Kaksi autoa taloudessa
Voisitteko luopua toisesta autosta antaaksenne osan ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi, tai mitä sen eteen nyt on vielä tehtävissä? Kyllähän se tietenkin vaikeuttaa ja hankaloittaa arkea, mutta mikä on tärkeämpää. Luopuisitko autosta, jotta lapsesi voi hiihtää, luistella ja laskea pulkkamäkeä talvisin?
Juu, juu lapsia täytyy kuskata harrastuksiin jne., mutta luinpahan erään lehden lapsille tehdystä haastattelusta, että kaikille oli tärkeintä yli muiden ihan niin yksinkertainen asia kuin viettää aikaa äidin, isän ja sisarusten kanssa.
Kommentit (75)
Kannatetaan! Joskin hevoset aiheuttavat piereskelyllään huomattavia metaanipäästöjä.
Mies ajaa iltapäivällä saman rundin.
Eli ei, nyt tällä hetkellä ei luopuisi kahdesta autosta.
Se on niin ihanaa kun ei tarvitse ruuhkabussissa matkustaa, tai metrossa, junasta puhumattakaan. Kaikki ne on koettu. Mielummin istun omassa autossa, hyvää musaa kuunnellen, tai puhelimessa puhuen, ilman että on ylimääräisiä korvia ympärillä.
Illalla saatan lähteä käymään vaikka iltateellä kaverilla. Hyppään vaan autooni ja suhautan paikalle. Metrolla matkustaminen tai asemat iltaisin eivät houkuta ollenkaan.
Tai jos lähden shoppailemaan, eipä tartte raahata kassit kuin parkkipaikalle ja autooni. Eikä tarvitse mieheltä kinua autoa, tai sovitella kumpi ottaa auton ja mihin aikaan.
Oma auto on melkein yhtä kuin vapaus!
kirjoituksellani sitä että yhteiskunta pitäisi muuttaa sellaiseksi että autoja ei olisi, kaikki eläisivät omavaraistaloudessa ja verkkaisemmassa elämänrytmissä! Supermarketteja ei olisi ja ne jotka asuisivat kaupungissa kävisivät hakemassa ruokansa torilta jonne maalaiset tulisivat niitä joka aamu myymään. Elintaso olisi samantasoista kuin ennen autojen yleistymistä! 1940-50- luvun tasoa.
Totuushan on se että tuhoudumme jos jatkamme nykyiseen malliin!
t. 68
Välillä käydään kaupassa kävellen tms, yritetään yhdistää useampia asioita hoidettavaksi samalla reissulla jne. Itse kuljen autolla vain juna-asemalle, mistä vaihdan paikallisjunaan, en aja koko matkaa töihin. Tälläisillä keinoilla yritetään vaikuttaa. Mutta aikataulusyistä 2 autoa on meille must.
Emme voisi luopua. Mies ei voi tehdä työtään ilman autoa.(autoa ei voi käyttää muuhun kuin miehen työhön)
Asumme maalla taajama alueen ulkopuolella. Ei oikein eläminen lasten kanssa onnistuisi ilman autoa. Nyt kun olemme kotona pärjäämme 2 autolla. Kun menemme töihin tarvimme sen kolmannenkin auton. Minulla pitkät työmatkat(melk 200km päivä) epäsäännöllinen työaika, ei julkisia yhteyksiä. Miehen ja lasten täytyy päästä liikkumaan myös minun töissä ollessani.
Ajoittain on ollut tiukkaa, mutta nyt ovat lapset jo kouluikäisiä ja olen ylpeä, että meistä on ollut tähän.
kaikkien pakollisten menojen lisäksi.
Itselläni kestää ajaa töihin puoli tuntia. Jos menisin bussilla, matka kestäisi ainakin 45 - 60 min. Lisäksi vielä lisäkoukkaus tarhalle jollain toisella vekottimella, niin toisi ainakin vartin lisää aikaa.
Ja ihan stadissa asumme, mutta kun nuo kuuluisat " hienot julkiset yhteydet" , niin ovat kyllä kaikkea muuta, kuin toimivat!
Minä menen töihin klo 8, mies klo 10. Olisiko hyvinkin ekologista miehen kuskata ensin minua kaupungin toiselle laidalla, jonka jälkeen pyörisi autollaan toimeettomana pari tuntia, tai ajaisi välillä kotiin sen 14 kilsaa?
Välillä lapset tarhaan, vaan miten sitten noudon kanssa? Jäänkö odottamaan pariksi tunniksi töihin, että mies pääsee hakemaan ja lasten tarhapäivä venyy ties kuinka pitkäksi?
Jos kummatkin vanhemmat työskentelisivät täsmälleen samoin ajoin, esim. 8-16 ja työpaikat olisivat samalla suunnalla, niin sitten tuo ehkä onnistuisi, mutta näin idyllistä tilannetta on aika harvalla.
Miehelle auto on aivan välttämätön työmatkan ja työn kannalta. Minulle auto on arkea huomattavasti helpottava tekijä. Ajan aamulla auton juna-aseman kaukoparkkiin ja lähden junalla töihin. Iltapäivällä pitää hakea lapset päiväkodista ja vaikka matkaa ei ole " kuin n 5km" niin kyllä se aika hankala olisi ilman autoa, kun julkista liikennettä ei ole.
Mies tarvitsee autoa työssään, saattaa olla viikonkin tien päällä tai sitten ajaa autolla lentokentälle ja auto jää sinne. Itse ajan työmatkat 50km/pvä) autolla koska tulee huomattavasti halvemmaksi kuin bussilla (auto 100¿/bussi 170¿/kk).
Mies tekee vuorotöitä ja minä 8-16. Toisen lapsen hoitopaikka on vielä hankalaan suuntaan, joten pakko viedä autolla. Lähin bussi kulkee tunnin välein 2,5 kilometrin päästä (jonne ei muuten ole kävelytietä saati valaistusta). Jos kulkisin bussilla töihin eli lähtisin kotoa lapsen kanssa siinä seitsemän aikaan, olisin töissä n. klo 10 ja töistä pitäisi lähteä klo 15, jotta ehtisin hakemaan lapsen ennen klo 17.
Aikataulut eivät siis natsaa ollenkaan ja matkaa meiltä kotoa työpaikalleni on vain 12 km. Lapsen kun vien hoitoon, tulee työmatkakseni 22 km. Kivaahan tässä on myös se, ettei verottaja hyväksy matkavähennyksiä, koska täällä päin on seutulippu.
Mutta pakko siis olla kaksi autoa, ei voi mitään.
minun ja miehen työpaikat ihan eri puolella kaupunkia ja busseja ei kulje kunnolla. MINÄ EN kuluta päivässä bussib odottamiseen/vaihtamiseen 2.5 tuntia kun autolla matkoihin menee 0.5 tuntia !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Me emme matkusta " teneriffalle" joten meidän panoksemme ilmastonmuutokselle on sata kertaa parempi kuin autottoman kerran vuodessa matkustavan perheen !
Vierailija:
Me emme matkusta " teneriffalle" joten meidän panoksemme ilmastonmuutokselle on sata kertaa parempi kuin autottoman kerran vuodessa matkustavan perheen !
Yksi " teneriffan matka" aiheuttaa sata kertaa pahemmat päästöt kuin perheen kahden auton päästöt. Repikää siitä
ja meitä ajokortillisia on taloudessa vain kaksi! Ja kaikki autot liikkuu päivittäin........
jos yhteiskunta muutettaisiin sellaiseksi että hevosellakin voisi toimittaa asioita. Laittaisin tuon meidän suomenhevostamman valjaisiin ja haksisin 11km:n päästä kylältä jauhoja, suolaa, sokeria ja kahvia.:) Voihan se vielä sellainen aika tulla että ne joilla hevonen on kulkevat hevosella ja ne joilla ei ole kävelevät!
se tarkoittaakin, että työmatkaan kuluu enemmän aikaa. Lapset eivät sitä aikaa menetä, koska ovat työpaikan vieressä hoidossa, eli yhdessä sitten kuljetaan matkaa julkisilla.
Emme myöskään matkustele. Kohtalaisen hyvä omatunto oman panokseni osalta. Kierrätän, lajittelen, en osta uutta jos ei ole ihan pakko (tyyliin, ostan uuden patjan, mutta sängyn hankin käytettynä) jne. Emme syö kuin itsepyydettyä riistaa.
En koe itseäni kovinkaan vihreäksi ihmiseksi tai ekohörhöksi tms. En paasaa näistä asioista kellekään. Kellään tutulla ei ole autoa, matkustavat korkeintaan Brysseliin lobbaamaan ne, jotka matkustavat.
Lapset ovat joitain asenteita kotoa hyvin omaksuneet ja ymmärtävät sähkönsäästämisen idean hyvin.
autoa. Miehellä vuorotyö, joten molemmat siis kuskaavat lapsia hoitoon. Miehen onnistuisi periaatteessa kulkea julkisilla töihin(työmakta 20km), mutta lasten kuskaaminen ei silloin onnistuisi (joutuu vaihtamaan bussia kerran). Eli ajattelemme lapsiamme nyt tässä hetkessä, eli heille tällä tavoin lyhyemmät työpäivät, kun molemmat voi viedä/hakea. Pahaltahan tuo ilmastonmuutos tuntuu, tunnen piston sisimmässä...