Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

FB-arkikuvahaaste ei ihan toimi...

Vierailija
21.04.2014 |

Siis idea kai oli että laitetaan yksi kuva päivässä ja että kuva kertoo jotain olennaista kyseisen henkilön arjesta. Nyt porukka latoo kuvia kuvien perään ja kaikki on niin hienoja ja fantastisia ja erikoisia että! Missä on kuvat pyykkivuorista, pohjaanpalaneista keitoksista yms? Ihan tyypillistä FB-soopaa.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut ihan sitä elämää mitä olemme eläneet. En takertunut sanaan ARKI, että se tarkoittasi viikonpäiviä kalenterin mukaan, vaan arkielämää, normaaleja päiviä tässä perheessä. Vielä siten, että se kuvaa asioita, joita yleensäkin teen tai joista pidän. 1kuva/ päivä/ haastaja.

Osa kuvistani puuttuu, mutta mukana on ollut/ tulee olemaan mm.

- valokuva leipomuksesta (leivon usein),

- kuva kukkien kasvatusprojektista (harrastus, josta pidän paljon ja se on ajankohtaista todellakin nyt keväällä)

- kuva lapsista pihaleikeissä, (koska se on erittäin arkea)

- kuva esim. keskeneräisistä käsitöistä (niitäkin teen koko ajan)

En etsimällä etsi epäonnistunutta hetkeä, likaa nurkissa tai vessanpöntössä. On kai niitäkin, mutta luonteeseeni kuuluu muutenkin yrittää nähdä päivässä ne parhaat puolet. Katse ja kamera ovat siellä.

Tykkään tuosta Arkihaasteesta, on todella kiva katsella kaikkien kuvia. Minua ei vaivaa yhtään, vaikka kuvia olisi monta tai kuvaamisen lähestymistapa erilainen kuin itselläni. JOllakin on maisemakuvia lenkkipolulta, jollakin kuva kahvikupista. Ja hyvin sopivat, koska toien on kova lenkkeilemään ja toinen nauttii m´pitkistä aamuhetkistä kahvinsa ja lehtensä äärellä!

Älkä nyt viitsikö kaikesta olla niin happamia, varsinkaan kun tilalle ei ole tuoda yhtään parempaa ideaa.

Vierailija
2/44 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun arkikuvat olivat juuri siitä, mitä yleensäkin teen. Sattui vain pääsiäiselle noiden kuvien ottaminen, joten kuvia tuli otettua yhdestä harrastuksesta (arkipäiväistä), pyykeistä (erittäin arkipäiväistä), luontoretkestä (käydään usein viikonloppuisin jossain) jne. Ei mitään erikoista (mitä tehtäisiin harvoin) tai fancya. Mutta ei toisaalta ollut mitään arkirealismiakaan, kun sellaista ei tullut eteen (tyyliin nuo ympäriinsä levinneet maustepussit, jonka joku tässä ketjussa kirjoitti).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä olen pääsääntöisesti aika hiljainen facessa. Muutaman kerran kuussa päivitän. Ekan kerran osallistuin haasteeseen, osi tosin pääsiäisen.

Mulla oli yks kuva työstä, yks koirasta, yks saunasta, yks fillarista ja yks harrastuksesta. Ei glamouria, ei juhlaa. Pääsiäisestä huolimatta mun elämän perusasioita.

Mä pidin tästä. Oli kiva nähdä kavereiden ja sukulaisten otoksia. Sitä perusjuttua, joka matkan tai muun syyn takia jää vieraaks. Yhdessä mun kuvassa oli ongelmatilanne ja siihenkin sain ratkaisuehdotuksen. Eli ihan hyvä kokemus

Vierailija
4/44 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 22:40"]Pakkohan sinne oli jotain muuta laittaa kuin se, että olen viisi päivää istunut av:lla provoilemassa. Sori jos meni vähän överiksi. :/

[/quote]

olisit ny laittanu!!

Vierailija
5/44 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itelläni ainakin oli kuva munasta joka tippui ja män rikki. Ei se arki aina ole ihanaa

Vierailija
6/44 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 23:13"]juu, ja sit arkikuvahaasteessa on jotain idyllisia sunnuntai-aamukuvia... siis hohhoijaa miten voi olla vaikea tajuta: 5 arkipäivää, yksi kuva jokaisesta päivästä, maanantaista perjantaihin. Ei siis pyhäkuvahaasta, vaan arki ARKI.

[/quote]

Työttömänä ollessani maanantai ja sunnuntai erosivat toisisistaan vain siten, ettei sunnuntaina ollut kaupat auki yhtä pitkään kuin maanantaina, eikä pystynyt hoitamaan virastoasioita (pankki, kela, poliisi, jne).

Nyt taas töissä ollessani ja vuorotyötä tehdessäni, pidän vapaapäiväni yleensä ma-pe välillä (koska päivästä saa enemmän irti juuri noiden pidempien aukioloaikojen ja virastojen auki ollessa, mikäli tarvitsee käydä asioimassa, lisäksi viikonloppuna saa parempaa palkkaa).

Joten: jos nyt saisin haasteen, laittaisinko tällä viikolla kuvat ma, ti, to, la, su (työpäivien mukaan) vai ma-pe ("virallisten" arkipäivien mukaan?

Minulle kuitenkin vapaapäivätkin ovat täynnä arkisia rutiineja, miksi niitä ei lasketa arjeksi?

Vaikka olisi normaali työpäivä, teen aina lisäksi jotain kivaa. Käyn kahvilassa, tapaan ystäviä, käyn lenkillä, istutan kukkia, teen hyvää ruokaa, sisustan kotia uudelleen, pelaan lautapelejä mieheni kanssa, otan aurinkoa, teen pihatöitä, nautin elämästä. Joten miksi minä en saisi kuvata arkihaasteessa herkkuruokaa, vaan minun pitää ottaa kuva pyykkikorin pohjalla olevasta paidasta? Miksi minun pitäisi ottaa itsestäni heti herättyäni kuva hiukset sekaisin ja meikittömänä, kun voin ottaa kuvan tunnin myöhemmin nätti meikki naamassa ja hiukset kivasti?

Tottakai jokaisen arkeen kuuluu tiskaus ja siivous ja moni muu tylsä asia, mutta miksei saisi ottaa kuvia niistä pienistä arkea piristävistä asioista?

Jos kaikki laittaisivat kuvia vain tiskivuoristaan ja pyörivästä pesukoneesta, valitettaisiin täällä, ettei ketään kiinnosta nähdä meidän ällöttäviä likaisia astioita. Koskaan ei ole hyvä. Ei oo helppoo elämä.

Vierailija
7/44 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä jotkut nyt ottaa tosissaan tämän(kin) hauskuuden. Tää on niin taas tätä suomalaista nipotusta miten mikäkin PITÄÄ tehdä. Huoh.

Jokainen tekee tavallaan, eiks joo?

Vierailija
8/44 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te teette elämästänne niin vaikeaa? Ärsyynnytte pikkuasioista?

En mä ainakaan sen ihmeemmin seuraa, laittaako joku joka päivä "liian hienon" kuvan tai unohtaako joku pari päivää välistä, montako kuvaa kukakin laittaa tai muuta. Minusta oli kiva, kun pääsiäisenä tuli paljon aurinkoisia, keväisiä kuvia ja varmasti enemmän päivityksiä kuin mitä ilman tuota haastetta olisi tullut.

Kyllä mä ymmärrän, että työssäkäyvä sinkku elää erilaista arkea kuin monen lapsen kotiäiti tai työtön mt-kuntoutuja. Jos sitten näistä tuo viimeksi mainittu haluaa antaa edes kuvissa sellaisen vaikutelman, että arjessa on pikkuisen "glamouria", niin onko se teiltä keneltäkään pois. Tai jos se koti-äiti on ihan kyllästynyt roskiin, pyykkeihin, tiskeihin, lasten sotkuihin ja piristyy itsekin bongatessaan päivästä sen hetken, kun kaikki leikkivät nätisti yhdessä kevätauringossa. Toisaalta joku, joka tyypillisesti postaa "vähän paranneltuja" tilannekuvia, voikin yllättää laittamalla juuri sen pyykkivuorikuvan.

Mutta ihan totta, ei elämä ole niin kamalan vakavaa ja fb-haasteet vielä vähemmän :)

Vierailija
9/44 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mähän en tuollaisiin FB-haastehömpötyksiin (lankutus, kaljahaaste, arkikuvat, mitä näitä nyt on) lähde mukaan, mutta jos lähtisin, niin lataisin jotain tämän tyylistä:

arkikuvahaaste 1/5: suihkun lattiakaivon putsausta. hyi mistä näitä hiuksiä riittää.

arkikuvahaaste 2/5: oho, juustosarvet unohtui uuniin ja niistä tuli kivicroissaintteja.

arkikuvahaaste 3/5: voi v*ttu, pyörän kumi puhkes just kun oon töistä jo valmiiks myöhässä.

arkikuvahaaste 4/5: viiniä kaatui valkoiselle, uudelle paidalle (tää viinitahrakuva edustaa arjen glamouria).

arkikuvahaaste 5/5: jes, kattokaa miten komea ja kiinteä aamukakkapökäle tuli meidän koiralta! vetelät päivät on vihdoin ohitse eikä tarvi tulla sisälle suihkun kautta!

Vierailija
10/44 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos arjessa on paljon kivoja ja kauniita asioita niin miksei just niitä voi kuvata..? Ei mitään luksusta vaan mukavia juttuja. Ne kun on mun arkea, ei pyykkivuoret, vauvojen oksennukset tms. Palanut ruoka tai läikkynyt viini olis kai sitten minulta sitä lavastusta..

Vierailija
11/44 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedän kyllä että on ollut kaksi pyhää, mutta koska on ollut ihana auringonpaiste ja kuuma,en ole tehnyt mitään. Siis oikeasti mitään. Olen vain ollut pihalla ja lämmitellyt. Kuunnellut linnunlaulua. Lapset ja niitten kaverit viipottavat tässä talosta taloon - ruokaa on laitettu pöytään normaaleihin aikoihin - mutta ei tosiaan mitään lammasta vaan pakastimesta olen ottanut valmista ruokaa ja lämmittänyt. SItten taas ulos.... 

Vierailija
12/44 |
22.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.04.2014 klo 22:43"]Jaa, mä sain haasteen ja ajattelin laittaa seuraavalta 5 päivältä kuvat. Niihin kuuluu töitä, ulkomaan matka, kampaaja ja illallinen. Ihan arkea siis. Voin mä toki pyykkikoristakin kuvan ottaa, mut en tiedä, mitä iloa siitä kellekään on. Mun arki on tämmöstä. Sori.[/quote]

Sama.

Vierailija
13/44 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en tajua että tyyliin viisi kuvaa joka päivältä...

Vierailija
14/44 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tyypillistä kateellisten panettelua :D 

Vierailija
15/44 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joka päivä on tehty jotain erityistä - vai eikö kenelläkään ole enää oikeasti harmaata arkea?

Vierailija
16/44 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsiäinen.

Mut hiukan tylsää ku porukalla kuvia vaan jostain salaateista ja kukkasista. Kiinnostaa kiviäkin..

Vierailija
17/44 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Samaa olen havainnut. On skumppaa, juhlia jne. Hoh hoijaa,

Vierailija
18/44 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kattonut noita kavereiden laittamia kuvia. Ja tosiaan niitä kuvia on latailtu useampi per kerta. Harvassa on mitään ihmeempää. Tosin en ole jaksanut kaikkia edes katsoa. Koko haastehomma tuntuu jotenkin niin höhlältä.

Tosin en ole siinä mukana. Enkä aio osallistua. Ei ole mun juttuni.

Vierailija
19/44 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mulla näkyy kaverien fitness-poseerauksia, hienoja illalliskattauksia ja auringossa kirmaavia nauravia lapsia...Ei siinä mitään, mutta vaikea uskoa, että kaikkien arki on pelkästään tuollaista. Mitäs se juhla sit on?

Vierailija
20/44 |
21.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis riippuu kyllä ihan teidän FB-kavereista millasia kuvia postaavat. Ite oon bongannu lähinnä arkirealismia, ellen jopa naturalistisia kuvauksia arjesta, tosin jokaisen arkeen mahtuu varmaan myös niitä kultakimpaleita, joita hehkuttaa. Ite oon tykänny Arkikuvahaasteesta todella paljon, sillä se on saanut muutkin kuin FB-aktiivit kertomaan itsestään - niin ja siitä arjestaan. Ei sillä, et olis pakko, mut jos oon jonku pyytäny kaveriksi tai itse ottanut kaveripyynnön vastaa, niin tykkään oikeesti jos he jotain joskus päivittävät tai kommentoivat.