tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19856)
Vierailija kirjoitti:
Minä siivosin tänään kesäkengät kaappiin. Heitin miehen kahdet rikkinäiset tennarit roskiin ja lapsen kahdet liian pienet kengät (syksy ja talvi) uffiin.
Lapsen vanhoja haalareita jne olen laittanut roppakaupalla nettiin myyntiin, mutta ei oikein kauppa käy...
Menee kaupaksi kun hinta kohdillaan. Syksy- ja talvikengät uffiin? Hmmm. Olleet ilmeisen halvat eivätkä viking/reimatec laatua. Ehkä haalaritkin ovat UFF kamaa...
Vierailija kirjoitti:
Tämä aihe on tärkeä ja koskettaa monia. Myös minua.
En nyt lue koko ketjua, mutta kysyn:
Onko kenellä kokemusta ammattijärjestäjästä (vai mikä lie se työnimike?)
Paljonko suunnilleen tulisi maksamaan n. 100 neliön ok-talon raivaaminen turhasta tavarasta?
Meille on kertynyt kaikkea keskinkertaisesti, mutta aivan liikaa. Ahdistaa.
Koti muuten on suht. siisti. On vaan sellaisia törkypesiä siellä täällä.
Vieras ammatti-ihminen selkeyttäisi hommaa.
KOKEMUKSIA kehiin pliis!
En ole ammattijärjestäjä enkä ole käyttänyt heidän palvelujaan, mutta olen usean vuoden ajan seurannut heidän kotisivujaan ja blogejaan. Keskimäärin esim. yhden makuuhuoneen tai eteisen raivausajaksi ilmoitetaan n. 6 tuntia. Tuntiveloitus on yleensä noin 50-60 euron kieppeillä. Eli kolmen makkarin, olkkarin, keittiön ja eteisen raivausprojekti kestäisi n. 36 tuntia. Kylppäriä en laske tähän mukaan, yleensä kai vähän vähemmän kamaa. Enkä vinttiä/kellaria ja autotallia, niissä voi taas olla enemmän rompetta. Eli kyllä koko asunnon raivaukseen saa helposti pari tonnia uppoamaan. On kyllä halvempaa kuin remonttiukkojen duuni ja muut miesvoittoiset alat...
En palkkaisi ammattjärjestäjää, koska pidän itse järjestelystä ja tiedän miten haluan sen tehdä. En siis tarvitse opastusta ja valmennusta. Aikapulaa tosin on jonkin verran. Mutta koska asiakkaan tulee olla mukana järjestelytyössä ammattijärjestäjän kanssa, maksaisin loopujen lopuksi siitä, että järjestelen itse. Sen sijaan tavallisen siivouspalvelun (lattiat, kylppäri, pölyt, ikkunat) voisin hyvinkin tilata, niin ei tarvitse tehdä viikkosiivousta lattianpesuineen ym, ja jää aikaa kivempaan eli siihen järjestelytyöhön.
Koti tulee kuntoon ajan kanssa . Vähän kerralla, mutta koko ajan.
Itse käyn säännöllisesti myymässä Hietsussa. Siellä myyn vain parempaa ja kalliimpaa. Kaikissa tavaroissa on hinta valmiina. Pöydät siistit ja hymy suussa.
Keväällä ja kesällä käyn ruttopuistossa myymässä halvempia tavaroita. Viimeksi minulla oli iso viltti, kaikki hyvin esillä ja hintalappu kaikki euron kpl. Ei mitään röykkiöitä tai vst.
Kun laitoin kesävaatteet pois, pesin, katsoin ovat ehjät. Talvivaatteet on otettu esille. Elokuussa katsottiin mahtuuko kaikki päälle ja pitääkö ostaa jotain lisää.
Meillä on 5 huonetta ja esim 7 verhot. Lisää ei tarvita.
Käsilaukkuni ovat kaikki käytössä .
Valitettavasti ne ammattisiivoojatkaan eivät poista sitä hamstraajan oiretta käyttäytymisessä. Vuosi ja taas on kämppä yhtä täys.
Ison kodin ongelma on se, että sinne mahtuu tavaraa jota ei käytä esim tyyliin lasten vanhat lelut ja kirjat.
Ei vaan edes huomaa ettei jotain ole siirtänyt vuoteen.
Meillä on 5 vuotta ollut yhdet kirjat tuolilla joita kukaan ei tarvitse.
Ison talon siivoamiseen voi olla masentuneelle täysin mahdoton ajatus eikä muut apua tarjoa vaan ihmettelevät etteikö saa edes siivottua.
Eli olisin onnellinen mikäli kotini olisi yhtä pieni kuin apllä
Vierailija kirjoitti:
Paljonko suunnilleen tulisi maksamaan n. 100 neliön ok-talon raivaaminen turhasta tavarasta?
KOKEMUKSIA kehiin pliis!
Ei ole kokemusta, mutta muista, että sinä ja miehesi olette oikeutettuja tekemään kuluista kotitalousvähennyksen.
Isompaan asuntoon vaihtaminen, uudet säilytysratkaisut, hallit, varastot ja mökit ovat turhia - kun säilytystilaa tulee lisää, ostetaan lisää ja taas on täyttä. Ei osata pitää tyhjää tilaa. Vähän sama asia kuin palkka - ensin sitä tulee aika vähän, ja monen vuoden jälkeen paljon enemmän, mutta kummasti sitä ei jää säästöönkään ellei tietoisesti muuta tapojaan.
Ammattijärjestäjä ei ole siivooja, vaan hänen palvelunsa ostanut tekee karsintaa ja siivousta yhdessä ammattijärjestäjän kanssa. Ammattilainen rohkaisee heittämään ja kierrättämään tavaraa, valitsemaan säästettävät, neuvoo säilytysratkaisuissa jne.
Vierailija kirjoitti:
Isompaan asuntoon vaihtaminen, uudet säilytysratkaisut, hallit, varastot ja mökit ovat turhia - kun säilytystilaa tulee lisää, ostetaan lisää ja taas on täyttä. Ei osata pitää tyhjää tilaa. Vähän sama asia kuin palkka - ensin sitä tulee aika vähän, ja monen vuoden jälkeen paljon enemmän, mutta kummasti sitä ei jää säästöönkään ellei tietoisesti muuta tapojaan.
Parempi tilata heti arkku ja mennä sisään valmiiksi puristamaan setelitukkua ja lyödä kansi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KOKEMUKSIA kehiin pliis!En ole ammattijärjestäjä enkä ole käyttänyt heidän palvelujaan, mutta olen usean vuoden ajan seurannut heidän kotisivujaan ja blogejaan. Keskimäärin esim. yhden makuuhuoneen tai eteisen raivausajaksi ilmoitetaan n. 6 tuntia. Tuntiveloitus on yleensä noin 50-60 euron kieppeillä. Eli kolmen makkarin, olkkarin, keittiön ja eteisen raivausprojekti kestäisi n. 36 tuntia. Kylppäriä en laske tähän mukaan, yleensä kai vähän vähemmän kamaa. Enkä vinttiä/kellaria ja autotallia, niissä voi taas olla enemmän rompetta. Eli kyllä koko asunnon raivaukseen saa helposti pari tonnia uppoamaan. On kyllä halvempaa kuin remonttiukkojen duuni ja muut miesvoittoiset alat...
En palkkaisi ammattjärjestäjää, koska pidän itse järjestelystä ja tiedän miten haluan sen tehdä. En siis tarvitse opastusta ja valmennusta. Aikapulaa tosin on jonkin verran. Mutta koska asiakkaan tulee olla mukana järjestelytyössä ammattijärjestäjän kanssa, maksaisin loopujen lopuksi siitä, että järjestelen itse. Sen sijaan tavallisen siivouspalvelun (lattiat, kylppäri, pölyt, ikkunat) voisin hyvinkin tilata, niin ei tarvitse tehdä viikkosiivousta lattianpesuineen ym, ja jää aikaa kivempaan eli siihen järjestelytyöhön.
Kiitos sinulle ja muille asiallisille.
Tuota summaa ajattelin itsekin mielessäni. Sen kyllä luulisi motivoivan itseä tekemään ko. homman. En vaan tiedä mistä alkaisin. Lisäksi tahtoisin antaa suoraan tarvitseville; hyviä vaatteita, kenkiä, astioita, kodin tekstiilejä ym.
Olen keski-ikäinen nainen ja lapsilla on omat perheet. He kohteliaasti kieltäytyvät ottamasta mitään, ja onhan heillä jo kaikkea.
Ainut hyvä puoli tässä on se, että lisää tavaraa ei enää juuri kerry. Harkitsen tarkkaan jokaisen ostoksen. Eli shoppailun aika on ohi.
Viime viikolla tosin ostin itselleni urheiluliivit HM:stä. Ovat hyvät kun olkaimet ei valu. Kaupasta sain oheisella tekstillä varustetun kierrätyslehtisen: TOGETHER WE CAN CLOSE THE LOOP. Kannatan kierrätystä ja uusiokäyttöä.
Mistä vaan saisi voimia homman toteuttamiseen?!🤔
No, ensin täytyy suorittaa suursiivous ja käydä kaikki paikat läpi lajitellen tavarat pois heitettäviin, kierrätettäviin, varastoitaviin ja säilytettäviin. Parasta olisi varmaan säilyttää sen verran tavaraa mitä on tilaa niille. Sitten valitaan kaikille tavaroille omat SELKEÄT paikat. Mitä vähemmän tavaraa, sen parempi, joten ronskisti vain kaikki turhat tilpehöörit ja paperit menemään. Esim. sisustustavaraa saattaa helposti kertyä kaappeihin liikaa, mutta kuka niitä siellä kaapissa katselee? Jos kynttilänjalka ei toimi nykyisessä sisustuksessa, sen voi surutta kierrättää eteenpäin. Lasten leluissa sama juttu: jos niillä ei ole vuoteen leikitty, turha niitä on enää säilyttää.
Tärkeää on tosiaan se, että tavarat on selkeästi järjestelty omille paikoilleen, eikä sikin sokin kaapissa. Eli kaappeihin sopivat laatikot, joihin voi vielä merkitä, mitä laatikoissa on. Leluilla sama periaate ja lapsille opetetaan mahdollisimman varhain mikä lelu menee minnekin ja lelut laitetaan joka ilta omalle paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti ne ammattisiivoojatkaan eivät poista sitä hamstraajan oiretta käyttäytymisessä. Vuosi ja taas on kämppä yhtä täys.
Näinpä. Itse tiedostan ongelman, mutta en syitä siihen. Pitäisi löytää sellainen ammattilainen, joka ymmärtää mistä hamstraus johtuu. Sotkuisuus tekee masentuneeksi ja masennus lisää sotkua. Vaikka kaikki häviäisikin, niin hetken päästä saisin kotini samaan jamaan. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?
Olen säästänyt. Kannattaa säästää, jos niiden lueskelusta on jotain iloa/hyötyä. Muuten ei kannata.
"Lisäksi tahtoisin antaa suoraan tarvitseville; hyviä vaatteita, kenkiä, astioita, kodin tekstiilejä ym."
Esim. Seurakuntien diakoniatyö ehkä ottaisi vastaan tarvitseville.
Vierailija kirjoitti:
"Lisäksi tahtoisin antaa suoraan tarvitseville; hyviä vaatteita, kenkiä, astioita, kodin tekstiilejä ym."
Esim. Seurakuntien diakoniatyö ehkä ottaisi vastaan tarvitseville.
Sitten pitää myös ottaa ne vaaleanpunaiset lasit pois päästä ja katsoa sitä tavaraa kriittisesti. Onko se oikeasti hyvää vai kuvittelenko vain niin? Miksi et itse käytä esim. vaatteita tai kenkiä? Ne kuluvat, joten käyttämällä ja lopulta pois heittämällä ne joskus loppuvat. Raivauspiireissä on nykyään sanonta: "oma roska on toisenkin roska". Toivottoman vanhanaikaiset vaatteet tai ikivanhat naarmuuntuneet halpisastiat ovat tiensä päänsä ja kuuluvat roskiin. Hyväntekeväisyyskirppiksetkin hukkuvat tällä hetkellä roinaan. Erityisesti vanhemmalla väellä on täysin epärealistisia käsityksiä tavaran hyvyydestä ja toisaalta arvosta.
Tässä kesän aikana olemme siivoilleet vanhempieni ”nurkkia”, kaatopaikalle on mennyt yli 2000 kiloa roinaa ja lisäksi valtavat määrät tekstiiliä uffin laatikkoon. Aikaa, vaivaa ja rahaakin on palanut tähän urakkaan ja vielä on aika paljon jäljellä tavaraa joka pitäisi käydä läpi.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan säästelty opiskelupapereita, minä enemmän mies vähemmän. Esim. minulla on tallessa kaikki materiaali (kirjat, kansiot yms.) lukiosta ja yliopistosta, peruskouluajoiltakin löytyy jotain.
Vähennä noista puolet. Minullakin on opiskelupapereita ja joihinkin palaan, kun haen tietoa. Hamstraajat taitavat olla myös nostalgikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Itse tiedostan ongelman, mutta en syitä siihen. Pitäisi löytää sellainen ammattilainen, joka ymmärtää mistä hamstraus johtuu. Sotkuisuus tekee masentuneeksi ja masennus lisää sotkua. Vaikka kaikki häviäisikin, niin hetken päästä saisin kotini samaan jamaan. Miksi?
Jos tavaraa on vähän, on kotia vaikeampi myös sotkea. Kokeile miettiä, että kaikki rakkaimmat tavarasi mahtuisivat yhteen matkalaukkuun. Tosiasiassa ne mahtuvatkin. Eli jos pelastaisit palavasta talosta jotain, tuon verran riittäisi. Sen lisäksi on tietysti tärkeitä tavaroita, mutta hamstraajahan usein kiintyy tavaroihin ja kokee että ne ovat osa häntä ja siksi niistä on myös vaikea luopua. Elämä on jatkuvaa virtaa, tämä hetki meni jo eikä koskaan palaa. Mikään tavaran määrä ei pysty pitämään asioita ennallaan ja alituisen muutoksen voi ajatella olevan juuri elämän rikkaus. Masentuminenkin on tavallaan energian jämähtämistä. Allekirjoitan täysin sen, että sotkuisuus lisää pahaa oloa
Tavaroiden siirtely paikasta toiseen ei vähennä sotkua. Aluksi voi vähentää kaikesta vaikka neljänneksen. Sitten kun aloittaa uuden kierroksen, taas neljäosa pois jne.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan säästelty opiskelupapereita, minä enemmän mies vähemmän. Esim. minulla on tallessa kaikki materiaali (kirjat, kansiot yms.) lukiosta ja yliopistosta, peruskouluajoiltakin löytyy jotain.
Siis mihin ihmeeseen tarvitsette noita?
Millä alalla tarvitsee lukion materiaalia, tai edes yliopiston enää muutaman vuoden jälkeen? Oletus kuitenkin on että ne asiat joita töissään jatkuvasti tarvitsee on OPITTU, ja ne harvinaisemmat kyllä voi tarvittaessa tarkistaa päivitettynä netistä. Itsellä on kaksi maisterin tutkintoa ja takana yli kymmenen vuotta työelämää, enkä ole kertaakaan tarvinnut mitään opiskelumateriaalia.
Minä siivosin tänään kesäkengät kaappiin. Heitin miehen kahdet rikkinäiset tennarit roskiin ja lapsen kahdet liian pienet kengät (syksy ja talvi) uffiin.
Lapsen vanhoja haalareita jne olen laittanut roppakaupalla nettiin myyntiin, mutta ei oikein kauppa käy...