tavarapaljous :(
ahdistaa tämä tavaramäärä täällä asunnossa. 50neliöinen kaksio, 3 henkilöä, joista yksi alle 1v. yööööhhhh. miten tavaraa vois vähentää. olen vielä niin hamsteriluonne :/
Kommentit (21843)
Onko tämä joku minimalisti hienostelijoiden suljettu piiri? Luulin, että kaikki saavat kirjoittaa otsikon mukaisesta aiheesta. Joskus jopa vähän aiheen vierestäkin.
Henk. koht. tykkään siististä kodista ja saa olla tavaraakin, mutta ei mitään tolkuttomia määriä. Törky ja likaisuus kerääntyy helposti samaan huusholliin koska siivous on hankalaa. Pahimmillaan mahdotontakin.
Koska tuolla kysyttiin niin vastaan:
Tykkään, että liinavaatteita, astioita ja aterimia on sen verran, että nyt kalliin sähkön aikana voi pestä täysiä koneellisia.
Sama käyttövaatteiden suhteen; vaatteita sen verran, että saa täydet koneelliset kalsareita ja paitoja yms. Perheillä koneet pyörivät päivittäin, mutta yksin-, tai kaksin asuvilla ehkä 1 , 2krt/vko.
Little by little... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku auttaa? Mikä on oikea määrä lakanoita ja ruokailuvälineitä kun asunnossa asuu vain kaksi ihmistä, eikä vieraita käy koskaan?
Mielestäni sellainen määrä on sopiva, että pystyy toimimaan normaalisti ja valinnanvaraakin on hieman, mutta kaapit eivät ole niin täynnä että niiden sisältöä on vaikea käyttää, järjestellä, siivota ym. Eli sen verran vaikka haarukoita että eivät lopu kesken päivän aikana vaan luontevasti käyvät tiskikoneen kautta ja päätyvät omalle paikalleen. Lakanoita niin että voit vaihtaa puhtaat niin että kaapissa on ainakin yhdet muut lakanat kuin ne jotka ovat käytössä, mutta niin että kaappi ei ole täpötäynnä kymmeniä lakanoita. Mutta riippuu ihmisestä tosi paljon. Esim itse tykkään vaihtaa tyynyliinan usein eli jopa parin päivän välein, joten aika reilusti saa olla tyynyliinojakin. Ja onko teillä esim. paljon reissuja jonne otatte mukaan lakanat ym? Moni asia vaikuttaa.
Tiskikonetta ei siis ole, vaan kaikki pitää tiskata käsin ja se on täyttä tuskaa ja kuormittaa valtavasti. Jotenkin kurjaa, että kaikki olettavat tiskikoneen olevan itsestäänselvyys. Silloin kun täällä oli putkiremontti halusin kotiin tiskikonetta, mutta sitä ei tullut. On todella rasittavaa olla ainoa, jolla ei ole tiskikonetta ja sitten olen kuitenkin itse se, joka joutuu aina tiskaamaan. Tiskaamiseen kuluu aina joku 2-3 tuntia ja lopputulos on silti huono. Inhoan tiskaamista ja se saa itseni aina raivon partaalle. En enää edes juuri kokkaile välttäkseni tiskiä. Kuitenkin toinen asukas sitten sotkee huolella ja joudun siivoomaan, vaikka olen pyytänyt, että edes omat sotkunsa siivoaisi.
Hei, ymmärrän sinua ja suosittelen todella, että hankkisitte astianpesukoneen. Ei se niin iso investointi ole ja on yksi fiksuimmista hankinnoista.
Kun ehdotin miehelle tiskivuoroja, meille ostettiin asianpesukone heti seuraavana päivänä. Hyvä ostos!
Vierailija kirjoitti:
Little by little... kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku auttaa? Mikä on oikea määrä lakanoita ja ruokailuvälineitä kun asunnossa asuu vain kaksi ihmistä, eikä vieraita käy koskaan?
Mielestäni sellainen määrä on sopiva, että pystyy toimimaan normaalisti ja valinnanvaraakin on hieman, mutta kaapit eivät ole niin täynnä että niiden sisältöä on vaikea käyttää, järjestellä, siivota ym. Eli sen verran vaikka haarukoita että eivät lopu kesken päivän aikana vaan luontevasti käyvät tiskikoneen kautta ja päätyvät omalle paikalleen. Lakanoita niin että voit vaihtaa puhtaat niin että kaapissa on ainakin yhdet muut lakanat kuin ne jotka ovat käytössä, mutta niin että kaappi ei ole täpötäynnä kymmeniä lakanoita. Mutta riippuu ihmisestä tosi paljon. Esim itse tykkään vaihtaa tyynyliinan usein eli jopa parin päivän välein, joten aika reilusti saa olla tyynyliinojakin. Ja onko teillä esim. paljon reissuja jonne otatte mukaan lakanat ym? Moni asia vaikuttaa.
Tiskikonetta ei siis ole, vaan kaikki pitää tiskata käsin ja se on täyttä tuskaa ja kuormittaa valtavasti. Jotenkin kurjaa, että kaikki olettavat tiskikoneen olevan itsestäänselvyys. Silloin kun täällä oli putkiremontti halusin kotiin tiskikonetta, mutta sitä ei tullut. On todella rasittavaa olla ainoa, jolla ei ole tiskikonetta ja sitten olen kuitenkin itse se, joka joutuu aina tiskaamaan. Tiskaamiseen kuluu aina joku 2-3 tuntia ja lopputulos on silti huono. Inhoan tiskaamista ja se saa itseni aina raivon partaalle. En enää edes juuri kokkaile välttäkseni tiskiä. Kuitenkin toinen asukas sitten sotkee huolella ja joudun siivoomaan, vaikka olen pyytänyt, että edes omat sotkunsa siivoaisi.
Hei, ymmärrän sinua ja suosittelen todella, että hankkisitte astianpesukoneen. Ei se niin iso investointi ole ja on yksi fiksuimmista hankinnoista.
Jos täällä kysyy neuvoja ja toiset niitä antavat, niin tietenkin se neuvo tai vinkki on helpompi antaa niin että ei luettele siinä kaikkia mahdollisia skenaarioita, joita neuvon kysyjällä on kodissaan. Jos esim. puhun tiskikoneesta, tiedän kyllä että kysyjällä ei välttämättä ole sellaista, mutta oletan että hän voi sitten miettiä omalla kohdallaan vinkit itselle sopivaksi. Se että "olettaa" jotain ei ole kurjaa vaan selkeyttää näitä viestejä, ettei tarvitse luetella, että jos sinulla on niin ja näin niin suosittelen tätä, jos omistat sen, kannattaa tehdä näin. Jos sinulta löytyy x ja y, niin suosittelisin sitä, mutta jos sen sijaan sinulla on a ja b, niin se ja tämä voisi toimia.
Sorry, mutta tuosta sepustuksesta "olettaa", "suosittelen", "sitä ja tätä skenaariosta" en saanut minkäänlaista tolkkua. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myin torilla paljon turhaa tavaraa ja sain monta sataa näistä.
Nyt koti on siisti ja olen jo jankkinut vähän uutta vaatetta poismyytyjen tilalle.
Palljon lähti tavaraa varastosta ja kaapeista mitä vain säilöin.
Olen itse vasta opettelemassa tori.fin käyttöä. Olen laittanut kolme ilmoitusta eilen ja kolme tänään.
Koitan laittaa myös viimeistään ensi viikonloppuna taas lisää. Toivottavasti minulle tarpeettomat, mutta hyväkuntoiset tavarat löytävät uudet kodit.Onko kellään kokemusta vanhojen/iäkkäiden tavaroiden myynnissä vanhan tavaran kauppoihin?
Jotakin vanhoja työkaluja löytyy, samoin tauluja ja kynttilänjalkoja. Niiden myyminen tuntuu vähän hankalalta, koska on vaikea itse arvioida niiden arvoa. Tässä mietin siis, ottaisinko yhteyttä vanhan tavaran liikkeisiin vai laittaisinko niistä ilmoitukset toriin.Meillä päin on yksi tällainen paikka, mutta niin kovat hinnat että ei mitään järkeä ainakaan ostaa sieltä mitään.
Nyt kun kaikilla on sähköpostit niin voithan laittaa sinne kuvia ja kysyä mitä maksaisivat.Vanhanaikaiset osto- ja myyntiliikkeet ovat aina ostaneet halvalla ja myyneet kalliilla. Paremman hinnan saat, jos myyt itse suoraan.
Jos oikeasti et osaa sanoa tavaroiden arvosta mitään, on asia totta kai hankalampi. Mutta liike ei ainakaan kerro tavaroiden todellista arvoa, jos sinulla jotain arvokasta on. Totta kai ne yrittävät saada mahdollisimman halvalla aarteita.
Sain kirppikseltä voittoa 180€ tavaroista, joista osto- ja myyntiliike tarjosi 2€. En olisi jaksanut ottaa myyntipöytää, mutta en halunnut ilmaiseksikaan antaa.
Tämä viesti oli silmiä avaava. Tiedän, että osto- ja myyntiliikkeet tavoittelevat voittoa, mutta en ymmärtänyt joitakin liikkeitä noin röyhkeiksi.
Johtuu ehkä siitä, että olen asioinut usein antikvariaatissa, josta olen saanut aina kohtuullisen hinnan myymistäni kirjoista.
Täytyy yrittää itse tehdä kauppaa vanhoista tavaroista.
Tiskikonetta ei siis ole, vaan kaikki pitää tiskata käsin ja se on täyttä tuskaa ja kuormittaa valtavasti. Jotenkin kurjaa, että kaikki olettavat tiskikoneen olevan itsestäänselvyys. Silloin kun täällä oli putkiremontti halusin kotiin tiskikonetta, mutta sitä ei tullut. On todella rasittavaa olla ainoa, jolla ei ole tiskikonetta ja sitten olen kuitenkin itse se, joka joutuu aina tiskaamaan. Tiskaamiseen kuluu aina joku 2-3 tuntia ja lopputulos on silti huono. Inhoan tiskaamista ja se saa itseni aina raivon partaalle. En enää edes juuri kokkaile välttäkseni tiskiä. Kuitenkin toinen asukas sitten sotkee huolella ja joudun siivoomaan, vaikka olen pyytänyt, että edes omat sotkunsa siivoaisi.[/quote]
2-3 h? Kuinka kauan olet tiskaamatta jos tuollainen määrä syntyy? Ota tavaksi tiskata vähintään joka päivä tai joka ruokailun jälkeen, niin ei kasva vuori tuskalliseksi.
Miten jollakin ei ole tiskikonetta? Eletään sentään vuotta 2022.
Tiskikoneen täyttö vie maksimissaan 5 minsaa, mikäli on kasaantunut röykkiö odottamaan. Ja jos koneeseen pistää sitä mukaa astioita, kun niitä tulee, se ei vie kuin muutaman sekunnin.
Tiskikoneen tyhjennys (täysi kone) vie maksimissaan 3 minuuttia. Olen ottanut kellosta aikaa. Tiskikoneen tyhjennys on yksi nopeiten tehdyistä kotitöistä.
Tiskikone vapauttaa kymmeniä tunteja aikaa johonkin muuhun.
Aina kun en "jaksaisi" tyhjentää tiskikonetta, muistutan itselleni, että tämä on nopein kotitöistä (3 minuuttia) ja kun se on tyhjä, voi likaisia astioita ladella sisään pitkin päivää (=keittiö siistimpi).
Minäkin suosittelen tiskikonetta. Elin pitkään ilman sitä ja ajattelin, että kahden ihmisen taloudessa kyllä ihan turha vehje. No nyt se on ollut jo yli 10 vuotta ja voin sanoa, että tiskikone tuottaa minulle iloa ;) ihan Marie Kondon tarkoittamalla tavalla!
Sivuhyötynä kädet eivät kuivu eivätkä tulehdu kun ei pysty oikein suojahanskoja käyttämään (kädet hikoilevat ja kutiavat niissä). En kaipaa myöskään yhtään sitä pinttyneiden astioiden raivoisaa hinkkaamista tyyliin pohjaanpalanut kattila tai uuninpelti. Jopa se uuninpelti menee pesukoneeseen.
Tiskikone ei ole kaikille vaihtoehto joko rahan takia tai sille ei yksinkertaisesti ole paikkaa keittiössä.
Sosiaalityöntekijänkin mielestä pitäisi hankkia tiskikone kun tiskaamisen aiheuttama kuormitus on niin valtavaa ja heikentää todella paljon elämänlaatuani ja jaksamistani. Helppohan se tietysti on tuollaista sanoa kun ei ole tuohon rahaa antamasta. Itselläni ei ole rahaa ostaa tiskikonetta ja toinen asukas siis sitä vastustaa. Aikoinaan sanoi, että sitä ei muka tarvita ja tähän kerrostaloasuntoon ei muka sellaista saa laittaa. Satun kuitenkin tietämään, että tämän kerrostalon muissa asunnoissa on tiskikone. Oikeasti tänne olisi se tiskikone pitänyt hankkia jo vuosia sitten ja helppo se on väittää, että jotain ei tarvita kun asian hoitaminen sitten huonoilla resursseilla jää toisen hoidettavaksi. Tiskaaminen on vaikuttanut käsiini, sillä kuuma tiskivesi on polttanut monta kertaa käteni ja nykyään käteni kestävät todella huonosti kuumaa ja kylmää. Hermot ovat siis varmasti vaurioituneet. Vaikutuksia käsien ihoon en jaksa edes miettiä. Tiskihanskoja en pysty käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijänkin mielestä pitäisi hankkia tiskikone kun tiskaamisen aiheuttama kuormitus on niin valtavaa ja heikentää todella paljon elämänlaatuani ja jaksamistani. Helppohan se tietysti on tuollaista sanoa kun ei ole tuohon rahaa antamasta. Itselläni ei ole rahaa ostaa tiskikonetta ja toinen asukas siis sitä vastustaa. Aikoinaan sanoi, että sitä ei muka tarvita ja tähän kerrostaloasuntoon ei muka sellaista saa laittaa. Satun kuitenkin tietämään, että tämän kerrostalon muissa asunnoissa on tiskikone. Oikeasti tänne olisi se tiskikone pitänyt hankkia jo vuosia sitten ja helppo se on väittää, että jotain ei tarvita kun asian hoitaminen sitten huonoilla resursseilla jää toisen hoidettavaksi. Tiskaaminen on vaikuttanut käsiini, sillä kuuma tiskivesi on polttanut monta kertaa käteni ja nykyään käteni kestävät todella huonosti kuumaa ja kylmää. Hermot ovat siis varmasti vaurioituneet. Vaikutuksia käsien ihoon en jaksa edes miettiä. Tiskihanskoja en pysty käyttämään.
En nyt väitä, että sossun pitäisi tämä tiskikone maksaa, enkä ole sitä vaatinutkaan. Kyllä sen toisen asukkaan, sukulaiseni, jonka asunto on ja jonka kanssa joudun asumaan pitäisi se tiskikone maksaa. Tiskaaminen on lisäksi aiheuttanut hirveitä riitoja niin kauan kun muistan. Vaikka elämässäni onkin paljon ongelmia, joihin en saa apua, on suurin haaveeni oikeasti se, että en joutuisi enää koskaan tiskaamaan.
Olemme pariskunta ja asumme nykyään Espanjassa. Täällä astianpesukoneet ovat vielä melko harvinaisia. Vaikka usein koko suvun voimin (10 hlö tai yli) syödään kotona, astiat tiskataan käsin. Huh, huh ajattelen minä suomalaisena, jolle tiskaaminen on työlästä hommaa.
Ostimme täällä asuntoomme tiskikoneen, joka saatiin sijoitettua alakaappiin (onnistuu useimmiten). Nyt on hyvä mieli kun keittiö on aina siistin näköinen. Tuon pari sataa euroa olisi voinut käyttää huonomminkin.
Lapset muuttaneet pois ja olemme karsineet tavaraa. Nyt on tullut ongelmaksi että asunnossa kaikuu kolkosti. Onko edessä muutto pienempään vai löysikö ratkaisu tekstiileistä, akustiikkalevyistä tms?
Vierailija kirjoitti:
Lapset muuttaneet pois ja olemme karsineet tavaraa. Nyt on tullut ongelmaksi että asunnossa kaikuu kolkosti. Onko edessä muutto pienempään vai löysikö ratkaisu tekstiileistä, akustiikkalevyistä tms?
On niistä apua.
Jos tilaa on "liikaa", huonekaluja on tapana hankkia ihan sisustusmielessä. Nojatuoli ja jalkalamppu nurkassa -tyyppisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt väitä, että sossun pitäisi tämä tiskikone maksaa, enkä ole sitä vaatinutkaan. Kyllä sen toisen asukkaan, sukulaiseni, jonka asunto on ja jonka kanssa joudun asumaan pitäisi se tiskikone maksaa. Tiskaaminen on lisäksi aiheuttanut hirveitä riitoja niin kauan kun muistan. Vaikka elämässäni onkin paljon ongelmia, joihin en saa apua, on suurin haaveeni oikeasti se, että en joutuisi enää koskaan tiskaamaan.
Jos mahdollista, muuta pois ja etsi asunto, jossa on tiskikone. Turhat tavarat eivät tuota iloa ja niitä on järkevää karsia kuten tässä ketjussa kannustetaan, mutta omalle hyvinvoinnille vieläkin tärkeämpää on, että kotona ei ole epämieluisia ihmisiä ja, että oma koti myös tuntuu omalta kodilta ja siellä on hyvä olla.
Opiskeluaikana minulla ja puolisollani ei ollut tiskikonetta. Vaikka tiskaaminen ei ollut meille kovin epämieluisaa, etsimme seuraavaksi kodiksemme sellaisen, jossa oli tiskikone. Kyllä kannatti. Sama kävi myöhemmin kuivausrummun kanssa. Nyt en olisi enää ilman kumpaakaan.
Joskus elämistä estää liian suuri tavaramäärä mutta joskus on päinvastoin varsinkin tärkeimpien kodinkoneiden kohdalla. Sitä tavallaan turhaan tehtyä työtä ja kulutettua aikaa ei aina edes itse tajua kun ei ole vertailukohtaa. Pahin tilanne varmaan on kodissa, josta puuttuu sellaista mitä kipeästi tarvittaisiin mutta samalla on ihan liikaa sellaista mitä ei tarvita eikä haluta.
Vierailija kirjoitti:
Nyt tämä tiskikone-case alkaa mennä provoilun puolelle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palatkaamme siis tavaranpaljouden pariin.
Mitä tänään karsittaisi? Vaatteita vai astioita? Vai jotain muuta?
Vierailija kirjoitti:
Viherkasveista tulee kiva fiilis ja auttaa kaikuniseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palatkaamme siis tavaranpaljouden pariin.
Mitä tänään karsittaisi? Vaatteita vai astioita? Vai jotain muuta?
Onko turhia autoja, moottoripyöriä, veneitä, työkalujaonko kesämökki turhan vähällä käytöllä?
Jos täällä kysyy neuvoja ja toiset niitä antavat, niin tietenkin se neuvo tai vinkki on helpompi antaa niin että ei luettele siinä kaikkia mahdollisia skenaarioita, joita neuvon kysyjällä on kodissaan. Jos esim. puhun tiskikoneesta, tiedän kyllä että kysyjällä ei välttämättä ole sellaista, mutta oletan että hän voi sitten miettiä omalla kohdallaan vinkit itselle sopivaksi. Se että "olettaa" jotain ei ole kurjaa vaan selkeyttää näitä viestejä, ettei tarvitse luetella, että jos sinulla on niin ja näin niin suosittelen tätä, jos omistat sen, kannattaa tehdä näin. Jos sinulta löytyy x ja y, niin suosittelisin sitä, mutta jos sen sijaan sinulla on a ja b, niin se ja tämä voisi toimia.