija, hei vaan. Olen iltojeni ratoksi lukenut koko ketjun sekä lukenut ja kuunnellut muutenkin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja podcasteja. Jonkin verran olen myös käynyt tavaraa läpi, mutta kunnollinen raivaus ja järjestely on vielä edessä päin. Tilanteemme ei ole mitenkään kaoottinen, mutta lapsen myötä myös tavaramäärä moninkertaistui. Ja onhan sitä tavaraa meille vanhemmillekin kertynyt, vaikka olemme muuttaneet useasti, joista kerran ulkomaille. Ostokäyttäytymiseeni olen kiinnittänyt jo muutaman vuoden erityistä huomiota, joten tavaramäärä ei juurikaan kasva (paitsi lapsen tavaroiden osalta, se vasta savotta onkin). Haaveilen pitkästä viikonlopusta yksin kotona, jotta saisin käydä kodin joka kolkan läpi.
Lukemista ja kuunneltavaa, joita voin suositella:
Virven Ostolakossa-blogi (tägillä minimalismi, kosmetiikka ei kiinnosta), Fumio Sasakin Goodbye things (youtubessa äänikirjana, kiitos vinkistä kanssakeskustelijalle), The Joy of Less (samoin äänikirja youtubessa), The minimalist podcast ja dokkari, Marie Kondon kirjat (itsestäänselvästi) ja Netflix-sarja.
Olen nyt 2 vkoa karsinut. Joka päivä olen käynyt yhden kaapin tai edes hyllyn läpi.
Siivouspäivänä menen isomman porukan kanssa myymään hyvälle paikalle.
Osa on jo hinnoiteltu.
Meillä on jo hommattuna pöydät, rekit, pöytäliinat.
Toiveena on 500 e myynti ja myymättömät viedään hyväntekeväisyyteen.
Tänään kerännyt 2 Ikean kassillista.
Mulle kertyi siksi ennen kaapit täyteen tavaraa, kun jäin niin kiinni niiden "arvoon".
Farkut, jotka ei enää mahdu mulle? Ehkä saisin niistä kirppiksellä 4 euroa joskus! 22 kahvikuppia ja 30 lasia kahden ihmisen taloudessa? Turhaa, mutta hei mähän maksoin tosta mukista aikanaan 10 euroa. Ylimääräinen tv-taso, johon iskee aina varpaan ja joka ei mahdu mihinkään? Ehkä joku maksais siitäkin parikymppiä tori.fissä...
Sit lopulta annoin ilmaiseksi kaikkea pois läjöittäin. Ihan sama mitä niistä ehkä joskus ois kirppiksellä saanut tai ei. Laitoin facen roskalavaryhmään huonekaluja, monta säkkiä vaatteita, kenkiä, talvivaatteita, tuikkukipot ja krääsän, kaikkea ja kaikkea ja kaikkea. Ihana tunne kun tavarat häipyi elämästäni.
Mulla on edelleen suuret määrät kaikkea, mutta vähemmän turhaa.
Mä olen ruvennut antamaan ilmaiseksi fb:n roskalavaryhmässä. Huonekaluja lähinnä. Nyt kaksi isoa kalustetta on poissa ja ennen niin ahtaan tuntuinen asunto onkin avara! Maksamme joka asuinneliöstä, joten ei ole järkeä käyttää pientä asuntoa varastona.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ruvennut antamaan ilmaiseksi fb:n roskalavaryhmässä. Huonekaluja lähinnä. Nyt kaksi isoa kalustetta on poissa ja ennen niin ahtaan tuntuinen asunto onkin avara! Maksamme joka asuinneliöstä, joten ei ole järkeä käyttää pientä asuntoa varastona.
Hyvä asenne😊 Tärkeä pointti myös tuo viimeinen lause.
Heippa! Luin koko viisivuotisen ketjun näin vuonna 2019. Aika urakka, mutta tarvitsin kaikenlaista raivaus- ja kierrätysinspiraatiota. Kiitos siis kaikille keskusteluun osallistuneille.
Kaapeista on löytynyt ihan roskaksi luokiteltavaa tavaraa mutta myös ihan kirpparille kelpaavaa. Aika paljon olen saanut raivattua pois, mutta myös saanut taas muistutuksen, että turhaa ostamista täytyy vältellä viimeiseen asti. Olen aika tarkka rahoistani ja en myöskään ostele paljon tavaroita tai vaatteita (varsinkaan uutena), mutta aina voi parantaa. Olkoon tämä siis En osta mitään -loppuvuosi.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 2 vkoa karsinut. Joka päivä olen käynyt yhden kaapin tai edes hyllyn läpi.
Osa on jo hinnoiteltu.
Toiveena on 500 e myynti ja myymättömät viedään hyväntekeväisyyteen.Tänään kerännyt 2 Ikean kassillista.
Ainahan toivoa voi, mutta tuntuu kyllä tosi isolta tuo 500 euron myynti.
Mietipä: vaikka tavaran keskihinta olisi 5 euroa (osa ehkä kalliimpaa, mutta sitten on aina sitä, joka myydään eurolla-parilla), täytyisi myyntiä olla ihan hirveästi, 100 kpl. Ja aina jää osa myymättäkin.
Toki hyvä asia, että menet myymään!
Vierailija kirjoitti:
Osa on jo hinnoiteltu.
Toiveena on 500 e myynti ja myymättömät viedään hyväntekeväisyyteen.Tänään kerännyt 2 Ikean kassillista.
Ethän ole ylihinnoitellut tavaraa? Kuulostaa aikamoiselta tuo 500e toive... Muista myös olla laittamatta yhtään tunnelisää tavaroille. 2 Ikean kassillista ei ole edes kovin paljon.
Nostan hattua teille jotka vielä myytte kirppareilla hyviä tavaroita ja vaatteita kohtuuhintaan. Ihan ilmaista ei tarvii olla, muttei myöskään sisältää ”tunnearvolisää”.
Vaativaa työtä lajitella ja hinnoitella. Itse en jaksaisi myyntiä mutta ostajana kirppareilla käyn aina ensin kun tulee jokin vaate- tai käyttötavaratarve.
Itselle ja perheelle tarpeettomiksi jääneet hyväkuntoiset vaatteet lahjoitan eteenpäin hyväntekeväisyyskirppareilla. Tulee hyvä mieli siitä että joku hyötyy niistä.
Olen tarkka siitä että ovat ehjiä ja puhtaita, sillä oon ollut vapaaehtoisena lajittelemassa lahjoituksia eikä siellä valitettavasti aina ole kovinkaan tasokasta ja edes ehjää. Sääli. Olisi kehitettävää siinä että voitaisiin paremmin saada pikkuvikaiset kierrätettyä. Kun ehtisi joku taho korjata ne puuttuvat napit ym. Mutta toisaalta eihän se kannata kun vaatetta valmistetaan liikaa, myydään liian halvalla ja huonokuntoista jo valmiiksi.
Housuja on jopa helpompi löytää käytettyinä kirppareilta oikeanmittaisina kuin uutena vaatekaupoista. Vaatisi lahkeiden lyhennyksen muuten.
Mutta onhan se monen sattuman kauppaa että myyjät ja ostajat kohtaa. Joinakin viikkoina ei löydy ollenkaan sitä mitä etsii. Facebookissa en ole ollenkaan, en osaisi ostaa netin kautta muutenkaan kun tarvii itse sovittaa vaatteet ennen ostopäätöstä.
Muutto pian edessä ja tavaroiden/vaatteiden karsinta myös. Yritän vältellä loppuvuoden ainakin shoppailua/ kiertelyä (kirppiksillä). Muutto avaa silmiä, että sitä kaapintäytettä lapsiperheessä on ja ylimääräisestä on tarpeen päästä eroon.
Meillä herätty kodin tavaramäärään ja erityisesti vaatteiden määrään kun arki kesän jälkeen alkanut ja joutuu penkomaan kaappeja löytääkseen lapsille sopivaa päällepantavaa kouluun ja päiväkotiin.
Vaatekaappeihin on kerääntynyt paljon ns ”ihan kivaa” vaatetta jotka ei kuitenkaan täytä kaikkia kriteerejä. Nätti takki mut ei pidä yhtään vettä, tai tuulitakista puuttuu huppu tms. jolloin on useita saman kauden takkeja.
Esikoinen kasvaa silmissä ja tarttee isompaa vaatetta, jolloin tulee paljon ”uutta” (enimmäkseen kirpparilta) ja kuopukselle ensin esikoisen vanhat jos vaan sopii/kelpaa ja jos löytyy monista kodin kätköistä.
Kuinka muut saaneet toimimaan tämän vuodenaikojen vaihtelun aiheuttaman vaatehässäkän?
Tulisiko vaan vähentää vaatetta reilulla kädellä vai miten saisi kaaoksen selätetyksi? Meillä huonosti säilytystilaa ja siksi onkin hajautunut moniin paikkoihin ns. reservivaatteet.
Omat vaatteet ei ole ongelma kun mahtuvat yhteen kaappiin (aliostaja) mut jostain syystä lasten vaatteiden kohdalla olen hukassa!
Minä sain 185 euroa myymällä juuri noita 0,50-1 euron lastenvaatteita. Lähes kaikki meni. Vaatetta oli paljon ja olivat hankittu parin vuoden aikana, eivät siis vanhanaikaisia.