Onko normaalia, että 9 vuotiaat "seurustelee"?!
Siskoni tyttö on 9 v. ja seurustelee kuulemma samanikäisen pojan kanssa. Istuvat käsikädessä, pussailevat, halailevat ja ovat sylikkäin. Nyt tyttö oli kirjoittanut kääteensäkin "rakastan Pekkaa".
Omat lapseni ovat hiukan nuorempia, mutta silti olen ihmeissäni...Näinkö aikaisin nämä kuviot nykyisin alkaa vai onko siskoni tyttö erityisen varhaiskypsä?
Kommentit (41)
Kyllä mä muistan että meillä "seurusteltiin" tuon ikäisenä. Käytiin yhdessä jossain puistossa kiikkumassa, halattiin ja pussattiin. Käytiin kaupungilla yhdessä ja muuta viatonta. En ollut todellakaan mikään varhaiskypsä, minusta ihan normaalia.
No ei oo normaalia! Itselläni on 9v. Tyttö ja oman ikäiset pojat on lähinnä yök.
Jotain ihastumista vastakkaiseen sukupuoleen on lähinnä Isac Elliottia yms. Kohtaan.
Ei ole normaalia. Jotain pielessä.
Ei kyllä normaalia. Mun 9v ja sen kaverit ehkä ihailee just jotain Robinia tms. mutta ei todellakaan harrastaisi tuollaista oman ikäisten poikien kanssa.
Vähän ihmetyttää mistä tuonikäinen apinoi tuollaisen käytöksen? Vanhemmat heilastelee milloin kenenkin kanssa?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 19:10"]
Kyllä mä muistan että meillä "seurusteltiin" tuon ikäisenä. Käytiin yhdessä jossain puistossa kiikkumassa, halattiin ja pussattiin. Käytiin kaupungilla yhdessä ja muuta viatonta. En ollut todellakaan mikään varhaiskypsä, minusta ihan normaalia.
[/quote]
9-vuotiaat keskenään kuljeskelee kaupungilla ja se on normaalia? Just.
Millainen suhde tytöllä on isäänsä? Oisko jotain pielessä?
Kotona varmaan katsotaan salkkareita ym. lapsille sopivaa "laatuohjelmaa".
Aikaistahan tuo on. Toisaalta on luonnollista, että tykätään. Mielestäni aikuiset tekevät enemmän vahinkoa, jos määrittelevät pienten seukkaajien olevan epänormaaleja. Jos kyseessä olisi oma lapseni, keskustelisin hänen kanssaan. Tykkääkö hän pojasta/tytöstä? Kuinka paljon? Mitä seurustelu hänen mielestään tarkoittaa? Missä iässä voi pussata? En tuomitsisi. Sen sijaan voisin sanoa esim. 'muut ei ehkä tykkää siitä, jos pussailette yms muiden nähden', 'ei ole sivistynyttä kulkea kylillä pussailemassa ja istumassa sylikkäin', Pyrkisin myös ohjaamaan omien rajojen suojelemiseen.'Sinun ikäisesi kun yleensä halailee äitiä, ei vieraita poikia/tyttöjä. Voidaanko sopia, että odotat odotat, että täytät 12/13/14/15 kun pussaat seuraavan kerran. Joku voi luulla, että haluat muutakin ja se olisi harmillista sinun kannaltasi.'
Ehkä voit yrittää varovasti puhua vanhempien kanssa. Kauhistelu tuskin auttaa ketään.
Siis mulla oli ero nii menin esim koulussa välkillä vähän kyttää sitä. Nyt niinku silleen vaan tapaillaan ja mennään jonekki puistoon yms. Kaverit kylläkin on seurustelua vastaan. En tiedä miksi olen niidenkin kanssa aina koulussa ja joskus vapaa ajalla. Mut me suudellaan yleensä silleen et kukaan ei nää. Ihan normaalia jos joku tykkää jostain pojasta tai tytöstä se on ihan sama
Itsekin seurustelen kirjoitti:
Siis mulla oli ero nii menin esim koulussa välkillä vähän kyttää sitä. Nyt niinku silleen vaan tapaillaan ja mennään jonekki puistoon yms. Kaverit kylläkin on seurustelua vastaan. En tiedä miksi olen niidenkin kanssa aina koulussa ja joskus vapaa ajalla. Mut me suudellaan yleensä silleen et kukaan ei nää. Ihan normaalia jos joku tykkää jostain pojasta tai tytöstä se on ihan sama
Että silleen!
Vierailija kirjoitti:
Kotona varmaan katsotaan salkkareita ym. lapsille sopivaa "laatuohjelmaa".
Meinasin kirjoitta just saman.
Oli normaalia kun itse olin tuon ikäinen. Siitäkin vasta reilut parikymmentä vuotta. Nykyäänhän kai ton ikäisiä vielä imetetään?
Minä näin tuollaista koulun järjestämässä tapahtumassa. Sellaista kyllä esiintyy tuon ikäisillä. Tuttavaperheen lapsillakin olen havainnut. En osaa sanoa, onko haitallista.
Omalla lapsellani ei vielä tuossa iässä ja hyvä niin. Olen tältä osin onnekas, esim tuossa koulun järjestämässä tapahtumassa lapsi tuli välillä äidin syliin istumaan levähtääkseen. Ei häirinnyt, että kaverit olisi nähneet.
Turvaton kiintymyssuhde vanhempiin.
Ei ole normaalia tuon ikäisiltä.
Perheessä ja kasvatuksessa on jotain vinksallaan. Lapsen tunne-elämään ovat vaikuttaneet vanhempien emotionaaliset pelit ja epäkypsät käyttäytymismallit.
Eipä tule kyllä mieleen omien lasten piireistä, että kukaan käyttäytyisi noin. Korkeintaan etäisesti "rakastetaan" tai sitten ollaan muuten aina yhdessä, mutta tuskin mitään fyysistä. Mutta kun omaa lapsuuttani muistelen, niin olihan siellä aina se 1-2 tyttöä jolla oli aina joku poikaystävänä, yläasteikäisenä sitten jo tapahtui kaikenlaista peruuttamatonta.
joo, on normaalia jossain muslimimaissa, että vanha pappa nai 9 -vuotiaan, mutta ei ole normaalia sivistysmaissa.
Varmaan kannattaa valistaa ajoissa. Porttiteoriaa.
No ei ole normaalia, tykkääminen on ihan normaalia ja voi jopa kirjoitella nimiä, mutta pussaukset ja sylissä istumiset eivät ole normaalia tuossa iässä.