Kaksi autoa taloudessa
Voisitteko luopua toisesta autosta antaaksenne osan ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi, tai mitä sen eteen nyt on vielä tehtävissä? Kyllähän se tietenkin vaikeuttaa ja hankaloittaa arkea, mutta mikä on tärkeämpää. Luopuisitko autosta, jotta lapsesi voi hiihtää, luistella ja laskea pulkkamäkeä talvisin?
Juu, juu lapsia täytyy kuskata harrastuksiin jne., mutta luinpahan erään lehden lapsille tehdystä haastattelusta, että kaikille oli tärkeintä yli muiden ihan niin yksinkertainen asia kuin viettää aikaa äidin, isän ja sisarusten kanssa.
Kommentit (75)
Olen itse miettinyt ilmastonmuutosta viimeisen vuoden pari aina silloin tällöin ja vielä enemmän vaan harmittaa piittaamattomuus. Ja toinen on asia, että sanotaan, että ei ilmastonmuutos oli ihmisten aiheuttamaa.
Se on vain keino loduttautua ja uskotella, jotta pääsee vähemmällä eikä tarvitsisi tehdä mitään. Vaikka ehkä uskookin muuta..
eikö siis julkinen bussiliikenne toimi?
En ole valmis luopumaan kummastakaan.
Enemmän saastuttavat pitkien työmatkojen ajelijat, vaikka perheessä olisikin vain yksi auto.
asutaan 10 000 asukkaan kunnassa, työpaikka naapurikaupungissa, jonne ajaa 15min kotoa. Bussireissuna kuluisi puoli tuntia suuntaansa, ihan liikaa. Varmaan hesalaisille ois joku unelma, mutta en vertaa itseäni hesalaisiin vaan täkäläisiin mahdollisuuksiin.
Olen kolmikymppiseksi asti liikkunyt polkupyörällä, eli en koe huonoa omaatuntoa siitä, että nyt äitinä sitten järjestän perheellemme lisäaikaa tällä tapaa, kakkosautolla.
17
Asutaan maalla, kaksi autoa on välttämättömyys. Pyritään välttämään turhaa ajelua ja sovittamaan kauppareissut muihin menoihin. Molemmat autot ovat harvoin yhtä aikaa ajossa, mutta jos meillä ei olisi kahta autoa, en pääsisi esim. neuvolaan ilman että miehen pitäisi ottaa töistä vapaata.
Kaikki eivät halua omaisuuttaan yhteiseksi.
Tässä just näkyy tuo keskustalainen asuntopolitiikka (vanhanenhan kannattaa just tätä). Kaikki asuvat pitkieni välimatkojen päässä pitkin nurmijärviä. Julkinen liikenne ei kannata, koska ei ole riittävästi taajamia. Palvelut ovat ostoskeskuksissa kehäteillä, jonne ei pääse ilman autoa.
Mun mielestä kannattaisi rakentaa hiukan tiiviimpiä yhdyskuntia, joissa olisi toimivat palvelut, työpaikat lähellä ja toimiva julkinen liikenne. Tällöin olisi edellytyksiä elää ilman kahta autoa.
Tapiolahan on esimerkiksi ollut aikanaan esimerkki todella edistyksellisestä rakentamisesta ja se on edelleenkin hyvin viihtyisä ja toimiva asuinpaikka. Olisipa vielä hintataso toinen.
Turha yksittäistä ihmistä on syyllistää, mutta politiikkaa mun mielestä pitäisi muuttaa.
Joo tää voi olla selitystä ehkä on? Meillä matkaa keekustaan 25km, jossa siis isommat kaupat, terveyskeskus, pankit, yläaste( no sinne bussi kuljetus) yms, sairaalaan matkaa 55km. Täällä jossa asumme on pieni kauppa.
Meillä on olosuhteiden pakosta 2 autoa. Itse aloitan työt ensi syksynä, mies käy töissä. Joten autoja tarvitaan. Bussiliikenne toimii eli aamulla klo 7.00 ja 7.10 menee keskustaan bussit. Takaisin tulee 14.30 ja 15.30. Mutta tuonne sairaalaan saakka ei edes pääse bussilla. Sairaalassa joudumme käydä lapsen pitkäaikaissairauden takia kerran kuukaudessa tai kahdessa. Ja labrassa 25 km:n päässä kolmen viikon välein ennen koulun alkua aamusta eli 7-8 välillä.
työhön pääsisi kyllä julkisilla, mutta yhteen suuntaan niillä kestää lähes 3 tuntia, kun omalla autolla ajan vajaassa tunnissa. Pidän tärkeämpänä viettää aikaa perheen kanssa kuin bussissa ja junassa, ainakin toistaiseksi. Katsoo sitten kun lapset ovat isompia... Miehen työpaikalle ei edes julkiset kulje, joten kaksi autoa toistaiseksi.
Esim. pitäisi bussilla kulkiessa ensi kävellä esikoululle 6- ja 4-vuotiaan kanssa edestakaisin matka noin 20 minuuttia jonka jälkeen kävellä 4 vuotiaan kanssa noin 30 minuuttia tämän hoitoon. Josta bussilla pysäkille ja siitä taan 20 minuutin työmatkan kävely. Huippua hyötyliikuntaa, mutta tarkoittaisi sitä, että aamulla lähdemme klo 6 aikoihin kävelemään ja kotiin pääsisimme joskus klo 17 jälkeen. Olisi siinä lasten hoitopäivällä pituutta! autolla kun kuljemme, lähdemme klo 7.30 ja kotona olemme klo 16. Se on kuitenkin 3,5 tuntia enemmän aikaa yhdessä ja uskon, että aika on laadukkaampaa, kun koko porukka ei ole puolikuollut pelkästä paikasta toiseen siirtymisestä!
Meillä on uusi auto, joka on vähäpäästöinen diesel. Niin kauan kuin lentokoneella saa lentää " hupilentoja" ja muualla maailmassa ei ole autojen katsastus yhtätiukkaa kuin Suomessa, ajan minä joka päivä omalla autolla työmatkat. Tarjoan kyllä kyydin jos joku haluaa kulkea samalla kyydillä.
vaan kuullakseni mielipiteitä, ja samaa mieltä olen kanssasi. Vaikka kyllähän sitä on yksittäisiäkin(esim. citymaasturit!) syyllistäminen. Ja jokainen voi osaltaan silti olla tekemässä hyvää ympäristön hyväksi.
toisen on vietävä ja toisen haettava. Pelkkä eri hoitopaikkoihin vieminen vie ylimääräiset ½-1 tuntia + työmatkat + työaika... Miten joku ehtii sen tehdä alle 9 tunnin, ihmetytää...
Mikäli toinen vanhemista on työreissussa autollaan, toisella on oltava auto muksujen kuskaamiseen ja asiointiin. Ja niihin lääkärikäynteihin.
En suostuisi olemaan ilman autoa sairaan lapsen kanssa.
Ainoa paikka, jossa se todella onnistuisi, on Helsinki/pk-seutu. Ja miten se on vanhaslaista asutopolitiikkaa muka, eihän siellä ole tavallisell pulliaisella varaa asua ketunkoloa suuremmassa asunnossa, ellei sitten sellaisella asuinalueella, jossa ei kannata kotoaan poistuakaan.
Julkisia liikenneyhteyksiä on vain karsittu viime vuodet. Muualla kuin Helsingissä on lisäksi lähinnä vain bussiyhteyksiä. Jos voiskin surauttaa metrolla vartissa, mutta kun pitäis mennä bussilla 45 min.
Näitä vastauksia kun lukee, niin monella on todella se tilanne, että yhdyskuntarakenne pakottaa kahteen autoon. Jos poliitikot olisivat oikeasti kiinnostuneita ympäristönsuojelusta, niin tähän voisi oikeasti tarttua.
Uskoakseni omalla kohdallamme teemme sen ratkaisun, että muutamme vieläkin lähemmäksi palveluita ja työpaikkoja, että pärjäämme max. yhdellä autolla.
Vihje niille, jotka tarvitsevat harvoin sitä kakkosautoa: jos tarvitsee vaikka kerran viikossa sitä toista autoa, niin tulee todennäköisesti halvemmaksi kulkea nekin matkat taksilla.
11 + 26
26:lle, että esim. me ei asuta missään pöpelikössä vaan kehä ykkösen sisäpuolella. Työpaikkani on kehä kolmosen sisäpuolella. Silti tilanne on tämä, että julkisilla ei voi kulkea, jos mielii lapsen kasvua ja kehitystä miettiä.
Mulla alkaa työt klo 9.00. Jos menen töihim julkisilla, menee matkaan aikaa 1.5 tuntia. Vaikka asutaanki pks. Espoosta Vantaalle ei niin vaan kuljeta. Mieheni tarvitsee autoa työssään, joten ei paljon muita vaihtoehtoja ole. Kerro jos on, koska kahden auton pitäminen on todella kallista !
t.5
Me pärjäsimme ilman yhtään autoa siihen saakka kun olimme lapsettomia, oli helppoa kun piti roudata vaan itsensä. Nyt olemme pärjänneet yhdellä autolla, koska työpaikkamme ovat samalla suunnalla ja julkinen liikenne on hyvä. Mutta: koska emme enää mahdu nykyiseen pieneen asuntoomme eikä varaa ole ostaa tältä alueelta isompaa, joudumme muuttamaan kauemmas keskustasta alueelle, jossa ei kunnollisia julkisia liikenneyhteyksiä. Todennäköisesti siis joudumme lähitulevaisuudessa hankkimaan toisen auton.
Vaikka asutaan helsingissä, ja lapset kulkee itsenäisesti kouluun ja harrastuksiin, niin silti haluan autoni pitää. Mä en millään ruuhkabusseilla rupea kulkemaan. Omassa autossa on paljon mukavampi matkata.
Muut luopukoon vaikka molemmista autoistaan, mä en luovu omastani, ja tiedän että mieheni ei omastaan.
Vanhanenhan on ajanut sitä politiikkaa, että omakotitaloja pitäisi rakentaa suurten kaupunkien kehyskuntiin. Tyyppiä siis Nurmijärvi (pk-seutu), Ylöjärvi (Tampere), Kempele (Oulu) ja mitä nyt isoja kaupunkeja onkaan.
Ei nyt edellisisssä, vaan sitä edellisissä eduskuntavaaleissa Vanhanen ajoi sellaista mallia, että kaikkien suomalaisten olisi kaikista parasta asua omakotitaloissa muutama kymmenen kilometriä kaupunkien keskustoista. Silloinhan hän oli vieä perheonnelassa ex-vaimonsa kanssa.
Monelle tuo onkin just onnela. Olisi vaan esimerkiksi ilmastolle edullisempaa, että ihmiset asuisivat lähempänä työpaikkojaan. Nyt vaan se ei ole useimmille mahdollista. Siksi mielestäni poliittisin keinoin pitäisi yhdyskuntarakennetta muuttaa, jotta ihmiset voisivat käyttää vähemmän aikaa paikasta toiseen siirtymiseen ja enemmän aikaa perheensä kanssa olemiseen.
11+26+ joku muu
Voitaisiin luopua periaatteessa, mutta kyllä se nyt on niin, että tässä elämänvaiheessa lapset menevät ilmastonmuutoksen ohi. Niin kauan kuin lapset ovat pieniä ja tarvitsevat meitä, niin niin kauan haluan että tulen mieluummin varttitunnissa kotiin kuin 1,5 tunnissa.
Olen vakaasti sitä mieltä, että 12,5 tuntia lyhyempi päiväkotiviikko on meidän perheessä selkeä arvovalinta (ja tulemme lapsen päivää lyhentämään monella muullakin seikalla, kuten osittaisella hoitovapaalla). Ympäristöasiat ovat kahta autoa lukuunottamatta meidän perheessä kuitenkin keskivertoa paremmin, uskoisin ainakin.