tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (19923)
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhoilla puhelimilla arvoa? Vanhat nokialaiset.. ukko on säästänyt. Mitähän tehdä niille, mietitään.
Kannattaa ehdottomasti viedä kierrätykseen. Elektroniikkaan tarvittavista raaka-aineista on pulaa joten rikkinäisetkin puhelimet, läppärit yms. menee oikeasti hyötykäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko vanhoilla puhelimilla arvoa? Vanhat nokialaiset.. ukko on säästänyt. Mitähän tehdä niille, mietitään.
Kannattaa ehdottomasti viedä kierrätykseen. Elektroniikkaan tarvittavista raaka-aineista on pulaa joten rikkinäisetkin puhelimet, läppärit yms. menee oikeasti hyötykäyttöön.
Olenkohan ainut, joka tietoturvasyistä on jemmannut vanhat laitteet kaappiin? En luota taitoihini, että osaisin kaikki tiedot poistaa. Onkohan noissa riski että joku voi noita väärinkäyttää?
Ah, sain molemmilta lapsilta kassillisen vaatteita eteenpäin. Meille on tosin tullut enemmän vaatetta kuin lähtenyt, mutta kai tämäkin on edistystä. Lapsilla on molemmilla aika paljon isoja vaatteita odottamassa. Käyttöön pääsevät onneksi kohtuullisessa ajassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan ainut, joka tietoturvasyistä on jemmannut vanhat laitteet kaappiin? En luota taitoihini, että osaisin kaikki tiedot poistaa. Onkohan noissa riski että joku voi noita väärinkäyttää?
Kännyköissä on tehdasasetuspalaukset jotka voi ottaa käyttöön. Eli tyhjentää puhelimen totaalisesti.
Siivosin rivitaloasuntoni ulkovaraston. Roskiin lähti laatikollisen verran (lajiteltu tietysti) sellaista arvotonta tavaraa jota luulin tarvitsevani. Pois lähti myös rikkinäinen ilmapatja jota ei ole kaipailtu eikä korjailtu viiteen vuoteen joten tuskin siis jatkossakaan. Myin erittäin edullisesti pöydän jota olen vain säilyttänyt 17 vuotta ja kasan sisustuskoreja. Kylläpä tuli tilaa. Varastossa on nyt helppo kulkea. Kaikki mahtuu ja kaiken tavaran näkee ovelta helposti. Hamstraan aina paperisäkkejä (wc-, talous-) ja nekin nyt mahtuvat hienosti esille. Samalla huomaan että paperijemmat riittävät varmasti syksyyn saakka. Nyt pitää muistaa etten osta lisää.
Kyllä tuli hyvä mieli. En tule kaipaamaan tavaroita joista luovuin. Olikin jo aika ne poistaa ! Seuraavaksi puutarhavajan kimppuun...
Olen ottanut käyttöön Sweepy-siivoussovelluksen, jolla voi tehdä itselleen siivous- ja kotityökalenterin. Siinä on 31 kohdan raivaushaaste, jota aloin noudattaa. Tänään oli kuivatavarakomeron raivaus. Muutin järjestystä toimivammaksi ja tein listan siitä, mitä pitää ostaa ja listan siitäkin, mitä ei. Pari juttua nostin tasolle, että tulee pian käytettyä. Poistoja ei ollut, kotivara kiertää hyvin.
Huomisen haaste on yhden lipastonlaatikon raivaus. Aion lipastonlaatikon, jossa on neuleita ja huppareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kännyköissä on tehdasasetuspalaukset jotka voi ottaa käyttöön. Eli tyhjentää puhelimen totaalisesti.
Ja jos vielä arvelluttaa, voi porata porakoneella kannen läpi reikiä puhelimen tai tabletin täyteen, ei voida ottaa enää käyttöön.
https://www.fonum.fi/puhelimen-kierratys
Kannattaa toimittaa kierrätykseen, hiukan uudemmista puhelimista voi saada rahaakin takaisin ja ainakin pääsee turhista laitteista ilmaiseksi eroon.
Tänään oli Huomenta Suomessa juttua Niina Kuhdan tavaran ja erityisesti vaatteiden karsimisesta, mutta eipä tuossa mitään uutta tai edes hyviä vinkkejä aiheeseen liittyen ollut. Paljon tuolla naisella toki vaatteita on ja osa niistä on aivan hirveitä, Kaikkea lentoemännän ja liikenaisen tyylisestä pukeutumisesta av-mamman riemunkirjaviin kotiböksyihin ja joulumuorin asuun tuntui löytyvän.
Tänään yhdestä useamman vuoden vanhasta ja pitkään käyttämättä olleesta t-paidasta repsahti kuminauha. Hetken mietin, että vieläkö menisi silti yöpaitana. Paita on minulle liian iso ja nyt siis kuminauhakin petti bardot-röyhelökauluksesta. Kovin huonosti pysyy enää päällä, kun kuminauhasta elastaanit väsähtivät*.
Ei maksa vaivaa käyttää korjausompelussakaan.
Kiitos palveluksesta. Hei hei!
*Laittakaa väärän kokoiset tai muuten todella vähällä käytöllä olevat elastaania sisältävät vaatteet kiertoon. Vaikka ei olisi käyttänyt huuhteluainetta, niin elastaani kärsii, kun on kaapissa pitkään käyttämättömänä. Paremmin kestää, kun on säännöllistä käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akku pois puhelimesta sitten voi hajoittaa muovikuoret pois roskiin ja silputa lopun rautasahalla tai heittää hiiligrilliin hiilloksen päälle tuhoutumaan.
Ihan huippu fiilis, taas lähdössä kirppikselle kuorma ja lisää löytyy. Edellisestä pöydästä meni melkein kaikki, ei paljoa jäänyt yli.
Vein hyötykäytyöasemalle vanhoja latausjohtoja jotka ei käy enää mihinkään laitteeseen. Pieni pussillinen niitäkin.
Talven lopulla en jaksanut raivata kotia mutta nyt lähti kevätvaihde käyntiin.
Eteisessä kolme kassia vaatetta, käyn perheen vaatteita läpi ja etsin pieneksi käyneet ja muut kiertoon.
Lisäksi jatkan muun tavaran läpikäyntiä, vanhoja valokuvia ja muuta vastaavaa.
Valokuvia on rankkaa käydä läpi, paljon muistoja. Revin roskiin kaikki jossa ihmisiä joiden nimiä tuskin enää muistan, vanhoja tuttuja ym. Yritän pitää lähinnä ne joilla on jotain merkitystä lapsille ja suvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari läppäriä ja puhelinta joista on akku jo mennyt kierrätykseen, samoin laturit. Eli näitä ei enää saa päälle. Ja jos saisi, en muista tunnussanoja.
Vierailija kirjoitti:
Tänään oli Huomenta Suomessa juttua Niina Kuhdan tavaran ja erityisesti vaatteiden karsimisesta, mutta eipä tuossa mitään uutta tai edes hyviä vinkkejä aiheeseen liittyen ollut. Paljon tuolla naisella toki vaatteita on ja osa niistä on aivan hirveitä, Kaikkea lentoemännän ja liikenaisen tyylisestä pukeutumisesta av-mamman riemunkirjaviin kotiböksyihin ja joulumuorin asuun tuntui löytyvän.
Siivous-shaming! Täällä ei saa arvostella itse roinan laatua, täällä kyse on roinien karsimisen tsemppaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akku pois puhelimesta sitten voi hajoittaa muovikuoret pois roskiin ja silputa lopun rautasahalla tai heittää hiiligrilliin hiilloksen päälle tuhoutumaan.
😱😱😱
Mä olen saanut tosi pitkään pitää kirppispöytää, pöytiä yhdellä kirppiksellä. Myytävät tulivat mm kollegoiden tyhjentäessä omakotitaloa.
Alusta asti ollaan tehty vaihdantataloutta, mutta nyt ei lisää myytävää enää tule. Juurikaan. Kaikissa 3 omakotitalossa, mitkä tyhjennettiin viime vuonna, on uusi omistaja asumassa.
Mutta kauppa käy jo viedyillä ja on sovittu ottaa mulle aina edullisia Kalevala koruja, täysin ehjiä Arabiaa ja Marimekkoa.
2 ensimmäistä menee second handinä liikkeisiin, mutta Marimekko menee suoraan myyntiin vintediin.
Viikonloppuna hain 15 Marimekon tuotetta, tänään viimeinen meni kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen saanut tosi pitkään pitää kirppispöytää, pöytiä yhdellä kirppiksellä. Myytävät tulivat mm kollegoiden tyhjentäessä omakotitaloa.
Alusta asti ollaan tehty vaihdantataloutta, mutta nyt ei lisää myytävää enää tule. Juurikaan. Kaikissa 3 omakotitalossa, mitkä tyhjennettiin viime vuonna, on uusi omistaja asumassa.
Mutta kauppa käy jo viedyillä ja on sovittu ottaa mulle aina edullisia Kalevala koruja, täysin ehjiä Arabiaa ja Marimekkoa.
2 ensimmäistä menee second handinä liikkeisiin, mutta Marimekko menee suoraan myyntiin vintediin.
Viikonloppuna hain 15 Marimekon tuotetta, tänään viimeinen meni kaupaksi.
Hölmöä lukea aina tasaisin väliajoin tätä samaa viestiä.. ollaan kuule kuultu se jo.
Materiaalien säästäminen tulevaisuuden käsitöitä varten voi kyllä lähteä helposti lapasesta. En usko, että sellainen ajattelu auttaa pääsemään tavarasta eroon, jos tavaraa on oikeasti paljon. Mutta tavarapaljouden selättäneille ja kierrätysmielisille se voi olla kyllä todella antoisaa.
Itse aloin säästämään materiaaleja ja tuunailemaan niistä uusia juttuja oikeastaan vasta siinä vaiheessa, kun ei ollut juuri enää ylimääräistä tavaraa kaapeissa. Sillon kun oli kaapit täynnä, niin heitin aika surutta kierrätykseen rikkinäisiä vaatteita ynnä muita. Nyt olen löytänyt jonkinlaisen tasapainon. Usein kun joku asia menee rikki tai huonoon kuntoon, niin mulla on hyvät materiaalit uuteen vastaavaan kierrätyskassissa. Ei tule ostettua kaupasta mitään, mitä voi tehdä omista jämistä. Mulla on yhdessä isossa kassissa kaikki kierrätystekstiilit, ja jos se alkaa täyttyä liikaa niin sitten heitän surutta pois huonoimpia tai teen urakalla tarvitsemiani asioita.
Nyt on sopivasti tavaraa, mutta skarppina pitää olla, ettei sitä ala taas kertymään. Varsinkin kierrätystekstiilien kanssa pitää olla rehellinen itselleen ja miettiä, että saako siitä oikeasti tehtyä jonkun tavaran, mitä oikeasti tarvitsee niin paljon että sellaisen ostaminen uutena olisi muuten edessä. Jos kangas on nyppyinen tai haiseva tai vaikka jotain muovisekoitetta, en halua siitä edes siivousrättejä. Jos ostan nykyään jotain uutena, niin kiinnitän materiaaliin aika paljon huomiota ja ostan vain sellaista, millä olisi paljon jatkokäyttöä ihan vaan materiaalinakin sitten kun se tavara tulee käyttöikänsä päähän alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan. Mutta ei tällaista värkkäämistä jaksaisi, jos kaapeissa olisi liikaa tavaraa.
Tavarapaljoudesta eroon pääsemisen myötä voi keksittyä paremmin siihen mitä jo omistaa. Noiden materiaalien jatkokäyttömahdollisuuksien hyödyntämisen lisäksi esim. kausivaatteidenkin huolto tulee tehtyä enemmän pieteetillä kuin ennen. Kahdet kengät jaksaa putsata ja lankata, samoin pestä ja poistaa nypyt muutamista villavaatteista, mutta jos niitä olisi vino pino, niin ne olisi ehkä menneet säilytykseen huoltamatta tai villavaatteet vaan nopean konepesun kautta.