tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19856)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan mahtava ketju!
Mutta: moni annetuista vinkeistä pätee vaan, kun asutaan kaupungeissa tai taajamissa, joissa kiertää hyväntekeväisyystahojen keräysautoja ja on paljon eri kirpputoreja ja keräyslaatikoita.
Perheemme asuu kuitenkin ns. keskellä korpea. Tänne muutattaessa karsittiin kyllä koko perheellä tavaraa hurjasti (eli yksi karsimisvinkki: muuta vähintään 400 kilometrin päähän!), mutta siitä huolimatta turhaakin roinaa on kertynyt nurkkiin. Vaan kun ei 150 kilometrin säteellä ole yhtäkään keräyskonttia, ja lähimmän (pikku)paikkakunnan kirppis ei tällä väestömäärällä vedä ostajia, lähinnä eläkeläismummoja joille minun nykymuodin mukaiset farkut ei ehkä ole se halutuin ostos. Roskiin en haluaisi hyväkuntoisia vaatteita ja tavaroita heittää. Tori.fi:ssä tms. myyminen postituksineen on turhan työlästä, kun lähin posti on kaukana eikä siellä tule käytyä välillä edes joka viikko.
Maalla asuessa huomaa myös varoittavia esimerkkejä siitä, miten käy pitkän ajan kuluessa. Toisilla on pihat täynnä kaikkea mahdollista rojua kymmenien vuosien ajalta. Miten välttää tuo kohtalo?
Vinkkejä maalaiselle karsijalle, kiitos! :)
Muutaman päivän polttourakka.
Sinuna käyttäisin yritystä, joka ostaisi koko irtaimiston (sen jälkeen, kun olet valinnut haluamasi tavarat jne. sivuun).
Sinulla riittää varmasti työtä muutenkin hautaus ym asioiden parissa. Jaksamisia arkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itellä oli sama homma. Eniten siinä luopumisessa ahdisti se että tiesin kuinka vaivalloista tulee olemaan uusien kotien etsiminen tavaroille koska ”pitää kierrättää” niin asiasta tuli paljon helpompaa kun nakkasi kaiken turhimman suoraan roskiin. En olisi jaksanut sitä säätöä mikä olisi tullut jos olisi tarvinnut tyrkytellä vanhoja kamoja pitkin sukua...
EI NÄIN! Nyt eletään vuotta 2018, jokaisen tulee ymmärtää että käyttökelpoista tavaraa ei heitetä roskiin.
Minä itse tein niin, että kesäpäivänä laitoin kaikki itselleni turhat tavarat pihalle ja sitten Facebookin roskalavaryhmään, että osoitteesta X saa hakea tavaraa. Kaikki oli iltaan mennessä hävinneet. Eikä ole tullut ongelmia, stalkkerit ovat pysyneet loitolla 😊 Emmekä asu edes maalla, vaan Helsingissä omakotitalossa.
Ei vaan aina pysty. Olen tuo aiempi vastaaja joka on tyhjentänyt vanhempien rojuja tässä kesän aikana. Kun aika on rajallinen, esim viikonlopun aikana on saatava joku tietty kohde siivottua ja rojut toimitettua pois, ei vain ole mahdollista laittaa toriin/faceen tms ilmoituksia (en edes ole facessa vanhemmistani puhumattakaan) ja kytätä sen jälkeen puhelinta. Vanhemmillani ei ole resursseja tällaiseen, joten olen hoitanut kaiken heidän puolestaan ja välillä on ollut helpointa vain viedä tavarat paikalliseen jätteenkierrätyslaitokseen, vaikka seassa olisi ehkä jotain käyttökelpoista ollutkin.
Ollaan suurinpiirtein yritetty laittaa sentään käyttökelpoinen tekstiili/vaate uffiin, mutta siinä se.
Mä tein vanhempien luona samoin kuin edellinen. Tavarat pihalle ja ilmoitus Facebookiin paikalliseen ryhmään. Seuraavana päivänä loput kaatopaikalle. Hyvin yksinkertaista.
Minä kans miettisin mistä sitä tavaraa tulee ja miksei itselle enää muodikkaat vaatteet kelpaa. Kohtahan sitä on muuten taas tilanteessa, jossa koti täynnä ehjiä mutta käyttämättömäksi jääviä vaatteita.
Pitäisi miettiä rauhassa millaisia vaatteita käyttää, mitkä värit viehättää, jne. Eikä yrittää esim. Mustiin pukeutuvana ostella muiden painostuksesta (muotilehtien/instagrammin jne) värikkäitä vaatteita. Näin esimerkkinä.
Eri asia jos paino on muuttunut niin paljon, että edelliset ovat liian pieniä/isoja, mutta tärkeämpää on keskittyä tutkimaan omaa kulutuskäyttäytymistä. Pätee kaikkiin muihinkin kotiin kannettaviin tavaroihin, esim. Sisustustavaroihin.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muut säästäneet opiskelupapereita vai olemmeko miehen kanssa ainoat?
Digitalisoin osan muistoksi.
Tavarataivaan pystyy katsomaan youtubesta, vaikka jää ilmeisesti hiukan vajaaksi
Aloin miettimään, miltä lähimetsä näyttäisi, jos veisin kaikki roskani sinne. Yksinkin kulutan valtavasti muovia. Siellä ne olisivat vielä vuosisatojen päästä. Vaihdoin saippuan ja shampoon palasaippuaan. En ymmärrä, miten en ollut tehnyt sitä jo paljon aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Edelliseen viestiin viitaten: mistä saa kullasta tällä hetkellä parhaan hinnan?
Pk-seudulla kannattaa viedä Rasmussenille. Varmasti parempi kurssi kuin jollain "romukulta rahaksi" -firmalla.
Tai teetä itsellesi tai lapsillesi koru(ja).
Vierailija kirjoitti:
Aloin miettimään, miltä lähimetsä näyttäisi, jos veisin kaikki roskani sinne. Yksinkin kulutan valtavasti muovia. Siellä ne olisivat vielä vuosisatojen päästä. Vaihdoin saippuan ja shampoon palasaippuaan. En ymmärrä, miten en ollut tehnyt sitä jo paljon aiemmin.
Minäkin olen viime aikoina vaihtanut nestemäisistä palatuotteisiin. Jostain älyttömästä syystä olen myös aiemmin ostanut valkosipulit, satsumat ja monet muut kappalehintaisissa pusseissa, vaikka niitä saa tietenkin myös irtona! Oikein syvä hämmennys valtasi mieleni, kun aloin ajattelemaan asiaa😆 Kai se on ollut niin helppoa napata pakkaus hyllystä kärryyn.
Vierailija kirjoitti:
Joskus mietin että kuinka paljon tavaraa maapallolla on yhteensä. Heitän hihasta että riittäisi varmaan vaatteet koko pallon nykyiselle asutukselle loppuelämäksi jos vanhoja korjattaisiin eikä uusia tehtäisi. Kunhan pohdiskelen tyhmiä kun tuntuu että hukutaan tavaraa täällä pallon päällä.
Ihan samaa mietin. Kun sanotaan, että turha kulutus pitää lopettaa, niin miten se tulkitaan täällä länsimaissa. Kun oikeasti lähes kaikki koulutuksemme on turhaa. Me pärjättäisiin näillä olemassa olevilla tavaroilla varmaan aika monta sukupolvea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus mietin että kuinka paljon tavaraa maapallolla on yhteensä. Heitän hihasta että riittäisi varmaan vaatteet koko pallon nykyiselle asutukselle loppuelämäksi jos vanhoja korjattaisiin eikä uusia tehtäisi. Kunhan pohdiskelen tyhmiä kun tuntuu että hukutaan tavaraa täällä pallon päällä.
Ihan samaa mietin. Kun sanotaan, että turha kulutus pitää lopettaa, niin miten se tulkitaan täällä länsimaissa. Kun oikeasti lähes kaikki koulutuksemme on turhaa. Me pärjättäisiin näillä olemassa olevilla tavaroilla varmaan aika monta sukupolvea.
Siis tietenkin kulutus,ei koulutus... T. Ylempi
Kuuntelin äänikirjana kirjan nomeltä Tavarataidot.
Samaan aikaan raivasin yhden huoneen, punnitsemalla okaisen tavaran, mikä oli nuppuneulaa isompi.
Vielä 5 tilaa jäljellä sekä vintti ja kellari...
Aloitettu on.
Hei lisää inspiraatiota kehiin. Mitä ootte raivannut ja onko uusia oivalluksia? Tässä vähentämisessä huomaa, että kun tekee ns uusintakierrosta, joidenkin tavaroiden kohdalla on tullut kypsyttyä luopumiseen vaikka viime kerralla luopuminen oli vaikeaa. On myös kiva antaa käyttökelpoista lastenvaatetta lähipiirille, jolla on taloudellisesti tiukkaa. Ei se muutama kymppi kirppikseltä tuota samaa iloa. Säästyy vaivaakin.
Olen myös keittiöstä tyhjentänyt keittiötasoja siivoamisen helpottamiseksi. Nyt kun kaapeissa tilaa, mahtuu sinne kaikki kamat tasoilta. Ihanaa. On muutenkin kiva kun on "kärryillä" siitä mitä omistaa vaikka vieläkin on paljon karsittavaa.
Käyn useamman kerran vuodessa kaapit läpi ja turhat tavarat ja vaatteet menee kierrätykseen. Jotain hienoimpia voin myydäkkin mutta mulle pääasia että eroon pääsee. On ihana tunne kun kotona tilaa. En ole hamsteri luonne yhtään mutta silti tuntuu että on liikaa tavaraa. Oikeesti sitä ei juurikaan ylimääräistä ole.
Mun vanhemmat joutuvat luopumaan kesämökistä parin vuoden sisällä. Isä ei enää pääse yläkertaan, viime kesänä tyhjennettiin yläkerta ja tyhjennettiin tarpeetonta irtaimistoa alakerrasta.
Lisäksi vanhemmat muuttivat pari v sitten pienempään asuntoon ja silloin he kävivät kaiken irtaimiston läpi.
Meidän koti käydään läpi 2 x vuodessa, täällä asia on hanskassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen kirjoitellut aktiivisemmin tämän ketjun alkupuolella, tarkoituksemme on muuttaa parin-kolmen vuoden sisään pienempään asuntoon, ja olen sitä silmällä pitäen käynyt tavaroita läpi. Paljon olen jo myynyt ja vienyt kierrätykseen, ja siten järkeistänyt meillä olevaa tavaramäärää. En ole itse edes mitenkään kova shoppailemaan, joten tavaramäärä on pysynyt hyvin aisoissa.
Nyt sitten siskoni kuoli. Olen ainoa omainen, ja minulla on kohta edessäni 100-neliöisen asunnon tyhjentäminen. Siskoni oli kova ostamaan (vaikkei mikään hamsteri kuitenkaan, onneksi) ja hänellä on paljon hyvää tavaraa; hyvää vaatetta, astioita, sisustustavaraa ja myös uudehkot tai jopa uusia huonekaluja.
Huokaus. Nyt sitten pohdin, mitä teen kunhan perunkirjoitus on saatu pidettyä. Nuoret aikuiset lapseni ehkä ottavat jotain, mutta tuskin kovin paljoa. Itselle ehkä joku taulu, pari, mutta siinäpä se.
Mietin, kysynkö tarjouksia kuolinpesiä kokonaisina ostavilta yrityksiltä vai jaksanko/jaksaisiko jompikumpi lapsistani myydä tavaroita Facebookissa, Torissa ja kirppiksillä.
Liinavaatteet vien ehkä Hesyyn. Vaatteet, laukut ja kengät - näitä on tosi paljon.
Kuitenkin asunto täytyy laittaa myyntiin, ja jossain vaiheessa sen on sitten oltava tyhjäkin.
Päijät-Hämeen eläinsuojeluyhdistys myös tarvitsee tavaraa kirppikselleen myytäväksi. Rahat tietenkin eläimille. Hiukan parempaa toimintaa kuin Hesyssä, joka omistaa 5 miljoonan edestä kiinteistöjä, mutta ei ole varaa leikkauttaa eläimiä.
Eilen varasin taas myyntipöydän kirpparilta jossa liikkuu hyvin tavara, mutta nyt tuntuu hinnoittelu vaikealta aloittaa eli se lappujen teko on todella vastenmielistä.
Olen useamman vuoden ollut etten enää osta tolkuttoman helposti mitään ja luulisi sen jo näkyvän, koska olen pari kertaa vuodessa myynyt kirppareilla ja vienyt keräyksiin sekä kierrätykseen suuret määrät.
Talo on suuri ja lapset kasvaneet isoiksi eli silti tavaraa riittää aivan hurjasti.
En pienituloisena pysty luopumaan helposti tavaroista ja siinä se ongelman ydin taitaa ollakin, kun hilloan sellaisia mitä ei tarvita eikä varmaan kukaan muukaan niistä maksa jos kirpparille raahaan.
Mattoja ym sälää olisi poltettavaksi oikein urakalla.
Mutta tarvitsisin kaverin tähän hommaan eikä oma perhe auta. Mies päin vastoin hamstraa niitä minun poistoon laittamia omiin jemmoihinsa.
Luen näitä kirjoituksia aina välillä toivoen saavani inspiraatiota, mutta ei se takamus nouse sohvalta.
Ollaan siskon kanssa renssattu isän asuntoa.Isä suurpolttaja jotenka kaikki textiilit kaatopaikalle.Onko teillä jotain hyvää tipsii millä sais sen hirveen tupakanhajun pois asunnosta?Poltto sisällä.
Ollaan tehty light renssaus mutta kuitenkin saannut jo viedä 12 mustaa iso säkkiä kaatopaikalle.Asunto pidetään vielä jonku aikaa ennen päätöstä mitä tehdä sillä.Isä asuu siis hoivakodissa.
Ymmärrän että isälläni kävi näin koska on muistisairas.Siis että roinaa kerty. Mutta te 70+ jotka mielestänne olette terveitä fyysisesti ja psyykkisesti, renssatkaa ja hävittäkää turhat roinanne ettei lapsillenne jää hirveä urakka tästä.Tässä pitäs keretä kämppää renssata, siivota pinttyneestä liasta, käydä hoivakodissa,käydä töissä,tehdä ylitöitä, olla perheen kanssa,lapsia auttaa eri asioissa.jne.Sen oman ajan saa täysin unohtaa.
Mitä hittoa tarkoittaa "renssata" 😑?! Mistä näitä ihmisiä tulee, jotka keksivät omia sanoja, eivätkä edes ymmärrä että muilla ei ole aavistustakaan mistä he puhuvat...
Edelliseen viestiin viitaten: mistä saa kullasta tällä hetkellä parhaan hinnan?