Oppivatko useimmat lapset lukemaan eskarissa? Ainakin fiksut? Vaikuttaisi silta etta lahes kaikki tyttoni kaverit eskarissa jo osaavat lukea.
Kommentit (26)
Meillä aikaisin lukemaan oppinut on tavallaan kielellisesti paljon heikompi kuin myöhemmin lukemaan oppinut pikkusiskonsa, jonka kertomat tarinat kertovat kyllä vilkkaan mielikuvituksen lisäksi myös kielellisestä lahjakkuudesta.
Meidän lapset ovat oppineet kävelemään 9 kk ikäisinä enkä silti kuvittele että he ovat jotain tulevia huippu-urheilijoita tai että he kävelevät isoimpinakin paremmin kuin ikätoverinsa.
Yhtä naurettavalta kuullostaa tuo että jos on oppinut lukemaan varhain osaisi isompana muita paremmin? lukea. Lukutaito nyt vaan on yksi sellainen taito jonka kaikki normaalit ihmiset vaan oppivat enemmin tai myöhemmin jos vaan opetetaan/opettelevat.
Päinvastoin matemaattisen lahjakkuuden voi nähdä jo alle kouluikäiseltä jos osaa laskea (esim. kertolaskuja jo 4-vuotiaana).
mitään tutkimustuloksia ei ole, jotka puoltaisivat tätä mammapalstan käsitystä (ei kaikkien), että varhain lukemaan oppiminen korreloisi yhtään minkään kanssa. Lähinnä se kertoo lapsen mielenkiinnon kohteesta, millä tosin on tekemistä myös lahjakkuuden kanssa. Ihminenhän ei voi yksinkertaisesti olla lahjakas jossain, mikä ei kiinnosta häntä.
Minulla kolme lasta (olen itse sekä suomi äidinkielenä että suomi toisena kielenä opettaja), eikä onneksi mitään paineita lasteni menestyksen suhteen. Uskon enempi naiivisti sen rakkauden voimaan!
Monilla vanhemmilla kauheat paineet lasten suhteen (että oppisivat kieliä ja kaikkea muuta kansainvälistä), eivätkä lapsiressut osaa edes perunoita kuoria (kärjistetysti)! Mutta niin se vaan menee. Ei ihme, että niin moni tarvitsee erityisopetusta, kun vanhemmat on niin sekaisin lapsistaan.
Älkääkä vetäkö hernettä nenään, mutta pahimpia ovat juuri ne, joiden lapset ovat niin " hurjan lahjakkaita" . Juu, onhan se juu!
joten sinun tehtävä on ohjata lastasi oikeanlaiseen käyttäytymiseen.
Ylimielisyys on paha synti ja siihen ei pidä sortua, olen nähnyt leuhkoja lapsia jotka rehvastelee taidoillaan ja siitä on fiksuus kaukana. Lapsi tulee vastenmieliseksi myös kavereiden keskuudessa ja muut vieroksuu ylimielistä ja hankalaa lasta.
Tottakai saa olla hyvillään ja tyytyväinen taidoistaan mutta ei kannata " henkseleitään" paukutella.
Onneksi on sattui sellainen opettaja alkuopetukseen joka laittoi jakotunnit lukemisen mukaan ryhmät oli lukevat ja ei lukevat tämä mahdollistui sen takia helposti kun puolet luokasta osasi lukea kouluun mennessään.
Lukijat sai lisätehtäviä ja pulpettikirjat siis ylimääräistä tehtävää ja eivät pitkästyneet.
Lasten on sopeuduttava ryhmään ja siihen että on eritasoisia oppilaita. Jokainen kehittyy omaan tahtiinsa.
meidän lapsi ainakin oppi jo viisivuotiaana lukemaan ja laskeekin jo todella hankalia laskuja. Mutta se onkin fiksumpi kuin useimmat muut. Ne muut onkin duunareiden lapsia.