tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19913)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä joulukoriste ahdistuja. Sain karsittua 5 laatikosta 3 laatikkoon koristeet ja kannoin kellariin. Ensi jouluna katson mitä käytetään ja sit mitä ei käytä niin pois raakasti vaan. Kohta alkaa olla huone tyhjä. Onkohan c kasetit minkään arvoisia
Eivät valitettavasti taida olla. C kasetit siis.
Kyllä joillakin c- kassuilla on keräilyarvoa.
Ja nekin joilla ei ole keräilyarvoa niin jotkut ostaa kun vanhemmissa autoissa vielä kasettimankat ja museoautoissahan noita soittimia ei todellakaan vaihdeta mihinkään uusiin kun menisi se museostatus ihan pilalle sitten. Rompetorit on hyviä paikkoja myydä noita kasetteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä toivottavasti sopii ketjun aiheeseen: 60+ leskeksi jääneen naisen "kuolinsiivous". Taloa on puolisen vuotta tyhjennetty, myyty porukalla Torissa lukemattomia kalusteita, viety kierrätyskeskukseen kirjoja, astioita, työkaluja, retkeilykampetta jne. jne. ja tuntuu että loppua ei tule ollenkaan, että väheneminen ei näy missään. :( Tottakai isojen kalusteiden poistuminen tyhjentää huoneita mutta sälää ja kamaa on vieläkin uskomattoman paljon ja asukas itse eli äitini on kykenemätön pitämään minkäänlaista järjestystä. Kaikki lyödään sikin sokin kaappeihin ja kaikkea liikaa ja mitään ei löydy. Tämän talon lisäksi on vielä äitini lapsuudenkoti, toinen samanmoinen mutta asumaton talo yhtä täynnä kamaa. Tuntuu että äitini ei elinaikanaan saa näitä asuntoja tyhjiksi edes meidän avullamme (ehkä pitäisi auttaa enemmän mutta kun on omakin arki ja toisen omaa tahtia pitää myös kunnioittaa
Toivottavasti tajuat itse, ilman patistuksia, tehdä sen kuolinsiivouksen. Jokaisen kannattaa se tehdä, ennen kuin se on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos edelliselle vastaajalle, tosi hyvä ajatus jota en ole osannut itse ajatella. Otan tämän puheeksi äitini ja veljeni kanssa ja toteutan viimeistään sitten kun äidistäni aika jättää... ei elämän pääsisältö pitäisi olla tavaroiden raivaus, ellei siitä tosiaan saa palkkaa! Kiitos vielä uudelleenkin.
Sellainenkin vaihtoehto tuli mieleen että kun äitisi myy talonsa niin hän voisi myydä sen "irtaimistoineen", tällöin voi kaikki ylimääräiset tavarat jättää seuraavalle.
Tottahan se on, että lihava ihminen vaatii enemmän tilaa ympärilleen.
Olen todistanut tilanteita, joissa lihava ihminen ei mahdu linja-auton penkkiin istumaan, vaikka käsinoja nostettiin ylös ja penkin selkänoja laskettiin alas. Samoin Hollannissa junassa kerran lihava ihminen ei mahtunut junan makuuvaunun ovesta sisään. Ja kerran törmäsin tilanteeseen, jossa lihava ihminen ei mahtunut vessaan asioimaan.
Olen samaa mieltä tästä, että suurikokoiset ihmiset varmaan tarvitsevat ne isommat neliöt ympärilleen kuin pienikokoiset. Jollekin riittää vähäiset neliöt miniasunnossa. Pystyy kiipeämään parville ja kerrossänkyihin.
Joku ylipainoinen hamsteritaipumuksen omaava voi tarvita sen 200 neliötäkin, niinkuin täällä joku kysymyksestä suuttunut kertoi, kun jollekin toiselle riittää vaikka 20 neliötä. Ihan asiallinen kysymys oli tuo neliökysymys, siitä nyt joku ongelmainen veti herneen nenäänsä. Taustalla ehkä vaikka häpeilyä tavarapaljoudesta tms.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähes minimalisti. Omistan n 100 vaatetta sis kengät, takit, hanskat jne.
Kyllä mulla 5 vaatetta kuluu vuodessa loppuun.
Kun on vähän, on kuluminen isoa.
Siistejä vaatteita on n 10. Pelkästään kulahtaneita jumppavaatteita on n 10
Mielestäni tuo on jo aika suuri määrä vaatteita. Tästä oli is:ssä juttukin.
Tiedätkö, kuinka monta vaatekappaletta ja kenkäparia suomalainen tarvitsee, jotta tulee mukavasti toimeen vuoden ympäri?
85.
Uudessa kotimaisessa tietokirjassa Planetaarinen vaatekaappi (Gummerus) kerrotaan berliiniläisen Hot or Cool -instituutin raportista, jonka mukaan neljän vuodenajan maissa, kuten Suomessa, 85 vaatteen vaatekaappi kattaa koko vuoden tarpeet. Erilaisten tutkimusten mukaan tämän vaatemäärän pitäisi riittää mainiosti
Mulla on n 20 kpl yht alusvaatteita ja sukkia.
Sukkia ostin muutama v sitten 10 paria ja muutama paksumpi sukkapari on.
kenkiä on vähän yli 10, on saappaat, siis talvi pari, kumisaappaat, korkkareita 3, lenkkareita tai vst taitaa olla 3 ja muutamat muut
Yksikään ei ole liikaa.
Mä koen tää mun reilu 100 kpl määrä on pieniä.
Toukokuun tavarasaldo on -138 tavaraa. Olen tyytyväinen. Suurin osa myyty kirppiksellä, osa mennyt lahjoituksena.
Tuosta viiden vaatteen haasteesta ja sen ihmettelystä miten joillakin kuluu niin monta: Minulla ainakin kuluu vuosittain helposti 1-2 paria kenkiä pois. Liikun runsaasti erilaisissa maastoissa, mikä on kengille kuluttavaa. Lisäksi vuodessa reikiintyy tai kulahtaa ainakin pari paitaa ja housut poistokuntoon, koska urheilen paljon. Välillä sitten lisäksi jotain satunnaisia vaatteita, esim viime talvena 8 v palvellut takki hajosi lopullisesti. Riippuu siis tosi paljon henkilön elintavoista ja aktiivisuudesta, korona-aikana olin "kotihiiri" jolloin vaatteet eivät tietenkään paljon kuluneet sohvalla lueskellessa ja etätöitä tehdessä :D
Omalla kohdallani ei ole kenkiä lukuun ottamatta ollut pakko ostaa uusia, mutta se johtuukin vain siitä että minulla on aika paljon vaatteita. Joku minimalistisempi taas joutuu helposti uusimaan myös yksittäiset aina heittäessään jotain pois.
Ymmärrän että tuo "kuolinsiivous" voi olla sanana triggeröivä elinvoimaiselle ihmiselle ja kaikki tietty päättävät itse asioistaan. Ajattelen kuitenkin, ettei meistä kukaan tiedä milloin lähtö tulee, ja se motivoi minua pitämään elämäni jo nyt sellaisena ettei läheisille jäisi paljon ylimääräistä järjesteltävää jos täältä poistuisin yllättäen vaikka huomenna. Sitä paitsi tuskin sitten enää jaksaisin mitään siivouksia tehdä jos olisi jo toinen jalka haudassa...Testamentti on myös tehtynä, sekin tuo eräänlaista rauhaa :D
N42
Onneksi kodin tavarapaljous alkaa olla selätetty. On aikaa leipoa raparperipiirakkaa, keittää raparperi-mansikkamehua ja ulkoilla paljon. Kotitöistä ei tietenkään pääse eroon. Kesäisin, kun tullaan ja mennään, sotkua ja epäjärjestystä kertyy helposti, mutta tavarapaljoutta ei onneksi tarvitse setviä. Sen sijaan voin mennä vaikka kasvihuoneeseen kitkemään ja hoitamaan kasveja ja kuunnella samalla äänikirjaa. Elämä on just sellaista kuin haluan sen olevan. Enemmän aikaa. Vähemmän tavaraa.
Neljä täyttä pussillista vääränkokoisiksi jääneitä vaatteita lähtee tänään keräykseen.
Meinasin jättää seulomisurakan kesken, mutta kahvin voimin jaksoin kerätä ne kasaan.
Pari paitaa kokeilen, meneekö vielä yöpaitana (ovat liian väljiä käyttää tavallisina paitoina, eivät istu tällä hetkellä ollenkaan). Jos eivät tule käytettyä yöpaitana, niin vien nekin keräykseen.
Tänään käytiin teinin vaatekaappia läpi. Vihdoin hän pystyi luopumaan sellaisista mitä ei enää pidä ja liian pienistä. Jäi ihan järkevä määrä vaatetta, ei tarvitse hommata lisää poistuneiden tilalle.
Tulipa paha mieli ao viestistä - olen se jolle vastasit. Tietenkään emme auta äitiä hänen tahtomattaan. Hän on sairas ja juuri jäänyt leskeksi. Ehkä sinäkin sellaisessa tilanteessa olisit avuton ja arvostaisit lastesi psyykkistä ja fyysistä tukea. Hänellä ei ollut varaa asua yksin asunnossaan ja raivaus oli pakko yhdessä tehdä jotta hän pystyi muuttamaan pienempään. Tilanne on raskas ilmankin tällaisia kommentteja. :(
Lainaus ei toimi mutta 19077 mietti onko leskeksi jääneellä äidilläni muutakin ongelmaa elämänhallinnassa. On sairautta ja psyykkistä ongelmaa ym. Ajattelin vain että se ei ehkä kuulu tähän ketjuun, vaan se miten itse voin auttaa konkreettisesti raivaamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Lainaus ei toimi mutta 19077 mietti onko leskeksi jääneellä äidilläni muutakin ongelmaa elämänhallinnassa. On sairautta ja psyykkistä ongelmaa ym. Ajattelin vain että se ei ehkä kuulu tähän ketjuun, vaan se miten itse voin auttaa konkreettisesti raivaamisessa.
Ok! Auta minkä itse jaksat ja mitä äitisi toivoo ja jaksaa:) Enempään ei kukaan pysty eikä tarvitsekaan pystyä.
Vierailija kirjoitti:
On aika normaalia alkaa miettimään myös sitä mikä aiheuttaa tavarakaaosta. Etenkään, jos ei avata syitä, niin aika nopeasti tulee kyselyä ja pohdintaa. Ei kannata ottaa henkilökohtaisesti.
Itsellänikin tavarakaaos on vain psyykkisistä asioista johtuvaa. Ensin takeeruin tavaraan, en laittanut pois mitään. Vasta kun aloin miettimään syitä kaikelle, onnistuin lopulta pääsemään irti tunnesiteestä tavaraan.
Tehkää koe, jossa otat suuren repun tai matkalaukun ja pakkaat siihen kaikista tärkeimmät asiasi. Ja pitäisi jättää kaikki muu. Kummasti sitä tiedät mitkä ovat oikeasti tärkeät asiat. Sitten voitkin karsia reippaalla kädellä lopuista.
Vierailija kirjoitti:
Tehkää koe, jossa otat suuren repun tai matkalaukun ja pakkaat siihen kaikista tärkeimmät asiasi. Ja pitäisi jättää kaikki muu. Kummasti sitä tiedät mitkä ovat oikeasti tärkeät asiat. Sitten voitkin karsia reippaalla kädellä lopuista.
Mielenkiintoinen ajatus. Voisin käytännössä karsia kyllä vaikka ja mitä, esim. kattilat eivät menisi tuohon tärkeimpiin, mutta ne on kuitenkin välttämättömiä.
Toki ymmärrän kyllä, että jättäisi silti välttämättömät edelleen ja karsii muuten turhaa. Ehkä voisin soveltavasti kokeilla. Tarkoitus olisi, että ensi kesänä mahtuisi kaikki tavarat peräkärryyn.
Onpa moni saanut vähennettyä mukavasti turhia vaatteita ja tavaroita! Sain itsekin nyt vihdoin vietyä yhden muovikassillisen vaatekeräykseen. Kaikki olivat loppuunkäytettyjä. Kotiinpäin tuli kaksi tarpeellista vaatetta puhkikuluneiden tilalle ja lapselle kengät. Vähitellen...
Tällä paikkakunnalla uffin laatikko ääriään myöten ollu jo monta päivää ja ihmiset lemppaa tavarat astian ulkopuolelle... Miksi ei tyhjennetä tarpeeksi usein? En voi itsekkään sinne viedä mitään joten auto täynnä sitten. Kyse 25t asukkaan paikkakunta. Sama homma monesti pahvinkeräyksessä.
Olen n 60 v nainen, työelämässä. Ei tulisi mieleenkään että aikuiset lapseni alkaisivat patistaa minua kuolinsiivoukseen. Ajatuksenakin jo törkeä ja vääristynyt. Jokainen pitäköön huolta omista kodeistaan ja taloistaan. Apua annetaan vasta jos pyydetään. Ja silloinkin herkästi huomioiden asukkaan toiveet.